"אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ" – על יחסי אחים ותפקידים במשפחה
פסוקים א-ל
בכמה מילים
פרק לז מתאר את ההידרדרות ביחסים בין האחים שמובילה לכוונה של האחים לרצוח את יוסף. ראובן ויהודה עומדים בפני אחיהם ומנסים למנוע כל אחד בדרכו את הרצח. במהלך זה נבחן את ההבדל בין פעולותיהם ואת תוצאותיהן. מתוך כך נעמוד על הדילמה הכרוכה בהליכה נגד הזרם או בעמידה אל מול המון משולהב.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – במקום שאין אנשים:
נקרא את דברי המשנה באבות.
נשאל את התלמידים:
- למה מתכוון הלל במילים "אין אנשים"? (בסיטואציה שצריך לעשות בה מעשה, אך אף אחד אינו עושה אותה)
- מה הוא ממליץ לעשות? (הלל ממליץ לא לחכות שמישהו אחר יעשה, אלא לעשות בעצמך)
- האם קרה שנקלעתם לסיטואציה שבה "אין אנשים"?
- כיצד נהגתם?
- מדוע?
הצעה שנייה – דילמה:
נציג בפני התלמידים דילמה: ילד בכיתה נוהג להלשין לצוות בית הספר על מעשי תלמידים אחרים. קבוצה גדולה של חברים שלכם מתכננת להתנכל לו ו"לסגור אתו חשבון" ומזמינה אתכם להצטרף. אם לא תצטרפו, הם כנראה יעשו זאת בכל מקרה.
- כיצד תנהגו? האם תצטרפו, תוותרו או תנסו לשכנע אותם לא לעשות זאת?
- יש לכם רעיון אחר להתמודדות במצב?
- מה עשוי להיות המחיר של כל אפשרות?
- מה עדיף לעשות אם רוצים להציל את הילד?
- אם תרצו לנסות לשכנע אותם להימנע מהמעשה, מה יהיו הנימוקים שלכם?
- מה יכול לשכנע אותם?
הצעה שלישית – לחץ חברתי:
- האם קרה לכם שהייתם נתונים ללחץ חברתי שלילי ולא נכנעתם לו?
- מה קרה?
- האם היו לכך השלכות?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – משפחה שכזאת:
נקרא את פסוקים א-ד ונבחן בכיתה:
- מיהן הדמויות המוזכרות בקטע? (יעקב, יוסף, אחי יוסף, בני בלהה וזלפה)
- כיצד מתוארים היחסים ביניהן? (יוסף מביא את דיבת בני בלהה וזילפה אל יעקב; יעקב אוהב את יוסף יותר מכל בניו ועושה לו כתונת פסים; אחי יוסף שונאים אותו ואינם מדברים אתו)
- מיהן הדמויות שאינן פעילות בפסוקים א-ד? (אחי יוסף)
- כיצד לדעתכם הם מרגישים? כיצד יגיבו, להערכתכם?
למורה: אם יש צורך, כדאי להזכיר את מבנה המשפחה וסדר לידת האחים: יעקב וארבע נשותיו, בני לאה הגדולים, בני השפחות ובני רחל הצעירים. נזכיר גם כי רחל היא האהובה ולאה השנואה.
שלב שני – יוסף בעל החלומות:
נקרא את פסוקים ה-י שבהם מתוארים החלומות רבי המשמעות שיוסף חולם, לחלומות משל ונמשל. נקרין או נכתוב על הלוח את ההגדרות של משל ונמשל.
נחלק לתלמידים את דף העבודה ונבקש מהם למלא את הטבלאות בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). לחלופין, אפשר לבקש מכל תלמיד לצייר את המתרחש בחלומות יוסף ולהשוות בין החלומות.
אחרי העבודה בזוגות נדון בכיתה:
- כיצד מצטייר בעיניכם יוסף מהחלומות האלו? (תשובות אפשריות: מגלומן, יהיר, שאפתן..)
- מדוע לדעתכם בחר יוסף לספר לאחיו על החלומות? הציעו לפחות שני רעיונות.
נקרא את תגובת המשפחה לחלום בפסוקים ח, י-יא ונשאל את התלמידים:
- האם תגובת האחים מוצדקת בעיניכם?
- כיצד יכלו לבחור לפעול אחרת? (לדבר איתו ולהסביר לו מה מפריע להם/ להתעלם או להתייחס בביטול)
- האם תפקיד האחים הגדולים לחנך את יוסף?
