"הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע" – על מעוותי האמת
פסוקים ח-כג
בכמה מילים
בפסוקים אלו הנביא קורא שש קריאות צער ואזהרה על שלוש קבוצות חוטאים ביהודה – העשירים מסיגי הגבול, ההוללים שוכחי האל ומעוותי האמת המפריזים בערך עצמם ומבלבלים בין רע לטוב.
במהלך נכיר את הקריאה "הוֹי" ומשמעותה, נעסוק בחטאיהן של שלוש הקבוצות ונדבר על חשיבותה של ראיית המציאות כמו שהיא, בלי סילופים, ועל הסכנה בעולם שהרע והטוב מתחלפים בו לפי נוחות.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – עיצוב תמונות:
נציג לתלמידים שתי תמונות, אחת רגילה, והשנייה לאחר עיצוב בפוטושופ או עיצוב באפשרויות / הגדרות בטלפון חכם. נשאל את התלמידים:
- מה ההבדל בין התמונות?
- האם התמונות מספרות לנו את אותו סיפור, האם הן מספרות על אותה מציאות?
- לאחר זמן, לאיזו תמונה נאמין יותר?
- מדוע אנחנו משנים תמונות?
- מה זה אומר על המציאות שלנו?
הצעה שנייה – שאלה לדיון:
נכתוב בעיגול אחד על הלוח 'טוב' ובעיגול אחר נכתוב 'רע'. נבקש מהתלמידים לנסות להגדיר כל אחד מהשניים, ואת הגדרותיהם נכתוב סביב העיגולים. נשאל את התלמידים:
- בשביל מה אנחנו צריכים את ההגדרות האלה?
- למה חשוב לדעת אם משהו הוא טוב או רע?
- איך ייראה העולם בלעדיהן?
בהמשך, בדיון בפרק, נדבר על עולם שבו מתבלבלים הטוב והרע.
הצעה שלישית – להבדיל בין ניגודים:
נשחק משחק ניגודים קצר. נכתוב צד ונבקש שישלימו את הניגוד: לילה-יום, פחד-אומץ, חוכמה-טיפשות, אור-חושך, מתוק-מר, טוב-רע. לאחר מכן נשאיר על הלוח רק את צמדי הניגודים טוב-רע, אור-חושך ומתוק-מר. נשאל על כל אחד מהם:
- מה יקרה למי שלא יודע להבחין ביניהם? (הערבוב שבין אור וחושך וטוב ורע עשוי לסכן את האדם ואת סביבתו).
בהמשך הלימוד נקשר את הדיון למעוותים בין טוב לרע ולסכנה שבהם.
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – מבט ממעוף הציפור:
נשלח את התלמידים לרפרף על פסוקים ח-יג ולמצוא את המילה החוזרת בהם שש פעמים. כשיזהו את המילה "הוֹי" נשאל:
- מה המילה "הוֹי" עשויה לייצג לפי צלילה?
נשלח את התלמידים לפסוק שכבר למדנו בפרק א פסוק ד, גם שם מופיעה המילה הזאת. אפשר גם לבקש מהתלמידים להגיד את המילה בקול בדרך שבה לדעתם אמר אותה הנביא, או לחלופין שכל הכיתה תגיד יחד את המילה הויייי כמה פעמים.
אפשרות נוספת היא לומר כל הכיתה יחד את המילה "הוי" בכל פעם שמגיעים למילה בקריאת הפרק.
נשלח את התלמידים לקרוא את פירוש רש"י בפרק א פסוק ד ולזהות בדבריו את שני השימושים למילה "הוֹי" במקרא (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
שלב שני – "הוֹי מַגִּיעֵי בַיִת בְּבַיִת" (פסוקים ח-י):
בפסוקים מתוארת תנועה בין הבתים לשדות. מהי התנועה הזאת? אפשר להשתמש בעזר ההוראה תרשימי תנועות הבתים.
