הבריחה וחיפוש התרפים
פסוקים יט-לה
הזמנה ללימוד
נפזר בכיתה חפצים שונים המתאימים למסע ארוך, וביניהם גם כאלה שאינם בהכרח מתאימים. למשל: שק שינה, בקבוק מים, תיק, כריך, כובע, נעלי הליכה, חולצה, מכנסיים, טלפון סלולרי, כסף, ספר קריאה, אלבום תמונות, דובי, סידור, יומן ואפשר להוסיף עוד חפצים כמובן.
נבקש מהתלמידים לבחור חמישה חפצים שכל אחד היה לוקח אתו אם היה צריך לצאת למסע ארוך (לא צריך לקחת את החפץ, רק לרשום במחברת). אפשר לומר לתלמידים שאם יש חפץ שהיו רוצים לקחת אתם אך אינו נמצא כרגע בכיתה, יוכלו לרשום אותו גם כחלק מחמשת החפצים שלהם.
מבט ראשון- קוראים יחד
נקרא בקול את פסוקים יז-לה ונסביר את המילים הקשות בזמן הקריאה.
נבקש מהתלמידים לשים לב בזמן הקריאה למה שיעקב ורחל בוחרים לקחת אתם למסע הארוך שבפניו הם עומדים בדרך מחרן לכנען (כך נראה את הניגוד בין החפצים שבחרו יעקב ורחל לחפצים שבחרו התלמידים). נדגיש כי בתורה לא כתוב כל מה שלקחו אתם, אלא רק דברים היוצאים מן הכלל.
מבט שני- הבנה והבהרה
נאסוף במליאה את התשובות לשאלה עמה פתחנו את הקריאה, נשווה לרשימת הציוד שהכינו התלמידים בתחילת השיעור ונסביר מילים קשות וביטויים לא ברורים:
"תְּרָפִים" – אלילי בית שהיו כנראה בצורת ראש אדם ושימשו בין השאר גם לחיזוי העתיד.
"וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי" – כמובן שאין הכוונה שיעקב גנב את לבו של לבן מתוך גופו… הכוונה היא שברח ממנו בלי לגלות לו, רימה אותו.
מעניין לשים לב כי בעוד רחל גונבת את התרפים הממשיים של אביה יעקב גונב את לב לבן.
נשאל את התלמידים:
- מי הדמויות העיקריות המשתתפות בחלק זה של הסיפור? (יעקב, רחל, לבן)
נכתוב על הלוח שלושה פעלים מתוך הפסוקים ונבקש מהתלמידים לחבר בין הדמות לבין הפועל המתאים לה: "ותגנוב" "ויברח" "וירדוף".
נשאל את התלמידים:
- מפני מה מזהיר אלוהים את לבן בחלום הלילה?
נחלק לתלמידים דף קומיקס ובו רק בועות הדיבור (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). התלמידים יצטרכו לצייר את הדמויות המתאימות תחת כל בועת דיבור. נקרא יחד את הקומיקס ונוודא לפי הציור שכל הילדים הבינו את עלילת הסיפור.
נשאל:
- לבן מאשים את יעקב בשני דברים. מה הם? (שהלך בלי לתת ללבן אפשרות להיפרד מבנותיו ונכדיו ושגנב את אלוהי לבן)
- מה עונה יעקב ללבן על שתי טענותיו? (שברח כי חשש שלבן לא ייתן לו לצאת עם נשותיו ושלא לקח את אלוהי לבן. יעקב אף מזמין את לבן לחפש אצלו את התרפים)
- האם לפי תשובתו של יעקב, יעקב יודע שרחל גנבה את התרפים? (לא)
- היכן לבן מחפש את התרפים? (באוהלים של כולם: יעקב וארבע נשותיו)
- האם הוא מוצא? (לא)
- היכן מחביאה רחל את התרפים? (מתחת לאוכף הגמל שעליו היא יושבת)
("כִּי דֶרֶךְ נָשִׁים לִי" –
מבט שלישי- התבוננות והעמקה
ראינו כבר בתחילת הסיפור, שרחל בוחרת לקחת אתה מבית לבן משהו לא כל כך שגרתי – את התרפים של אביה. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם היא לוקחת אותם?