- כיצד יעקב מגיב? (גוער ביוסף, אך לא עושה דבר)
- האם לדעתכם הוא מגיב בתבונה כאב?
- האם תפקידו של יעקב ליישר את ההדורים בין יוסף לאחיו או שהם צריכים לפתור את ענייניהם בעצמם?
שלב שלישי – "אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא":
נקרא עם התלמידים את פסוקים יא-יז ונשאל:
- מה בולט בהתנהגותו של יוסף? (הוא דבק במשימתו ודואג לאחיו)
נתמקד בפסוק טז במילים: "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ" ונדגיש כי פסוק זה הפך בתרבות העברית לביטוי לאחווה וערבות בעם ישראל.
נקרא עם התלמידים את פסוקים יח-כ ונפנה אותם לעבודה עצמית בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה העצמית נאסוף את התשובות לדף העבודה במליאה ונדון בשאלות האלה:
- במה דומה ובמה שונה הצעתו של יהודה מהצעתו של ראובן? (דומה – ניסיון להציל את יוסף; שונה – יהודה אומר זאת מפורשות, משכנע את האחים ומציע חלופה, ראובן מסתיר את כוונתו ומציע דרך לדחות את הריגתו)
- מדוע לדעתכם הסתיר ראובן את כוונתו האמיתית מאחיו? (חשש שלא יקשיבו לו, או שראה שהם משולהבים ואין עם מי לדבר, ורק רצה להרוויח זמן עד שהאחים יירגעו)
- מה בדברי יהודה שכנע את האחים, לדעתכם? (אולי דיבר לליבם על החומרה של רצח אח, אולי לא באמת רצו להרוג אותו אלא רק להיפטר ממנו ולמנוע את התגשמות חלומו)
- איזו הצעה טובה יותר לדעתכם – הצעתו של ראובן להשליך אותו חי לבור ואולי להצילו מאוחר יותר בסתר, או הצעתו של יהודה למכור אותו לעבדות? (לכאורה ודאי שהתוכנית של ראובן – לו הייתה מצליחה – הייתה מיטיבה עם יוסף יותר בטווח הקרוב; אבל מה היה קורה אחר כך כאשר האחים היו מגלים את התרמית?)
בין ראובן ליהודה:
נפנה את התלמידים לברכת יעקב לבניו לפני מותו בבראשית פרק מט.
עיינו בברכת יעקב לראובן בפרק מט פסוק ג ובברכתו ליהודה בפסוק ח שם וענו:
- אילו מאפיינים או רמזים למנהיגות תוכלו למצוא בכל אחת מן הברכות? (לראובן: בכור, יתר שאת ויתר עז; ליהודה: עליונות על האחים, גבורה)
- כיצד אפשר להבין את פעולותיהם ודבריהם של ראובן ויהודה בפרק לז – אילו תכונות מנהיגות גילה כל אחד מהם בסיפור יוסף? (שניהם עמדו מול אחיהם והצליחו לשנות את דעתם ותוכניתם. ראובן הצליח לעכב את הרצח. יהודה הצליח להמיר את הרצח במכירת יוסף לעבדות. ראובן לא חשף את מניעיו וכוונתו האמיתיים. יהודה כן ובכך סייע ליוסף, אך גם ניסה להרחיק אותו מאחיו ומהגשמת חלומותיו. בדבריו היתה גם תוכחה כלפי האחים, על שלא נהגו ביוסף מתוך אחווה).
- האם לדעתכם ראובן ויהודה גילו בסיפור מנהיגות חיובית? מדוע?
- לפי התנהגותם בסיפור בפרק לז בלבד, מי מהם ראוי להיות מנהיג האחים – ראובן או יהודה? מדוע? (תשובות אפשריות: יהודה, מפני שהוא תקיף וישיר יותר מראובן. /ראובן, כי הוא דאג ליוסף ולא רצה לפגוע בו בשום צורה, לעומת יהודה שמנע רצח, אבל גרם למכירת יוסף)
למורה: אפשר להרחיב עוד את ההשוואה בין ראובן ליהודה ולבחון את פעולותיהם בהמשך השתלשלות הסיפור כאשר יעקב מסרב לשלוח את בנימין (פרק מב פסוקים לז-לח ופרק מג פסוקים ח-י) וכאשר יוסף לוקח את בנימין לעבד (פרק מד פסוקים טז-לד).
סיכום: מה מניע את מעשי הדמויות בפרק?
