אוריה ודוד
פסוקים ו-טו
בכמה מילים
אוריה החתי, בעלה של בת שבע, נקרא חזרה משדה הקרב כדי לפגוש את דוד בארמונו. דוד מקווה "להיעזר" באוריה כדי להסתיר את הקשר בינו לבין בת שבע, אך אוריה מתנהל על פי קוד ערכי ברור ונוקשה ובכך מטרפד את תוכנית ההשתקה של דוד, ודוד נאלץ לפנות לצעדים קיצוניים שמובילים למותו של אוריה. אפשר למצוא הבדלים מהותיים רבים בין התנהלותו של דוד להתנהלות אוריה בפרק, ואלה מעיבים על תפיסת דמותו של מלך ישראל.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – פנים וחוץ:
- כיצד בני אדם מתנהגים כאשר הם בחוץ – במרחב הציבורי?
- כיצד הם מתנהגים כשהם בפנים – בבית, במקומות נסתרים?
- ממה נובעים ההבדלים האלה?
בפרק הזה נראה הבדלים מעניינים בין אוריה שנמצא כמעט תמיד בחו, לבין דוד שנמצא בסביבת הארמון.
אפשרות שנייה – ערך מוביל לחיים:
- מהו ערך?
אפשר לנסות להבין עם התלמידים למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על ערכים – מונח מורכב בעל הגדרות רבות. נראה שכיום אנחנו מדברים על תכונות, אמונות ודרכי התנהגות שהחברה מחשיבה לטובות ולמועילות.
- בחרו ערך שהוא חשוב בעיניכם.
- תארו בכתב כיצד נראים חיים של אדם שזהו הערך שמוביל אותו.
למורה – פתיחה זו תתחבר בהמשך לדיון על ערכיו של אוריה שבהם הוא דבק בעקשנות ועל התנהלותו של דוד שיכולה להתפרש כחוסר ערכים או ככניעה לדחפים.
הזמנה לקריאה
אוריה ודוד כדמויות מראה:
נסביר לתלמידים את המושג 'דמות מראה'. אוריה ודוד הם דמויות מראה בפרק. נצייר בצד הלוח שתי דמויות "ריקות" זו לצד זו. מעל לדמות אחת נכתוב: "מה אפשר ללמוד מדוד על אוריה?" ומעל לדמות האחרת נכתוב: "מה אפשר ללמוד מאוריה על דוד?". אלה הן שתי שאלות שינחו את הקריאה. בשלב הסיכום ימלאו התלמידים את הדמויות בתוכן שלמדנו.
נתחיל בקריאה של הפסוקים ובשאלות איתור מידע והבנת הנקרא (אפשר להמיר בקלות לעבודת כיתה עצמאית).
נקרא את פסוקים ו-ט ונשאל:
- מיהו אוריה החתי? (כדאי להזכיר כי אוריה נמנה עם גיבורי דוד המוזכרים בשמואל ב פרק כג פסוק לט)
- מדוע דוד קורא לאוריה אליו ומדוע בהמשך הוא שולח אותו לביתו? (דוד חטא עם בת שבע וכניסתה להיריון ממנו סיבכה אותו. לכן הוא מחפש דרך להסתיר את החטא – אם אוריה יהיה עם בת שבע יחשבו שהילד שייוולד הוא בנו של אוריה)
- מדוע לדעתכם אוריה אינו יורד לביתו?
נקרא את פסוקים י-יג ונשאל את התלמידים:
- כיצד אוריה מסביר את מעשיו? (לא נוח לו לבלות בביתו עם אשתו בעוד כל העם נמצא בשטח הלחימה)
- מה תגובת דוד לתשובתו של אוריה? (מנסה לגרום לאוריה לרדת לביתו בכל זאת)
- מה הדרכים שבהן דוד מנסה להשפיע על אוריה לשוב לביתו? (הוא קורא לו לשיחה, משהה אותו עוד יום, קורא לו פעם שנייה, ורק לאחר מכן דוד משכר את אוריה ומקווה שבמצב השכרות הוא יתפתה לרדת לביתו)
נקרא את פסוקים יד-טו ונשאל את התלמידים:
- מהו "הפתרון" שדוד מוצא אחרי הניסיונות הכושלים לשלוח את אוריה לביתו? (דוד כותב מכתב ליואב ומבקש ממנו לגרום למותו של אוריה בקרב)
- מה דעתכם על פתרון זה? מדוע חשוב כל כך לדוד להסתיר את חטאו?
