הבטחת הארץ לאברם
פסוקים יד-יח
הזמנה ללימוד
נניח חבילה עטופה כמתנה על השולחן כדי למשוך את תשומת לב התלמידים. נשאל את התלמידים:
- למי לדעתכם שייכת המתנה?
- מה לדעתכם יש בתוך העטיפה?
- האם כדאי לפתוח?
לקראת הקריאה נבקש לתלמידים לאתר בפסוקים מי יקבל מתנה ואיזו מתנה הוא יקבל.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים יד-יח קריאה מדויקת נבאר את המילים הקשות בעת הקריאה ונדגיש את המיקום: פרק ופסוק. לאחר הקריאה נענה על השאלות ששאלנו לפניה – המתנה – הארץ – ניתנת לאברם.
מבט שני
נחלק לתלמידים את הפסוקים של ההבטחה בדף העבודה ונבקש מהם לסמן את הפסוקים לפי ההוראות בדף (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: אנו לומדים שמתוך אהבתו הגדולה של אלוהים לאברם הוא מבטיח לו שתי הבטחות ואלו הן:
- ההבטחה הראשונה – הבטחת הארץ – כל הארץ שהוא יכול לראות מהמקום שבו הוא עומד מהצפון עד הדרום, מהמזרח ועד המערב תינתן לו ולזרעו.
- ההבטחה השנייה – הבטחת צאצאים – ה' מבטיח לאברם שיהיו לו צאצאים רבים כמו גרגרי האדמה שאי אפשר למנות.
נציין את הדימוי לגודל העם שמובטח שיצא מאברם – "כעפר הארץ", כמו שאי אפשר לספור את גרגרי האדמה, כך לא יהיה אפשר לספור את צאצאיו של אברם.
מבט שלישי
נכתוב על הלוח את פסוק יז: "…קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ".
נדגים לתלמידים מה זו הליכה לאורכה ולרוחבה של הכיתה ונשאל אותם:
- מהי הליכה לאורך ולרוחב הארץ? (נדגים בעזרת מפה)
נסביר לתלמידים שההליכה בארץ לאורכה ולרוחבה היא מעין קניין – קנייה של הארץ. ה' רצה שאברם יתהלך בארץ ובכך ידעו כל העמים שהארץ ניתנה לו ולזרעו, ולא יבואו בעתיד ויגידו אחרת.
מבט לחיים - קום והתהלך בארץ
נשאל את התלמידים:
- מי טייל בימים האחרונים בארץ ולאן?
- האם טיילתם בטבע או בעיר?
- האם טיילתם גם ברגל?
נשמיע לתלמידים את השיר 'קום והתהלך בארץ' מאת יורם טהרלב ונחלק להם את מילות השיר.
לאחר שנשמע את השיר ונסביר את המילים הקשות בו נספר לתלמידים שהשיר נכתב בעקבות הפסוק שלמדנו. השיר מדגיש את נופיה המיוחדים של הארץ ומנסה לעודד את הישראלי להכיר את הארץ ברגליו. נבקש מהתלמידים למצוא בשיר תיאורים של נופים שונים ונשאל אותם:
- האם ראיתם נופים כאלה בטיוליכם?
לסיום נלמד את התלמידים לשיר את השיר.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהצגת מתנה עטופה על השולחן, וקישרנו למתנה שנותן ה' לאברם בפרק שלנו. קראנו את הפסוקים וראינו שהמתנה היא שתי הבטחות: הבטחת הארץ והבטחת הזרע. הראינו לתלמידים כי בהליכה בארץ לטיול בה לאורכה ולרוחבה גם אנחנו יכולים להיות שותפים לקיום ההבטחה.
מיומנות: זיהוי אמצעים שיריים בטקסט המקראי – דימוי.
מתודות: הבנת הפסוקים וכתיבתם במילים שלנו, הדגשת רעיון השייכות לארץ על ידי טיול – עיסוק בטיולים של התלמידים בארץ.