דמותו של משה לאור פרק ג
בכמה מילים
נבחן את ההתגלות הראשונה של אלוהים למשה, נדון בדמותו של משה לאור תגובותיו והתנהלותו לאורך הפרק. נראה כיצד מתגבשת בעינינו דמותושל משה בפרק החל ברעיית הצאן וכלה בייעוד להנהגת עם ישראל.ננסה להבין את פשרה סירוב להנהיג ונשווה בין תגובתו של משה לתגובת מנהיגים אחרים למינוי שלהם.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: כתיבה אישית
נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור (בכמה שורות) על אחת משתי האפשרויות האלה:
- משימה שניתנה להם והם מילאו אותהאף שלא רצו. נבקש מהם לענות בכתיבה לשאלה מדוע עשו זאת.
- משימה שניתנה להם והם לא מילאו אותה. נבקש לגעת בכתיבה בתוצאות של אי מילוי המשימה.
נאפשר לכמה תלמידים לשתף בסיפוריהם ונדון עליהם.
לחלופין אפשר לפתוח דיון פתוח סביב נושא קונקרטי של מילוי משימות שתלמידים נדרשים לעשות. לדוגמה אפשר לשאול את תלמידי הכיתה מי עשה עבודה מסוימת שהתבקשו לעשות? מי עוד לא עשה ולמה?
הצעה שנייה: ציטוט ודיון
נכתוב על הלוח את המשפט:"אנשים אינם נולדים מנהיגים, הם הופכים לכאלה" (וינס לומברדי, מאמן פוטבול) ונדון עם התלמידים:
- האם אתם מסכימים לאמירה?
- האם יש לכם דוגמאות לאנשים שהפכו למנהיגים?
- מה הפך אותם לכאלה?
הצעה שלישית: תמונות
נתבונן בתמונות של רועי צאן (ראו עזר הוראה: רועי צאן) נפנה את תשומת לב התלמידים למקומם של הרועה ושל העדר ונבקש מהם לכתוב:
- כיצד כל רועה מתייחס אל העדר שלו?
- היכן לדעתכם צריך להיות מקום הרועה ומדוע?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון: "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה"
נקרא את פסוק א ונשאל:
- מה אומרים לנו על משה? (היה רועה צאן, החותן שלו הוא יתרו,כוהן מדיין, הוא מנהיג את הצאן ומגיע אל הר האלוהים חורבה)
- מדוע כל המידע הזה חשוב?
נחלק לתלמידים דפים לעבודה בקונקורדנציה (ראו דף עבודה: רועה צאן) מומלץ להביא קונקורדנציות מהספרייה ולחלק את הכיתה לעבודה בקבוצות.
נסכם ונשאל:
- מה אנו לומדים על משה מתיאורו כרועה צאן?
- מה אפשר ללמוד מכך על כישורי מנהיגות והעתידים? (אפשר ליצור רשימה של תכונות משה שעולות מהפסוקים ולאורך שיעור להוסיף תכונות אל הרשימה: אכפתי, אחראי, דואג לרכוש שלאחרים)
שלב שני: "הִנֵּנִי"
נקרא את פסוק ד, משה עונה להתגלות ואומר:"הִנֵּנִי". נשאל:
אילו עוד דמויות אתם זוכרים שענו לאלוהים "הִנֵּנִי"? נשלח את התלמידים לבחון את מראי המקום האלה: בראשית פרק כב פסוק א; פרק כז פסוק א; פרק לא פסוק יא; ופרק לז פסוק יג. נשאל:
- מהי הסיטואציה בכל מראה מקום ומי הדובר?
נקרא פירושים ל"הִנֵּנִי" (ראו דף עבודה: הנני) ונשאל:
- מה אפשר ללמוד על משה מהשימוש במילה "הִנֵּנִי"?(שהוא נכון להירתם למשימה שהטיל עליו אלוהים, רש"י טוען כי התגובה היא מלשון צניעות ונכונות לגשת למשימה)
נקרא את פסוק יא ונשאל את התלמידים:
- כיצד אתם מבינים את חוסר רצונו של משה לצאת לשליחות?(יש הרואים בסירובו הראשוני של משה מעשה של צניעות, ויש הרואים בסירובו שלמשה חוסר אמונה בעצמו או בעם ישראל. לאחר ההתגייסות המוחלטת והמידית שמיוצגת במילה "הִנֵּנִי", כאן אנו רואים ספקות ראשונים של משה בשליחותו)
נדון בכיתה: - האם סירובו הראשוני של משה מבטא לדעתכם חוסר אחריות שלו כלפי העם, או שהוא מבטא דווקא אחריות רבה? הסבירו (מחד גיסא הסירוב מבטא חוסר אחריות, כי אלוהים שולח אותו להציל את העם,והוא מתחמק.מאידך גיסא הסירוב מבטא אחריות, כי הוא חושב שהוא אינו מתאים לזהוי כול רק לגרום נזק)
נקרא את פסוק יב ונשאל:
- מהו האות שניתן למשה?
