סגור תצוגת כיתה
הפרק

דרכו של אלישע: ריפוי ונקמה

פסוקים יג-כה

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נפתח בדיון על ניסים ועל משמעותם. בליבו של הלימוד נעקוב אחר הניסים שאלישע עושה ונלמד מהי משמעותם. נראה כי אלישע מפגין את כוחו כיורשו של אליהו, אך ניסים אלו גם מבדלים אותו ממורו ורבו ומציבים בפנינו שני סוגי מנהיגות. ננסה לשפוט את מעשיו של אלישע בנס האחרון שבו הוא הורג את הנערים שלועגים לו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – דיון:
נדון עם התלמידים בשאלות אלה:

  • מהו נס?
  • מהן המטרות השונות של ניסים?
  • האם אתם מאמינים בניסים?

אפשרות שנייה – סיפורי ניסים:
נבקש מהתלמידים לספר סיפורי ניסים שהם שמעו (נמקד אותם בסיפורי ניסים שאינם מופיעים בתנ"ך, אלא דברים שהם שמעו עליהם בחיי היום-יום שלהם). ננסה למפות את הסיפורים ולהבין:

  • מה הפך את הסיפור לנס?
  • האם יש לנס משמעות או השפעה על המשך החיים?

אפשרות שלישית – סיפור נס:
נקרא סיפור נס.

הזמנה לקריאה

נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את פסוקים יג-כה ולכתוב לעצמם שלושה ניסים שאלישע עושה (קריעת הירדן, ריפוי המים והריגת הילדים על ידי הדובים). לאחר מכן נקרא שוב את הפסוקים יחד, נסביר את המילים הלא מובנות ונוודא שכל הכיתה מבינה.

  • מהיכן מגיע כוחו של אלישע? הוכיחו מפסוקים יד-טו. (אלישע מתפלל ל"אלוהי אליהו" ובני הנביאים מבחינים כי הוא זכה בכוחותיו של אליהו)

בתחילה בני הנביאים אינם משתכנעים שאליהו איננו, אך לאחר שהם מסיימים את החיפושים אחריו הם מתייחסים אל אלישע כיורשו ולכן מצפים ממנו לעזור ולהושיע.

ראשית, ננסה להבין מהי מטרת הניסים הרבים שאלישע מחולל. נדון עם התלמידים על כך שאלישע ביקש פי שניים מכוחו של אליהו, והניסים הרבים מוכיחים כי הוא קיבל כוח אדיר.
נפרק כל נס ונבין את משמעותו. נכתוב את המשפט הזה על הלוח ונשלים עם התלמידים את המילים החסרות:

משמעות קריעת הירדן:
אלישע משחזר את פעולתו של _______(אליהו) ומצליח בה השחזור מבסס אותו כ __________(יורשו של) אליהו.

משמעות ריפוי המים:
להבנת נס זה נסביר לתלמידים בקצרה מהי פעולה מגית – פעולת כישוף שנועדה להשפיע על מציאות באמצעים על-טבעיים והיא מתקיימת בטקס. ריפוי המים הוא פעולה מגית של סיפור ישועה ניסי. על הלוח נכתוב את הכותרת: 'סיפורי ישועה הניסיים – מבנה קבוע' ונבקש מהתלמידים להשלים את הטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • מה הייתה מטרתו של נס זה? (א. לבסס את אלישע כנביא המסוגל לחולל ניסים; ב. להדגיש את יכולתו לתרום לישועת העם)

משמעות הדובים והנערים:
נבין תחילה את מהלך העניינים: נכתוב על הלוח: "מעשה הילדים – 'וַיִּתְקַלְּסוּ בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ: עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ'".
כדי להבין מה משמעות השורש קל"ס נביא מילונים לכיתה, או לחלופין נכתוב את ההגדרה על הלוח:

קלס-

  1. החמיא, שיבח;
  2. גידף, קילל.

נראה כי ההגדרה המתאימה כאן היא ההגדרה השנייה.

  • מהי הקללה לאלישע? (העובדה שהוא קרח)

תגובת אלישע: מקלל אותם בשם אלוהים.
תוצאה: שתי דובות יוצאות והורגות את הנערים.

נדון עם התלמידים בשאלה הזאת:

  • מדוע אלישע מגיב באופן חריף כל כך?
  • האם תגובתו לגיטימית?

