סגור תצוגת כיתה
הפרק

ההליכה אל העקדה

פסוקים ו-י

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נזמין את התלמידים לשוחח ביניהם על מה שירצו. כשנציג את התמונה עליהם לשתוק לחלוטין למשך כל הזמן שבו מורמת התמונה.
נשאל את התלמידים:

  • מה מוביל אותנו לשתוק? (מישהו מבקש מאתנו לשתוק; אנחנו לא רוצים להפריע; אין לנו מה להגיד; אנחנו מתביישים; אנחנו נבוכים; אנחנו עצובים; אנחנו עסוקים במחשבות שלנו; אנחנו מפחדים שיצאו לנו שטויות מהפה ועוד…)
  • איך מרגישים כששותקים עם עוד מישהו זמן ממושך? (מביך, לא נעים, מנסים למצוא נושאים לשיחה בכוח ועוד)

בהמשך סיפור העקדה שנלמד היום נשים לב לא רק למילים אלא גם לשתיקות.

מבט ראשון

נזכיר שבשיעור הקודם אברהם ויצחק נפרדו מהנערים והתקרבו אל מקום העקדה.
נקרא את פסוקים ו-י בקול ובהטעמה ונבקש מהתלמידים לספור כמה פעמים מופיעה בפסוקים המילה 'בן' על נטיותיה. (5)

מבט שני

המלה "בְּנִי" שחוזרת הרבה בפסוקים היא מילה מנחה – מילה שחוזרת פעמים רבות כדי להדגיש ענין חשוב בטקסט.

  • מה מדגישה כאן המילה המנחה? (את הקושי הנורא של אברהם לעמוד בניסיון האל מכיוון שיצחק, המיועד להקרבה, הוא בנו היחיד משרה והוא חיכה ללידתו כל כך הרבה שנים)
  • אילו חפצים לוקחים אתם אברהם ויצחק בדרכם לעקדה? (עצי עולה = עצים שעליהם יקשרו את יצחק למזבח, אש, מאכלת = סכין לשחיטה)

נקרין על הלוח את פסוקים ו-ח ונתבונן בהם.

  • מה יצחק שואל את אברהם? (אני רואה אש ועצים, אבל איפה הקורבן שאנחנו הולכים להקריב?)
  • מה עונה לו אברהם? ("אֱלֹהִים יִרְאֶה לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה, בְּנִי")

זהו משפט טעון ביותר – "אלוהים ימצא את מה שיהיה השה לעולה, בני". כאן בוודאי התעוררו ביצחק מחשבות נוספות: ומה אם לא יימצא השה? מה משמעות צירוף המלים "הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי"? למרות זאת חוזר ומופיע הביטוי המסמל את ההרמוניה ביניהם – "וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו". בעוד קודם לכן הלך אברהם הטרוד והדואג לצד יצחק, הבן המטייל בפשטות עם אביו; עתה שמע יצחק מילים מפחידות ביותר, ובכל זאת לא ברח או נעלם, אלא המשיך ללכת לצד אביו, באחדות (על פי פירוש הרב שטיינזלץ). נשאל את התלמידים:

  • על מה לדעתכם אברהם חושב בזמן הזה?
  • על מה יצחק חושב?
  • מה כל אחד מהם מרגיש?

אברהם ויצחק הולכים אל הר המוריה. רק שניהם לבדם. השיחה המופיעה בפסוקים האלה היא השיחה היחידה שכתובה בטקסט לאורך כל הדרך. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם אברהם ויצחק שוחחו על דברים נוספים בדרך? על מה?
  • האם שתקו כל שאר הדרך?

נתחלק לזוגות וכל זוג ינהל דו-שיח במילים שלהם בין אברהם ליצחק המבוסס על הפסוקים. נבקש מאחד הזוגות להציג את השיחה שלהם מול הכיתה.
אפשר להציג את השיחה כפי שהיא מופיעה בתנ"ך במילים של התלמידים, או להוסיף לשיחה רעיונות נוספים משלהם.
נבקש מהתלמידים לעיין שוב בפסוקים ט-י ולכתוב את כל הפעולות שאברהם עושה (בונה מזבח, עורך עצים, עוקד = קושר את יצחק, שם את יצחק מעל העצים, שולח את ידו ולוקח את המאכלת)

  • מה דעתכם על התנהגותו של אברהם?

