אליהו בורח למדבר ומבקש את נפשו למות
פסוקים א-ח
בכמה מילים
מהלך הוראה זה עוסק בבריחתו של אליהו למדבר ולתחושות שהובילו אותו לכך. נפתח את המהלך במשחק העוסק במילה 'נפש'. בליבו של המהלך נזהה את המילה המנחה בקבוצת פסוקים זו – נפש, ונבין כי יש לה שתי משמעויות. משמעות פיזית, כאשר אליהו חושש לאבד את חייו ולכן בורח, ומשמעות רגשית, כשנפשו של אליהו כואבת. אולי כאב הנפש הוא הסיבה לבריחתו ולהתנתקותו. נסיים בשאלה על דרכי התמודדות שלנו עם כישלונות.
הזמנה ללימוד
נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות (לפי טורים, לפי שמות משפחה וכדומה) ונשחק משחק. נכתוב את המילה 'נפש' על הלוח ונבקש מהתלמידים לכתוב כמה שיותר ביטויים, פתגמים ומטבעות לשון שבהם מצויה מילה זו. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה שמצאה את הביטויים הרבים ביותר.
הזמנה לקריאה
נפתח בקריאת הפסוקים ברצף ונסביר אותם בעת הקריאה. נבקש משלושה מתנדבים להציג את הנעשה בפסוקים. הראשון יהיה איזבל המתכננת להרוג את אליהו, השני יהיה אליהו הנאלץ לברוח והשלישי יהיה המלאך המחיה את אליהו באמצעות עוגה ניסית המחזיקה אותו בחיים ארבעים יום עד הגיעו לחורב (לשיקול דעת המורה בהתאם לכיתה יש לבחון אם להכין את המציגים לפני השיעור או לא).
נקרא את פסוקים א-ב ונכתוב על הלוח שתי שאלות:
- "אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֵלִיָּהוּ" – מה עשה אליהו?
- "מָחָר אָשִׂים אֶת נַפְשְׁךָ כְּנֶפֶשׁ אַחַד מֵהֶם" – מהו האיום של איזבל?
אליהו בורח מפני איזבל המאיימת להורגו לאחר מה שעשה לנביאי הבעל במעמד הכרמל.
נמשיך לקרוא יחד את פסוקים ג-ח ונשאל את התלמידים:
- מה אליהו עושה?
- האם כך הייתם מצפים שיפעל אליהו לאור רדיפתה של איזבל?
בפסוקים אלו המדברים על בריחתו של אליהו ישנה מילה מנחה. נגדיר מהי מילה מנחה. ונשאל:
- מה המילה המנחה בפסוקים אלו? (נפש)
נקרין בכיתה מתוך האתר את הפסוקים ונסמן בהם את המילה המנחה לצורך המחשה.
על הלוח נצייר טבלה (ריקה) של כל הפעמים שמופיע השורש נפש בפסוקים. נערוך סבב בכיתה, וכל תלמיד ישלים חלק אחד בטבלה עד שתתקבל הטבלה המלאה (ראו טבלה גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים להגדיר מהי נפש ולאחר מכן נמצא את הגדרת המילה במילון (אפשר להיעזר במילונים אינטרנטיים דוגמת מילוג או מילונים אחרים).
נגדיר יחד על הלוח (אם אין אפשרות להביא מילונים אפשר להתחיל ישר מחלק זה. ההגדרה כאן נלקחה ממילון "מילוג"):
- החלק הרוחני של האדם הכולל רגשות, חוויות מחשבות וכדומה, להבדיל מגוף, רוח ונשמה.
- אדם בעל רוח חיים.
נבחן את המילה המנחה 'נפש' על שתי משמעויותיה אלו וננסה להבין מה קורה לנפשו של אליהו, הן מבחינה פיזית (הוא בסכנת חיים, הוא רוצה למות) הן מבחינה נפשית (הוא מבקש את נפשו למות ולא מעוניין לאכול). נשאל את התלמידים:
- בכמה פעמים מבין אזכורי הנפש אליהו מבקש למות? (פעמיים)
- מדוע אליהו שואל את נפשו למות?
תגובה זו של אליהו נראית קיצונית מאוד. ננסה לראות מהם הגורמים לכך. נאסוף תשובות מהתלמידים ולאחר מכן נתמקד בפסוקים הרלוונטיים ונבחן אותם:
ניזכר יחד עם התלמידים באירועי הפרק הקודם: מצד אחד אירע בו מעמד דרמטי בהר הכרמל שמסתיים בהצלחה ובהורדת גשם, אך מצד שני אליהו מבין שעוד רבה הדרך, ההנהגה לא עברה שינוי מהותי – איזבל עדיין רודפת את אליהו.
נראה איך מתפתח בפסוק ד הרצון של אליהו למות ממשאלת לב: "וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת" לבקשה קונקרטית מאלוהים: "קַח נַפְשִׁי".
הקושי של אליהו מתבטא בין היתר במילים: "כִּי לֹא טוֹב אָנֹכִי מֵאֲבֹתָי". הפרשנים נחלקו בהבנת משפט זה. הפרשנים הקלסים (למשל- רד"ק ורלב"ג) קוראים פסוק זה כהכרה באורך חייו לעומת אבותיו שקדמו לו, פרשנים מודרניים (סימון וסמט) רואים בפסוק זה הודאה בכישלונו של אליהו. אליהו ציפה להוביל מהלך של תשובה ושינוי בעם, והוא לא הגיע להצלחה הצפויה.
נשאל את התלמידים:
- כיצד מתמודד אלוהים עם רצונו של אליהו למות ומה המסר שהוא מעביר לאליהו בכך? (אליהו מסרב לאכול ולמעשה מוותר באופן פסיבי על החיים. אלוהים מחייב אותו לאכול באמצעות העוגה והמלאך)
מבט לחיים
לפעמים הדרך הארוכה למטרה מסויימת קשה ועלולה להיות אפילו מיאשת.
כתבו מכתב לאליהו שנמצא בבורחו מאיזבל. התייחסו במכתב לדברים שעברו עליו, ולמקום הנפשי בו הוא נמצא.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על אליהו הבורח מאיומה של איזבל ועל המושג "נפש" בהקשר של נפשו של אליהו המאוימת הן פיזית מאיזבל הן רוחנית מכישלון הנביא.
מיומנויות: מילה מנחה (נפש), שימוש במילון, לימוד פתגמים וביטויים שבהם המילה נפש.
מתודות: משחק, דיון, חיפוש במילון.
להעמקה ועיון נוסף מומלץ לקרוא את מאמרו של אלחנן סמט 'אליהו בהר חורב', מאתר מכללת הרצוג.