נשמע את הצעות התלמידים (רוצה שיהיה לה זיכרון מהבית; מרגישה שהיא צריכה אתה במסע מישהו או משהו שיעזור לה…)
נקרא יחד מדרש:
לפיכך גנבתם רחל –
שלא יגידו ללבן שברח יעקב,
ולא עוד אלא להכרית עבודה זרה מבית אביה
(ילקוט שמעוני רמז, קל)
המדרש מביא שתי סיבות (סותרות) לגנבה של רחל את התרפים:
הסיבה הראשונה היא שהיא מפחדת שהתרפים המשמשים גם לחיזוי העתיד, יגלו ללבן להיכן ברחו יעקב ומשפחתו. האם פסלים יכולים לעשות למישהו משהו? לא, אבל רוב העולם באותה תקופה האמין שכן.
הסיבה השנייה היא שרחל דאגה שאם יעזבו אביה ימשיך לעבוד עבודה זרה (כלומר, להאמין שהפסלים הם אלוהים) שהייתה מקובלת מאוד באותה תקופה, אבל אסורה על פי חוקי התורה. לפי הסיבה הזו רחל איננה מאמינה בפסלים ומנסה לגרום גם לאביה לא להאמין בהם.
- איזו מהסיבות שעליהן דיברנו (שתי הסיבות במדרש וגם הסיבות שהעלו התלמידים) נראית לכם טובה יותר?
- איך יכול להיות שאף שהדעות הפוכות וסותרות זו את זו שתיהן כתובות באותו מדרש?
- עם איזו דעה המדרש מסכים?
נסביר שאין כאן אמת אחת מוחלטת. המדרש מציע כמה אפשרויות ומשאיר לנו, הקוראים, את הפתח להחליט איזו מהן מתאימה לנו, וזה חלק מהיופי של המדרש.
מבט לחיים
רחל גנבה מאביה את התרפים. שוחחנו על כמה סיבות אפשריות למעשה הזה.
נספור כמה פעמים מופיע השורש גנ"ב בפרק (שבע פעמים, אפשר להראות מילה חוזרת באתר).
נצפה בקטעים מהסרט "רובין הוד" ומהסרט "אלדין".
נבקש מהתלמידים לשים לב בזמן הצפייה מהי הסיבה שבגללה גונבים בכל אחד מהמצבים. (כדי לעשות צדק – לקחת מהעשירים ולתת לעניים; כי אין בררה – אין מה לאכול)
נשאל את התלמידים אם הם יכולים לחשוב על סיבות נוספות לגנבה (שעמום, אתגר, רוצים מאוד משהו…).
נבהיר כי בדרך כלל גנבה היא אסורה, ותמיד צריך לבקש רשות לפני שלוקחים משהו, גם אם לא מתכוונים לגנוב, אלא רק לקחת ולהחזיר וגם אם לגנבה יש מטרה טובה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הצטרפנו ליעקב ולמשפחתו בבריחתם מבית לבן בחרן חזרה אל ארץ כנען, קראנו על הצידה לדרך המוזרה שרחל בוחרת לקחת אתה וגילינו למה לבן כעס כל כך על יעקב ורדף אחריו. שוחחנו על הסיבות לגנבה של רחל את התרפים מאביה וגם באופן כללי על סיבות שיכולות להיות לאנשים לגנבה.
מיומנויות: חיבור בין דמות לפועל, קריאת מדרש, פיתוח דעה מורכבת בלי דרישה לאמת מוחלטת.
מתודות: בחירת חפצים למסע, השלמת קומיקס, צפייה בסרטונים בנושא גנבה.