אוריה ודוד – השוואה:
ביטוי מנחה: הצירוף "וַיִּשְׁלַח דָּוִד" מופיע ארבע פעמים בפסוקים א-ו.
נראה שהשורש המנחה בפרק הוא של"ח.
- מה אפשר ללמוד מהשורש המנחה על הפרק? (הפרק עוסק בשאלה מי הוא שליח, ומהי שליחות – המלך הוא שליח העם; החיילים הם שליחים וגם אלו שמביאים את בת שבע ואת אוריה הם שליחים. מקצת השליחים עושים את מלאכתם נאמנה, ומקצתם לא)
- היכן דוד נמצא לכל אורך הפרק?
- מה דעתכם על כך?
אוריה החתי נקשר פעמיים לשליחויות של דוד. בפעם הראשונה הוא נשלח עם כל צבא העם להילחם בבני עמון, ובפעם השנייה הוא נשלח משדה הקרב בחזרה לירושלים.
- באילו מקומות נמצא אוריה לאורך הפרק?
- מה אפשר ללמוד מכך?
נשוב כעת לדמויות הריקות המצוירות על הלוח ונשלים בעזרת התלמידים את תמונת המראה של אוריה ודוד.
נקרא את פסוקים טו-טז:
- כיצד אוריה מצא את מותו?
- מה הייתה הוראתו של דוד?
- האם יואב קיים את הצו של דוד במלואו?
- מה דעתכם על הפער הזה?
- כיצד הוא נקשר לתמונה הכללית העולה מהסיפור?
(דוד מורה להציב את אוריה לבדו במקום שבו ימות. יואב אכן מציב אותו במלחמה, אך לא לבדו אלא עם קבוצת חיילים במקום מסוכן ביותר, ומהעם נופלים עוד חיילים עם אוריה יחד. מותו של אוריה עם החיילים האחרים מהעם מנוגד לעמדתו של דוד בסיפור זה)
משימה לסיכום:
- מצאו בפרק הבדל בולט נוסף בין דוד לאוריה.
- חשבו על ערך מרכזי המאפיין כל אחת מהדמויות בפרק על פי התנהלותה: דוד, אוריה, יואב ובת שבע.
התלמידים יעבדו על המשימה כחמש דקות ולאחר מכן ישתפו במליאת הכיתה.
מבט לחיים
דמויות מראה בעולם היום:
גם היום, יש מנהיגים גדולים וחזקים, אך רוב הציבור מורכב מאנשים פשוטים שחיים את חייהם.
- איך קורה שמלך חכם שיש לו כל כך הרבה מה להפסיד, אינו מקשיב להיגיון?
- כיצד גם היום יכול אדם פשוט להשפיע על האופן שבו אנחנו תופסים את המנהיגים שלנו?
- מה עלינו לעשות כשאנו נופלים, כדי לעצור את כדור השלג בזמן?
- ומלכתחילה, מה עלינו לעשות כדי שלא ניפול?
- האם אדם מהשורה יכול לשמש מודל לחיקוי?
- כיצד האינטרנט והרשתות חברתיות משפיעים על היכולת של אנשים "קטנים" להשפיע?
- איזה פוטנציאל יש לרשתות החברתיות לסייע בהפצת הכישלונות שלנו?
- איך נזהרים גם מזה?
- מאמרו של רב אלוף (במיל) בני גנץ באתר 929 עוסק בערכים שאוריה מבטא בהתנהלותו מנקודת מבט של איש צבא.
- השיר 'אוריה' שכתב עלי מוהר מתעמק בנקודת המבט של אוריה מהרגע שהוא נקרא חזרה משדה הקרב ועד לרגע מותו.