בין אדם לחברו – כיבוד הורים
פסוק יא
הזמנה ללימוד
נבקש מכל תלמיד לכתוב על דף כמה שיותר דיברות שהוא זוכר מתוך העשר. נבקש מהתלמידים להרים יד אם זכרו את כל העשר, לאחר מכן ירימו את ידיהם אלה שזכרו תשע, שמונה וכן הלאה. נבקש מהתלמיד שזכר הכי הרבה לקרוא בקול את הדיברות שכתב.
היום נתמקד בדיבר אחד: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ".
נדון אם התלמידים:
- איך מרגיש ילד שרב עם הוריו?
- איך מרגישים הורים שרבים עם ילדם?
- איך צריך להתנהג כלפי ההורים שלנו?
- האם קל להתנהג כך? למה?
- מתי אנחנו לא מצליחים לכבד את ההורים ומתי כן?
את התשובות נרשום על הלוח.
מבט ראשון - הורים קוראים פסוק
נבקש מהתלמידים להקליט את ההורים שלהם קוראים את פסוק יא ונשמע את ההקלטה בכיתה. נשאל את התלמידים:
- איך החוויה לשמוע את ההורים קוראים את הפסוק?
- התחושה שלכם הייתה משתנה בקשר לפסוק אם הייתם שומעים אותו בקול אחר – שלכם, של המורה, של חבר מהכיתה?
מבט שני
הדיבר "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ" יוצא דופן מכמה בחינות ועליהן נרחיב בהמשך המפגש. אחת מהן היא התוספת המיוחדת לו: "לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה". נברר עם התלמידים מה המשמעות של התוספת הזאת:
- האם זה פרס, או אולי תיאור של סיבה ותוצאה? (כלומר, אם מכבדים את ההורים – חיים חיים בריאים ונכונים יותר ולכן גם ארוכים יותר)
- האם יש לכך הסברים אחרים?
נזמין את התלמידים להתחלק לזוגות, לדון יחד איזה הסבר משלל ההסברים שהצענו מניח את דעתם יותר ולנסח פרסומת שתטיב להסביר מדוע כדאי לנו לכבד את אבא ואימא שלנו לאור ההסבר שבחרו.
מבט שלישי
נכיר לתלמידים את המושגים: 'מצוות שבין אדם לחברו' ו'מצוות שבין אדם למקום' – המקום = האל. נשאל את התלמידים:
- לאיזו קבוצה שייכת מצוות כיבוד הורים ולמה?
- למה מצוות כיבוד הורים צריכה להיות בעשרת הדיברות?
- מה החשיבות של כיבוד הורים לחברה שלנו?
- למה אלוהים צריך לצוות על כיבוד הורים, לא די שההורים יגידו לנו לכבד אותם?
- האם כיבוד הורים הוא חובה (שלעיתים היא מעיקה וקשה לקיימה), או שהיא זכות (הזכות לגמול טוב למי שהביא אותנו לעולם, השקיע בנו וגידל אותנו)?
- האם יש מקרה שבו לא צריך לכבד את ההורים?
- ערכו רשימה של מעשים שיש בהם כיבוד הורים לדעתכם.
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לתרגיל כתיבה לאור הדיון:
נציע לתלמידים לכתוב מכתב אישי להורים (אפשר גם במחברת, לא חייבים להעביר אותו). מכתב שמספר על פעם שבה התלמיד רב אתם ולא כיבד אותם, או התקשה לעשות משימה שהם ביקשו ממנו (כמו שדיברנו בתחילת השיעור). במכתב יכתוב התלמיד איך הוא מרגיש לגבי המקרה עכשיו, לאחר שעבר זמן, ואחרי הדברים שלמדנו בשיעור. אפשר לכתוב חלום או בקשה שיש לתלמיד מהוריו.
לחלופין אפשר לבקש מהתלמידים לשאול את ההורים כיצד הם מכבדים את ההורים שלהם (כלומר, את סבא וסבתא של התלמידים):
- האם לדעת הוריהם הם מכבדים אותם בצורה ראויה?
- האם הם היו רוצים לכבדם יותר?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו במצוות כיבוד הורים דרך החוויות האישיות של התלמידים, רגשותיהם ומחשבותיהם בנושא.
מיומנויות: התלמידים ערכו דיון ושיתפו במחשבותיהם וברגשותיהם האישיים. בעבודת הסיכום התנסו התלמידים בכתיבה יצירתית.
מתודה: מדובר בנושא אישי מאוד שמוכר לכל אחד. לכן בשיעור זה חשובים השיח, השיתוף והמעורבות האישית. הקלטה של ההורים קוראים את הפסוקים מכניסה אותם לכיתה ומשלבת אותם באופן חי בשיעור.