סגור תצוגת כיתה
הפרק

הגורל המגלה את המועל, עונש קולקטיבי ושאלת האחריות של הכלל על חוטא יחיד

פרק ז, יב-כו

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את השיעור בפרובוקציה: נספר כי אחד התלמידים ניגש למורה בהפסקה וסיפר שלקחו לו מהתיק חפץ יקר ערך (לבחירת המורה). נודיע לכיתה כי עד שלא יודה אחד התלמידים, כל הכיתה לא תצא להפסקה אחרי השיעור. נשמע את מחאות התלמידים על העונש הכללי, נגלה שהסיפור מומצא ונספר שהיום נדון במקרה דומה שקרה בעת כיבוש יריחו.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים יב-כו. נקרין על הלוח את פסוק יא ונדגיש את המילה החוזרת "וְגַם" ונשאל את התלמידים:

  • מה אלוהים טוען בפני יהושע?
  • למה לדעתכם דברי אלוהים מנוסחים כך? מה ההרגשה שעולה כשקוראים "גם… וגם… וגם…"?

אלוהים אינו מוכן לקבל את התנהגות בני ישראל שיש בה הוספת חטא על פשע, והיא מכעיסה אותו מאוד.

מבט שני

נחלק לתלמידים תרשים זרימה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) שמתאר את השתלשלות העניינים בפסוקים וננחה אותם למלא מתוך בנק אירועים מבולבל.

נחזור אל הפסוקים ונשאל את התלמידים:

  • לפי פסוק יט, איך פונה יהושע לעכן? (בני)
  • למה לדעתכם הוא פונה אליו כך, אל מי פונים בכינוי 'בני'?
  • יהושע מבקש מעכן להודות במעשהו, האם לדעתכם הפנייה "בני" עוזרת לעכן להודות? למה? (יהושע מנסה לגלות אמפתיה כלפי עכן כדי לתת לו מרחב בטוח להודות בטעותו)

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מלבד העונש שהעניש אלוהים את עכן בחלק זה, האם עוד אנשים נענשו בעקבות חטאו? (בכישלון בכיבוש העי נענשו כל ישראל)
  • איך קוראים לעונש שנותנים לקבוצה שלמה על משהו שעשה רק מישהו אחד מתוכם? (עונש קולקטיבי)

נקרין על הלוח את פסוק א ואת פסוק יא ונשאל:

  • לפי הפסוקים האלה, מי לקח מן החרם? (עכן)
  • ומי מעל בחרם? (כל בני ישראל)
  • איך זה יכול להיות? למה אלוהים מעניש את כל בני ישראל על משהו שעשה רק אדם אחד מהם? נשמע הצעות שונות בכיתה.

נסביר – אלוהים רואה בכל בני ישראל אחראים למעילתו של עכן ולכן הוא מעניש אותם. הוא יוצא מנקודת הנחה שאם דבר כזה יכול לקרות בתוך עם ישראל, לא מספיק שיהיה חוטא אחד, אלא צריכה להיות אווירה שמותר לחטוא ולחרוג מהסכמים או מציווי. אם עכן היה מרגיש שלא בסדר לגנוב ושכולם ממלאים את החוקים חוץ ממנו, אולי הוא היה מפחד ונמנע מהתנהגותו.

נערוך בכיתה מעין דיבייט בשאלה: האם העונש הקולקטיבי מוצדק או לא?
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. חברי קבוצה אחת יצדיקו את העונש הקולקטיבי וחברי הקבוצה השנייה יצאו נגדו. נזמין שני נציגים – נציג אחד יצטרך להסביר מה היתרונות והחשיבות של העונש הקולקטיבי בסיפור עכן, והנציג השני יצטרך להסביר מה החסרונות של עונש מעין זה. כל נציג ינסח את הטיעונים יחד עם קבוצתו. לאחר שיציג את עמדתו, תלמידים שירצו להוסיף לעמדה זו יוכלו להחליפו.

מבט לחיים

נספר שהשאלה מה עושים ברכוש של האויב בעת מלחמה היא שאלה ערכית שהעסיקה צבאות רבים לאורך ההיסטוריה, וגם בצה"ל של היום יש סעיף בקוד האתי של צה"ל העוסק בשאלה מה עושים ברכוש גנוב.

