תוכנה של ברכת הכוהנים
פסוקים כב-כז
הזמנה ללימוד
נקרין בכיתה את שתי התמונות.
נשאל את התלמידים:
- האם ראיתם פעם אצבעות פרושות באופן כזה?
נבקש מהתלמידים לפרוש את ידיהם כפי שמופיע בפסיפס.
נספר לתלמידים שעל מצבות רבות של כוהנים חרוטות הידיים באופן כזה החריטה הזאת מסמלת שהנפטר הוא כוהן.
נתבונן בתצלום ברכת כוהנים בבית הכנסת ונסב את תשומת ליבם של התלמידים לכך שהכוהנים עטופים בטלית וידיהם ופניהם מכוסים.
נתמקד היום בתוכן ברכת כוהנים.
מבט ראשון
נבקש מהתלמידים לקרוא את מילות ברכת כוהנים ולזהות את הפעלים: "יְבָרֶכְךָ", "וְיִשְׁמְרֶךָ", "יָאֵר", "וִיחֻנֶּךָּ", "יִשָּׂא", "וְיָשֵׂם". נשאל את התלמידים:
- מה משותף לכך הפעלים? (אלוהים יעשה לך משהו טוב)
מבט שני
נכתוב על הלוח את נוסח הברכה:
"יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם."
נפרש באופן בסיסי את תוכן הברכות. נפרש את הברכות גם על פי ביאורם של רש"י ואבן עזרא (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- כמה ברכות כוללת ברכת הכוהנים? (שש, כפי ששת הפעלים בברכה)
- מה מיוחד בברכת כוהנים (היא ניתנת בלי תנאי לכל אחד ואחת. בדרך כלל הברכות ניתנות אם שומרים על המצוות, לדוגמה ויקרא פרק כו פסוקים ג-ד: "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ… וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם")
- איזו ברכה לדעתכם היא החשובה ביותר מבין הברכות? (נעודד מגוון דעות)
מבט שלישי
נבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות, נחלק לכל זוג את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בסיום העבודה בזוגות נבקש מהתלמידים לשתף את הכיתה בדרך שבה בחרו למיין את הברכות. נשים לב לכך שייתכנו דרכי מיון שונות המשקפות זוויות חיבור אישי שונות לברכה.
אפשר לחתום את מהלך ההוראה בצפייה בקליפ של הזמר ליאור נרקיס לשיר 'ברכת כוהנים'.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהתבוננות בשני תצלומים, באחד מופיע פסיפס של ידי כוהן פרושות ובשנייה נראית ברכת כוהנים בבית כנסת. ניסינו לפרוש את האצבעות כמו כוהנים בשעת הברכה. קראנו את הברכות בברכת הכוהנים והסברנו את תוכנן. התחלקנו לזוגות וכל זוג העמיק במשמעות הברכה לתלמידים.
מיומנויות: הבנת פסוקים, תרגול פרישת אצבעות ככוהנים.
מתודות: התבוננות בתצלומים, האזנה לשיר, עבודה בזוגות.