האשמת שווא
פרק מד, א-יז
הזמנה ללימוד
נצפה בסרטון בנושא האשמת שווא.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-יז בפרק מד בקול ובהטעמה. נבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה מי מאשים את מי ובמה.
מבט שני
ניזכר באיזו אווירה הסתיים הפרק הקודם: האחים מרגישים הקלה, שליט מצרים כבר לא מאשים אותם בגנבה ואפילו מזמין אותם לאכול אתו. הוא כבר לא כועס עליהם ואפילו מעניק להם מתנות, עד שבסופו של דבר כל האחים חוזרים הביתה בשמחה.
מה יוסף מצווה את משרתו לעשות מיד לאחר סיום הסעודה? (למלא אוכל באמתחות האחים – שקי האחים, אבל גם להכניס לשקיהם את הכסף ששילמו בעבור האוכל, ולשים את הגביע של יוסף בשק של בנימין)
- מה יוסף מצווה את משרתו לעשות אחרי שהאחים יוצאים מהעיר? (לרדוף אחריהם ולהאשים אותם בגנבת הגביע)
- מה פירוש הביטוי: "לָמָּה שִׁלַּמְתֶּם רָעָה תַּחַת טוֹבָה"? (פעלתם בכפיות טובה כלפי מי שהיטיב עמכם)
- למה משמש הגביע את יוסף? (לשתות בו יין ולנחש בו – לגלות באמצעותו את העתיד)
- כיצד האחים מגיבים להאשמה? (הם מכחישים)
- כיצד הם מנסים לעורר אמון במשרתו האישי של השליט? (הם מזכירים את סיפור השבת הכסף שמצאו בשקיהם ומציעים להענישם אם יתברר שאכן לקחו את הגביע)
- איזה עונש האחים מציעים? (שכל האחים יהיו עבדים של השליט ומי שהגביע אצלו יומת)
- האם משרת המלך מסכים לעונש זה? (לא, הוא אומר שרק מי שגנב יהיה עבד והשאר ישוחררו)
- המשרת עורך חיפוש בשקים של כל האחים לפי הסדר. היכן הוא מוצא את הגביע? (בשקו של בנימין)
- מהי תגובת האחים? (קורעים שמלותיהם באבל)
האחים מוחזרים לעיר ונכנסים לביתו של יוסף בלי הזמנה. יוסף דבק בהאשמת השווא שלו כלפיהם.
- האם האחים מנסים להפריך את האשמה? (לא, הם רק מציעים להחמיר את העונש – במקום שרק בנימין יהיה עבד, הם מציעים שכל האחים יישארו עבדים לשליט)
- האם יוסף מסכים? (לא, הוא משחרר את כל האחים ומשאיר את בנימין לעבד אצלו)
- מדוע האחים אינם מנסים להסביר מה קרה ומיד מודים בפשע שלא עשו? (הם כנראה מבינים מראש שאין להם סיכוי להסביר מה באמת קרה, אם מצאו את הגביע בשק שלהם. ואולי הם חשדו שבנימין באמת גנב את הגביע)
- באיזה חטא האחים מודים? (הם לא מפרטים באיזה חטא: "הָאֱלֹהִים מָצָא אֶת עֲוֺן עֲבָדֶיךָ". אולי הם בכלל מודים במכירת יוסף, שעליה הם יודעים שמגיע להם עונש, וחושבים שהשליט חושב שהם מודים בחטא גנבת הגביע)
מבט שלישי
- מדוע יוסף משנה פתאום את התנהגותו הנעימה כלפי האחים ומאשים אותם באשמת שווא חמורה שכזו?
כדי לברר את התשובה לשאלה נחלק את התלמידים לזוגות ויחד יענו על השאלות המכוונות בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – סרטון:
נקרין קטע מהסדרה 'ילדי בית העץ'. בקטע הפקח מאשים את רומי ברמיסת ערוגת הפרחים. נניח שרומי לא רמסה את הפרחים.
- מה רומי מרגישה? (פחד, בלבול, דאגה, כעס, חוסר אונים)
- מה היא יכולה לעשות עכשיו?
– להודות במעשה שלא עשתה כי גם כך אין לה סיכוי מול פקח מבוגר שיש לו הוכחות נגדה.
– למצוא את מי שבאמת רמס את הפרחים ולהביא אותו אל הפקח.
– לבקש עזרה מההורים שלה או מאדם מבוגר אחר.
– לפנות אל הפקח בכבוד ולהסביר שהיא לא אשמה.
– לצרוח על הפקח שהיא לא אשמה ושיעזוב אותה כבר.
נבקש ממי שמעוניינים לשתף במקרה שבו האשימו אותם בדבר שלא עשו ונשאל איך הרגישו במקרה הזה. נשוחח על דרכים להתמודד עם האשמות שווא.
אפשרות שנייה – חברות אחרי מריבה:
האחים סירבו לוותר על בנימין, אפילו שאולי עדיין קצת כעסו על היחס המיוחד שהוא מקבל מיעקב. נבקש ממי שמעוניינים לספר על מריבה רצינית עם חברים:
- על מה רבתם?
- מה הרגשתם בעת המריבה?
- מה הרגיש מי שרבתם אתו לדעתכם?
- כיצד הסתיימה המריבה?
- האם המשכתם להיות חברים או ויתרתם על החברות עם אותו ילד?
- מה יכול לעזור לנו להישאר חברים ולא לוותר על החברוּת גם אחרי שחבר הכעיס אותנו? (היזכרות במצבים שבהם היה לנו נעים יחד, שיחה עם החבר והתנצלות הדדית ועוד)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מיד לאחר סיום הארוחה המשותפת והנעימה יוסף הופך את עורו: הוא מטמין בכליו של בנימין את גביע הכסף שלו ומאשים אותו בגנבה, כנראה כדי לבדוק אם האחים אכן השתנו. האחים מודים בעוון שלכאורה עשו וכולם יחד מתגייסים להגנה על בנימין.
מיומנויות: איתור מידע והשוואה, פיתוח חשיבה ביקורתית ואמפתית, אינטליגנציה רגשית.
מתודות: סרטונים, עבודה בזוגות, שיחה בנושא חברות.