דרכו של אלישע: ריפוי ונקמה
פסוקים יג-כה
בכמה מילים
נפתח בדיון על ניסים ועל משמעותם. בליבו של הלימוד נעקוב אחר הניסים שאלישע עושה ונלמד מהי משמעותם. נראה כי אלישע מפגין את כוחו כיורשו של אליהו, אך ניסים אלו גם מבדלים אותו ממורו ורבו ומציבים בפנינו שני סוגי מנהיגות. ננסה לשפוט את מעשיו של אלישע בנס האחרון שבו הוא הורג את הנערים שלועגים לו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נדון עם התלמידים בשאלות אלה:
- מהו נס?
- מהן המטרות השונות של ניסים?
- האם אתם מאמינים בניסים?
אפשרות שנייה – סיפורי ניסים:
נבקש מהתלמידים לספר סיפורי ניסים שהם שמעו (נמקד אותם בסיפורי ניסים שאינם מופיעים בתנ"ך, אלא דברים שהם שמעו עליהם בחיי היום-יום שלהם). ננסה למפות את הסיפורים ולהבין:
- מה הפך את הסיפור לנס?
- האם יש לנס משמעות או השפעה על המשך החיים?
אפשרות שלישית – סיפור נס:
נקרא סיפור נס.
הזמנה לקריאה
נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את פסוקים יג-כה ולכתוב לעצמם שלושה ניסים שאלישע עושה (קריעת הירדן, ריפוי המים והריגת הילדים על ידי הדובים). לאחר מכן נקרא שוב את הפסוקים יחד, נסביר את המילים הלא מובנות ונוודא שכל הכיתה מבינה.
- מהיכן מגיע כוחו של אלישע? הוכיחו מפסוקים יד-טו. (אלישע מתפלל ל"אלוהי אליהו" ובני הנביאים מבחינים כי הוא זכה בכוחותיו של אליהו)
בתחילה בני הנביאים אינם משתכנעים שאליהו איננו, אך לאחר שהם מסיימים את החיפושים אחריו הם מתייחסים אל אלישע כיורשו ולכן מצפים ממנו לעזור ולהושיע.
ראשית, ננסה להבין מהי מטרת הניסים הרבים שאלישע מחולל. נדון עם התלמידים על כך שאלישע ביקש פי שניים מכוחו של אליהו, והניסים הרבים מוכיחים כי הוא קיבל כוח אדיר.
נפרק כל נס ונבין את משמעותו. נכתוב את המשפט הזה על הלוח ונשלים עם התלמידים את המילים החסרות:
משמעות קריעת הירדן:
אלישע משחזר את פעולתו של _______(אליהו) ומצליח בה השחזור מבסס אותו כ __________(יורשו של) אליהו.
משמעות ריפוי המים:
להבנת נס זה נסביר לתלמידים בקצרה מהי פעולה מגית – פעולת כישוף שנועדה להשפיע על מציאות באמצעים על-טבעיים והיא מתקיימת בטקס. ריפוי המים הוא פעולה מגית של סיפור ישועה ניסי. על הלוח נכתוב את הכותרת: 'סיפורי ישועה הניסיים – מבנה קבוע' ונבקש מהתלמידים להשלים את הטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה הייתה מטרתו של נס זה? (א. לבסס את אלישע כנביא המסוגל לחולל ניסים; ב. להדגיש את יכולתו לתרום לישועת העם)
משמעות הדובים והנערים:
נבין תחילה את מהלך העניינים: נכתוב על הלוח: "מעשה הילדים – 'וַיִּתְקַלְּסוּ בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ: עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ'".
כדי להבין מה משמעות השורש קל"ס נביא מילונים לכיתה, או לחלופין נכתוב את ההגדרה על הלוח:
קלס-
- החמיא, שיבח;
- גידף, קילל.
נראה כי ההגדרה המתאימה כאן היא ההגדרה השנייה.