נבקש מהתלמידים לכתוב במחברת טיעונים בעד ונגד התגובה.
לאחר מכן נערוך משפט ודיון בכיתה על אודות מעשהו של אלישע. במשפט נשתמש בטיעונים שכתבו התלמידים במחברת וכן בפרשנויות שיסייעו להם לגבש טיעונים נוספים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לבסוף נערוך הצבעה – אילו טיעונים שכנעו אתכם יותר.

בעד תגובת אלישע: מפירושו של המלבי"ם אפשר להבין שהנערים המבזים את אלישע לא עשו מעשה משובה ילדותי, אלא הם חלק ממאבק נגד הנבואה בכללותה או נגד אלישע בפרט (כיורשו של אליהו). אלישע נמצא בראשית דרכו, ועליו לבסס את מעמדו כנביא וכממשיך של אליהו. לכן בנקודת זמן זו הוא נדרש לפעול באופן תקיף ובדרכים המזכירות את דרך הפעולה של אליהו.
הרב אריאל בפירושו לתלמוד הבבלי אומר שאת האחריות על מותם של הנערים מטיל רבי מאיר על אנשי העיר שהיו צריכים ללוות את אלישע, להכיר לו טובה על ריפוי המים ואז היו מצליחים למנוע את הזלזול בו וממילא את הקללה והעונש.

נגד תגובת אלישע: הברייתא רואה בתגובת אלישע עוון, ושימוש יתר בכוחו, דבר שמביא עליו חולי.
האברבנאל כותב כי הם היו רק ילדים, וקרח זו לא קללה כזאת חריפה, וכי מצופה מנביאים לשמוע עלבונות ולא להגיב.

לסיכומו של הפרק נערוך כעת השוואה קצרה בין אלישע לאליהו על סמך מה שידוע לנו עד כה:

  • חציית הירדן – אליהו חוצה את הירדן (פסוק ח) וכך גם אלישע (פסוק יד).
  • מים – לעומת אליהו שעוצר את המים בבצורת, אלישע מרפא את המים.

כבר מתחילת דרכו של אלישע אנחנו רואים שהוא הולך בדרכו של אליהו אך קצת אחרת. כמו אליהו הוא חוצה את הירדן באמצעות האדרת ובכך בעצם מסמל את ההמשכיות של אליהו, אך דרכו אחרת. שלא כבצורת של אליהו, אלישע מרפא את המים ומאפשר חיים.

מבט לחיים

נצפה בסרטון הסיכום של ימי אליהו וההשוואה לאלישע מתוך אתר 929.
בסרטון מודגש יפה הפער בין שתי הדמויות. יש לציין כי נפרשת שם דרכו של אלישע, שאנו רק התחלנו להתוודע אליה, ולכן התלמידים אולי לא יזהו את כל האירועים שנרמזים בסרטון. אבל הכיסוי הזה חשוב לסיכומו של הפרק אשר מעביר את השרביט מאליהו לאלישע.
לאחר הצפייה בסרטון נדון בשאלות אלה:

  • איזו הנהגה מתאימה וראויה יותר?
  • מה היתרונות של כל סוג הנהגה? (יש להדגיש כי הסרטון נוטה מאוד לכיוונו של אלישע ולכן כדאי אולי לאזן את נקודת המבט)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: אלישע עושה שלושה ניסים בתחילת דרכו כנביא ומושיע וכיורשו של אליהו.
מיומנויות: השוואה, יישום מושגים (מגיה), קריאה צמודה.
מתודות: סרטונים, בית משפט.

אפשר עוד...

נקרא את מאמרו של לירון מרוז על הביטוי 'לא דובים ולא יער' מתוך אתר 929. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור קצר שמשלב את הביטוי.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סיפור נס
לסיפור נס האם מדובר בנס? אם כן, האם נס זה הוא "חינוכי"? האם הוא בא...
סיפור נס

לסיפור נס

  • האם מדובר בנס?
  • אם כן, האם נס זה הוא "חינוכי"?
  • האם הוא בא ללמד אותנו משהו?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כוח קללתו של נביא
רב ושמואל, חד (אחד) אמר: נס, וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס. מאן דאמר נס...
כוח קללתו של נביא
"וַיִּפֶן אַחֲרָיו וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם בְּשֵׁם ה', וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

