בריאת האישה
פסוקים יח-כד
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. קבוצה אחת תתבקש לצייר ציורים תוך שימוש בצבע ירוק בלבד. הקבוצה השנייה תתבקש לצייר ציורים תוך שימוש בשני צבעים בלבד, ירוק ואדום. לאחר שהתלמידים סיימו לצייר, נתבונן בציורים ונשאל:
- אֵילו ציורים יפים יותר בעיניכם?
- האם הגיווּן מוסיף או פוגם?
- האם בין חברים הגיוון יוצר עניין ומעשיר או שהייתם מעדיפים חברים שהם דומים לכם בכול?
- מהי התרומה של השוֹנוּת בין אנשים במשפחה, בחברה, בחיי הנישואין?
אפשרות שנייה:
נצפה באנימציה לסיפור "האיש הירוק" מתוך הספר "הכבש השישה עשר" מאת יונתן גפן. נשאל את התלמידים:
האם גם אנחנו רוצים לחיות בעולם שהוא כולו בדיוק כמונו? שהחברים שלנו יהיו דומים לנו בכול? שההורים והאחים שלנו יהיו גם הם כמונו? שכל האנשים בארץ, ואם אפשר גם בעולם, יהיו ממש דומים לנו במחשבותיהם ובהתנהגותם?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא את הפסוקים בפרק ב, פסוקים יח-כד. נוודא שכל התלמידים מניחים אצבע על תחילתו של פסוק יח ועוקבים באצבע אחַר הקריאה של המורה.
מבט שני- הסבר הטקסט ושאלות הבנה
נחזור ונקרא את הפסוקים ונסביר כל פסוק על פי ביאורו של הרב עָדִין שְׁטַיינְזַלְץ.
- מהי, לדעתכם, משמעות הפסוק: "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ"?
- מדוע לא טוב לו, לאדם, להיות לבד?
- נכתוב על הלוח את המילים "עֵזֶר" (לעזור) "כנגדו" (נגדו). האם המילים הללו משלימות זו את זו או סותרות זו את זו? האם מי שעוזר יכול להיות גם 'נגד'?
- נזמין שני תלמידים לעמוד זה מול זה ונסביר שלמילה 'נגדו' יש גם משמעות של 'מולו': האיש והאישה עומדים זה כנגד זה – זה מול זה.
- האדם הראשון נותן את השמות לחיות, לאריה, ללביאה, ליונה, לתור, לגמל, לנאקה, ורק לאיש אין בת זוג. הוא בודד. כיצד נבראת האישה על פי ספר בראשית?
מבט לחיים
נשמיע בכיתה מנגינה שקטה.
נחלק לתלמידים דף חלק, ונבקש מהם להעתיק ולצבוע את הפסוק: "…לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ…" (פסוק יח). לאחר שהעתיקו את המילים מתוך הפסוק, נבקש מהתלמידים לכתוב על הדף דברים שהם אוהבים לעשות לבד ודברים שהם אוהבים לעשות עם אחרים – עם בני משפחה, עם חברים ועוד. נבקש גם שיכתבו על זמנים שבהם נוח להם להיות לבד לעומת זמנים שבהם הם אוהבים להיות בחברה. נאפשר לתלמידים לשתף את הכיתה בחוויותיהם.
נדייק יחד עם התלמידים: במה השונה, האחר/ת, יכול להשלים אותנו?
הערה למורה: ניתן לעסוק בשיעור הזה בהבדל בין המינים ברגישות ומתוך הבנה ליכולת של הכיתה, לרגישויות שעלולות לעלות ועוד. שאלות מכַוונות: מה ההבדלים בין האיש והאישה? איך מרגישים, לדעתכם, שני הצדדים כל כך?
לסיכום - מה היה לנו כאן?
תוכן: הפרק הדגיש לנו שה'עזר' הוא דווקא 'כנגדו', מולו. האיש והאישה הם שתי ישויות שונות. הם נראים אחרת. הגיווּן, השוֹנוּת, בין בני האדם, הם גורם תורם ומפרה (ולא רק במובן הפיזי).
מיומנות: ציירנו בשתי טכניקות שונות שהמחישו את התרומה של הגיוון, והמחשנו את חשיבות העניין בחיי היום-יום.
מתודה: כתיבה, ציור, צפייה בסרטון.