בעז ורות לנצח
פסוקים יג-כב
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מנהיגות:
נדון עם התלמידים בשאלה מה הופך מנהיג למנהיג טוב?
נכוון את הדיון לכך שמנהיג טוב הוא מנהיג שההתנהגות האכפתית והאנושית היא נר לרגליו והוא עושה מעל ומעבר לחוק היבש או לצדק הברור מאליו ויוצא מגדרו למען אחרים.
אפשרות שנייה – סבים וסבות:
נבקש מהתלמידים לכתוב על הקשר שלהם עם סבא או סבתא ולשתף בכתיבתם את הכיתה. נעמוד על הקשר המיוחד שעשוי להיות בין סבים וסבות לנכדים ובמה הוא שונה מהקשר עם ההורים. נשאל את התלמידים:
- האם יש לכם תכונות דומות לסבים שלכם?
אפשרות שלישית – שיר:
נשמיע את השיר 'כולנו זקוקים לחסד' שכתב נתן זך ושרה נורית גלרון ונחלק לתלמידים את מילות השיר. נבקש מהם להיזכר בפעם שבה עשו חסד ובפעם שבה חשו שאחר עשה עמם חסד.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים יג-כב ונסביר אותם. נקרא שוב יחד את פסוק יג ונסביר כי בעז בא אל רות – הכוונה היא לקיום יחסי מין – והיא יולדת בן.
נשאל את התלמידים:
- איך אתם חושבים שיגיבו בסביבתה של רות על הולדת הבן?
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יד-יז ולכתוב מיהי "הכוכבת", הדמות העיקרית בפסוקים אלו. נשאל את התלמידים:
- האם לא מוזר שנעמי היא שמככבת בסיפור על הולדת הבן של רות עד כדי כך שהשכנות מחשיבות את הילד לילד שלה? נכתוב על הלוח תשובות אפשריות
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יח-כב וליצור ציר של השושלת המשפחתית. נקרין את השושלת המשפחתית על הלוח.
נבקש מהתלמידים להדגיש את בעז ודוד ולהשלים את המשפט על הלוח:
בעז ורות הם (סבא וסבתא רבא) _____________ של דוד.
נדון עם התלמידים:
- למה לדעתכם חשוב למחבר המגילה לסיים אותה במידע הזה?
- מדוע חשוב שנדע את סיפור הרקע של הסבים של דוד?
- למה זה רלוונטי?
לאחר הדיון נבקש מהתלמידים לכתוב דף מיומנו של דוד המלך בהיותו ילד. הדף נכתב לאחר שדוד מגלה את הסוד המשפחתי על מי הייתה סבתו ומה סיפורה. ביומן התלמידים צריכים לבטא את החששות והכעסים של דוד על ההיסטוריה המשפחתית מצד אחד ומצד שני לכתוב מה דוד לומד ומבין על תפקידו כמלך בעקבות היסטוריה זו (ננסה לכוון את התלמידים מראש לחשוב בעת הכתיבה על גדולתו של בעז בקבלו את רות ועל גדולתה של רות בדבקותה בנעמי, וכיצד תכונות אלו מסייעות דווקא למלך ישראל).
נחלק לתלמידים את דף העבודה: "וישי הוליד את דוד" ובו קטעים קצרים מתוך מאמרו של הרב יובל שרלו בשם זה ונבקש מהם לענות על השאלות שבדף העבודה.
מבט לחיים
נדון עם התלמידים באפשרות לחיות בעולם חסד.
- באיזה תחום חסד הייתם מתחילים לפעול?
- האם אתם חושבים שתפקידם של מנהיגים לקדם את החסד בעולם?
- מה הדבר שהופך אדם פשוט למנהיג?
- מה הקשר בין מנהיגות לחסד?
- מדוע דווקא מי שנוהג בחסד ראוי להיות מנהיג?
- האם זו תכונה שהייתם מצפים שתהיה במנהיג?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו אודות הקמת שושלת המלוכה מרות ובעז.
מיומנות: מעקב אחרי שושלת, קריאת מאמר.
מתודה: כתיבת יומן, דיון, דף עבודה, שיתוף אישי.