Ondrej Prosicky / Shutterstock.com

רב ושמואל,
חד (אחד) אמר: נס,
וחד (ואחד) אמר: נס בתוך נס.
מאן דאמר נס – יער הוה, דובים לא הוו (מי שאמר נס – יער היה, דובים לא היו).
מאן דאמר נס בתוך נס – לא יער הוה ולא דובים הוו (מי שאמר נס בתוך נס – לא יער היה ולא דובים היו).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה דף מו עמוד ב – דף מז עמוד א)

להמשך קריאה

אלישע עולה מיריחו לכיוון בית אל, ובדרך פוגש חבורת ילדים שלועגת לו. אלישע מקלל אותם ושולח לעברם שתי דובות, והללו תוקפות את הילדים. חז"ל מתלבטים בנוגע לנס שהתרחש: חכם אחד אומר שאלישע, בכוחו כנביא, יצר רק את הדובות התוקפות. חכם אחר טוען שהיה כאן נס בתוך נס – אלישע יצר גם את היער וגם את הדובות.

  • שתי הפרשנויות של החכמים מתמודדות עם אותה שאלה – מהם גבולות הנס שיכול לחולל נביא?
  • מדוע, לדעתכם, היה חשוב לחז"ל לעסוק ולהתמקד דווקא בשאלה הזו?
אליהו הנביא - רק באגדות?
מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל...
אליהו הנביא - רק באגדות?
"וַיְהִי בְּהַעֲלוֹת ה' אֶת אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם..." (פסוק א)

איור: עדית פרידמן

מַעשֶׂה בְּאיש חסיד אחד שהיה עני. יום-יום היה יוצא אֶל השָׂדֶה וּמנסֶה להוציא מעט אוכל מִן האדמה.
יום אחד כשהיה חורש, פגש אֶת אֵלִיָהוּ הַנָביא מחוּפָּשׂ לְהֵלך נודד. אמר לו ההֵלך: "דע לךָ שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה יכול לִבחור אִם הן תַתחֵלנה מיד או שתקבל אותן בְּסוף ימיךָ, כשכְּבר לא יהיה לךָ כוח לעבוד."
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד.
להמשך המדרש

למחרת חזר ההֵלך. "דע לךָ, שמַגיעות לךָ שש שנים טובות. אתה רוצֶה לקבל אותן עכשיו או בְּסוף ימיךָ?"
"אינני מאמין לךָ," אמר הֶחָסיד שֵנית, "לֵךְ לשלום."
למחרת חזר ההֵלך בַּשלישית.
אמרה לו אִשתו: "לֵךְ ואֱמור לַהֵלך שיביא אֶת השנים הטובות עכשיו."
התרגז הֶחָסיד, "אין זה הקדוש ברוך הוא אֶלָא הֵלך נודד שבגדיו קרועים! ראי מה אֶעשׂה, אשוב אֶל ההֵלך ואומַר לו שבִּרצוני לקבל אֶת שש השנים מיד. כך תִראי שדבריו אֵינם אֶלא דִמיונות."
שב הֶחסיד אֶל ההֵלך והודיע לו: "אני מבקש אותן עכשיו".
אמר ההֵלך: "לֵךְ לְבֵיתךָ, ועוד לִפנֵי שתגיע לְשַער הֶחָצר תימָצֵא הבּרָכה בַּבַּית." צחק הֶחסיד בליבו והִמשיך לַעדור אֶת האדמה הקשָה.
באותה שעה שׂיחקו שני בָּניו של הֶחסיד בֶּחָצר. חפרו בַּקרקע וּלפֶתע מצא הַצעיר שבהם מטבע זהב. "רְאו מה מצאתי!" צעק בהתרגשות והֶראָה אֶת האוצָר לאימו וּלאחיו הגדול. חפר גם האח בַּקרקע וּמצא אף הוא מטבע, "הִנֵה עוד אחד," צעק הבכור. הוסיפו הילדים לַחֲפוֹר וּמצאו עוד וָעוד מטבעות. כעבוֹר שעה קלה נִמצא בִּידֵיהם אוצָר שאֶפשר להתפרנס מִמנוּ שש שנים תמימות. כשהִגיע הֶחסיד לְשער הֶחָצר קפצו אִשתו וּבָניו וּבִישׂרו לו אֶת הבְּשׂורה. שָׂמַח הֶחסיד, הֵבין שההֵלך שפָּגש בַּשָׂדה היה אֵלִיָהוּ הנביא, והודָה לַקדוש ברוך הוא על מַתְנתו.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • במה דומה דמותו של אליהו הנביא במקרא לזו המוצגת לנו באגדה? ובמה היא שונה ממנה?
לא דובים ולא יער
הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית...
לא דובים ולא יער
"...וַתֵּצֶאנָה שְׁתַּיִם דֻּבִּים מִן הַיַּעַר וַתְּבַקַּעְנָה מֵהֶם אַרְבָּעִים וּשְׁנֵי יְלָדִים." (פסוק כד)