נעצור את הסיפור בשיא המתח.

מבט שלישי

  • באיזה שלב של הסיפור ידע יצחק מה אברהם מתכנן לעשות לו, לפי דעתכם?

נשחזר יחד את שלבי הסיפור על ציר הזמן. כל תלמיד יבחר נקודה שבה לדעתו יצחק כבר ידע ויכתוב משפט אחד המסביר מדוע לדעתו הבין יצחק את מטרת ההליכה דווקא בשלב זה של הסיפור.
נבקש מכל תלמיד לצייר ציור של אברהם ויצחק המתאר את הדרך מביתם ועד להר המוריה.
נבקש מכמה מהתלמידים להרחיב בעל פה על מחשבותיהן ורגשותיהן של הדמויות שציירו.

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:

  • בן כמה לדעתכם היה יצחק בעת העקדה?
  • איך אתם מדמיינים אותו?

יש מפרשים שאומרים שיצחק היה ילד קטן, אך אחרים טוענים כי יצחק כבר היה בן 37 כאשר הלך עם אברהם אל העקדה, כלומר אדם מבוגר ממש. גם אם יצחק היה ילד צעיר, ועל אחת כמה וכמה אם היה מבוגר, יצחק הבין כנראה מה אברהם מתכוון לעשות ובכל זאת לא ברח ולא כתוב שהתנגד.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: התלווינו אל אברהם ויצחק בדרכם אל העקדה והאזנו לשיחותיהם וגם לשתיקתם, ועצרנו בשיא המתח כאשר אברהם שולח ידו אל המאכלת. האם ישחט את בנו? זאת נדע בשיעור הבא.
מיומנויות: מילה מנחה, זיהוי ריבוי פעלים, השלמת פערים.
מתודות:
המחשת שתיקה בכיתה, דו-שיח בזוגות, ציור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שקט
Royalty-free stock vector images ID: 1085669441 By Ta-nya למה אנחנו שותקים? מה מרגישים כששותקים יחד...
שקט
"וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו" (פסוק ו)

Royalty-free stock vector images ID: 1085669441 By Ta-nya

  • למה אנחנו שותקים?
  • מה מרגישים כששותקים יחד זמן רב?
ציר זמן עקדת יצחק
ציר זמן עקדת יצחק

את בנך יחידך אשר אהבת
בַּפָּסוּק מְצוּיָן גַם "בִּנְךָ", גַם "יְחִידְךָ", גַם "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" וְגַם "יִצְחָק". חֲזַ"ל נִיסוּ לְהָבִין מַדוּעַ...
את בנך יחידך אשר אהבת
"וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה, וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ."
(פסוק ב)

איור: shutterstock.com

בַּפָּסוּק מְצוּיָן גַם "בִּנְךָ", גַם "יְחִידְךָ", גַם "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ" וְגַם "יִצְחָק".
חֲזַ"ל נִיסוּ לְהָבִין מַדוּעַ הַפֵּירוּט וְהַחֲזָרָה.

לקריאת המדרש

וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ…"
אָמַר אַבְרָהָם: שְׁנֵי בָּנִים יֵשׁ לִי, וְאֵינִי יוֹדֵעַ עַל אֵיזֶה בֵּן אַתָה אוֹמֵר לִי "קַח נָא".
אמר לו: "אֶת יְחִידְךָ".
אָמַר אַבְרָהָם: זֶה יָחִיד לְאִמוֹ וְזֶה יָחִיד לְאִמוֹ.
אמר לו: "אֲשֶׁר אָהַבְתָּ".
אָמַר אַבְרָהָם: לְזֶה אֲנִי אוֹהֵב וּלְזֶה אֲנִי אוֹהֵב.
אָמַר לוֹ הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "אֶת יִצְחָק".