- לפי אילו מילים מצאתם את התנועה? ("מַגִּיעֵי" ו"יַקְרִיבוּ")
- למה הכוונה שהבתים מתקרבים? (העשירים משתלטים על שדותיהם ובתיהם של העניים – הבתים מצטרפים לבית אחד והשדות לשדה אחד והכול שלהם)
- אם כך, למי הכוונה בחציו השני של פסוק ח: "וְהוּשַׁבְתֶּם לְבַדְּכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ"? (לעשירים, שהם היחידים שיש להם נחלה וכל אחיהם העניים בלא אדמה ובית)
העשירים לקחו לעניים בתים ושדות והם ייענשו על שני הדברים. נפנה את התלמידים לפסוקים ט-י ונשאל:
- איזה פסוק הוא עונש 'מידה כנגד מידה' כנגד השדות ואיזה כנגד הבתים? (פסוק ט על הבתים שייוותרו שוממים ופסוק י על השדות שביבולם לא תהיה ברכה)
נכתוב בצד הלוח לסיכום: 1) הוי לעשירים שעושקים את העניים.
שלב שלישי – הוי להוללים:
נקרא יחד את פסוקים יא-יב ונסביר שהמילה "נֶשֶׁף" מייצגת שעת לילה. נשלח את התלמידים לעבודה עצמאית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדון במליאה:
- האם אלוהים רואה בעין לא טובה את עצם שתיית היין, את עצם הנגינה?
- מה הקושי של אלוהים עם המעשים האלו? (התמסרות מוגזמת לתענוגות הגוף וצרכיו, העדפת האדם והנאותיו על נאמנותו לאלוהים)
אם צריך נכיר לתלמידים את המושג "הוללות" ונכנה חוטאים אלו "הוללים".
נקרא את פסוקים יג-טז ונזהה במילה "לָכֵן" מעבר לתוצאה. נשלח את התלמידים לנסות לזהות בשניים מפסוקים אלו כיצד אלוהים משיב להוללים 'מידה כנגד מידה' על חטאם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נעבור במליאה על ארבעת הפסוקים ונזהה יחד: פסוק יג – הרעב והצמא שידע העם בגלות הם ההפך מהתמסרות ההוללים לתענוגות הגוף, וכך גם ירידת ההדר, ההמון, השאון והעליזות בפסוק יד; השפלת האדם לעומת גבהות האלוהים בפסוקים טו-טז היא העונש שהעדיף האדם את תענוגותיו על רצון אלוהים. נסביר בקצרה את פסוק יז – גם פסוק זה מתאר את העונש, ופרשנות אחת שלו היא שבעוד ה"כְבָשִׂים" (הצדיקים) יחיו בשלום ה"מֵחִים" (החוטאים) יסבלו.
נכתוב בצד הלוח לסיכום: 2) הוי להוללים ששוכחים את אלוהים.
שלב רביעי – הוי למעוותי האמת:
נקרא יחד את פסוקים יח-כג, בשעת הקריאה כל פעם שמופיעה המילה "הוֹי" התלמידים יאמרו אותה יחד בקול. לאחר מכן נפרש את המילים.
נזהה יחד שאנו נכנסים לסדרה של פסוקים הנפתחים ב"הוֹי" שבשונה מ"הוֹי" מסיגי הגבול ו"הוֹי" ההוללים אחרי כל אמירה לא מופיע מיד העונש. יש להם מכנה משותף, ועוד מעט נראה יחד מהו.
נבקש מהתלמידים לחלק את פסוקים יח-כג לארבע יחידות לפי ארבעת ה"הוֹי" ולהתאים לכל אחד מהחלקים אחת מארבע כותרות אלה שנכתוב על הלוח:
- אלו שמעוותים את המציאות ויוצרים בלבול בין רע לטוב (פסוק כ)
- אלו שמשלים את עצמם שהם לא חוטאים ולועגים לנביא שיביא הוכחות לצדקת נבואתו (פסוקים יח-יט)
- אלו שתאוותם ליין וממון גורמת להם לעוות את דין הצדק (פסוקים כב-כג)
- אלו שתופסים מעצמם חכמים גדולים, שיודעים טוב יותר מכולם ולא מקשיבים לנביא (פסוק כא)
נזהה את המכנה המשותף לכל החוטאים – כולם מעוותים את האמת והמציאות. כדאי להשתמש בפסוק כ כמפתח לסוגיית העיוות בבלבול הערכים ומשם לצאת לאחרים המעוותים בהגדלת עצמם, בהקטנת חטאם, בהקטנת הנביא. נחזור לרשימת ה"הוֹי" בצד הלוח ונכתוב: 3) הוי, הוי, הוי, הוי.