- מהי הקללה לאלישע? (העובדה שהוא קרח)
תגובת אלישע: מקלל אותם בשם אלוהים.
תוצאה: שתי דובות יוצאות והורגות את הנערים.
נדון עם התלמידים בשאלה הזאת:
- מדוע אלישע מגיב באופן חריף כל כך?
- האם תגובתו לגיטימית?
נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת טיעונים בעד ונגד התגובה.
לאחר מכן נערוך משפט ודיון בכיתה על אודות מעשהו של אלישע. במשפט נשתמש בטיעונים שכתבו התלמידים במחברת וכן בפרשנויות שיסייעו להם לגבש טיעונים נוספים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לבסוף נערוך הצבעה – אילו טיעונים שכנעו אתכם יותר.
בעד תגובת אלישע: מפירושו של המלבי"ם אפשר להבין שהנערים המבזים את אלישע לא עשו מעשה משובה ילדותי, אלא הם חלק ממאבק נגד הנבואה בכללותה או נגד אלישע בפרט (כיורשו של אליהו). אלישע נמצא בראשית דרכו, ועליו לבסס את מעמדו כנביא וכממשיך של אליהו. לכן בנקודת זמן זו הוא נדרש לפעול באופן תקיף ובדרכים המזכירות את דרך הפעולה של אליהו.
הרב אריאל בפירושו לתלמוד הבבלי אומר שאת האחריות על מותם של הנערים מטיל רבי מאיר על אנשי העיר שהיו צריכים ללוות את אלישע, להכיר לו טובה על ריפוי המים ואז היו מצליחים למנוע את הזלזול בו וממילא את הקללה והעונש.
נגד תגובת אלישע: הברייתא רואה בתגובת אלישע עוון, ושימוש יתר בכוחו, דבר שמביא עליו חולי.
האברבנאל כותב כי הם היו רק ילדים, וקרח זו לא קללה כזאת חריפה, וכי מצופה מנביאים לשמוע עלבונות ולא להגיב.
לסיכומו של הפרק נערוך כעת השוואה קצרה בין אלישע לאליהו על סמך מה שידוע לנו עד כה:
- חציית הירדן – אליהו חוצה את הירדן (פסוק ח) וכך גם אלישע (פסוק יד).
- מים – לעומת אליהו שעוצר את המים בבצורת, אלישע מרפא את המים.
כבר מתחילת דרכו של אלישע אנחנו רואים שהוא הולך בדרכו של אליהו אך קצת אחרת. כמו אליהו הוא חוצה את הירדן באמצעות האדרת ובכך בעצם מסמל את ההמשכיות של אליהו, אך דרכו אחרת. שלא כבצורת של אליהו, אלישע מרפא את המים ומאפשר חיים.
מבט לחיים
נצפה בסרטון הסיכום של ימי אליהו וההשוואה לאלישע מתוך אתר 929.
בסרטון מודגש יפה הפער בין שתי הדמויות. יש לציין כי נפרשת שם דרכו של אלישע, שאנו רק התחלנו להתוודע אליה, ולכן התלמידים אולי לא יזהו את כל האירועים שנרמזים בסרטון. אבל הכיסוי הזה חשוב לסיכומו של הפרק אשר מעביר את השרביט מאליהו לאלישע.
לאחר הצפייה בסרטון נדון בשאלות אלה:
- איזו הנהגה מתאימה וראויה יותר?
- מה היתרונות של כל סוג הנהגה? (יש להדגיש כי הסרטון נוטה מאוד לכיוונו של אלישע ולכן כדאי אולי לאזן את נקודת המבט)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: אלישע עושה שלושה ניסים בתחילת דרכו כנביא ומושיע וכיורשו של אליהו.
מיומנויות: השוואה, יישום מושגים (מגיה), קריאה צמודה.
מתודות: סרטונים, בית משפט.
נקרא את מאמרו של לירון מרוז על הביטוי 'לא דובים ולא יער' מתוך אתר 929. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור קצר שמשלב את הביטוי.