נראה לתלמידים את רוח צה"ל (ראו קישור גם בממערך השיעור) מתוך אתר צה"ל, ונתמקד בקטע מתוך סעיף טוהר הנשק:
"החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים, ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם".

נספר שסעיף זה הורחב במסגרת 'הקוד האתי ללוחמה בטרור' שחיברו קצינים ואנשי מקצוע עם פרופ' אסא כשר בשנת 2004, ונציג לתלמידים שלושה סעיפים מתוכו.

נשאל את התלמידים:

  • מה מתוך הסעיפים האלה יכול להיות קשור לדעתכם לעונש קולקטיבי ולמניעה שלו? (סעיף 3 [עשירי במקור] מצהיר שאם חייל רואה חייל אחר מפר את החוקים הוא חייב לדווח. זוהי דרכו של צה"ל למנוע אווירה שיכולה לאפשר פשעים כמו זה של עכן, וליצור אחריות של החייל לא רק על עצמו אלא גם על השותפים שלו למשימה)

הערה למורה: ודאי שיש להבדיל בין ביזה של אדם פרטי לבין רכוש שהצבא לוקח מצבא האויב.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בגילוי האשם במעל בשיטת הגורל, בקשר בין עונש קולקטיבי לאחריות חברתית ודנו מדוע אלוהים מעניש את העם כולו על המעילה.
מיומנות: מילאנו תרשים זרימה של השתלשלות האירועים.
מתודות: ערכנו דיבייט, חיברנו בין החטא בפרק לאיסור דומה בימינו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
רוח צה"ל
רוח צה"ל
קוד אתי
מתוך 'הקוד האתי ללוחמה בטרור': ביזה אינה חוקית לחלוטין. על החיילים לכבד את האתרים ואת...
קוד אתי

מתוך 'הקוד האתי ללוחמה בטרור':

  1. ביזה אינה חוקית לחלוטין.
  2. על החיילים לכבד את האתרים ואת החפצים הדתיים והתרבותיים.
  3. על החיילים לדווח על כל הפרה של קוד זה.

ענו על השאלה:

  • מה מתוך הסעיפים האלה יכול להיות קשור לדעתכם לעונש קולקטיבי ולמניעה שלו?
הפלת גורלות
במדרש מובאת הרחבה מעניינת לסיפור המקראי על עכן: בשעה שאמר הקב"ה ליהושע "חטא ישראל", אמר...
הפלת גורלות
"וְנִקְרַבְתֶּם בַּבֹּקֶר לְשִׁבְטֵיכֶם, וְהָיָה הַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַמִּשְׁפָּחוֹת וְהַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנָּה ה' תִּקְרַב לַבָּתִּים וְהַבַּיִת אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַגְּבָרִים. וְהָיָה הַנִּלְכָּד בַּחֵרֶם יִשָּׂרֵף בָּאֵשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ, כִּי עָבַר אֶת בְּרִית ה' וְכִי עָשָׂה נְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל." (פסוק יד-טו)

איור: shutterstock.com

במדרש מובאת הרחבה מעניינת לסיפור המקראי על עכן:

בשעה שאמר הקב"ה ליהושע "חטא ישראל",
אמר לפניו יהושע: ריבונו של עולם, מי חטא?
אמר לו הקב"ה: מדוע אלשין אני? לך הפל גורלות.
הלך והפיל גורלות, ונפל הגורל על עכן.
אמר עכן ליהושע: יהושע, בגורל אתה בא עלי? אתה ואלעזר הכוהן שני גדולי הדור אתם, אם אני מפיל עליכם גורל – על אחד מכם הוא נופל.
אמר לו יהושע: בבקשה ממך, אל תוציא לעז על הגורלות, משום שעתידה ארץ ישראל שתתחלק בגורל, שנאמר "אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ" (במדבר כו, נה).

