אחאב, יהושפט והנביאים
פסוקים א-כח
בכמה מילים
סיפור המלחמה האחרונה של אחאב בארם מתאר את הרצון האנושי התמידי בוודאות, לקראת התמודדות. במהלך הוראה זה נחשוב על הרצון של אנשים להתכונן למלחמה, ולהתמודד עם אי הוודאות המתלווה לה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מה מנהיג יכול לעשות בהתכוננות לפני יציאה למלחמה כאשר הוא חושש מפני תוצאותיה? (להתייעץ עם מומחים, לערוך הכנה מעמיקה המתבססת על המקום והזמן, לתכנן את התגובה לתוצאות האפשריות, לכרות ברית עם מדינות נוספות ועוד)
- מדוע מנהיגים תמיד חוששים ממלחמות?
נכתוב על הלוח את הציטוט הידוע: 'המלחמה היא ממלכת אי הוודאות'. נסביר שמלחמות יכולות להשתנות בן רגע ומושפעות מגורמים רבים: מזג האוויר, מורל האנשים, ציוד, מיקום, גיאוגרפיה, בעלי חיים וכו'. שינויים אלה גורמים לאי ידיעה ולחשש מפני המלחמה.
אפשרות שנייה – ישראל ערוכה למלחמה:
נפתח בהסבר: חיפוש פשוט בגוגל של המילים 'ישראל ערוכה למלחמה' מניב כשמונים אלף תוצאות. דיונים, סרטונים, כתבות וראיונות רבים עוסקים בשאלה זו, והיא תמיד אקטואלית. נקרין לתלמידים את התמונה מתוך חיפוש גוגל, ונשאל את התלמידים:
- מדוע השאלה האם אנחנו ערוכים למלחמה חשובה כל כך ותמיד נמצאת על סדר היום?
- מה אמורים לעשות מנהיגים כדי להיערך למלחמה?
- מה משמעות המילה "להיערך"?
נסכם שבהיערכות למלחמה חושבים מה מאיים על המדינה ואיזה נשק או פעולות עלול לעשות האויב.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ג ונסביר שישראל וארם נמצאים בקונפליקט מתמשך.
נקרין על המסך את מפת ארץ ישראל שבה רואים את פילוג ישראל ויהודה (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור), ונזכיר שמאז הפילוג בימי ירבעם ורחבעם יחסי ממלכת ישראל ויהודה יודעים עליות ומורדות. בפרקנו דווקא מוזכר הקשר הידידותי בין הממלכות, ואף יהודה מצטרפת למלחמה שבבסיסה היא מלחמת של ממלכת ישראל.
נתעכב על פירוש המילה "מַחְשִׁים" ונשאל:
- מדוע אחאב מלך ישראל רוצה לצאת למלחמה?
נקרין את פרשנותו של רש"י על הלוח ונסביר שפירוש המילה הוא מתעצלים. לפי הסבר זה אפשר להבין שאחאב יוזם את הקרב ולא ארם.
פרק זה דרמטי וייחודי. נכתוב את השאלות שלהלן על הלוח, נקרא את פסוקים ד-כח יחד ונסביר אותם. לאחר מכן נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם שוב לקרוא את הפסוקים ולענות על השאלות הכתובות על הלוח במחברותיהם.
- מדוע יהושפט רוצה לשאול את דבר ה'? (כדי לדעת אם כדאי לצאת לקרב או לא)
- מה מתנבאים הנביאים ומדוע? (כולם מנבאים ניצחון לישראל)
- מדוע יהושפט רוצה דווקא נביא נוסף לארבע מאות הנביאים הקיימים? (יהושפט חושב שהנביאים חוששים לתת לו תשובה שאינה טובה)
- יהושפט אינו מאמין לנביאים של אחאב ומבקש נביא ה'. קראו את דברי רש"י וענו:
- מה מפריע ליהושפט?
- מה הסימן שלפיו יהושפט מבין שנבואתם אינה אמת? (יהושפט מבין מסגנון הנבואה האחיד, שהמתנבאים אינם מנבאים אמת)
רש"י על פסוק ז:
"הַאֵין פֹּה נָבִיא לַה' עוֹד" – מקבלני אין שני נביאים מתנבאים בלשון אחד, ואלה כולם לשון אחד אומרים.
