הבחירה לברוח ממשימה
פסוקים א-ג
בכמה מילים
פרק א מספר את סיפור השליחות של יונה. יונה נאלץ להתמודד עם שליחות שהטיל עליו אלוהים בלי שניתנה לו אפשרות בחירה. אנו נחשפים לבריחתו מהשליחות. הסיפור מאפשר לנו לבחון את הדרך שבה אנו מתמודדים עם משימות ואחריות שניתנת לנו ולעמוד על הקשר בין בחירה לבריחה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – כתיבה אישית או דיון בכיתה:
נפתח בסיפור על משימה שממש לא רצינו לעשות ועשינו בכל זאת. נשלח את התלמידים לכתוב כמה שורות על אחת משתי האפשרויות שלהלן:
- משימה שניתנה להם והם עשו אף על פי שלא רצו. נבקש מהם להתייחס בכתיבה או במליאה לשאלה: מדוע עשו זאת?
- משימה שניתנה להם ולא עשו. נבקש להתייחס לתוצאות של אי ביצוע המשימה.
בשלב שני התלמידים יתחלקו לזוגות וישתפו זה את זה בסיפוריהם (אפשר לחלק מראש לזוגות ולהגדיר שבכל זוג אחד יכתוב סיפור על ביצוע והאחר על אי ביצוע). נבקש מהם למצוא נקודות דמיון בין הסיפורים ולנסות לחשוב יחד מה יכול לעזור להם לעשות משימות שהם לא רוצים לעשות. לאחר מכן נאפשר לכמה תלמידים לשתף את הסיפורים במליאה ונדון עליהם.
הצעה שנייה – שמש אסוציאציות ודיון:
נבקש מהתלמידים לומר מה האסוציאציה שעולה להם למילה 'אחריות'. לאחר מכן נדון במליאה על שאלות אלה:
- האם אפשר לברוח מאחריות?
- האם אפשר להטיל על מישהו אחריות, או שזו צריכה להיות בחירה של האדם?
הצעה שלישית: משחקי מילים
נכתוב את המילה 'אחריות' על הלוח. נבקש מהתלמידים למצוא כמה שיותר מילים שמסתתרות בתוך המילה (אח, אחר, אחרי, אחריו). נחלק לכל תלמיד ארבעה פתקים בצבעים שונים, לכל צבע נתאים מילה מתוך המילים שמצאנו ונבקש מהתלמידים לכתוב מה הקשר בין המילה לבין המילה אחריות. לאחר שהתלמידים כותבים הם ידביקו את הפתקים על הלוח, נשתף בדברים שהם כתבו ונדון עליהם.
הזמנה לקריאה
כדי לשמור על הרצף הסיפורי נפתח בקריאת הפרק כולו ברצף. בעת הצורך נבאר מילים בזמן הקריאה.
עיון בפסוקים:
נקרא עם התלמידים את פסוקים א-ג נסביר את הפסוקים ונשאל שאלות הבהרה במליאה הכיתתית:
- מי אמר למי?
- מה הוא אמר?
הפסוקים הראשונים של ספר יונה הם האקספוזיציה. נשאל את התלמידים:
- האם האקספוזיציה מספקת אתכם?
- איזה מידע חסר לכם? (מי זה יונה? למה הוא נבחר? מה נינוה עשו?)
בשלב זה נתמקד במה שאנחנו כן יודעים. נדגיש שסיפור זה הוא דוגמה לדרך כתיבה מקובלת בתנ"ך. הוא כתוב בצמצום ולא בהרחבה. בכתיבה זו לכל מידע שנמסר יש חשיבות רבה.
נבקש מהתלמידים לחפש את השורש המשותף בין החלקים: קו"מ – ה' דורש מיונה לקום וללכת אל נינוה, ויונה אכן קם אך בורח לכיוון השני.
אלוהים שולח את יונה אל נינוה (בירת אשור, עיר של גויים) לבשר את חורבנה, אך יונה אינו נשמע לצו, יורד ליפו ועולה על אונייה כדי לברוח לתרשיש.
- מומלץ להראות במפה את המקומות נינוה, יפו ותרשיש (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).
- הפנו את תשומת לב התלמידים לכך שלעיר קוראים תרשיש ולא תרשישה. הה"א שבסוף המילה נקראת ה"א המגמה, ועושים בה שימוש עד היום – אני הולך העירה, אני נוסע מערבה וכו'.
סיכום:
אלוהים מטיל על יונה שליחות ללכת לנינוה אך במקום לעשות את המשימה, יונה בורח לכיוון ההפוך.
- מדוע יונה בורח?
- האם אפשר בכלל לברוח מאלוהים?
- מה יונה חשב לעצמו?
לאחר שנדון בכיתה ונשמע את הדעות השונות, נדלג עם התלמידים לפרק ד פסוקים א-ג.
מה הסיבה שיונה בורח? (יונה בורח משום שלדעתו החוטאים צריכים לתת את הדין על מעשיהם ולא כפי שנעשה עם אנשי נינוה. יונה אינו מסכים לדרכו של אלוהים במקרה זה)
מבט לחיים
- מה עושים כשצו האל סותר תובנות פנימיות ערכיות?
- האם יש דרכים טובות יותר מלברוח?
- האם אפשר בכלל לברוח מאלוהים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פגשנו את יונה בן אמתי ואת התגובה שלו לשליחות שקיבל מאלוהים. שאלנו את עצמנו אם אפשר לברוח משליחות, משימה או תפקיד ובסופו של דבר שאלנו את עצמנו מה עוזר לנו לעשות משימות שאיננו רוצים לעשות. האם זה תלוי בנו, בסביבה שלנו או אולי בשילוב הגורמים? דנו בשאלה של אחריות ושליחות והאם אפשר לברוח מאלוהים וממשימות שמוטלות עלינו.
מיומנויות: ניתוח אקספוזיציה, זיהוי שורש מנחה בפסוקים, קריאת מפה.
מתודות: ניתחנו את תגובת יונה בעזרת השורש המנחה קו"מ, ראינו במפה את הכיוון שאליו נשלח ואת הכיוון ההפוך שאליו הפליג.