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף מג עמוד ב)

ראשית, מעניינת תשובתו של הקב"ה ליהושע: הוא מסרב להיות "מלשן" ודורש מיהושע לגלות בעצמו את האשם בתבוסת ישראל, בעזרת ההליך המקובל: הפלת גורלות. שנית, וכאן טמונה האמירה הנועזת באמת של המדרש, בפיו של עכן מושמת טענה הגיונית כנגד שיטה זו: הלוא אם ניקח כל קבוצה של אנשים ונפיל ביניהם גורל, אחד בוודאי יצא אשם! יהושע, בתגובה, מבקש מעכן שלא יזלזל בגורלות, שכן יש להם גם שימושים חיוביים. אך שאלתו של עכן, שבעוד זמן קצר ייסקל ויישרף עם כל משפחתו ורכושו, נותרת מהדהדת.

עיבוד. מבוסס על גילה וכמן, "יצאת אשם בגורל", אתר מיזם 929

  • מדוע אלוהים לא מגיב מייד למעשה עכן?
  • שערו, לשם מה נועד טקס הפלת הגורל?
עכן מודה באשמה
חז"ל מוסיפים על הכתוב בפרק, ומתארים כי בעקבות טקס הפלת הגורלות ולכידתו של עכן, בן...
עכן מודה באשמה
"וַיַּעַן עָכָן אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמַר, אָמְנָה אָנֹכִי חָטָאתִי לה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְכָזֹאת וְכָזֹאת עָשִׂיתִי." (פסוק כ)

איור: shutterstock.com

חז"ל מוסיפים על הכתוב בפרק, ומתארים כי בעקבות טקס הפלת הגורלות ולכידתו של עכן, בן שבט יהודה המיוחס, פרצה מהומה בין השבטים:

בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אָמַר יְהוֹשֻׁעַ לְעָכָן: "בְּנִי שִׂים נָא כָבוֹד לַה'… הַגֵּד נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ…" (יהושע ז, יט). מִיָּד נָפַל מַחֲלֹקֶת בְּיִשְׂרָאֵל, וְעָמְדוּ שֵׁבֶט יְהוּדָה בִּמְרִיבָה וְהָרְגוּ מִיִּשְׂרָאֵל כִּתּוֹת כִּתּוֹת. כֵּיוָן שֶׁרָאָה עָכָן כָּךְ, אָמַר בְּלִבּוֹ: כָּל הַמְקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל, כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא. וַאֲנִי עַל יָדִי נֶהֶרְגוּ כַּמָּה אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, אֲנִי הוּא הַחוֹטֵא וּמַחְטִיא, מוּטָב שֶׁאוֹדֶה עַל פִּשְׁעִי לִפְנֵי ה' וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ, וְאֶל תָּבֹא תַּקָּלָה עַל יָדִי.

(מדרש תנחומא, מסעי, ה')

  • על פי פסוק יט, מה בדבריו של יהושע שכנע את עכן להודות במעשיו?
  • על פי המדרש, מדוע עכן הודה ביוזמתו?
עד עצם היום הזה...
לְמה מתכוון המסַפֵּר כשהוא אומר "עד היום הזה"? האם כוונתו למאה ה-21? ביטוי זה חוזר...
עד עצם היום הזה...
"וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיָּשָׁב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק עָכוֹר עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (ז, כו)
 and, they lived happily ever after , ביטוי כתוב על לוח שחור.

and, they lived happily ever after, ביטוי כתוב על לוח שחור.
marekuliasz/shutterstock.com

לְמה מתכוון המסַפֵּר כשהוא אומר "עד היום הזה"? האם כוונתו למאה ה-21?

להמשך קריאה

ביטוי זה חוזר פעמיים בפרשת העי, בפעם הראשונה לאחר שעכן נענש ונקבר תחת גל אבנים בעמק עכור, ובפעם השנייה לאחר תפיסת מלך העי וקבורתו תחת גל אבנים גדול.
בביטוי זה המסַפר פונה לקוראים או לשומעים שחיו בזמנו, וכוונתו לזמן שבו הוא מספר את הסיפור, לזמן שבו הוא וקהל שומעיו חיים. וכך הוא מחבר את שומעיו לאירועי העבר, כאשר הוא מתייחס לאזור שכנראה מוכר להם.