(מתוך מדרש אגדה לבראשית כב)

  • אֵיזוֹ דְמוּת שֶׁל אַבָּא עוֹלָה מֵהַמִדְרָשׁ?
אל תשלח ידך אל הנער!
כַּאֲשֶׁר אַבְרָהָם הָיָה מַמָשׁ קָרוֹב לַעֲשׂוֹת אֶת הַמַעֲשֶׂה, יָצָא מַלְאָךְ מֵהַשָׁמַיִים וְקָרָא: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ...
אל תשלח ידך אל הנער!
"וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי."
(פסוק יב)

דומניצ'ינו, עקדת יצחק, המאה ה-16, מאוסף מוזיאון פראדו, ספרד

כַּאֲשֶׁר אַבְרָהָם הָיָה מַמָשׁ קָרוֹב לַעֲשׂוֹת אֶת הַמַעֲשֶׂה, יָצָא מַלְאָךְ מֵהַשָׁמַיִים וְקָרָא: "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר"!

  • הַסְבִּירוּ אֶת דִבְרֵי הַמַלְאָךְ.
  • מַדוּעַ עָצַר הַמַלְאָךְ אֶת אַבְרָהָם?
עקדת יצחק
מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֶּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת אַבְרָהָם וְאֶת...
עקדת יצחק
"וַיָּבֹאוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת הָעֵצִים, וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים."
(פסוק ט)

מִצִיוּרִי הַתַנַ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֶּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת אַבְרָהָם וְאֶת יִצְחָק בְּדַרְכָּם לָעֲקֵדָה: "וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ"

 

לַסִיפּוּר הַמוּכָּר הַמְסוּפָּר בְּפֶרֶק כב קוֹרְאִים כּוּלָם "עֲקֵדַת יִצְחָק".
אֲנָשִׁים שֶׁמִתְפַּלְלִים קוֹרְאִים אֶת הַסִיפּוּר הַזֶה בְּכָל בּוֹקֶר לִפְנֵי תְפִילַת שַׁחֲרִית (תְפִילַת הַבּוֹקֶר).
וּמָה פֵּירוּשׁ הַמִילָה "עֲקֵדָה"?
לַעֲקוֹד – לִקְשׁוֹר אֶת הַיָדַיִים וְהָרַגְלַיִים, לִכְבּוֹל.

  • הַסְבִּירוּ אֶת שֵׁם הַסִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק".

עקדת יצחק בפסיפס
  פְּסֵיפָס – יְצִירָה הַמוּרְכֶּבֶת מֵאֲבָנִים קְטַנוֹת בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, שֶׁאוֹתָן מַדְבִּיקִים עַל מִשְׁטָח. אוֹמָנוּת הַפְּסֵיפָס...
עקדת יצחק בפסיפס
"וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי."
(פסוק יב)

רצפת הפסיפס בבית הכנסת בבית אלפא ובה מתוארת עקדת יצחק. צילום מתוך ויקישיתוף

מבט מרחוק על רצפת הפסיפס בבית הכנסת בבית אלפא. Konrad Summers, at flickr, CC BY-SA 2.0

 

פְּסֵיפָס – יְצִירָה הַמוּרְכֶּבֶת מֵאֲבָנִים קְטַנוֹת בִּצְבָעִים שׁוֹנִים, שֶׁאוֹתָן מַדְבִּיקִים עַל מִשְׁטָח.
אוֹמָנוּת הַפְּסֵיפָס עַתִיקָה מְאוֹד, וְהִיא הָיְיתָה מְקוּבֶּלֶת בְּמִבְנֵי צִיבּוּר גְדוֹלִים בְּכָל הָעוֹלָם (בָּתֵי תְפִילָה, אַרְמוֹנוֹת מְלָכִים וְעוֹד).
קָטַע מַרִצְפַּת פְּסֵיפָס שֶׁנִמְצָאָה בַּחֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת בְּבֵית כְּנֶסֶת עַתִיק לְיַד קִיבּוּץ בַּיִת אַלְפָא, מְתָאֵר אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק.