נעיין שוב בפסוקים יט-כו נבדוק יחד:
- מה המניע העיקרי של אחי יוסף להורגו? (החלומות – מוזכרים פעמיים)
לא הקנאה ביוסף על היחס המועדף שזכה לו מאביהם היא שעוררה את האחים לפעול כפי שפעלו, גם הכעס על הדיבה שהביא יוסף אל אביו לא היה הזרז לזריקתו לבור ולמכירתו לישמעאלים. המניע העיקרי והברור למעשיהם של האחים היו חלומות יוסף על שלטונו העתידי. את זה הם לא יכלו לסבול.
- האם אפשר לראות קשר בין החלומות של יוסף ובין מה שהאחים עשו לו בסופו של דבר? (חלם על מלכות, אך מכרו אותו לעבדות)
- האם לדעתכם האחים יכלו לנחש שדווקא מעשיהם יהיו אלה שיקדמו את יוסף לקראת מימוש חלומותיו?
מבט לחיים
נערוך תרגיל כתיבה ונדון בכיתה על התמודדות עם לחץ חברתי ועל הליכה נגד הזרם.
נזמין את התלמידים להשלים את המשפטים האלה בכנות (אין צורך לשתף בתשובות):
- כאשר כל החברים שלי עושים משהו ומזמינים אותי, אני בדרך כלל ______________.
- אם כולם אומרים אותו דבר, כנראה ש____________________.
- אם אני לא בטוח שיקשיבו לי, אני בדרך כלל ________________.
- אם אני רואה מישהו שצריך עזרה אבל אף אחד לא מוכן לעזור לו, אני ככל הנראה ______________________.
נבקש מהתלמידים לבחון את תשובותיהם ומה הן מלמדות על אופיים:
- האם אתם עומדים בלחץ חברתי?
- האם אתם הולכים נגד הזרם כשצריך?
- האם אתם חוששים לפעמים להגיד את דעתכם מול החברים שלכם? מדוע?
- באילו מצבים אתם בטוחים שתתגברו על החשש ותעמדו מול חבריכם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את פרק לז והתמקדנו ביחסים בין האחים. ראינו כי האחים חלוקים ביחסם אל יוסף, וכי גם בתוך נפשו מתחולל אולי מאבק בין הרצון להציג בפניהם את חלומותיו ולהוציא דיבתם, לבין בקשת קרבתם וחיפושה.
מיומנויות: קריאה השוואתית ויכולת הפשטה בין משל לנמשל, עבודה עצמאית והתמודדות עם טקסט בדף עבודה, חשיבה ביקורתית נרטיבית מכמה זוויות.
מתודות: קראנו בפרק קריאה משותפת ועצמאית, ערכנו השוואה בין משל לנמשל ועבדנו בדף עבודה.
בנוסף לרעיונות שהובאו במערכים אפשר לדון גם בנושאים האלה:
משמעותה של כותנת הפסים:
לכותנת הפסים היה תפקיד חשוב בשנאת האחים. נקרא קטע מתוך אנציקלופדיית עולם התנ"ך– (פירוש לבראשית, עמוד 208):
ונשאל:
- לפי הקטע, מה המשמעות של כתנת פסים בתקופת התנ"ך? (לבוש של מלכים ושרים)
- מה עלול להיגרם בעקבות נתינת הכותנת לילד אחד? (קנאה והתרעמות של האחים, שהוא זכה לקבל את ההנהגה)
- בהתחשב בנסיבות, האם יעקב צודק בעשיית כתונת הפסים ליוסף? זכרו, יוסף הבן האהוב עליו הוא הזכר האחרון לאשתו המנוחה רחל. חוו דעתכם.
יוסף מושלך לבור – היבט אומנותי:
במאבק בין יוסף לאחים קשה לטעון כי צד אחד טוב והאחר רע. אומנים רבים פירשו את עלילות פרק לז במגוון דרכים. נקרין שתי תמונות (לחלופין, בכיתה מתוקשבת נבקש מהתלמידים לחפש בעצמם תמונות באינטרנט) ונבקש מהתלמידים לבחון כיצד כל אומן מביע את עמדתו בנוגע לנעשה ונשאל:
- מהו גילו ומראהו של יוסף בציור וכיצד הדבר משפיע על השקפתנו על הסיפור?
- האם בציור האחים מתוארים כתמימי דעים במעשיהם?
- כיצד הצבעים משפיעים על האווירה ועל עיצוב הדמויות בציור?
- מהן הבעות הפנים או שפת הגוף הבולטים בתמונות ומה הדבר מלמד על המסר שביקש האומן להעביר?