  • "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה…" – איזה יום זה?
בכדורגל, הוא ממש אורים ותומים!
אומנם בפרק לא נאמר במפורש "אורים ותומים", אך המונחים שבהם משתמשים לתיאור תפיסת עכן מתאימים...
בכדורגל, הוא ממש אורים ותומים!
"וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיַּקְרֵב אֶת יִשְׂרָאֵל לִשְׁבָטָיו וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט יְהוּדָה." (ז, טז)
עגל הזהב, איור מתוך קלפי תנ"ך מצוירים, 1907.

עגל הזהב, איור מתוך קלפי תנ"ך מצוירים, 1907. מאוסף Providence Lithograph Company, מתוך ויקישיתוף

אומנם בפרק לא נאמר במפורש "אורים ותומים", אך המונחים שבהם משתמשים לתיאור תפיסת עכן מתאימים לידוע לנו על האורים והתומים.

להמשך קריאה

בפרק חוזרים הפעלים קרב ולכד שמוּכּרים לנו מסיפורים אחרים המתארים את אופן פעולת האורים והתומים. כדאי לדעת שהיום השימוש במונח זה השתנה מעט. בעוד בעבר שימש המונח לתיאור האביזר של הכוהן הגדול, אשר נועד לתת תשובה נבואית, כיום נהוג להשתמש בו כדי לתאר אדם בעל מומחיות, אדם שהוא בעל סמכות וידע בתחום מסוים.

  • מכירים מישהו שנאמר עליו שהוא אורים ותומים בתחומו? אם לא שאלו בבית או את המורה בכיתה ונסו לברר מי נחשב אורים ותומים בתחום מסוים בקהילה שלכם.
עי עי עי – זה שורף!
  לפניכם תחריט של גוסטב דורה שהיה צייר ותחריטאי צרפתי שחי במאה ה־19. הוא התפרסם...
עי עי עי – זה שורף!
"וְהָאוֹרֵב קָם מְהֵרָה מִמְּקוֹמוֹ וַיָּרוּצוּ כִּנְטוֹת יָדוֹ וַיָּבֹאוּ הָעִיר וַיִּלְכְּדוּהָ וַיְמַהֲרוּ וַיַּצִּיתוּ אֶת הָעִיר בָּאֵשׁ. וַיִּפְנוּ אַנְשֵׁי הָעַי אַחֲרֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה עָלָה עֲשַׁן הָעִיר הַשָּׁמַיְמָה וְלֹא הָיָה בָהֶם יָדַיִם לָנוּס הֵנָּה וָהֵנָּה וְהָעָם הַנָּס הַמִּדְבָּר נֶהְפַּךְ אֶל הָרוֹדֵף." (ח, יט–כ)
מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. הציור מתאר את המסופר בספר יהושע: כיבוש יריחו.

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. הציור מתאר את המסופר בספר יהושע: כיבוש יריחו. גוסטב דורה, מתוך סדרת ציורי התנך

 

לפניכם תחריט של גוסטב דורה שהיה צייר ותחריטאי צרפתי שחי במאה ה־19. הוא התפרסם בציורי התנ"ך שלו, אך גם באיוריו לספרים שונים, ביניהם, ספרו הקלסי של סרוונטס "דון קישוט". בציוריו יש נטייה לפן הדרמטי והמוגזם. סגנונו השפיע על ציירים שבאו אחריו.

  • התבוננו בתחריט של דורה וחשבו אילו רגשות הוא מעביר. שימו לב לצבעים, להבעות הפנים של הדמויות ולתנועה.
  • מהי לדעתכם התחושה העיקרית של אנשי העי לפי המתואר בפרק ולפי התחריט?
קודם נכבוש את יריחו ואז ניקח את העי
  התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) של יהושע בכיבוש הארץ....
קודם נכבוש את יריחו ואז ניקח את העי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת קַח עִמְּךָ אֵת כָּל עַם הַמִּלְחָמָה וְקוּם עֲלֵה הָעָי רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת מֶלֶךְ הָעַי וְאֶת עַמּוֹ וְאֶת עִירוֹ וְאֶת אַרְצוֹ" (ח, א)
Map data ©) 2018 Google, Mapa Gisrael Imagery © 2018, CNES/Airbus, DigitalGlobe, Landsat / Copernicus, U.S. Geological Survey

Map data ©) 2018 Google, Mapa Gisrael Imagery © 2018, CNES/Airbus, DigitalGlobe, Landsat / Copernicus, U.S. Geological Survey

 

התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) של יהושע בכיבוש הארץ.