- מדוע אחאב אינו רוצה לקרוא למיכיהו בן ימלה? (טוען שמיכיהו תמיד מנבא עליו רעות, חושש שגם הפעם זה מה שיקרה)
- עד שמיכיהו מגיע הנביאים מתנבאים לפני המלכים ומחזקים אותם לקראת המלחמה. השליח שמגיע למיכיהו מציע לו לומר ככל הנביאים האחרים. מה תשובתו של מיכיהו? (הוא משיב שהוא יאמר את מה שה' יגיד לו)
- מה מיכיהו אומר לשאלת המלכים? האם אתם חושבים שזו נבואת ה'? מדוע?
נחזור למליאה ונלמד יחד את דברי מיכיהו בן ימלה – אפשר לבקש משני תלמידים לקרוא את דברי מיכיהו במנגינה שונה על פי הפירושים השונים של מצודת דוד.
נשאל את התלמידים:
- מהן שתי הדרכים שבהן קורא מצודת דוד את דברי מיכיהו? (מיכיהו אמר מעצמו את הדברים ולא מנבואה או אמר בלעג(
- מדעו לדעתכם לא אמר מיכיהו את הנבואה האמיתית? (נראה שמיכיהו מנסה שלא לומר את נבואת ה'. אולי מתוך חשש שיפגעו בו, אולי מתוך הבנה שלא יקשיבו לו)
- מה גורם לו לנבא נבואה נוספת ומה תוכנה? (המלך השביע אותו בשם אלוהים)
- מה הסיפור שמספר מיכיהו בנבואתו? כתבו במילים שלכם או ציירו את הנבואה.
- מדוע שלח ה' רוח שקר בפני הנביאים?
- איך מגיב צדקיהו הנביא כששומע את נבואת מיכיהו? (מכה אותו וכועס עליו)
- על מה הוא כועס עליו? (צדקיהו רואה בעצמו נביא אמת שדרכו עוברת הנבואה, הוא כועס שמיכיהו טוען שהנבואה שלו אינה מנבאת את העתיד לבוא)
- לפי נבואת מיכיהו הנביאים ניבאו את דבר ה', אך דבר ה' הזה נאמר להם כדי להטעות את הנביאים עצמם ואת המלכים. כיצד לדעתכם מרגישים הנביאים המלכים כשהם שומעים את נבואת מיכיהו?
נזמין את התלמידים לכתוב את תגובת אחד המלכים לדברי מיכיהו על פי דעתם.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שהם רצו להתכונן אליו בחייהם משום שחששו לגבי תוצאותיו ולכתוב את המצב בקצרה במחברותיהם. נשאל את התלמידים:
- מה אפשר לעשות כדי להתכונן טוב למצבים בחיים?
אפשר ורצוי לשתף בפתיחה בהתכוננות אישית של המורה להתמודדות.
כעת נבקש מהתלמידים לחשוב על התמודדות עתידית, ונשקיע כמה דקות לחשוב כיצד כל תלמיד יכול להתכונן להתמודדות שלו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו ברצון של אחאב לצאת למלחמה ובהכנה שלו. למדנו על הנביאים שניבאו לקראת המלחמה ועל הפער בין נבואתם לנבואת מיכיהו.
מיומנויות: היעזרות במפה ועיון בפסוקים.
מתודות: חשיבה אקטואלית על הנושא הנלמד, קריאת פסוקים, הצגה.
שאול ואחאב שואלים בנביאים:
נוכל להשוות בין הרצון של אחאב לקבל נבואה על הקרב, לבין הרצון של שאול לקבל נבואה על הקרב. בספר שמואל א פרק כח פסוקים ו-יג שאול אינו מקבל תשובה מה' לא בחלומות, לא באורים ובתומים ולא דרך הנביאים. מעניין להשוות בין הסיפורים ולראות שבמקרה של שאול את התשובה נותנת בעלת האוב. במקרה של אחאב את התשובה האמיתית נותן דווקא הנביא.
הכנה למלחמה דרך הדף הקרבי:
החל במלחמת העצמאות, במלחמות ישראל רבות כתבו מפקדים בצה"ל 'דף קרבי' – מעין תחליף לנאום הכנה לקרב. נעיין בדף אחד מתוך הדפים האלה ונחשוב כיצד הדף אמור להכין את החיילים לקרב (ראו קישור גם בממערך השיעור). נחשוב גם כיצד המפקד שכתב את הדף מתכונן בעצמו.