להמשך קריאה

בְּצַד שְׂמֹאל – מִזְבֵּחַ וּלְצִידוֹ אַבְרָהָם הָאוֹחֵז בְּיִצְחָק.
בַּמֶרְכָּז – אַיִיל קָשׁוּר בְּחֶבֶל אֶל עֵץ, לְצִידוֹ הַכִּיתוּב מִן הַמִקְרָא " וְהִנֵּה אַיִל" (פָּסוּק יג).
מֵעָלָיו מוֹפִיעַ יִיצוּג שֶׁל אֱלוֹהִים, הַמְתוֹאָר כְּשֶׁמֶשׁ שֶׁמִמֶנָה יוֹצֵאת כַּף יָד וּמִתַחְתֶיהָ כְּתוּבוֹת מִילוֹתָיו שֶׁל הָאֵל: "אַל תִשְׁלַח" (פָּסוּק יב).
בְּצַד יָמִין – נַעֲרֵי אַבְרָהָם עִם הַחֲמוֹר.

  • נַסוּ לְזַהוֹת אֶת חֶלְקֵי הַפְּסֵיפָס הַמְתוֹאָרִים בַּהֶסְבֵּר.
  • מָה הַיִתְרוֹנוֹת שֶׁל יְצִירַת פְּסֵיפָס בִּמְקוֹמוֹת צִיבּוּרִיִים גְדוֹלִים, וּבְיִיחוּד עַל רְצָפוֹת, בְּהַשְׁוָואָה לְצִיוּרִים?
אברהם ויצחק
אוֹמָנִים רַבִּים צִיְירוּ בְּהַשְׁרָאַת סִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק". בְּרוֹב הַצִיוּרִים מוֹפִיעַ הָרֶגַע הַדְרָמָטִי שֶׁבּוֹ הַמַלְאָךְ עוֹצֵר...
אברהם ויצחק
"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו, וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ."
(פסוק יג)

פריץ פן אוהדה, ניסיונו של אברהם, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

אוֹמָנִים רַבִּים צִיְירוּ בְּהַשְׁרָאַת סִיפּוּר "עֲקֵדַת יִצְחָק". בְּרוֹב הַצִיוּרִים מוֹפִיעַ הָרֶגַע הַדְרָמָטִי שֶׁבּוֹ הַמַלְאָךְ עוֹצֵר אֶת אַבְרָהָם וּמַרְאֶה לוֹ אֶת הָאַיִיל שֶׁבַּסְבַךְ. בַּיְצִירָה הַזֹאת הִתְמַקֵד הָאוֹמָן בָּרְגָשׁוֹת שֶׁל אַבְרָהָם כְּלַפֵּי בְּנוֹ.

 

  • לְפִי הַיְצִירָה, אֵיזוֹ מַעֲרֶכֶת יְחָסִים יֵשׁ בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין יִצְחָק? כֵּיצַד מְבַטֵא זֹאת הָאוֹמָן?
באר שבע
בְּאֵר שֶׁבַע הִיא הַמָקוֹם שֶׁמִמֶנוּ מַתְחִיל סִיפּוּר הָעֲקֵדָה, וְשָׁם הוּא גַם נִגְמָר. הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע...
באר שבע
"וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע, וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם בִּבְאֵר שָׁבַע."
(פסוק יט)

תֵל בְּאֵר שֶׁבַע הַמִקְרָאִית, צילום: רון פלד

בְּאֵר שֶׁבַע הִיא הַמָקוֹם שֶׁמִמֶנוּ מַתְחִיל סִיפּוּר הָעֲקֵדָה, וְשָׁם הוּא גַם נִגְמָר.
הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע מוּזְכֶּרֶת פְּעָמִים רַבּוֹת בְּמִקְרָא, וְהִיא קְשׁוּרָה לִשְׁלוֹשֶׁת הָאָבוֹת. הַהֶסְבֵּר לַשֵׁם "בְּאֵר שֶׁבַע" נִיתַן בְּסִיפּוּר הַבְּרִית בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין אֲבִימֶלֶךְ מָלַךְ גְרָר, וּלְפִיו "שֶׁבַע" מִלְשׁוֹן שְׁבוּעַת נֶאֱמָנוּת.
עִם הַשָׁנִים נֶעֶשְׂתָה בְּאֵר שֶׁבַע עִיר גְדוֹלָה וַחֲשׁוּבָה בְּמַמְלֶכֶת יְהוּדָה.

