גאולתו של בעז
פסוקים ט-יב
הזמנה ללימוד
דמויות נשיות במקרא:
נבקש מהתלמידים שמות של דמויות נשיות מהמקרא ונכתוב אותן על הלוח. נשאל:
- מה הן עשו?
- האם הן תרמו לעלילה, כיצד?
נראה כי אף שדמויות נשיות רבות אינן הדמויות הראשיות, פעמים רבות הן פועלות ומניעות את העלילה.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את פסוק ט ונשאל:
- מה הסיבה שבעז מביא לגאולת השדה וגאולת (ייבום) רות? ("לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ וְלֹא יִכָּרֵת שֵׁם הַמֵּת מֵעִם אֶחָיו וּמִשַּׁעַר מְקוֹמוֹ". – כדי להקים את שם המת)
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יא-יב ונשאל:
נשאל את התלמידים שאלות להבנת הברכות:
- מי היו רחל ולאה? (נשותיו של יעקב)
- את מי הן בנו? (את שנים עשר השבטים, אלו הם בית ישראל)
- האם זו ברכה ראויה לדעתכם? מדוע?
הברכה השנייה כתובה כתקבולת: "וַעֲשֵׂה חַיִל בְּאֶפְרָתָה, וּקְרָא שֵׁם בְּבֵית לָחֶם". ומכוונת ככל הנראה על הצאצאים שיביאו כבוד והצלחה.
- מי הוא בית פרץ?
- מי הם תמר ויהודה?
למה סיפור יהודה ותמר רלוונטי כאן? – למידה בזוגות:
נבקש מהתלמידים לקרוא את בראשית פרק לח ולענות על דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדון עם התלמידים בנקודות דמיון ובהבדלים בין שני הסיפורים. כדאי לבקש תחילה מהתלמידים להעלות בעצמם נקודות דמיון והבדלים בין הסיפורים (ראו טבלת דמיון והבדלים מלאה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על מעשיה של תמר?
- מה הניע אותה?
- לדעתכם, באיזה אור מוצגת תמר בסיפור?
- האם המספר רואה זאת באור חיובי, שלילי או נטרלי?
- מדוע לדעתכם התורה מפרטת את השושלת שיצאה מתמר ומיהודה?
- לאור קריאת הסיפור כיצד אתם מבינים את הברכה השלישית? (תמר מוצגת באור חיובי – היא זוכה להיות מקימת השושלת של דוד המלך. כמו כן, הצהרת יהודה: "צדקה ממני" מלמדת כי תמר פעלה באומץ ותושייה בלי עזרה כדי להקים שם לבעלה שמת. כך גם הנשים במגילת רות – שתי נשים נוכריות שהיה להן חשוב להקים את השושלת)
נקרא עם התלמידים את דבריה של אביה זמרן.
נסכם שבשיעור ראינו דמיון בין דמויות הנשים בסיפור תמר ובסיפור מגילת רות, וכן שדוד הוא צאצא של רות ובעז שהם ממשיכיהם של יהודה ותמר.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – רות ותמר:
נבחן את יוזמתן של רות ותמר:
- האם בכל מקרה מתאים ליזום או שלעיתים עדיף להיות סביל ולתת לדברים להתגלגל מאליהם?
- האם יש מחיר ליוזמה שבשלו עדיף לסגת ממנה (למשל הכשלת האחר)?
אפשרות שנייה – נשים משפיעות:
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים דמויות של נשים שפעלו והשפיעו על ההיסטוריה?
- מה הן עשו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את מעשיהן של רות ותמר ואת הדילמה שעמדה בפניהם בין שמירתן האישית לבין המשכיות הזרע. בחירותיהן הביאו בסופו של דבר לשושלת של דוד המלך.
מיומנויות: תקבולת, השוואה, פרשנות מודרנית.
מתודות: למידה בחברותות והשוואה בין סיפור רות לבין סיפורה של תמר.
איסור נישואים עם עמונים ומואבים:
לפי דברים פרק כג פסוקים ד-ז עמונים ומואבים אסורים לבוא בקהל ה', כלומר, הכוונה שאסור לצרף אותם לעם ישראל, אסור להתערבב עמם ולהתחתן עמם.
- מה הסיבות לאיסור? (נימוק היסטורי: כשבני ישראל יצאו ממצרים והיו צריכים לעבור בדרכם בארצות אלו, הם לא קידמו אותם בצורה מקבלת, לא נתנו להם לחם ומים. כך גם במהלך מסעם של בני ישראל במדבר ולפני כניסתם לארץ)
לפי ההלכה המבוססת על מגילת רות החוק אוסר כל נישואים עם גברים מואבים אך מותר לשאת נשים מואביות ועמוניות (עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית).