אֶת פָּנֶיךָ ה' אֲבַקֵּשׁ
פסוקים יז-כג
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- מי זוכר מה למדנו בשיעור הקודם שקרה באוהל מועד?
ניזכר עם התלמידים בעמוד הענן שירד אל אוהל מועד כדי שאלוהים ידבר עם משה. נשאל את התלמידים:
- על מה לדעתכם אלוהים ומשה מדברים?
נשמע כל מיני רעיונות בכיתה.
נספר שהיום אנחנו הולכים ללמוד על שיחה מיוחדת שנערכה בין אלוהים ובין משה באוהל מועד.
מבט ראשון
נכתוב על הלוח את המילים האלה: ידע, ראה, מצא חן.
נסביר שהפועל 'ידע' בפסוקים שלנו ובמקומות אחרים במקרא משמעותו להכיר מקרוב מאוד מישהו אחר.
נשאל את התלמידים:
- האם יש לכם רעיון מה משותף לכל המילים האלה?
- כשאני יודע על מישהו משהו, כשאני רואה אותו, כשהוא מוצא חן בעיניי – מה זה אומר על הקשר שלנו?
כל המילים האלה קשורות למפגש ולהיכרות מעמיקה בין שניים.
נקרא את פסוקים יא-כג קריאה ראשונה ונבקש מהתלמידים לזהות את המילים האלה בפסוקים. יש מילים שחוזרות על עצמן יותר משלוש פעמים בהטיות שונות. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם המילים האלה חוזרות הרבה פעמים? (כדי להדגיש את הקשר ההדוק בין משה לאלוהים)
מבט שני
מכיוון שהשיחה בין אלוהים ומשה אינה פשוטה להבנה, בשיעור זה נקרא פסוק-פסוק את מה שאומים אלוהים ומשה זה לזה ונסביר אותם בלשון ימינו בעת הקריאה. אפשר להזמין תלמיד אחד בכל פעם לנסות לנחש את תוכן הפסוק, אך חשוב שלאחר מכן נסביר בעצמנו את משמעות הפסוק לתלמידים.
לחלופין, אפשר להזמין ללוח שני תלמידים ושני "מתרגמים": התלמידים ינהלו את השיחה בין משה ובין אלוהים, ומאחורי כל אחד מהם יהיה "מתרגם" שיקרא את התרגום ללשון ימינו מתוך דף ההעשרה (התרגום מודגש בצהוב. ראו דף גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים לומר במילים שלהם מה משה רוצה כל כך מאלוהים – "הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ".
נסביר שמשה אומר לאלוהים: "אני רוצה להכיר אותך מקרוב יותר, להבין טוב יותר את הדרך שבה אתה מנהל את העולם. אם אנחנו קרובים, ורק איתי אתה מדבר פנים אל פנים – אז אני רוצה לראות באמת את הפנים שלך".
נשאל את התלמידים:
- מה התשובה של אלוהים לבקשה הזאת? (אלוהים טוען שבני אדם אינם יכולים לראות את פניו, ולכן הוא מבטיח לו שיראה לו את מה שהוא יכול בכל זאת – את אחוריו)
מבט שלישי
נזכיר שבתחילת הפסוקים קראנו שאלוהים מדבר עם משה "פנים אל פנים, כאיש אל רעהו", ונצביע על כך שכעת משה מבקש קרבה גדולה אפילו יותר – הוא מבקש לראות את אלוהים פנים בפנים. נסב את תשומת לב התלמידים לניסוח המסורבל של השיחה הזאת – לקח לנו הרבה זמן להבין מה אלוהים ומשה אומרים זה לזה. נשאל:
- למה לדעתכם השיחה מנוסחת כך?
נוכל להציע שהשיחה הזאת היא שיחה קרובה מאוד ונאמרים בה דברים עמוקים מאוד.
נשאל את התלמידים:
- מה אתם חושבים על התשובה של אלוהים?
- מדוע אסור למשה לראות את פני אלוהים?
- האם לדעתכם משה היה מרוצה מהתשובה?
אלוהים מבקש להגן על משה מתוך אהבה אליו, כי אי אפשר לראות את פני אלוהים (כי זה לא דבר חומרי שאפשר לראות אותו ולחיות), אבל אלוהים מבין את הצורך העמוק בקשר שנובע מתוך הבקשה, ונענה לה עד כמה שאפשר – מראה למשה את הצד האחורי שלו. הצד האחורי מבטא קשר אינטימי ועמוק בין משה לאלוהים, אך רחוק יותר מפנים אל פנים (בני אדם רגילים אינם זוכים אפילו לראות את הצד האחורי של אלוהים, ומשה זכה).
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם משה מבקש את הבקשה הזאת – לראות את פני האל?
נשמע הצעות: הוא סקרן מאוד, נמאס לו לדבר בתוך הענן, הוא רוצה להבין טוב יותר את מהות האלוהים.
הצורך של משה לראות את פני האל מבטא רצון בקשר – כמו שאנחנו רוצים לראות את פני האנשים האהובים עלינו, ולא רק לשמוע את קולם או לקבל מהם הודעות.
בכיתות מתקדמות יותר אפשר לפרש את הבקשה של משה לראות את פני האלוהים כבקשה להבין בבהירות את דרך ניהול האלוהים את העולם. תשובת אלוהים היא שאפשר להבין מקצת מדרך הניהול שלו את העולם ברמה של אחור, ולא ברמה של פנים בפנים.
מבט לחיים
נעמוד על ההבדל שבין תקשורת פנים אל פנים לבין סוגים אחרים של תקשורת. נשאל את התלמידים:
- מה הדרך הנפוצה ביותר שבה אתם מתקשרים עם ילדים אחרים – תקשורת פנים אל פנים או דרך מסכים?
נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרה מחייהם שבו נאמר להם בטלפון או בכתב דבר שהיה ראוי להיאמר פנים אל פנים (טוב או רע). נוכל לבקש מכל תלמיד לכתוב את המשפט על פתק בלי להזדהות על הפתק. נאסוף את הפתקים ומתוך המשפטים ננסה לנסח קווים מנחים מתי אפשר לכתוב משהו ומתי צריך להתאמץ להיפגש.
למשל: אם מה שאני רוצה לומר הוא אישי, עלול להעליב או דווקא יקר ערך – עדיף להיפגש.
למשימת בית ננחה את התלמידים לחפש ולהביא לכיתה תמונה שאנחנו אוהבים ממפגש נעים פנים אל פנים עם אחד מבני המשפחה או עם חבר ולספר עליו בכיתה: מה הרגשנו במפגש זה, מה אמרנו, למה הוא היה מיוחד. נתעמק בהבעות הפנים שמאפשר המפגש וברגשות שהן מביעות: שמחה, אהבה, קרבה וביטחון.
לחלופין, אפשר לבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות ולהנחות את הזוגות לדבר פנים אל פנים – להגיד מילים מהלב היוצאות במפגש פנים אל פנים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על בקשתו של משה מאלוהים להראות לו את פניו כהוכחה לאהבה ולקרבה ביניהם, ועל תשובתו של אלוהים שמבטיחה שיראה את אחוריו, כי את פניו אי אפשר לראות ולהישאר בחיים. למדנו סיפור זה ברמת הפשט, ואפשרנו הבנות נוספות למהות המפגש.
מיומנות: הסברנו את השיחה המורכבת מלשון המקרא בשפת ימינו.
מתודות: שיחקנו משחק עם פתקים, התבוננו בתמונות פנים אל פנים שאנחנו אוהבים.