- האם זה אות טוב ומספיק לדעתכם?
- האם הוא יכול להרגיע את חששותי ושל משה?
נקרא את פסוקים יג-טו.משה אומר לאלוהים שבני ישראל ירצו לדעת מי שלח אותו, מהו שמו של האלוהים הזה. משה שואל מי עומד מולו.
- בעקבות תגובתו זו של משה, ממה נראה שהוא חושש יותר -מפרעה או מהעם? (ברור כי משה מפחד מהאופן שבו יקבל העם את מנהיגותו, ולא מההתמודדות עם המצרים שהיא לכאורה מטרידה הרבה יותר)
נסכם את תגובותיו של משה עד כה – נכתוב על הלוח את סדר התגובות של משה:
"הִנֵּנִי" (הוא אינויודע למה הוא נכנס) ⇐ מסתיר את פניו ⇐ התחמקות ראשונה: "מי אני שאלך לפרעה ואוציא את ישראל ממצרים?", הוא שואל ⇐ התחמקות שנייה:"העם ישאל מי שלח אותי. בשליחות מי אני?".
שלב שלישי: דיון
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם משה מתאים להיות מנהיג? (כן – כי הוא גדל כנסיך בבית פרעה; מעולם לא היה עבד; הוא התגלה כאדם אמיץ שנלחם למען הצדק; הוא עבד שנים ברעיית צאן, שזה קצת דומה להנהגה של עם. לא – כי הוא מסרב ואינו רוצה לצאת לשליחות; הוא מטיל ספק באלוהים וביכולת שלו למלא את התפקיד; הוא לא סבל עם כל בני ישראל, אלא היה בבית המלך ואצל יתרו)
- האם לדעתכם כדאי למשה להיות מנהיג? (כן – כי למנהיג יש כוח; מנהיג טוב זוכה לתהילת עולם. לא – כי חיי המנהיג קשים, עמוסים ולחוצים; מנהיג צריך להתמודד עם ביקורת תמידית מצד עמו ומבחוץ; הרבה פעמים אנשים כפויי טובה ואינם מעריכים את המנהיג שלהם; יש לו חיים טובים, חופשיים ושלווים כרגע)
שלב רביעי: מבט משווה (למיטיבי לכת)
נוכל להשוות בין תגובתו של משה בפרק זה לתגובות של מנהיגים אחרים למינוי או לשליחות שלהם. נזמין את התלמידים לעיין בקבוצות במקורות האלה (מקור לכל קבוצה) ולבחון את התגובות מתוך השוואה למשה: ירמיהו פרק א, שופטים פרק ו וישעיהו פרק ו.
- אל מי פונה ה' או מלאך ה' בפרקים אלה? לאיזה תפקיד הוא רוצה למנות אותו?(ירמיהו לנביא, גדעון לשופט, ישעיהו לנביא)
- השוו בין תגובתו של הנביא או המנהיג בפרקים אלה לתגובתו של משה? (כולם רואים את עצמם לא ראויים מסיבות שונות: ירמיהו צעיר מדי ואינו יודע לדבר; גדעון הוא הקטן מאחיו; ישעיהו טמא שפתיים ויושב בתוך עם טמא, לדבריו)
- מה הקשר בין יכולת לדבר ליכולת להנהיג, לדעתכם? (מנהיג צריך לנאום, לשכנע, להוביל)
- חשבו: מדוע מנהיגים רבים מסרבים בתחילת הדרך לתפקיד?
לסיום נוכל להנחות את התלמידים לקרוא עצמאית בפרק ד פסוקים א-יח ולראות אם אלוהים מצליח לחזק את משה לצאת לשליחות.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם חששותיו של משה מוצדקים?
- האם ישנם מצבים שבהם אתם רוצים לסרב למשימה שמוטלת עליכם?
- מתי הרגשתם שהמשימה גדולה למידתם?
- האם לדעתכם מנהיג שמסרב לשליחות וגורם לעם לרצות אותו יותר (כי הוא אינו מחפש את השררה), או שמאה הפך? מדוע?
אפשר לקרוא את רשימתה של נגה ברנר סמיה 'יאללה לך כבר' (ראו דף עבודה: יאללה לך כבר). נבקש מהתלמידים לחשוב עם אילו מהקשיים שהיא מעלה הם מזדהים במיוחד.
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את ההתגלות הראשונה של אלוהים למשה, דנו בדמותו של משה וכיצד התיאור המקראי והמדרשים בנו את דמותו ושאלנו מה הסיבה בבחירה דווקא במשה.
מתודות: תחנות עבודה, תמונות, ציטוט ודיון, דף עבודה.
מיומנויות: פרשנות, מדרשים, מילה מנחה, אילוזיה, אינטרטקסטואליות.