איחוד שבטי ישראל
פסוקים טו-כח
בכמה מילים
נעיין בחזון השני שעוסק באחדות השבטים. נתחיל דרך דיון על אחדות או עשיית סדר היסטורי נמשיך לעיון בפסוקים בלימוד עצמי ונסכם בדיון על רלוונטיות החזון לימינו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון מקדים – מה מוביל לאחדות בעם?
אפשר לערוך דיון מקדים לעיון בנבואה שיעסוק באחדות בעם:
- מה הם הגורמים החשובים שמובילים לאחדות בעם?
- מה עשוי לגרום לפירוד בעם?
- באיזה מחיר עלינו לקדם אחדות בעם?
- מתי אחדות היא טובה ומתי היא בעייתית? (להבחין למשל בין אחדות לאחידות)
אפשר לחזור למסקנות הדיון לאחר העיון המעמיק בנבואה ולבחון את נקודות הדמיון והשוני בין תשובות התלמידים לבין הגורמים לאחדות בנבואה.
אפשרות שנייה – הקדמה היסטורית – משחק ציר זמן:
כדי להבין את החזון עלינו להבין את המצב של עם ישראל בתקופת יחזקאל – מצב שבו צאצאי ממלכת ישראל וצאצאי מלך יהודה נפרדים כבר מאות שנים. חשוב להבהיר לתלמידים שממלכת יהודה כוללת את שבט יהודה ובנימין תחת הנהגתם של מלכים מבית דוד, וממלכת ישראל כוללת את כל שאר השבטים בהנהגתם של אפרים ומנשה (בני יוסף).
נערוך משחק ציר זמן: בחלק הראשון יקבלו התלמידים רשימה של אירועים (לא לפי הסדר הכרונולוגי) ויתבקשו לסדר אותם מהמוקדם למאוחר. אפשר לכתוב על הלוח או על דף. (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור)
אם יש אינטרנט זמין בכיתה: בחלק השני של המשחק יבדקו התלמידים באינטרנט את התאריכים של האירועים השונים ויקראו מידע על אודותיהם ולאחר מכן יסדרו את ציר הזמן באופן מבוסס. הם ישוו בין הציר המשוער לציר המבוסס.
רשימת האירועים מתוארכים:
- יציאת מצרים – המאה ה-15 לפנה"ס לערך
- מלכות דוד ושלמה (הממלכה המאוחדת) – המאה ה-11
- ההפרדה לשתי ממלכות – ממלכת ישראל וממלכת יהודה – 928 לפנה"ס לערך
- גלות ישראל – 722 לפנה"ס
- גלות יהודה וחורבן בית ראשון – 596 לפנה"ס
- זמן פעולתו של הנביא יחזקאל – 573-591 לפנה"ס
לסיכום הפעילות נשאל את התלמידים:
- כמה שנים בערך לאחר ההיפרדות לשתי ממלכות מנבא יחזקאל? (400 שנה)
אם נסדר את האירועים על ציר הזמן נראה שבזמן התנבאות יחזקאל כבר מאות שנים קיים פיצול בין שבט יהודה לעשרת השבטים. מכאן שבדומה למצב הנפשי הקשה של העם בחזון העצמות היבשות, נראה שהעם חדל גם להאמין שייתכן איחוד של שבטי ישראל. לאור זאת הנבואה שנקרא כעת מפתיעה.
הזמנה לקריאה- עיון מעמיק - הנבואה על איחוד שבטי ישראל
חלק ראשון – הבנת פשט הפרק:
נקרא את הפסוקים טו-כח, נסביר את המילים הקשות וננסה להבין את פשט הפסוקים. הנבואה מתחלקת לשניים – מעשה סמלי ופירוש שלו.
שאלות מנחות:
- באילו פסוקים מתואר מעשה הנבואה? תארו אותו במילים שלכם או ציירו אותו.
- באילו פסוקים מתוארת הפרשנות לנבואה?
חלק שני – עיון בפרשנות למעשה הסמלי:
לפי פירוש הנבואה קיימים כמה שלבים בהקמת הממלכה המאוחדת ננחה את התלמידים להתאים בין הכותרת לבין הפסוקים הרלוונטיים המתארים את השלב בגאולה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
המשך העיון בנבואה:
- אילו שלבים חוזרים על עצמם בפירוש המעשה הסמלי?
- התוכן של הנבואה חוזר על עצמו בפסוקים כא-כג ובפסוקים כד-כה, אך קיימים גם הבדלים. מה ההבדל העיקרי? (בפעם הראשונה מדובר ב"מֶלֶךְ אֶחָד", ובפעם השנייה נחשפת זהותו – מלך מבית דוד. המטרה היא להדגיש כי מנהיגותו של דוד היא עיקרון חשוב באיחוד השבטים)
- אילו חלקים נוגעים לגאולה פיזית? אילו חלקים נוגעים לגאולה רוחנית? בשלבי הגאולה המתוארים בנבואה, מה קודם למה? (קודם חזרה פיזית לארץ ולאחר מכן חזרה בתשובה)
- אילו מילים מנחות קיימות בנבואה? ("אֶחָד", בפסוקים כה-כח חוזרת גם המילה "לְעוֹלָם")
- מה החזרות מדגישות? (את אחדות העם ואת הנצחיות של הגאולה שתבוא)
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – דיון – רלוונטיות החזון לימינו:
נערוך דיון בכיתה עם התלמידים ובו נבחן את הרלוונטיות של החזון לימינו.
שאלות מנחות:
- האם לדעתכם מדינת ישראל המודרנית היא התגשמות הנבואה?
- באיזה אופן לדעתכם הנבואה משתקפת במדינה ובחברה הישראלית?
- מה הם הפערים ונקודות השוני בין הנבואה לבין מדינת ישראל המודרנית?
אפשרות שנייה- ביקור משפחתי או כיתתי במוזיאון התפוצות בעקבות עשרת השבטים האבודים:
מוזיאון התפוצות מציג מגוון חומרים הנוגעים לקבוצות שטוענות שהן צאצאים של עשרת השבטים. אפשר לערוך ביקור סביב נושא זה במוזיאון (חומר רלוונטי לעניין ממוזיאון התפוצות).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בפסוקים מתואר יחזקאל המחבר שני עצים יחד המעשה מסמל את האיחוד העתידי של שבט יהודה עם עשרת השבטים. לאחר מכן מוצג תיאור של שלבי הגאולה שבה עם ישראל יחזור לארצו ויתאחד תחת הנהגתו של מלך מבית דוד.
מיומנויות: יצירת ציר זמן היסטורי, התחקות אחר השלבים בתהליך התגשמות הנבואה – חלוקת הנבואה לחלקים ועמידה על כל שלב בפני עצמו.
מתודות: משחק ציר זמן היסטורי ודיון.