אבני הזיכרון
פרק ד
הזמנה ללימוד
השיעור שלנו יעסוק במצבות הזיכרון שבונה יהושע כדי להנציח את נס חציית הירדן.
נפתח בכתיבה אישית על זיכרונות.
נבקש מן התלמידים לכתוב במחברת סיפור ילדות שחשוב להם לא לשכוח. לאחר מכן נשמע כמה סיפורים ממי שרוצה לשתף.
נשאל את התלמידים: איך אפשר לשמור זיכרונות חשובים ולדאוג שהם לא יישכחו?
נאסוף את התשובות שלהם ונכתוב בצד הלוח.
מבט ראשון
הפרק שלנו רב שלבים ופעולות, ואנו נמחיז אותו כדי ליצור עניין ולהביא לידי הבנה של הטקסט. כמו יהושע, גם אנו נכין את הכיתה לקריאה על חציית הירדן ונבקש שנים עשר נציגים מהכיתה. כל נציג יצטרך להביא אבן מחצר בית הספר (או דברים דמויי אבן) לתחילת השיעור, ולהניח אותה על שולחנו.
במהלך הקריאה של הפסוקים יקומו הנציגים אחד אחד ויבנו תל אבנים גדול על שולחן המורה.
מבט שני
שאלות לעבודת כיתה:
מה יהושע מצווה את בני ישראל לעשות עם האבנים?
מה מטרת האבנים האלו?
סדרו את האירועים הבאים לפי סדר (לנוחות המורה האירועים ממוספרים לפי הסדר בסוגריים. ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
- מעבר נציגי השבטים ואיסוף האבנים (3)
- מעבר כל העם (5)
- מעבר גד, ראובן וחצי המנשה (4)
- האל מצווה לקחת את האבנים מן הירדן (1)
- בני ישראל מגיעים אל הגלגל ומניחים שם את האבנים (9)
- הכהנים עומדים בירדן עד שכל העם עוברים (6)
- יהושע מקים מצבת זיכרון משתים עשרה אבנים נוספות במקום שבו דרכו הכהנים (8)
- הכהנים נושאי הארון נכנסים לירדן (2)
- יהושע מקים מצבת זיכרון בגלגל מן האבנים שאספו נציגי השבטים (10)
- הכהנים עולים מהירדן ומי הירדן חוזרים לזרום (7)
מבט שלישי
נדון בכיתה:
- מדוע חשוב שיהיה נציג מכל שבט?
- למה משתמשים באבנים כדי לזכור? מה היתרון של האבן?
- מדוע לדעתכם בנה יהושע שתי מצבות: גם בגלגל וגם בירדן עצמו, מקום הנס?
נציג לתלמידים תמונות של שלוש אנדרטאות מפורסמות, בלי לגלות עליהן פרטים: האריה השואג בתל חי, אנדרטת מרד גטו ורשה ביד ושם ואנדרטת פורצי הדרך לירושלים. נבקש מהם לשער איזה אירוע כל אנדרטה מנציחה? כיצד הן מנציחות את האירועים? ומה היה חשוב לאמן שעיצב כל אנדרטה שנזכור?
- מה ההבדל בין הנצחה לאומית-ציבורית להנצחה אישית-פרטית?
- אילו נקודות דמיון יש ביניהן ומה השוני?
מבט לחיים
כעת נחזור לזיכרון האישי מתחילת השיעור.
נבקש מהתלמידים לבחור זיכרון שהם מעוניינים להנציח, זה יכול להיות הזיכרון שעליו כתבו, או אירוע אישי, משפחתי או לאומי אחר שחשוב להם ולהנציח אותו בדרך יצירתית: כתיבה, ציור, פיסול, הרצאה, סרטון, מודעה וכדומה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו על מצבות האבן שבונה יהושע בגלגל ובירדן, ודיברנו על אנדרטאות, זיכרון והאופן שבו אנחנו מנציחים רגעים שיקרים לליבנו.
מיומנויות: בתחילת השיעור השתמשנו בהבעה אישית. במהלך הבנת הקטע נעזרנו באיתור וארגון מידע, ובדיון הכיתתי תרגלנו שיתוף, הבעה בעל פה ופרשנות תמונה.
מתודות: פתחנו בהתבוננות אישית בזיכרונות יקרים, ולאחר מכן החיינו בכיתה את איסוף האבנים בירדן. ניהלנו דיון בעזרת תמונות של אנדרטאות מפורסמות ונגענו דרכן ביחס שבין הנצחה ציבורית לאישית.