  • מדוע בחר יהושע לכבוש את העי אחרי יריחו?
    התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) שלו בכיבוש הארץ.
סיפור לא עי עי עי
לאחר נפילת העי בידי יהושע וצבאו נאמר לנו שמלך העי נקבר תחת גל אבנים גדול....
סיפור לא עי עי עי
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ אֲנָשִׁים מִירִיחוֹ הָעַי אֲשֶׁר עִם בֵּית אָוֶן מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל." (ז, ב)

לאחר נפילת העי בידי יהושע וצבאו נאמר לנו שמלך העי נקבר תחת גל אבנים גדול. עד היום מעלים חוקרים השערות בנוגע למיקומה האפשרי של ממלכת העי. האם היה מקום כזה?

להמשך קריאה

על פי המתואר בתנ"ך, העי הייתה בקרבת יריחו ובית־אל, מקומות המוכרים לנו כיום. רמז נוסף מוצאים חוקרים מסוימים בממצא ארכֵאולוגי שהתגלה ליד בית־אל, ושמו "א-תל". תרגומו מערבית הוא "המקום החרב". האם מדובר באותו מקום? יש חוקרים שסבורים שכן, אך חוקרים אחרים טוענים שבאותו מקום היה תל חורבות ענק, עוד לפני תקופתו של יהושע. כך שהמסקנה אינה חד־משמעית, אך בעבורנו מעניין לראות כיצד המחקר ההיסטורי, המקראי והארכאולוגי של המקרא עדיין חי ופועם, וכי תגליות שנחשפות גם כיום, מסייעות לשפוך אור על המסופר בתנ"ך.

  • אם תצאו לטיול באזור בית־אל, האם תגיעו לממלכת העי?
שלל עכן וקוד צה"ל
מה הבעיה בלקיחת שלל במלחמה? מדוע אוסר על כך אלוהים? למרות שנראה לפעמים כי דרישות...
שלל עכן וקוד צה"ל
"וַיַּעַן עָכָן אֶת יְהוֹשֻׁעַ (...) ואראה (וָאֵרֶא) בַשָּׁלָל אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף, וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ, וָאֶחְמְדֵם, וָאֶקָּחֵם; וְהִנָּם טְמוּנִים בָּאָרֶץ בְּתוֹךְ הָאָהֳלִי, וְהַכֶּסֶף תַּחְתֶּיהָ." (פרק ז, כ–כא)

Anna Om/shutterstock.com

המסמך המקורי החתום של אמנת ז'נבה משנת 1864

מה הבעיה בלקיחת שלל במלחמה? מדוע אוסר על כך אלוהים?
למרות שנראה לפעמים כי דרישות אלוהים בחוק החרם הן אכזריות, כדאי לדעת שחוקי התורה היו מהפכניים ביחס לחוקי המלחמה של העת העתיקה.

להמשך קריאה

המסר במקרא הוא כי יש להימנע עד כמה שאפשר ממלחמה, אך אם אין ברירה יש לפעול על פי קודים מסוימים כדי למנוע ביזה ואכזריות לשמה. גם כיום ישנם חוקים בשעת מלחמה. מדינות רבות בעולם ובהן מדינת ישראל , הסכימו ביניהן על קודים מסוימים שעליהם יש לשמור בזמן מלחמה, כדי לשַמר צלם אנוש. להסכמים אלו קוראים 'אמנת ז'נבה', אשר נכתבה בארבעה שלבים.
כדאי לדעת שמלבד חתימתה על אמנת ז'נבה, למדינת ישראל, אשר עברה לא מעט מלחמות, יש קוד מוסרי לצה"ל, אשר כתב הפילוסוף הישראלי אסא כשר, ואליו מחויבים כל החיילים והחיילות שלנו.

