תפילת שלמה
פרק ח, יב-סו
בכמה מילים
נפתח בפעילות המדגישה מהו בית בעבורנו ומה תפקידו בחיים שלנו. נלמד את תפילת שלמה לעומק ונבין מתוכה מהו תפקידו של בית המקדש לתפיסתו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- עבודה אישית:
נבקש שכל תלמיד יצייר או יכתוב בדף לבן את האסוציאציה שלו למילה בית. לאחר מכן התלמידים ישתפו בכיתה את ההבנות והמחשבות שלהם על מהות הבית.
אפשרות שנייה- ציטוטים:
נפזר על הרצפה כרטיסיות ובהן ציטוטים ומחשבות על בית (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). כל תלמיד יבחר לעצמו ציטוט שהוא מתחבר אליו. נבקש מכמה תלמידים לשתף מה זה בית בשבילם ולמה בחרו בכרטיסייה הזאת.
נסכם את כל התובנות מפעילות הפתיחה על הלוח ונראה דרכן שבית הוא גם מקום ממשי, גם תחושת ביטחון, גם דבר רוחני וגם פיזי.
הזמנה לקריאה
לאחר כניסת הארון שלמה מברך את העם ונושא דברים.
נבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות על הבנת פסוקים יב-כב בעזרת ההוראות שלהלן:
בראש דבריו אחרי שהשכינה יורדת על בית המקדש שלמה בוחר להודות על קיום ההבטחה.
- במי בחר ה' להנהיג את ישראל?
- כתבו את פסוק יז בלשונכם.
- מי בנה את הבית?
- שלמה רואה בבניית הבית הקמת דבר אלוהים – קיום ההבטחה. מה לדעתכם המשמעות בעיניו של קיום ההבטחה הזאת?
מדברי שלמה עולה שקיום ההבטחה לבניית הבית מאפשרת את קיום הברית בין אלוהים לישראל ואת מימושה.
לאחר ברכת העם שלמה מסתובב ונושא תפילה.
- לאן מפנה שלמה את תפילתו? כיצד שלמה עומד? (שלמה פורש כפיו אל השמיים – אמנם יש בית לאלוהים, אך מקומו אינו מצומצם לבית המקדש)
- מה מבקש שלמה מה' בפסוקים כג-כו? (את המשך בית דוד)
נקרא קריאה משותפת בפסוק כז ונדגיש את השאלה המהותית של שלמה: מה תפקיד הבית, למה האל צריך בית בכלל? נכתוב את השאלה על הלוח.
נחלק את הכיתה לקבוצות קטנות. כל קבוצה תקבל פסוקים אחרים מתפילת שלמה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ותענה על שלוש השאלות המנחות האלה:
- מה הבקשה המתוארת בפסוקים? (יש להשתמש בפועל מהשורש שמ"ע בתשובתכם)
- מי מבקש?
- מתי מבקשים?
כל קבוצה תבחר נציג ושיכתוב על הלוח בטבלה את התשובות. אחרי שהטבלה מלאה על הלוח נדגיש שבכל הבקשות שלמה מבקש מהאל שישמע.
נקרין את הפרק על הלוח ונסמן את המילים המנחות מהשורש שמ"ע. הפועל לשמוע על הטיותיו חוזר יותר מעשר פעמים ויש לו משמעות רבה בקטע, לכן הוא נקרא מילה מנחה. מילה שמנחה אותנו לרעיון המרכזי וחושפת אותו. עיקר התפילה של שלמה הוא הבקשה שהבית הזה יהיה מקום שהעם יוכל להישמע בו.
נקרא יחד בכיתה את סיום התפילה בפסוקים נ-נג, ונדגיש את החיבור בין התפילה ושמיעת התפילה לבין הברית שכרת אלוהים עם ישראל כשהוציאם ממצרים, "לִשְׁמֹעַ אֲלֵיהֶם בְּכֹל קָרְאָם".
מבט לחיים
נדון עם התלמידים:
- מדוע לדעתכם חשוב כל כך לשלמה שהאל ישמע תמיד?
- מהו הכוח של השמיעה, לדעתכם?
נחזור לדיון על הבית שפתחנו בו.
- איפה שומעים אותנו?
- מה ההרגשה כששומעים אותנו?
- איך אנו מתמודדים כשאנו מרגישים שלא שומעים אותנו?
- האם פניתם פעם בבקשה לאל?
- האם הבקשה נשמעה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך הוראה זה למדנו על תפילת שלמה בעת חנוכת המקדש והתמקדנו בפועל לשמוע.
מיומנויות: למידת פסוקים והוצאת מילה מנחה.
מתודות: דיון, עבודה בזוגות ובקבוצות.