סגור תצוגת כיתה
הפרק

האל מפנה את גבו לעם

פסוקים א-ז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נכתוב על הלוח את המילה 'ברוגז'. נזמין ללוח שני מתנדבים ונבקש מהם להדגים איך נראים שני ילדים שברוגז זה עם זה: הם רחוקים, הם אינם מדברים, הם עומדים גב אל גב.
כעת נשאל:

  • מה לדעתכם הקשר בין ההצגה הזאת ובין מה שקרה בשיעור הקודם?

נזמין את התלמידים לקרוא ולגלות.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-ב ונשאל:

  • בהמשך לפתיחת השיעור, איזה שינוי אלוהים רוצה לעשות ביחסים שלו עם העם? (לשלוח מלאך שינהל בשבילו את כל התקשורת אתם. הוא כועס על העם, ולא רוצה קשר ישיר אתם)

נמשיך לקרוא ונבאר מילים קשות:
וְלֹא שָׁתוּ – לא שמו;
עֶדְיוֹ, עֶדְיְךָ, עֶדְיָם – עדיים – תכשיטים;
וַיִּתְנַצְּלוּ – לא במשמעות המילולית המוכרת לנו, אף שהתוכן דומה: בני ישראל הרגישו רע ולכן הורידו את התכשיטים שלהם.
נבקש מתלמיד שחושב שהוא הבין את הפסוקים לספר את האירועים במילים שלו – לדוגמה: אלוהים אינו מבטל את הבטחתו להביא את העם לארץ המובטחת, אבל מעכשיו מלאך יוביל אותם במקומו, כי כעסו גדול. העם שומע, נעצב ומתאבל, ומוריד את התכשיטים שהתקשט בהם.

מבט שני

נתמקד בדברים שאלוהים אומר למשה וננסה להבין את משמעות השיחה לעומק. נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו התלמידים יצטרכו למלא לסירוגין את הפסוקים ואת משמעותם בלשון ימינו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מהן שתי הפעולות שהעם עושה כשהוא מבין שאלוהים יוצא משטח המחנה ומתרחק מהם?

נכתוב על הלוח:

  1. "וַיִּתְאַבָּלוּ וְלֹא שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ עָלָיו". (פסוק ד)
  2. "וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם". (פסוק ו)

נשאל את התלמידים:

  • מה הקשר בין התכשיטים ובין התגובה של העם?

נזמין את התלמידים לחשוב על משמעות הורדת התכשיטים ונשמע רעיונות. לאחר מכן נסביר שיש למעשה זה שתי פרשנויות מקובלות:

  1. לפי שטיינזלץ העם התכונן למתן תורה ולכן הוא היה מקושט מאוד, וכשהתחיל להתברר כעסו של אלוהים הם הרגישו שהתכשיטים כבר אינם מתאימים, אין שום חגיגה באופק, ולכן הורידו את התכשיטים שהיו עליהם.
  2. לדעתנו, ייתכן שהתכשיטים מייצגים את המשיכה לאלוהים חומרי, שהרי מהנזמים ומהזהב הם הכינו את העגל. לכן הסרת התכשיטים מסמלת את ההכרה בטעות ואת הרצון לחזור בתשובה מן החטא.
  • איזו מהפרשנויות אתם מעדיפים? מדוע?

נזכיר שבפרק הקודם אלוהים כבר העניש את העם עונש חמור על החטא – שלושת אלפים מתוך העם הומתו. נדגיש שבשיחה זו, למרות החטא החמור של העם, אלוהים אינו מבטל את ההבטחה להוביל אותם לארץ ישראל, אלא ממנה מלאך שיבוא עמם במגע במקומו. נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם הוא ממנה מלאך במקומו?
  • מה אתם חושבים על הפתרון הזה?

אלוהים אינו מעוניין לפרק לחלוטין את הברית עם העם, אבל הוא אינו רוצה כרגע להיות אתם בקשר, אז הוא שולח מלאך במקומו.
נזכיר שגם העם בתהליך של חזרה בתשובה, כלומר – שני הצדדים רוצים לחזור לקשר זה עם זה, אבל קשה להם להמשיך כאילו לא קרה כלום. נוכל לדמיין את הסליחה כמו דרך שצריך לעבור כדי להיפגש באמצע. העם מוריד את התכשיטים, אלוהים שולח את המלאך – שניהם מבקשים לא לנתק את הברית, אבל אחרי מעשה העגל, הדברים בלית ברירה נראים אחרת.

