בחירתה של רחב
פרק ב
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נצפה בסרטון קצר על משתפ"ים. לפני הצפייה נשאל- מה פירוש ראשי התיבות משת"פים? מה דעתכם על התופעה של שיתוף פעולה עם האויב? מה, לדעתכם, חושבים עליהם בחברה/בקהילה שלהם? נצפה בסרטון ונרחיב את הדיון שפתחנו בו.
אפשרות שנייה:
נפתח את השיעור בסיפור:
מפקד של תחנת משטרה קטנה בגבול שבין שתי מדינות היה מוערך מאוד על ידי מפקדיו ופיקודיו, וכולם ניבאו לו קידום מהיר בסולם הדרגות. חייו היו טובים ורגועים עד שפרצה מלחמה במדינה השכנה, מעבר לגבול.
בזמן המלחמה נאסר עליו לתת לאנשים מהמדינה השכנה, שבה פרצה המלחמה, להיכנס לתוך המדינה שלו. תפקידו היה לשמור שהם לא יעברו את הגבול. המפקד ידע שמי שלא מצליח לחצות את הגבול – דינו מוות. עם זאת, הוא גם ידע שאם ייתן לאנשים לחצות את הגבול ובכך יציל את חייהם, הוא עלול לשלם על כך בעבודתו ואף בחייו.
מה אתם הייתם עושים במקומו?
נבדוק עם התלמידים מי מהם היה מוכן להסתכן ולהפר את החוק כדי לעשות מעשה שהוא מאמין בו.
היום נלמד על אישה אחת מיריחו, שהחליטה לפעול בניגוד לחוק וכנגד בני עירה, הגישה עזרה לבני ישראל, ובסופו של דבר הייתה אחד הגורמים החשובים שהביאו לניצחונו של עם ישראל.
מבט ראשון
הפרק שלנו ארוך, ציורי ומרתק. נקרא את הפרק בקול רם באופן הבא – שישה תלמידים/מתנדבים יקראו את הסיפור על פי התפקידים הבאים: שני מרגלים, שלושה מאנשי יריחו (מלך ושני חיילים) וקריין. הקריין יקרא את סיפור המסגרת ואת דברי רחב, וכל אחד מהתלמידים יקרא את התפקיד שניתן לו.
מבט שני
נחלק לתלמידים קומיקס (עֲלִילוֹן) המציג את הסיפור שקראנו, כאשר בועות הדיבור ריקות. על התלמידים למלא את דבריהן של הדמויות בהתאם לכתוב בפרק (ראו קומיקס גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
דיון בכיתה – נשאל את התלמידים:
- מה אומרת רחב למרגלים?
- אילו אירועים היא מזכירה?
- אילו רגשות עולים בה בעקבות האירועים האלה?
- על פי דבריה של רחב, מדוע בחרה לעזור למרגלים?
- מה דעתכם על הבחירה של רחב ועל הדרך שבה פעלה?
נסכם את החלק הזה בכך שרחב מצטיירת כאישה אמיצה ועצמאית, שפועלת בניגוד לחוק הנהוג ביריחו. אף על פי שרחב אישה פשוטה, בת המעמד הנמוך, היא מגלה יוזמה ובכך קובעת את הגורל גם של יריחו וגם של משפחתה (היא מצילה את חיי משפחתה). היוזמה של רחב מצריכה תעוזה וגם יכולת להתמקד במה שחשוב לה תוך התעלמות מהכללים המקובלים, ללא חשש מהשלטונות, במקרה זה הצבא והמלך.
מבט לחיים
לפעמים החברה מצפה מאיתנו להתנהגות מסוימת, אך אנו יודעים שאיננו יכולים לעמוד בציפיות האלה. האם בשעה כזאת אפשר להתנהג כמו רחב, בייחוד כשמדובר בשמירה על החיים? נבקש מהתלמידים לשוחח ביניהם בזוגות על השאלות הבאות, או לחלופין המורה יכולה לנהל דיון פתוח בכיתה:
- מה חשבתם על מעשיה של רחב?
- האם הייתם נוהגים כמוה?
- מה גרם לה לנקוט צעד קיצוני כזה ולצאת נגד העיר שלה?
- האם אתם מכירים עוד סיפורים על אנשים שפעלו בניגוד לעמדת הרוב, ובכך הצליחו להציל את חייהם?
- אם אתם סבורים שהשלטונות טועים במדיניות שלהם, האם מוצדק להתנהג בניגוד למדיניות זו כשמדובר בהצלת החיים שלכם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בשיעור זה, דרך סיפורה של רחב, ביחיד שעומד מול חוק המדינה/העיר ומחליט להפר אותו למרות הסכנה הכרוכה בכך.
מיומנות: איתור וארגון מידע בעבודה על הקומיקס; כיתה יצירתית בעבודת הסיכום ודיון.
מתודה: בשיעור השתמשנו רבות בערוץ הלמידה הוויזואלי, הן בהצגת הסיפור בחלוקה לתפקידים והן בקומיקס. דנו בבחירה שלא לנהוג על פי הכללים המקובלים בחברה דרך הסרטון על המשת"פ והדיון בנושא.