"אלו עשר המכות"
פרק ז, כו- פרק י
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בצפייה בסרטון 'סבא טוביה ומכות מצרים'.
אחרי הצפייה בסרטון נסביר שבשיעורים הקרובים נעסוק במכות מצרים. נאסוף מהתלמידים את שהם יודעים על עשר המכות ונזכיר שאת מכת דם פגשנו ביחידה הקודמת. ביחידה זו נכיר את כל המכות.
מבט ראשון
נשוב למכת דם שהכרנו ביחידה הקודמת. נקרא את פסוקים יז-כה בפרק ז ונחלק את הפסוקים בטבלה כך:
תיאור | פסוקים |
משה מתריע בפני פרעה על המכה הצפויה | יז כֹּה אָמַר ה', בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי ה', הִנֵּה אָנֹכִי מַכֶּה בַּמַּטֶּה אֲשֶׁר בְּיָדִי עַל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר וְנֶהֶפְכוּ לְדָם. יח וְהַדָּגָה אֲשֶׁר בַּיְאֹר תָּמוּת וּבָאַשׁ הַיְאֹר וְנִלְאוּ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן הַיְאֹר. |
תיאור המכה שאלוהים מביא על המצרים | כ …וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה, וַיַּךְ אֶת הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְעֵינֵי פַרְעֹה וּלְעֵינֵי עֲבָדָיו. וַיֵּהָפְכוּ כָּל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְדָם. כא וְהַדָּגָה אֲשֶׁר בַּיְאֹר מֵתָה, וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר, וְלֹא יָכְלוּ מִצְרַיִם לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן הַיְאֹר. וַיְהִי הַדָּם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. |
תגובת פרעה | כב וַיַּעֲשׂוּ כֵן חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלָטֵיהֶם. וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'. |
מבט שני
נחלק את הכיתה לשמונה קבוצות הטרוגניות. כל קבוצה תקבל כרטיסייה (ראו כרטיסיות גם בממערך השיעור) ובה הסבר קצר על המכה שלה וציטוט של פסוק אחד או שניים המתארים את המכה, רצוי לא לצטט את כל פסוקי המכה כיוון שהטקסט ארוך מאוד.
נבקש מכל קבוצה לקרוא את הפסוקים המובאים בכרטיסייה ולסמן בהם מילים לא מובנות. לאחר מכן נכתוב את המילים הקשות על הלוח תחת שם הקבוצה שסימנה אותן, ונאפשר לתלמידים בהצבעה להציע הסבר למילים של שאר הקבוצות – כל הסבר נכון מזכה את הקבוצה המציעה בנקודה. את המילים שהתלמידים לא הצליחו לפרש נסביר בעצמנו. אפשר להכין את הכרטיסיות בקובץ שיתופי ב-padlet.
מבט שלישי
אפשרות ראשונה:
נתכנס במליאה וכל קבוצה תציג את המכה שלה. המורה תזמין את הקבוצות להציג את המכות לפי סדרן.
אפשרות שנייה:
נחלק לתלמידים עפרונות, צבעים, דבק וכו' ונבקש מכל קבוצה לצייר קומיקס המתאר את המכה שחולקה לה מנקודת מבט מצרית. ננחה בשאלות, למשל:
- איך חוותה משפחה מצרית שירדה להתרחץ ביאור את מכת הצפרדעים? חשבו מי הדמויות הראשיות שאתם מעוניינים שיככבו בסיפור שלכם.
מומלץ להשתמש בבועות דיבור ולחלק את הסיפור לשלושה-ארבעה ריבועים (כמו בדיחת בזוקה). נבקש מהקבוצות להכין טיוטה ראשונית של הקומיקס שלהם על דף A4 ולאחר מכן להעבירו לחצי פלקט. בתום העבודה נתלה את הציורים והתלמידים יעברו ביניהם ויסתכלו, או לחלופין נזמין כל קבוצה להציג את הציור שלה מול כולם לפי רצף הסיפור.
מבט לחיים
נכתוב את פסוק ז בפרק י על הלוח:
"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו: 'עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ? שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם. הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם?'".
נשאל את התלמידים:
- מי לפי הכתוב משלם את המחיר על שפרעה מכביד את ליבו?
- על מי נוחתות המכות בזו אחר זו? (חשוב להדגיש שבתקופת המקרא לא היו אזרחים שווי זכויות במצרים אלא שלטון של מלך – פרעה. ולכן נתיניו נקראים גם "עבדיו" אך הכוונה בפסוק היא לעם המצרי ולא לעם ישראל)
נזמין את התלמידים לחפש בבית דוגמאות אקטואליות או מההיסטוריה הקרובה לשימוש של מנהיג בכוחו כנגד העם שלו, לשלטון שהפך לכוחני ואלים כלפי נתיניו. נבקש מהתלמידים לתמצת בפסקה קצרה את הסיפור: היכן העריצות הזאת מתרחשת או התרחשה? מיהו המנהיג? והאם נעשה ניסיון להוריד אותו מכיסאו בדרכים חוקיות או אחרות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נלמד על מכות מצרים- ממכת צפרד עד מכת חושך. הסברנו את המכות וחשבנו על ההתרחשות במצרים והמורכבות בין העם לפרעה.
מיומנות: זיהוי מילים קשות וביאורן. חלוקת הפסוקים ליחידות.
מתודה: עבודה בקבוצות. אנאלוגיה למנהיגים עריצים.