הביטוי "לא דובים ולא יער" מבוסס על הסיפור שבו אלישע עולה מכיוון יריחו אל בית אל ומקלל את הילדים הלועגים לו, ועל המדרש עליו. שתי דובות יוצאות אז מהיער ותוקפות את הילדים. היום פירוש הביטוי הוא משהו שאינו ממשי או שלא קרה מעולם, בדומה לביטוי: "לא היה ולא נברא".

  • מהם ה"דובים" וה"יער" בסרטון?

קרדיט: תנחידה – מסיבת גג / מטח

עלה קירח
הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף...
עלה קירח
"וַיַּעַל מִשָּׁם בֵּית אֵל, וְהוּא עֹלֶה בַדֶּרֶךְ וּנְעָרִים קְטַנִּים יָצְאוּ מִן הָעִיר וַיִּתְקַלְּסו בוֹ וַיֹּאמְרוּ לוֹ עֲלֵה קֵרֵחַ עֲלֵה קֵרֵחַ." (פסוק כג)

Benevolente82 / Shutterstock.com

הילדים קוראים לעברו של אלישע בבוז: "עֲלֵה קֵרֵחַ", כלומר: הסתלק מכאן. גם היום משתמשים בצירוף הזה במשמעות דומה.

  • ייתכן שאלישע נפגע מההשואה העולה מן האמירה "עלה קרח" לתיאור של אליהו כ"אִישׁ בַּעַל שֵׂעָר" (מלכים ב, א)?
  • הילדים התייחסו למראה החיצוני של אלישע – לעובדת היותו קירח. עד כמה המראה החיצוני משפיע על יחס החברה לאדם?
ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא" על כפיו יביא מילים: יורם...
ציפייה לְשִׁיבַת הַמְבַשֵׂר
"וַיִּגְּשׁוּ בְנֵי הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר בִּירִיחוֹ אֶל אֱלִישָׁע וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו הֲיָדַעְתָּ כִּי הַיּוֹם ה' לֹקֵחַ אֶת אֲדֹנֶיךָ מֵעַל רֹאשֶׁךָ וַיֹּאמֶר גַּם אֲנִי יָדַעְתִּי הֶחֱשׁוּ." (פסוק ה)

יורם טהרלב מציג את דמות המשיח בשיר "על כפיו יביא"

למילות השיר

על כפיו יביא
מילים: יורם טהרלב

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר נַגָּר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

אִישׁ אֵינוֹ בָּא לִקְנוֹת,
וְאֵין אִישׁ מְבַקֵּר,
וּשְׁנָתַיִם שֶׁהוּא
כְּבָר אֵינוֹ מְנַגֵּר.

וְהוּא חֲלוֹם אֶחָד נוֹשֵׂא עוֹד בִּלְבָבוֹ
לִבְנוֹת כִּסֵּא לֶאֱלִיהוּ שֶׁיָּבוֹא,
עַל כַּפָּיו אוֹתוֹ יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ
כְּבָר שָׁנִים חוֹלֵם הוּא שֶׁיִּזְכֶּה לוֹ,
עַל סוֹדוֹ שׁוֹמֵר וּמְחַכֶּה לוֹ
מָתַי כְּבָר יַגִּיעַ הַיּוֹם.

בִּרְחוֹבֵנוּ הַצַּר
גָּר סַנְדְּלָר אֶחָד מוּזָר
הוּא יוֹשֵׁב בִּצְרִיפוֹ
וְלֹא עוֹשֶׂה דָּבָר.