מבט לחיים

נשמע עם התלמידים את השיר 'סליחה' שכתב אהוד מנור והלחין ושר מתי כספי ראו קישור לשיר ומילות השיר בעזר ההוראה: סליחה. נחלק לתלמידים את מילות השיר או נקרין אותן על הלוח מתוך הקישור שבעזר ההוראה ונבקש מהם להקשיב ולמצוא בתוך הטקסט את הקושי לבקש סליחה ואת הקושי לסלוח.
המשפט: "לא יודע מה לומר / לא רציתי להכאיב / את היום שכבר נגמר / אין לי דרך להשיב" מעביר את הרעיון שמי שפגע אינו יכול להחזיר אחורה את הזמן, ובמילים "זכרי לי חסד נעוריי / את אמונתי" עובר המסר שמי שנפגע צריך לעשות מאמץ ולזכור את הברית המקורית.
נבקש מהתלמידים להיזכר במקרה שבו הם נפגעו מאוד ממישהו והתקשו לסלוח לו, או להפך, פגעו מאוד במישהו והיה לנו קשה שלא סלחו להם מיד כשביקשו סליחה.

  • איך הרגשתם?
  • איך הגעתם בסוף אל הסליחה המיוחלת, אם בכלל?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על היום שאחרי חטא העגל: אלוהים ממנה מלאך שליח שיוביל את העם לארץ במקומו. העם מתאבל ומצטער על החטא, אך בינתיים אלוהים שומר מרחק.
מיומנויות: כתבנו את פסוקי השיחה במילים שלנו ולהפך.
מתודות: שמענו שיר וחיפשנו בו המחשה שקשורה לנושא השיעור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
סליחה
למילות השיר קרדיט: השיר 'סליחה' שכתב אהוד מנור והלחין ושר מתי כספי. פורסם בערוץ הרשמי...
סליחה

למילות השיר

קרדיט: השיר 'סליחה' שכתב אהוד מנור והלחין ושר מתי כספי. פורסם בערוץ הרשמי של מתי כספי ב-15 במרץ 2017.

כיצד נראה אלוהים?
המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה. אלוהים הראה...
כיצד נראה אלוהים?
"וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי, וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ."
(פסוק כג)

איור של תפילין. shutterstock.com

המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה.

אלוהים הראה למשה את צידו האחורי. אמרו חכמים: הפסוק מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין (קשר המהדק את התפילין לראש ונמצא בצד האחורי של הראש מעל העורף).

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף לה עמוד ב)

  • לפי המדרש – מה ראה משה?
גבוה ונמוך
"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו,...
גבוה ונמוך
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"
אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו, או הגבוה השפיל.

(מדרש תנחומא על ספר שמות, פרק לג, סימן כז)

  • המדרש מתאר את המפגש בין אלוהים למשה, שתי ישויות במעמד לא שווה. מדוע המדרש מתעכב על אופן המפגש – "פנים אל פנים"?
  • מה קרה לדעתכם: הגבוה השפיל את עצמו או שהנמוך הגביה את עצמו?
פָּנִים אֶל פָּנִים
הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים...
פָּנִים אֶל פָּנִים
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים לבין משה. גם על יעקב מסופר שפגש את אלוהים פנים אל פנים לאחר שנאבק במלאך.
היום משתמשים לעיתים בביטוי כדי לתאר עימות חזיתי.

  • מצאו ברשת מופעים של הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים".
מצאת חן בעיניי
על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו. משה מוצא...
מצאת חן בעיניי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה גַּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶעֱשֶׂה, כִּי מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם."
(פסוק יז)

לוגו "לייק" של פייסבוק, רוסיה, 2015. OmniArt / Shutterstock.com

על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו.
משה מוצא חן בעיני אלוהים, ולכן אלוהים נענה לבקשתו וסולח לעם.

  • היכנסו למנוע החיפוש dicta, הזינו את המילים "מצא חן" וחפשו דמות נוספת בתנ"ך שמצאה חן בעיני האל.
כמו עמוד ענן
השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות. שיר נבואי קוסמי עליזמילים: יוני...
כמו עמוד ענן
"וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה."
(פסוק ט)

השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות.

למילות השיר

שיר נבואי קוסמי עליז
מילים: יוני רכטר ועלי מוהר
לחן: יוני רכטר
כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר
תבין הכול, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תיעלם בתוך החדר
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו שביל החלב שחוצה את השמיים
אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

הו, לך ישר
לך לבד,
אל תפחד.
אוהו אוהו או.
אל תכעס,
לך תמים,
לך אחד.

כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב
הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו בריז´יט בארדו שתפסה כבר את העסק
השאירה מאחור את הטוב ואת הרע
ועל העניינים היא צופה מן המרפסת
משהו בך יאמר לך:
הפסק.

בלי להתכוון תן לעצמך ללכת
כל החישובים ייגמרו מאליהם
כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת
משהו בך יאמר לך:
המשך

לך ישר…

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מה מסמל עמוד הענן בשיר, ומה הוא מסמל בפרק לג?
קרדיט: יוני רכטר ועלי מוהר – שיר נבואי קוסמי עליז, מילים: עלי מוהר ויוני רכטר. לחן: יוני רכטר
נקרת הצור
"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה. צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או...
נקרת הצור
"וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר, וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי."
(פסוק כב)

מחסה במדבר. קרדיט: shutterstock.com

"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה.
צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או מַעֲבָר בתוך הסלע. אלוהים נמצא בפרק קרוב מאוד למשה, כל כך קרוב שזה עלול לסכן את משה. לכן אלוהים מבקש להגן על משה כשהוא מתגלה בפניו.

  • כיצד המיקום של משה "בנקרת הצור" בעת המפגש עם אלוהים, מלמד אותנו שאלוהים רצה להגן עליו?
ארץ זבת חלב ודבש
הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא...
ארץ זבת חלב ודבש
"אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָש…"
(פסוק ג)

שטחי חקלאות ומראה בהר הגלבוע ובעמק יזרעאל. צילום: אביעד, מתוך ויקישיתוף

הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא היו שדות מִרְעֶה לצאן, ולכן חלב צאן לא היה נפוץ בה. לעומת זאת, בארץ ישראל היו הרבה שטחי מִרְעֶה, והבקר והצאן בה שופעי חלב. ביטוי זה נזכר בתנ"ך פעמים רבות.

להמשך קריאה

רוב הפרשנים מסכימים כי הדבש המוזכר כאן מקורו בפירות המתוקים של ארץ ישראל, בהשוואה לפירות המועטים ולתמרים היבשים שהיו במצרים. דבש הפירות נרקח מכמה סוגי פירות: דבש תמרים (סִילָאן), דבש תאנים, דבש חרובים ואפילו דבש מעסיס הענבים.

  • על פי הביטוי וההסבר, במה הייתה שונה ארץ ישראל ממצרים?
  • המציאו ביטוי המשבח את ארץ ישראל בהתאם לימינו.
להתנצל בתנ"כית
עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים...
להתנצל בתנ"כית
"וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב."
(פסוק ו)

עגילים דמויי סהר, זהב, תל אל-עג'ול, ברונזה תיכונה ב – ברונזה מאוחרת. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים להם: עצמות, שיניים של בעלי חיים, אבנים צבעוניות ומתכות יקרות. ממצאים רבים שהתגלו מלמדים שגם הנשים וגם הגברים ענדו תכשיטים. על פי המתואר בפרק, בני ישראל אינם עונדים את התכשיטים שלהם, לאות אבל על גזרת האל.

  • חִזרו לפרק לב – כיצד קשורים התכשיטים לחטא העגל?
אוהל מועד
אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש...
אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

שחזור של אוהל מועד בשמורת תמנע. צילום: Frank Starmer, מתוך Photo Adventures with Curiosity and Learning, CC BY 3.0

אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש הראשון בימי שלמה, נקודת המפגש בין האדם לאלוהים. אוהל מועד אמור היה לקום בתוך המחנה, אולם לאחר חטא העגל הקים אותו משה מחוץ למחנה כדי להדגיש שהשְׁכִינָה (אלוהים) לא יכולה לשכון בתוך העם החוטא. כשמשה נכנס לתוך אוהל מועד ירד עמוד הענן ששהה כל הזמן על הר סיני, ועמד בפתח האוהל – כאילו בא אלוהים בכבודו ובעצמו לכבד את משה בביקורו. אוהל מועד נדד עם העם בתקופת המדבר, ועם הכניסה לארץ נקבע מקומו בשִׁילֹה.

  • מדוע בתחילה הוקם אוהל מועד מחוץ למחנה ישראל?
אוהל מיוחד
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה...
אוהל מיוחד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.

  • מִצאו לאוהל מועד שם נוסף שמתאים לו.

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015

בתוך אוהל מועד
בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.
בתוך אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.

  • שרטטו את אוהל מועד במבט-על (במבט מלמעלה, כמו במפה), בהתאם לשחזור שראיתם בסרטון.

קרדיט: בתוך אוהל המועד, פארק תמנע, 26/01/17