  • מָה הִשְׁתָנָה בַּיְחָסִים בֵּין אַבְרָהָם וְיִצְחָק לְאַחַר הָעֲקֵדָה – הֵיעָזְרוּ בְּפָסוּק יֵט, מִי אֵינוֹ מוּזְכָּר בַּפָּסוּק וּמָה זֶה יָכוֹל לְלַמֵד אוֹתָנוּ?
ארץ המורייה
אֵין יוֹדְעִים בְּוַוָדאוּת מַה מְקוֹמוֹ שֶׁל הַר הַמוֹרִיָה. עַל פִּי הַמָסוֹרֶת, הָהָר מְמוּקָם בִּירוּשָׁלַיִם, בַּמָקוֹם...
ארץ המורייה
"וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה…"
(פסוק ב)

הַר הַבַּיִת, אַחַד הַמְקוֹמוֹת שֶׁחוֹקְרִים מְזַהִים עִם הַר הַמוֹרִיָה. צילום: Godot13, Palestine-2013(2)-Aerial-Jerusalem-Temple Mount, CC BY-SA 4.0

אֵין יוֹדְעִים בְּוַוָדאוּת מַה מְקוֹמוֹ שֶׁל הַר הַמוֹרִיָה. עַל פִּי הַמָסוֹרֶת, הָהָר מְמוּקָם בִּירוּשָׁלַיִם, בַּמָקוֹם שֶׁבּוֹ בָּנָה שְׁלֹמֹה אֶת בֵּית הַמִקְדָשׁ.
בְּסִיפּוּר הָעֲקֵדָה מְסוּפָּר שֶׁאַבְרָהָם הָלַךְ בְּמֶשֶׁךְ שְׁלוֹשָׁה יָמִים מִבְּאֵר שֶׁבַע לְאֶרֶץ הַמוֹרִיָה. וְאָכֵן הַמֶרְחָק בֵּין בְּאֵר שֶׁבַע לִירוּשָׁלַיִם הוּא כְּ-90 ק"מ – מֶרְחָק שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲבוֹר  בִּשְׁלוֹשָׁה יְמֵי הֲלִיכָה.
לְטַעֲנַת הַשׁוֹמְרוֹנִים, הַמַאֲמִינִים שֶׁהַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָאֲמִיתִיִים, הַר הַמוֹרִיָה הוּא הַר גְרִיזִים, הָהָר הַמְקוּדָשׁ לָהֶם.

  • הַאִם יוֹדְעִים הֵיכָן הוּא הַר הַמוֹרִיָה?
איה השה לעולה?
בְּמַהֲלַךְ הַהֲלִיכָה שָׁאַל לְפֶתַע יִצְחָק אֶת אַבְרָהָם: "וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה"?כְּלוֹמַר: אֵיפֹה הַחַיָה שֶׁאוֹתָה נַעֲלֶה קוֹרְבָּן...
איה השה לעולה?
"וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו. וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר: אָבִי, וַיֹּאמֶר: הִנֶּנִּי בְנִי, וַיֹּאמֶר: הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים, וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה."
(פסוקים ו-ז)

שה. צילום: Andreas Praefcke. Wechselburg Lettner, CC BY 3.0

שיחזור המזבח מבאר שבע. gugganij, Tel Be'er Sheva Altar, CC BY 3.0

בְּמַהֲלַךְ הַהֲלִיכָה שָׁאַל לְפֶתַע יִצְחָק אֶת אַבְרָהָם: "וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה"?
כְּלוֹמַר: אֵיפֹה הַחַיָה שֶׁאוֹתָה נַעֲלֶה קוֹרְבָּן לֶאֱלוֹהִים?
הַעֲלָאַת קוֹרְבָּנוֹת לָאַלִים הָיְיתָה דָבָר מְקוּבָּל בָּעֵת הָעַתִיקָה. אֲנַחְנוּ קוֹרְאִים עַל כָּךָ גַם בַּתַנַ"ךְ וְגַם בַּמְקוֹרוֹת נוֹסָפִים.
מִמְצָאִים אַרְכֵאוֹלוֹגִיִים שֶׁל מִזְבְּחוֹת אֶבֶן, מַצְבִּיעִים שֶׁהָיוּ מַקְרִיבִים בַּעֲלֵי חַיִים עַל מִזְבְּחוֹת.
יִצְחָק, שֶׁהָיָה רָגִיל כַּנִרְאֶה לְהַעֲלָאַת קוֹרְבָּנוֹת, הִתְפַּלֵא שֶׁאֵין בַּעַל חַיִים שֶׁאוֹתוֹ יַעֲלוּ קוֹרְבָּן.

