הברית והקשת
פרק ט, ט-יז
הזמנה ללימוד
"אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן, וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (פסוק יג)
נקרין בכיתה את התמונה ונשאל את התלמידים:
- האם אי פעם ראיתם קשת בטבע?
- מהם צבעי הקשת?
נדגיש שקשת דומה בצורתה לקשת שיורים בה חיצים, אך היא מכווונת לשמיים וכמובן אין לה חיצים.
- מדוע הקשת יפה בעיניכם?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא את הפסוקים בקול בכיתה ונבקש מהתלמידים לעקוב באצבע אחרי הקריאה, ולנסות להבין מהי הברית ומה הקשת מסמלת.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את פסוקים ט-יב ולענות על השאלה:
- מה הברית שאלוהים כורת עם נח? (אם התלמידים מתקשים בקריאת הפסוקים, נקרא את הפסוקים בקול)
נכתוב על הלוח את המילים מפסוק יא: "וְלֹא יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל לְשַׁחֵת הָאָרֶץ"
- מהו הסימן לברית?
נבקש מהתלמידים לקרוא קריאה דמומה את פסוקים יב-יד ולענות על השאלה בזוגות. הזוגות יציגו את תשובתם במליאה.
נכתוב על הלוח: הסימן לברית הוא הקשת.
מבט שלישי- התבוננות
הצעה לפעילות:
נבקש מהתלמידים לצייר קשת, לקרוא שוב את הפסוקים (ט-טו), לבחור פסוק או קטע מתוך הפסוק ולכתוב אותו לצד הקשת שהם ציירו. נבקש מהתלמידים לקרוא בקול את הפסוק שהם בחרו. אפשר לתלות את הציורים בכיתה. נחזור ונקרין את התמונה של הקשת מתחילת השיעור ונשאל:
- מתי מופיעה קשת בשמיים? (כאשר יש גשם ושמש יחד)
נסביר לכיתה כי הקשת מופיעה כאשר יש שוב ערבוב בין שמש לגשם, והקשת מסמלת את הברית – לא יהיה עוד בלבול גמור, כל אחד יישאר במקומו. יש מקום לשמש ומקום אחר לענני הגשם.
נכתוב את המילה 'קשת' על הלוח ונבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות למילה בעקבות הלימוד בשיעור (קשת = ביטחון, ברית, הבטחה, סדר).
מבט לחיים
נקרין את התמונה של הקשת על הלוח.
"אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ" (פסוק יג)
הקשת מסודרת מאוד – הצבעים נמצאים בסדר מדויק, זה אחרי זה, באופן קבוע בלי להתערבב.
בתחילת הלימוד בפרשת נח למדנו על הדור של המבול – דור שבו "מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס" (פרק ו פסוק יג), חוסר סדר, כל אחד לוקח מהאחר, ובסוף הפרשה אנחנו פוגשים את הקשת המבטאת את הסדר והשמירה של כל דבר במקומו.
נשאל את התלמידים:
- האם הסדר והכללים הם לטובתנו?
- האם הכללים מועילים או מזיקים לנו?
- האם הייתם רוצים לחיות בעולם בלי כללים?
- אילו כללים בבית או בכיתה מפריעים לכם?
- האם כללים בבית ובכיתה נחוצים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את הפסוקים והעלינו מתוכם את הברית ואת האות לברית, ציירנו קשתות וכתבנו לצידן פסוק שבחרנו ודנו אם הסדר והכללים הם לטובתנו או הכרח מכביד על חיינו.
מיומנויות: קריאה והבנת פסוקים באופן עצמאי, בחירה אישית מתוך הפסוקים.
מתודות: התבוננות בתמונה, שמש אסוציאציות, דיון.