  • מדוע אלוהים אוסר על בני ישראל לקחת שלל במלחמה?
איך יודעים מי חטא? אורים ותומים
כיום לא ידוע לנו מה בדיוק היו האורים והתומים ואף לא ידוע כיצד בדיוק הם...
איך יודעים מי חטא? אורים ותומים
"וַיִּלָּכֵד עָכָן בֶּן כַּרְמִי בֶן זַבְדִּי בֶּן זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה." (ז, יח)
איור: בלה גולדנברג טייב

איור: בלה גולדנברג טייב

כיום לא ידוע לנו מה בדיוק היו האורים והתומים ואף לא ידוע כיצד בדיוק הם נראים, אך הצורך האנושי לבקש עצה מכוח עליון כלשהו לא השתנה, הרצון לפנות למשהו או למישהו שלכאורה יודע כול בניסיון לפתור בעיה או לחזות עתיד, קיים גם בימינו.

להמשך קריאה

לפי המסורת, היו האורים והתומים חלק מהחושן שנשא הכוהן הגדול. אדם (לרוב המנהיג) המתלבט או מבקש עצה היה יכול לפנות אל הכוהן הגדול ולשאול אותו שאלה, והכוהן הגדול היה משתמש באורים ובתומים כדי לקבל את תשובתו של ה'.

  • קראו את פסוקים יד-יח. אילו פעלים חוזרים בפסוקים וכיצד הם עוזרים לכם להבין כיצד פעל "האורים והתומים"?
חרם עכן ועונש קבוצתי
רגע, אבל אם עכן הוא האדם שחטא, אז מדוע כל העם נענש יחד עימו? ומדוע...
חרם עכן ועונש קבוצתי
"וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מַעַל בַּחֵרֶם וַיִּקַּח עָכָן בֶּן כַּרְמִי בֶן זַבְדִּי בֶן זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה מִן הַחֵרֶם וַיִּחַר אַף ה' בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל." (ז, א)
ערבות הדדית, מיכל בן חמו.

ערבות הדדית, מיכל בן חמו.

רגע, אבל אם עכן הוא האדם שחטא, אז מדוע כל העם נענש יחד עימו? ומדוע לאחר שנתפס, משפחתו כולה נענשה יחד עימו? מדוע חֶטאו של עכן מביא לידי ענישה של אחרים המקורבים אליו? זה נראה ממש לא צודק!

להמשך קריאה

ייתכן שקרה לכם דבר דומה פעם, אולי אפילו בכיתה, שתלמיד אחד עשה דבר האסור על פי חוקי בית הספר – וכל הכיתה נענשה. קוראים לעונש כזה עונש קיבוצי (קולקטיבי), ומטרתו פעמים רבות היא גם חינוכית "למען יִרְאוּ וְיִירָאוּ" וגם נובעת מתוך ההשקפה שלַקבוצה יש אחריות על היחיד וליחיד יש אחריות על הקבוצה. כך, כל אדם ואדם בקבוצה יימנע מלעשות דבר מה אסור מתוך ההבנה שהוא מסכן את חבריו.

  • מדוע חֶטאו של עכן מביא לידי ענישה של הקהילה כולה?
סרט לא עי עי עי
צפו בסרטון המסכם את מהלך ההתנחלות של עם ישראל בהנהגת יהושע. לפי הסרטון ועל פי...
סרט לא עי עי עי
"וַיִּשְׂרֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעָי וַיְשִׂימֶהָ תֵּל עוֹלָם שְׁמָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (ח, כח)

צפו בסרטון המסכם את מהלך ההתנחלות של עם ישראל בהנהגת יהושע.

  • לפי הסרטון ועל פי הכתוב בפרק, איזו השפעה הייתה לכיבוש העי (לאחר יריחו) על העמים מסביב?

קרדיט: יהושע א- יב: כיבוש הארץ/929 תנך ביחד, 2015