מַדָּפָיו הָרֵיקִים
מְכֻסִּים בְּאָבָק
כְּבָר שְׁנָתַיִם מֻנָּח
הַמַּרְצֵעַ בַּשַּׂק.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי נַעֲלַיִם הוּא תּוֹפֵר,
בָּן עַל הָרִים יִנְווּ רַגְלֵי הַמְּבַשֵּׂר.
עַל כַּפָּיו אוֹתָן יָבִיא,
לֶאֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

בִּירוּשָׁלַיִם יֶשְׁנוֹ
אִישׁ לְגַמְרֵי לֹא צָעִיר,
שֶׁבָּנָה הַרְבֵּה בָּתִּים
בְּכָל פִּנּוֹת הָעִיר.

הוּא מַכִּיר כָּל סִמְטָה,
כָּל רְחוֹב וּשְׁכוּנָה,
הוּא בּוֹנֶה אֶת הָעִיר
כְּבָר שִׁבְעִים שָׁנָה.

וְהוּא חוֹלֵם כִּי כְּמוֹ שֶׁאֶת הָעִיר בָּנָה,
יַנִּיחַ לַמִּקְדָּשׁ אֶת אֶבֶן הַפִּנָּה.
עַל כַּפָּיו אוֹתָהּ יָבִיא
אֱלִיהוּ הַנָּבִיא.

וְהוּא יוֹשֵׁב וּמְחַכֶּה לוֹ…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • על פי המקרא, אליהו הנביא מוסר את תפקידו לאלישע ועולה השמיימה, אך על פי שירו של יורם טהרלב – לאליהו יש שליחות נוספת לעשות עבור עם ישראל. מהי?

קרדיט: תמיד עולה המנגינה – חלק א / כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2015

השאיר את חותמו
הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך. היצירה...
השאיר את חותמו
"וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם, וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו וְלֹא רָאָהוּ עוֹד, וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים." (פסוקים יא-יב)

ג'ימס טיסו, "אליהו הנביא עולה השמיימה", 1902-1896 בערך. מתוך ויקישיתוף

הצייר ג'יימס טיסו (1902-1836), יליד צרפת, צייר בשנותיו האחרונות בעיקר ציורים העוסקים בסיפורי התנ"ך.
היצירה "אליהו הנביא עולה השמיימה" מתארת בדיוק ובנאמנות את הנאמר בפסוקים יא-יב. חושך סביב, אלישע כורע על ברכיו, לבוש בגד כהה, כל כולו ניגוד לדמותו הלבנה הבוהקת של אליהו.

להמשך קריאה

האור הבוקע מאליהו ומלהבות האש המקיפות אותו משתקף על פניו, על זרועו המונפת ועל חזהו של אלישע. מתחת לרגליו של אליהו סערה, מאחוריו להבות אש, לצידו רכב אש וסוסי אש. בעוד רגע ייעלם מן העין. ואלישע? קורע את בגדו וזועק בצער.

  • היצירה עוסקת בפרידה בין אליהו לאלישע – כיצד קשיי הפרידה באים בה לידי ביטוי?
לרפא את המים
מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר. אנשי העיר...
לרפא את המים
"וַיֵּרָפוּ הַמַּיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּדְבַר אֱלִישָׁע אֲשֶׁר דִּבֵּר." (פסוק כב)

מעיין אלישע, יריחו. צילום: (Tamar Hayardeni (Tamarah, ויקישיתוף

מעיין אלישע, שנמצא סמוך לתל יריחו, היה מקור מים משמעותי עבור תושבי העיר.
אנשי העיר פונים אל אלישע ומתארים לפניו את מצוקתם: "וְהַמַּיִם רָעִים, וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת" (פסוק יט). הם לא מבקשים במישרין את התערבותו, אלא רק מתלוננים על מצוקתם. אלישע מצווה מייד שיביאו לו צלוחית חדשה מלאה במלח. הוא משליך את המלח במקום נביעת המעיין, והמים מטוהרים.

מבוסס על: אלכסנדר רופא, מתוך: עולם התנך – מלכים ב. הזכויות בעולם התנך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • כיצד מצטיירת דמותו של אלישע לאור סיפור ריפוי מי המעיין?
יריחו - העיר שלעולם עומדת
בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.
יריחו - העיר שלעולם עומדת
"וַיָּשֻׁבוּ אֵלָיו וְהוּא יֹשֵׁב בִּירִיחוֹ, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הֲלוֹא אָמַרְתִּי אֲלֵיכֶם אַל תֵּלֵכוּ. (פסוק יח)

בסרטון שלפניכם תוכלו לראות את אתריה המרכזיים של העיר יריחו.

