בריאת הצמחים והמאורות
פרק א, ט-יג
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- מה יש לנו כרגע בעולם שנברא? יש אור וחושך, יום ולילה, יש אדמה, מים ושמים (עולם הדומם).
- מה לדעתכם חסר? (צמחייה, בעלי חיים בים וביבשה, מאורות ובני אדם)
נרשום את כל התשובות שעולות בכיתה על כרטיסים ונבקש מהתלמידים לסדר את הכרטיסים על פי סדר הבריאה ההגיוני בעיניהם (מה קודם למה). לאחר הסידור נבקש מהתלמידים להסביר את סדר הכרטיסיות.
נציע אפשרות להבין את סדר הבריאה דרך התבוננות על הצרכים של הנבראים. בעלי החיים צריכים את הצמחים למאכל, ולכן הגיוני שהצמחים ייבראו לפני בעלי החיים.
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים יא-יג קריאה מבארת אך מדויקת ומוטעמת בדגש על פרק ופסוק. במהלך הקריאה נחפש מילים החוזרות על עצמן. נחזור עם התלמידים על הסיומת של היום.
יא וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'תַּדְשֵׁא (תצמיח צמחים) הָאָרֶץ דֶּשֶׁא (שם כללי לצמחים) עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע (צמחים שיש בהם זרעים), עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ'. וַיְהִי כֵן. יב וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ, וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ, וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב. יג וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שְׁלִישִׁי.
- מה נברא בחלק השני של היום השלישי? (זרע, עשב, עץ, דשא, עץ פרי) נצבע את המילים, נבדיל בין עשב לעץ, ונדגים כל דבר.
- איזו מילה מזכירה המילה 'תַּדְשֵׁא'? המילה מזכירה דֶּשֶׁא. יש להסביר שבפסוקים הארץ מצמיחה (מדשיאה) דשא, ודשא בפסוקים פירושו כל סוגי הצמחייה שצומחת על הארץ.
- מה הנושא של הקטע שלמדנו? בריאת הצומח.
נשים לב שביום השלישי לבריאה חוזר המושג 'כי טוב' פעמיים. ננסה לחשוב עם התלמידים למה? מהו הטוב המיוחד ביום הזה?
טז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹורֹת הַגְּדֹלִים: אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם (שמש, להאיר ביום) וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה (ירח, להאיר בלילה) וְאֵת הַכּוֹכָבִים. יז וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ יח וְלִמְשֹׁול בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, וּלְהַבְדִּיל בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב. יט וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי.
מבט שני
נשאל את התלמידים מהם המאורות שנבראו? (שמש ,ירח וכוכבים) מומלץ להקרין על הלוח את התמונות האלה.
נכתוב את המילה 'מאורות', נשאל איזו מילה מתחבאת בתוך המילה 'מאורות' ונסמן את המילה 'אור'.
נשאל:
מהם תפקידי המאורות הכתובים בפסוקים?
א. הבדלה בין היום ללילה.
ב. קביעת הזמנים: הימים, החודשים, השנים והחגים – לוח השנה נקבע על פי מהלך השמש והירח.
ג. להאיר את הארץ.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יש קשר בין בריאת הצמחייה לבריאת המאורות?
- מדוע הצמחים נבראו לפני האור? (האור מאפשר לצמחים להיבנות בעזרת תהליך הפוטוסינתזה. בלי אור לא תהיה צמחייה)
נוסיף בכרטיסיות שבהן פתחנו את השיעור את בריאת הצמחים ולאחר מכן את בריאת המאורות ונחזור על הסדר ההגיוני בבריאה.
מבט לחיים
נצפה בסרטון שעוסק ביחסי השמש, הירח וכדור הארץ.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על בריאת המאורות והצמחים. למדנו על הקשר בין הצמחים למאורות.
מיומנות: קריאת פסוקים וסידור התוכן בכרטיסיות.
מתודה: התבוננות בתמונות וצפייה בסרטון.