נבקש מהכיתה לנסח אתנו יחד על מי ארבעת ה"הוֹי" האלה (על המעוותים את האמת או על המבלבלים בין טוב לרע) ונשאל:
- האם לדעתכם הנביא מזהיר או מקונן? או גם וגם?
מבט לחיים
נדון בכיתה על עיוות המציאות. אפשר להשתמש בשאלות האלה:
- למה לדעתכם אנשים מעוותים את המציאות?
- למה הם מקטינים את החטא, מבלבלים בין טוב לרע, מגדילים את עצמם אם בכך הם חוטאים לאמת?
- מה הסכנה הגדולה שבעיוות המציאות?
- האם אנחנו מתפתים לפעמים לעוות את האמת, הצדק או הערכים כשהדבר נוח לנו?
- מה המחיר שעיוותים כאלו גובים מהחברה?
- האם אנו חיים בחברה שבה האמת חשובה לנו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: זיהינו את הקריאה "הוֹי" כמבטאת צער או אזהרה, חילקנו את ששת ה"הוֹי" בפסוקים לשלוש קבוצות: מסיגי הגבול ועונשם, ההוללים ועונשם ומעוותי המציאות ומבלבלי הערכים. דיברנו על הסכנה בעיוות המציאות והערכים לפי מה שנוח לנו באותו רגע.
מיומנויות: התמודדות עם פרשן מסורתי, התאמת תרשים לפסוקים, התמודדות עצמאית עם טקסט, חלוקת קטע בהתאם להגדרה והתאמת כותרות לחלקי פסוקים.
מתודות: דף עבודה על רש"י, זיהוי התרשים הנכון לפסוקים בתרשימי הבתים, דף עבודה קצר לפסוקי ההוללים, זיהוי עקרון 'מידה כנגד מידה' בפסוקים, חלוקת ארבעת ה"הוי" לפי כותרות.
פרות הבשן:
בעמוס פרק ד פסוק א שלמדנו הנביא מאשים את עשירי ממלכת ישראל בשני דברים מתוך הדברים שישעיהו מאשים בהם את עשירי ממלכת יהודה: העושק והנהנתנות ("הָעֹשְׁקוֹת דַּלִּים, הָרֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים, הָאֹמְרֹת לַאֲדֹנֵיהֶם הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה").
- מה כל כך מזעזע בשילוב בין שני חטאים אלו?
- לו הייתה נהנתנות בלי עושק, או עושק בלי נהנתנות, האם המצב היה גרוע באותה מידה?
- מה אנחנו לומדים על הפערים בחברה בשתי הממלכות בתקופות אלו?
- מה היה יכול לתקן את המצב הנורא הזה?
"פֶּן יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח מְחֻקָּק" – עם הכוח באה האחריות:
מי הוא זה שמותר לו לשתות יין? במשלי פרק לא פסוקים ד-ז יש תפיסה מיוחדת מאוד שלפיה המנהיגים צריכים להיזהר משתיית יין מרובה מכיוון שעליהם לזכור את חוקי התורה ולדקדק בדינם של עניים, דבר שלא יוכלו לעשות בזמן שכרותם. היין הוא תרופה לעניים ולסובלים שבאמצעותו הם זוכים להשקיט את כאבם.
אפשר להשוות לפרק שלנו לפסוקים כב-כג:
- האם אצל ישעיהו זה המצב?
- האם שותי היין הם העניים המשקיטים את כאבם?
- מה השתייה עושה למשפט?
- מדוע לנושאים בתפקיד אסור לשחרר ופשוט ליהנות מהחיים?