  • מתקופת התנ"ך ולאורך השנים התקיימה התיישבות ביריחו, מדוע לדעתכם השתמרה ההתיישבות במקום?

קרדיט: סיור ביריחו – Jericho / AllAboutJerusalem

צלוחית
  אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים. בתמונה...
צלוחית
"וַיֹּאמֶר קְחוּ לִי צְלֹחִית חֲדָשָׁה וְשִׂימוּ שָׁם מֶלַח, וַיִּקְחוּ אֵלָיו." (פסוק כ)

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

האם כך נראתה צלוחית המלח של אלישע? צלחת מתקופת הברזל ב, עיר דוד, ירושלים. צילום: יעל יולוביץ,. באדיבות רשות העתיקות

 

אלישע הנביא מבקש שיביאו לו צלוחית חדשה כדי לחולל את נס ריפוי המים.
בתמונה שלפניכם מוצגת צלחת עשויה חרס מהמאות 7-10 לפני הספירה.

להמשך קריאה

מרבית הכלים לשימוש יום-יומי מהתקופה העתיקה היו עשויים חרס, חומר שהיה נפוץ וזול. יש סגנונות שונים של צלחות, בהתאם לתרבות המקומית, אולם טיפוס הצלחת הזה רווח בכל חלקי הארץ במאות 6-10 לפני הספירה.

  • בחפירות ארכאולוגיות ברחבי הארץ נמצאים ממצאים שמספרים לנו על חיי היום-יום בעת העתיקה. האם מפתיע אתכם שהצלוחית מהתקופה הקדומה דומה לכלֵי האכילה של היום? אילו הייתם יכולים לעצב את הצלוחית של אלישע, איך היא הייתה נראית? אתם מוזמנים להציע את הצעותיכם.
מלח הארץ
מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות...
מלח הארץ
"וַיֵּצֵא אֶל מוֹצָא הַמַּיִם וַיַּשְׁלֶךְ שָׁם מֶלַח, וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' רִפִּאתִי לַמַּיִם הָאֵלֶּה לֹא יִהְיֶה מִשָּׁם עוֹד מָוֶת וּמְשַׁכָּלֶת." (פסוק כא)

כריית מלח. Yuttasak Chuntarothai / Shutterstock.com

מלח הבישול הופק בארץ עוד בתקופות קדומות: שכבות המלח של הר סדום נוצלו כבר בתקופות פרה-היסטוריות. חפירות ארכאולוגיות בחופי ים המלח גילו מתקנים להטענת מלח מהתקופה הרומית.

להמשך קריאה

הקדמונים ראו בשימוש במלח את אחת ההמצאות הגדולות בעולם. בתקופות קדומות שימשו "לְבֵנִים" של מלח כסחורה עוברת לסוחר (סחורה שיש לה ביקוש) שניתן להעבירה ממקום למקום. החיילים הרומים היו מקבלים "סלריום" – מענק בדמות שק מלח. המלח שימש גם לצורכי פולחן וכגורם מטהר, ובשל עמידותו שימש גם כאות לברית בעת חתימת חוזים.

 

  • אילו שימושים אתם מכירים למלח בימינו? אילו סגולות מיוחסות לו בימינו?
את מי תזמינו לליל הסדר?
הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.
את מי תזמינו לליל הסדר?
"וַיְהִי כְעָבְרָם וְאֵלִיָּהוּ אָמַר אֶל אֱלִישָׁע שְׁאַל מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ בְּטֶרֶם אֶלָּקַח מֵעִמָּךְ, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע וִיהִי נָא פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי." (פסוק ט)

הסרטון מציג את הניגוד בין דמויותיהם של אלישע ואליהו.

  • זהו בסרטון את התכונות המיוחסות לאליהו לעומת אלו המיוחסות לאלישע, וערכו טבלה משווה. האם המידע שמוצג בסרטון זהה לפסוקים? אם לא, מה שונה?

קרדיט: 929 – אליהו ואלישע משל מוסיקלי (מלכים א יז- מלכים ב יג) / 929 תנך לכולם