ההכנות לבריחה מבית לבן
פסוקים א-יח
הזמנה ללימוד
נצייר על הלוח ציר זמן של חיי יעקב. נתלה על הציר תמונות שונות המסמלות אירועים מחייו שעליהם למדנו עד כה (ראו דף עבודה עם תמונות גם בממערך השיעור). התלמידים יצטרכו לסדר את האירועים לפי הסדר על הציר. כך ניזכר יחד באירועים מחייו שהביאו אותו להחלטה הגורלית לברוח מבית לבן בחזרה אל ארץ כנען (אבל את זה עדיין לא נגלה לתלמידים…).
אפשר לתלות את ציר הזמן על הלוח בכיתה ולהוסיף לו תמונות בשיעורים הבאים.
נשאל את התלמידים:
- מה הייתם עושים במקום יעקב עכשיו, כשהוא כבר נשוי לארבע נשים, יש לו הרבה ילדים והוא גם עשיר מאוד?
נזכיר שעברו כמעט עשרים שנה מאז שברח מביתו.
מבט ראשון- קוראים יחד
נקרא בקול את פסוקים א-יג ונסביר אותם בזמן הקריאה. מומלץ לבקש מאחד התלמידים לחזור על הסיפור בלשונו. נבקש מהתלמידים לרשום במהלך הקריאה תשובות לשאלות הבאות:
- מה מתכנן יעקב?
- את מי הוא משתף בתוכנית שלו?
מבט שני
נחלק לתלמידים דף לעבודה בזוגות על הסיבות לבריחת יעקב מבית לבן (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בדף העבודה התלמידים יקראו שוב את פסוקים א-ג ויסמנו בהם פעלים שיש בהם ו' ההיפוך ("וַיִּשְׁמַע", "וַיַּרְא", "וַיֹּאמֶר"). וימצאו בפסוקים אלו שלוש סיבות לכך שיעקב מחליט דווקא עכשיו לברוח מלבן. הפעלים שסימנו ישמשו להם רמזים לסיבות האלו. ("וַיִּשְׁמַע" – יעקב שומע את בני לבן אומרים שגנב, "וַיַּרְא" – יעקב רואה שלבן "אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם", "וַיֹּאמֶר" – ה' אומר לו שהגיע הזמן לשוב לארץ מולדתו)
ראינו שיעקב משתף בתוכנית הבריחה את נשותיו – רחל ולאה.
נשאל את התלמידים כיצד לדעתם ועל סמך מה שכבר למדו עליהן יגיבו רחל ולאה לתוכנית הבריחה של יעקב? (לא ירצו להיפרד מאבא שלהן; יחששו מהמעבר לארץ חדשה ומגיסן שרוצה להרוג את יעקב; יריבו ביניהן – אחת תרצה לבוא עם יעקב והשנייה לא; יסכימו לבוא אתו כי גם הן כועסות על מה שלבן עשה להן בעניין החתונה ועוד…)
נחלק את הכיתה לקבוצות – שלושה תלמידים בכל קבוצה. הקבוצות יצטרכו לכתוב דו-שיח או לחבר הצגה המתארים את השיחה בין יעקב לנשותיו. קבוצות שירצו יציגו את התוצר שלהן בפני הכיתה.
נמשיך בקריאה – פסוקים יד-יח, נשאל את התלמידים:
- כיצד מגיבות רחל ולאה לתוכנית של יעקב? (מסכימות)
- מדוע הן מגיבות כך?
נשווה בין יחסו של לבן אל רחל ולאה, לבין יחסו של יעקב אליהן: לכל קבוצת תלמידים ניתן דף שעליו מודפס ציור או פסוק המתאר את יחסו של לבן לבנותיו או את יחסו של יעקב לנשותיו (הפסוקים והציורים מצורפים בנספח ג). כל קבוצה תצטרך לכתוב את האירוע במילים שלה ולהחליט אם מדובר ביחס מכבד או פוגע.
כדי לשתף את כל הכיתה באירועים שניתחו בקבוצות אפשר לבחור אחת משתי הדרכים האלה:
- איסוף האירועים במליאה וכתיבתם על הלוח.
- ג'יקסו – מערבבים את הקבוצות מחדש, כך שבכל קבוצה חדשה ישבו נציגים מכל הקבוצות הקודמות. כל נציג יסביר לקבוצה החדשה על האירוע שלמד בקבוצה הישנה.
נראה כי לבן אינו משתף את בנותיו בתוכניותיו ואינו מאפשר להן להיות שותפות בקבלת ההחלטות, אפילו לא לגבי זהותו של האיש שעמו יתחתנו. הוא מוכר אותן תמורת שעות עבודה. הוא מחליף ביניהן בשעת החופה בלי התחשבות ברגשותיהן. יעקב לעומתו, כבר בפגישה הראשונה מסייע לרחל וגולל את האבן מעל פי הבאר. הוא מוכן לעבוד בעבור נשותיו (לפחות בעבור רחל) ארבע עשרה שנים, ואף על פי שאביהן רימה אותו הוא איננו מוותר עליהן. ובפרק שלנו הוא פונה אל רחל ולאה, מסביר להן את הסיבות להחלטתו ומבקש את שיתוף הפעולה שלהן. יעקב מכבד את רחל ולאה, ואולי דווקא בגלל זה הן מוותרות בקלות רבה כזו על המקום שבו גדלו ומוכנות להסתכן ולהתלוות ליעקב בחזרתו לארץ.
מבט לחיים
יעקב ונשותיו עושים שינוי גדול בחייהם, נשותיו, בנות לבן, עוזבות את בית אביהן ועוברות לארץ אחרת. נשאל את התלמידים:
- האם גם אתם נתקלתם במצב שנדרשתם לחולל שינוי בחיים?
- איזה שינוי?
- איך אנחנו יודעים ששלב מסוים בחיים נגמר?
- מתי אנו יודעים שאנחנו נדרשים לשינוי?
- כשאנו בטוחים בצורך בשינוי איך עושים זאת?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו מהן הסיבות שהובילו את יעקב להחלטה הגורלית לברוח מבית לבן, התלווינו לשיחה החשובה בינו לבין נשותיו שבה שיתף אותן בקושי שלו וראינו איך היחס המכבד שהן זוכות לו מיעקב והיחס המזלזל שהן מקבלות מלבן אביהן גורמים להן להחליט לתמוך ביעקב ולהצטרף אליו בבריחתו.
מיומנויות: זיהוי פעלים עם ו' ההיפוך ותפקידם בטקסט, השוואה בין דמויות מקראיות (היכרות בסיסית עם מודל החוסן – לא מיומנות תנ"כית אבל מיומנות חשובה לחיים…).
מתודות: ציר זמן, הצגה או דו שיח, לימוד בשיטת ג'יקסו, שיח מיטבי.