  • מָה מְלַמְדִים אוֹתָנוּ הַמִזְבְּחוֹת שֶׁנִמְצְאוּ בַּחֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת?
איל נאחז בסבך
כַּמָה עוּבְדוֹת מְעַנְיְינוֹת עַל הָאַיִל: 1. הָאַיִל הוא כֶּבֶשׂ זָכָר בּוֹגֵר. הַזָכָר גָדוֹל מֵהַנְקֵבָה (הַכִּבְשָׂה)...
איל נאחז בסבך
"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו, וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ."
(פסוק יג)

אַיִל. צילום: Frank Vincentz , Haltern CC BY 3.0

כַּמָה עוּבְדוֹת מְעַנְיְינוֹת עַל הָאַיִל:

1. הָאַיִל הוא כֶּבֶשׂ זָכָר בּוֹגֵר. הַזָכָר גָדוֹל מֵהַנְקֵבָה (הַכִּבְשָׂה) וְיֵשׁ לוֹ קַרְנַיִים אֲרוּכּוֹת וּמְסוּלְסָלוֹת.

2. הָאַיִל יָכוֹל לְהַגִיעַ לַמִשְׁקָל שֶׁל 100 קִילוֹגְרָמִים, וְתוֹחֶלֶת חַיָיו כְּ-15 שָׁנָה.

3. בְּקַרְנֵי הָאַיִל מִשְׁתַמְשִׁים לַהֲכָנַת שׁוֹפָרוֹת, שֶׁבָּהֶם תוֹקְעִים בְּרֹאשׁ הַשָׁנָה וּבְיוֹם הַכִּיפּוּרִים. יֵשׁ הַטוֹעֲנִים כִּי תוֹקְעִים דַוְוקָא בַּשׁוֹפָר הֶעָשׂוּי מִקַרְנֵי אַיִל, כְּדֵי לִזְכּוֹר אֶת סִיפּוּר הָעֲקֵדָה וְאֶת רָמַת הָאֱמוּנָה שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ.

 

  • עַל פִּי הַהֶסְבֵּר, מַדוּעַ מְכִינִים שׁוֹפָרוֹת דַוְוקָא מִקַרְנַיִים שֶׁל אַיִל?

ניסיון
הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק, וְדָנִי קֶרְמָן מְאַיֵיר אֶת הַסִיפּוּר.  
ניסיון
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אַבְרָהָם, וַיֹּאמֶר: הִנֵּנִי."
(פסוק א)

הַסוֹפֵר אֶפְרַיִם סִידוֹן מְסַפֵּר בַּחֲרוּזִים אֶת סִיפּוּר עֲקֵדַת יִצְחָק, וְדָנִי קֶרְמָן מְאַיֵיר אֶת הַסִיפּוּר.

 

  • בִּתְחִילַת הַסִיפּוּר נֶאֱמַר שֶׁאֱלוֹהִים נִיסָה אֶת אַבְרָהָם, הֶעֱמִיד אוֹתוֹ בְּנִיסָיוֹן.
    מָה הוּא הַנִיסָיוֹן? מָה אֱלוֹהִים רָצָה לִבְדוֹק?

    אֵיךְ הֲיִיתֶם מַרְגִישִׁים אִם הֲיִיתֶם קוֹרְאִים אֶת הַסִיפּוּר בְּלִי לָדַעַת שֶׁזֶה נִיסָיוֹן?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – סדום ועמורה, הגר וישמעאל ועקידת יצחק/כאן חינוכית, 2013