אלוהים הסבלן מחדש את הברית
פסוקים יא-כג
הזמנה ללימוד
כהכנה ללימוד נערוך תרגיל בהפרת הבטחה בכיתה: נבטיח לתלמידים בשיעור הקודם שאם כולם ישבו בכיתה והמחברות שלהם יהיו מונחות על השולחן בדיוק בשעה שהשיעור מתחיל נתחיל את השיעור בחלוקת שוקולד לכל התלמידים. כשהשיעור יתחיל נגיד לתלמידים שאף שהבטחנו, לא יהיה היום שוקולד. נכתוב על הלוח את מחאות התלמידים ("אבל הבטחת", "זה לא הוגן" וכו'). לאחר מכן נוציא את השוקולד המובטח כדי למנוע אכזבה.
לחלופין, אם התלמידים לא יעמדו בהבטחתם, נסביר להם שהם לא עמדו בהבטחה ולכן גם המורה לא עומד בצד שלו בהסכם. ונשאל את התלמידים:
- מה הרגשתם כשחשבתם שההבטחה כלפיכם הופרה?
- האם אתם חושבים שצריך לסלוח למי שמפר הבטחה? מתי כן ומתי לא?
נספר שהיום נתמקד בברית בין העם לאלוהים ונראה איך העם מפר את הצד שלו בהבטחה ומה אלוהים מחליט לעשות.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים יא-כג ונבקש מן התלמידים למצוא בתוך הפסוקים ביטויים שמסבירים במה חטא העם.
מבט שני
נתמקד בפסוקים יא-יג: "וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וַיַּעַזְבוּ אֶת ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת ה'. וַיַּעַזְבוּ אֶת ה' וַיַּעַבְדוּ לַבַּעַל וְלָעַשְׁתָּרוֹת".
נבקש מהתלמידים למצוא שני תיאורי חטא שחוזרים פעמיים בפסוקים יא-יג.
- "וַיַּעַזְבוּ אֶת ה'"
- "וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים", "וַיַּעַבְדוּ לַבַּעַל".
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם צריך את כל החזרה הזאת בפסוקים כל כך קרובים?
- למה לא לכתוב פשוט "בני ישראל עבדו עבודה זרה"? (נסביר שהחזרה על החטא באה להדגיש כמה חמור היה חטאם של בני ישראל מול אלוהים: הם גם עזבו אותו וגם הלכו לאלוהים אחרים, וליותר מאל זר אחד. חשוב להדגיש שחטאם של ישראל כל כך חמור כשאנחנו קוראים את ההמשך העוסק בסליחתו של אלוהים)
נתמקד בתגובתו של אלוהים לעם ישראל החוטא. נבקש מן התלמידים לקרוא שוב את פסוקים יא-כג ולמצוא את כל הפסוקים שמתארים את תגובתו של אלוהים לפעולותיו של העם. נכתוב על הלוח את הפעולות: "וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל", "וַיִּתְּנֵם בְּיַד שֹׁסִים", "וַיָּקֶם ה' שֹׁפְטִים וַיּוֹשִׁיעוּם".
נשאל את התלמידים:
- כיצד אלוהים מגיב למעשיהם של העם?
- היכן מתרחש השינוי בתגובתו? (פסוק טז)
- מה אתם חושבים על פנייתו של העם לאלוהים שיעזור להם אף שפגעו בו? (העם מתנהג בכפיות טובה או לעם אין ברירה ואלוהים אמור לעזור להם וכו')
- מה לדעתכם אלוהים היה צריך לעשות? (לסלוח לעם או לסרב ולהגיד להם שיסתדרו בעצמם או להעניש אותם וכו')
מבט שלישי
נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מכל קבוצה לכתוב דיאלוג בין העם ובין אלוהים. בדיאלוג יהיה עליהם לבטא את הרגשות הקשים של העם ושל אלוהים ואת המעבר מן הכעס אל הסליחה. נזמין כמה זוגות להמחיז את הדיאלוג בכיתה.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לחשוב ולכתוב במחברתם, בלי שיצטרכו לקרוא בקול בכיתה, זיכרון של חוויה שבה הם הפרו ברית או התחייבות כלפי אחד מהוריהם או כלפי דמות קרובה אחרת, והדמות בחרה לסלוח להם ולהישאר בסביבה. נוכל גם לעמוד על כך שגיל ההתבגרות שהם בפתחו עלול להיות מאופיין בסערות רגשיות רבות מעין אלה, ושטוב יהיה אם יזכרו שברגעי מצוקה הוריהם נמצאים שם בעבורם גם אם נדמה להם שלא.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: העמקנו בנושא הפרת הברית והסליחה של אלוהים. התמקדנו בעמדתו של אלוהים הכועס ומעניש, אך גם מחליט לסלוח לעמו אף שהוא יודע שהעם עלול להפר הבטחותיו גם בהמשך.
מיומנויות: עקבנו אחר חזרה של שני ביטויים בטקסט, בדקנו כיצד החזרה משרתת את התוכן.
מתודות: בהמשך לעמדתו החומלת של אלוהים כלפי העם ניסינו לחשוב אם גם אנחנו הפרנו ברית או הבטחה כלפי אחד מהורינו, ונזכרנו בפעמים שבהם ההורים סלחו לנו אף שפגענו בהם.