אלוהי כורש
פרק א, א-ו
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שמע ישראל:
נצפה בקישור זה בקטע מהסדרה 'פאודה' שבו מתבקש חייל יהודי מפי שוביו הערבים להתפלל.
- מה ההבדל בין התפילה הראשונה של השבוי לתפילה השנייה?
- השובים אומרים לחייל: "תתפלל לאלוהים שלך". האם באמת מדובר על אלים שונים?
- האם ייתכן לדעתכם שדתות שונות יאמינו באותו אל? מדוע?
- נכתוב על הלוח את מילות הפסוק "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, ה' אֱלהֵינוּ, ה' אֶחָד"
- האם לדעתכם תפילת שמע ישראל (שמקורה בדברים פרק ו) היא יהודית? מדוע?
- האם לפי פסוק זה ה' הוא אלוהים של ישראל או של כולם?
אפשרות שנייה – אלוהים אחד, עולם אחד:
נתבונן בתמונה בקישור שבה מוצגים אנשים מדתות שונות מתפללים במגוון דרכים לאותו אל.
- מה הרעיון שהתמונה מבטאת?
- האם אתם מסכימים עם הרעיון הזה?
- האם ייתכן לדעתכם שדתות שונות יאמינו באותו אל? מדוע?
- האם האמונה היהודית מתאימה רק ליהודים? מדוע?
שלב ראשון
נעיין בלשון ה'קול' וה'מכתב' שכורש משגר לכל קצוות ממלכתו בפסוקים ב-ד.
נזמין תלמידים לקרוא את פסוקים ב-ד באופן דרמטי בכמה דרכים: כמו כרוז, כיהודי שקורא את המכתב על הקיר ומתרגש (בהגזמה), כמקומי שקורא את המכתב ולא מרוצה כל כך…
- מה נתן ה' לכורש, לדבריו, ומה פקד עליו?
- איך ייתכן שכורש מדבר בשם ה'?
- האם אין זה עומד בסתירה לאמונתו? מדוע? (יכול להיות שלתפיסתו של כורש יש יותר מאל אחד)
- באילו כינויים מכנה כורש את ה'? מה ההבדל ביניהם? (אלהי השמים, ה' אלהי ישראל. הבדל בין אלוהים אוניברסלי לאלוהים של ישראל בלבד)
שלב שני
נעיין בישעיהו פרק מה פסוקים א-ג וננסה ללמוד עוד על יחסיו של כורש עם ה':
- כיצד מכונה כורש בנבואת ישעיהו?
- מדוע לדעתכם הוא מכונה כך?
- מה מבטיח ה' לכורש (בפסוקים א-ג) ומה המטרה של הבטחה זו (סוף פסוק ג)?
- האם המטרה הושגה על פי דברי כורש בהצהרתו (עזרא פרק א)?
שלב שלישי – גליל כורש
נציג תמונה של גליל כורש מקישור זה ולספר את סיפור הממצא הארכיאולוגי ומשמעותו.
נעיין בכתובת על גליל כורש.
- כיצד תומך הממצא הארכיאולוגי של 'גליל כורש' בסיפור המקראי? (תוכן הדברים כמעט זהה: מתן אישור לגולים לשוב לציון)
- במה שונים דברי כורש בגליל מדבריו בעזרא א? (האל המצווה: ה' או מרדוך, האישור לעם ישראל או לכל העמים)
- על פי הגליל, האם האל המצווה את כורש הוא אל מקומי או אל אוניברסלי? מדוע?
מבט לחיים
מטלת כתיבה:
נזמין את התלמידים לכתוב פסקת סיכום או לשוחח על אופיו של אלוהים כאל מקומי או אוניברסלי. הפסקה תכלול את עמדת המקרא (המתבססת על פסוקים), את עמדת האמונה הבבלית (המתבססת על כתובת גליל כורש) ואת עמדתם האישית.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הצהרת כורש ותוכנה. התמקדנו באמונתו של כורש בה' כפי שהיא משתקפת בהצהרה אל מול העולה מדבריו בכתובת גליל כורש. מתוך כך עמדנו על משמעות המושגים 'אל אוניברסלי' ו'אל מקומי' במקרא, בדת הבבלית ובהשקפתנו האישית.
מיומנויות: השווינו בין מקורות מקראיים העוסקים באותו אירוע ובין מקור מקראי למקור ארכיאולוגי.
מתודות: פתחנו בצפייה בסרטון או בתמונה שמעלים שאלה ביחס לאוניברסליות של האל, עברנו לעיון טקסטואלי משווה וסיימנו במטלת כתיבה אישית.
ההרחבות מציעות עיון רוחבי משווה בסיפורים מקראיים שמוביל לדיון עקרוני, או עיון במאמר שמציע השוואה בין עזרא פרק א לאירועים מקראיים אחרים ואקטואליזציה.
מי מכוון את התנועה?
נציג בכיתה סיפורים מקראיים נוספים שבהם ה' מניע את מהלכיהם של מנהיגים זרים: אבימלך (בראשית פרק יב), פרעה (שמות פרק ז פסוק ג), נעמן שר צבא ארם (מלכים ב פרק ה פסוק א).
- מה גורם ה' למנהיג לעשות בכל סיפור? מדוע?
במשלי פרק כא פסוק א כתוב: "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה', עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ" - הסבירו את הפסוק לאור סיפורים אלה.
נוכל לפתח דיון בכיתה על השגחה כללית ופרטית אל מול בחירה חופשית.
שבים יותר ושבים פחות
לא רבים נענו לקריאתו של כורש לעלות וגם אלה שעלו עשו זאת רק לאחר עידוד מכורש. נעיין במאמר מאת פסח האוספטר, 'ואף על פי כן' בקישור זה, שמציג את ההתנהגות של הגולים כדפוס חוזר בתולדות עם ישראל מיציאת מצרים ועד ראשית הציונות ונדון בכיתה: - אילו גורמים עשויים, לפי המאמר, להשפיע על יהודים גולים לעלות לישראל?
- נסו לחשוב על גורמים נוספים, שעשויים להשפיע על החלטה כזו.
- האם יש גורמים ראויים וגורמים פחות ראויים לפי כותב המאמר?
- האם אתם מסכימים אתו? מדוע?