הבשורה השקרית ליעקב
פסוקים לא-לו
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים פתק – מצידו האחד יכתבו התלמידים משפט אמת על עצמם ומצידו האחר משפט שקר על עצמם. נקפיד שכל ילד ירשום את שמו על הפתק.
נאסוף את כל הפתקים ובכל פעם נשלוף פתק אחד, נקרא את שכתוב עליו והתלמידים יצטרכו לנחש מהו משפט השקר ומהו משפט האמת.
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את לא-לו. נכוון את התלמידים לחפש בפסוקים שקר.
מבט שני
השקר של אחי יוסף נחלק לשניים: הראשון מצוין בפסוק לא והשני בפסוק לב.
- מצאו את שני חלקי השקר בפסוקים וכתבו במחברת. (טבילת הכתונת בדם של חיה; האחים אומרים ליעקב: "זאת מצאנו", מצאנו את הכתונת)
- על פי הפסוקים, האם בני יעקב אומרים שהוא מת? (לא, הם נותנים ליעקב להבין זאת בעצמו)
בפסוק לד כתוב: "וַיִּקְרַע יַעֲקֹב שִׂמְלֹתָיו וַיָּשֶׂם שַׂק בְּמָתְנָיו וַיִּתְאַבֵּל עַל בְּנוֹ יָמִים רַבִּים".
- הסבירו במילים שלכם את הפסוק וכתבו במחברת מה עושה יעקב.
מבט שלישי
כאשר בני יעקב באים אליו עם כתנת יוסף הטבולה בדם הוא אומר: "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ, טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף".
- האם זה מה שאמרו לו בניו?
בפסוק לה כתוב: "וַיָּקֻמוּ כָל בָּנָיו וְכָל בְּנֹתָיו לְנַחֲמוֹ, וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם", פירוש מילה וימאן היא סירב.
- הסבירו במלים שלכם את הפסוק וכתבו במחברת.
- נסו לשער כיצד הרגיש יעקב לפי המתואר בפסוקים.
- ראיינו את אחד הנוכחים בשעת הבשורה (יעקב \ ראובן \ יהודה \ יתר האחים) ושאלו אותו שאלות: כיצד הוא מרגיש? האם הוא היה נוהג אחרת? האם הוא מתחרט על מעשיו? ענו על השאלות במקומו וכתבו את הריאיון במחברת.
מבט לחיים - שקר
נתחיל את הפעילות במשחק: נבחר כל פעם תלמיד שיציג בפני הילדים בפנטומימה או בציור (בלי כתיבה ודיבור) ביטוי הקשור למילה שקר. הביטויים הם: שקר לבן, לשקר אין רגליים, סיפורי סבתא.
נגדיר יחד עם הילדים על הלוח המושגים: שקר ושקר לבן.
שיקר: לא אמר אמת, הוליך שולל, הטעה. (מתוך מילוג)
שקר לבן: שקר הנאמר מטעמי נימוס או מדרכי שלום ולכן היחס אליו סלחני ואוהד בניגוד ליחס לשקר. (מתוך ויקיפדיה)
- האם מה שאמרו האחים בפרק הוא שקר או שקר לבן?
- האם במצב שנוצר (לאחר שיוסף כבר נמכר) הם פעלו נכון, או שהיה עליהם להודות בכנות על מה שעשו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את הבשורה אשר מבשרים בני יעקב לאביהם ולמדנו על השקר שהם דוברים.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, פרשנות מעמיקה של מהות הפסוקים.
מתודות: דיון כיתתי, פעילות משותפת ומשחק אמת ושקר.