איש צדיק תמים
פרק ו, ט-י
הזמנה ללימוד
צדקותו של נח בדור מושחת. נלמד על נח שהיה הצדיק היחיד בדורו, גם אנו מתמודדים עם לחצים למעשים שליליים ועלינו להצליח להיות נאמנים למוסר ולערכים.
נצפה בסרטון העוסק בלחץ חברתי.
נשוחח עם התלמידים על מצבים בחיים שבהם היו תחת לחץ חברתי.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נציין שבפסוקים שנקרא, נפגוש אדם שיעמוד בלחץ חברתי. נבקש מהתלמידים לעקוב אחרי הקריאה ולגלות מי עמד בלחץ החברתי ומה הלחץ שבו עמד.
מומלץ למורה לשים לב שהמילים: "צַדִּיק", "תָּמִים", "בְּדֹרֹתָיו", "הִתְהַלֶּךְ", "וַתִּשָּׁחֵת", "חָמָס" וכדומה אינן שגורות על לשון התלמידים וכדאי בזמן הקריאה להסביר את המילים, ואז לקרוא שוב את הקטע בלי הסברים.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נשאל את התלמידים:
- איך נח מתואר בתורה?
- מה היו תכונותיו? ("אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ" פסוק ט)
- מה לדעתכם משמעות המילים "אֶת הָאֱלֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ"? (רש"י מסביר שנח הלך בדרכים טובות, הוא התרחק מהרשעה והגנבה שהייתה מצויה בדורו)
- מי היו בניו של נח?
נצייר על הלוח עץ משפחה. ונציין שלכל אחד מבניו הייתה אישה ששמה אינו מופיע בתורה.
- איך מתואר המצב בארץ בדורו של נח? (הארץ מושחתת)
- מה משמעות המילה "חמס"? (גנבה – אנשים גזלו זה מזה בדרך קבע)
מבט שלישי- העמקה
נכתוב על הלוח:
גונבים וחומסים —————— "איש צדיק תמים"
נשאל את התלמידים:
- מה האווירה שהייתה בחברה מלאה בגזל? (חוסר אמון, חשדנות, אכזריות)
- מהן התכונות שלדעתכם אפיינו את נח?
- נח מתואר 'איש צדיק תמים', כיצד אדם אחד יכול להיות צדיק בחברה מושחתת כל כך?
- תארו מה חושב וחש נח כשהוא רואה את הגזל והשחיתות שסביבו?
מבט לחיים
נחשוב על עצמנו – אם אני במקום שבו כל החברה סביבי עושה מעשה לא טוב (אפשר להעלות דוגמאות) ואני יודע בוודאות שלא נכון לנהוג כך, האם אצליח לא להיסחף אחרי הרוב?
נתחלק לקבוצות בנות ארבעה תלמידים ונבקש מכל קבוצה לכתוב:
- מדוע אני רוצה להתנהג כמו כולם?
- מדוע אינני רוצה להיסחף אחרי הזרם?
רעיונות לתשובות:
- כי אני לא רוצה להיות יוצא דופן; כי אני מפחד שיפגעו בי; כי אני חושש שמא לא אהיה מקובל ויצחקו עליי.
- כי כשאחרים עושים מעשה לא טוב אני עושה מה שאני חושב שנכון וטוב בעיניי ולא מנסה למצוא חן בעיני חברים שלי.
נחזור למליאה ונבקש מנציגי הקבוצות לשתף בתשובותיהם.
נשאל את התלמידים:
- כיצד נהג נח?
- כיצד הוא לא נסחף אחרי בני דורו? העלו השערות למקורות החוסן שלו.
- איך לדעתכם התייחסה הסביבה אליו?
נח היה איש צדיק תמים – אדם ישר דרך גם בסביבה מלאה עוול ושחיתות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בניסוי כיתתי קצר. למדנו על נח וציירנו את עץ המשפחה שלו. עבדנו בקבוצות וחשבנו כיצד נצליח להתמודד עם סביבה שבה עושים מעשים שליליים. חתמנו את השיעור בצפייה בסרטון מעניין על השפעת הסביבה עלינו.
מיומנויות: קריאה משותפת של הפסוקים, דיון ערכי בקבוצות, בניית עץ משפחה, הסבר המילים הקשות.
מתודות: עבודה בקבוצות, צפייה בסרטון.