הלב של הבית הגיע, אפשר להתחיל לפעום
פרק ח, א-יא
בכמה מילים
בניית בית המקדש הייתה אירוע מכונן בחיי העם וסימלה רגע של שיא בתקופה של פריחה. נעמיק בפסוקים המתארים את סיומו של תהליך בניית בית המקדש וננסה להמחיש אותו. נתמקד בשינוי שחל בבית המקדש בכניסת הארון והפיכתו לבית רוחני.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נשאל את התלמידים:
- יש לכם אפשרות להציל מהבית שלכם שני דברים חשובים שיש בו בלבד. במה תבחרו ומדוע?
אפשרות שנייה:
נבקש מכל תלמיד לצייר על דף מפה של הבית שלו. לאחר ציור המפה נבקש לצייר את הדבר שבעבור התלמיד הוא ה'לב' של הבית ולמקם אותו בתוך המפה של הבית. נזמין את התלמידים לשתף בציורים.
הזמנה לקריאה
אנחנו עומדים לדבר על בית. הבית שנבנה לאלוהים בתקופת מלכות שלמה. ננסה להיכנס לאווירת סיום הבנייה, להבין את התהליך הסופי שעבר על בית המקדש ולהיות חלק מהחגיגות.
נקרא קריאה רצופה יחד עם התלמידים את פסוקים א-ט, נבאר את הפסוקים בזמן הקריאה ולאחריה נבהיר את שקראנו במענה משותף על השאלות שלהלן:
- "אָז יַקְהֵל שְׁלֹמֹה…" על איזה אירוע מדובר? מה סיבת ההתקהלות?
- מהיכן הגיע ארון הברית?
- מתי הגיע ארון הברית?
- מה הוא ארון הברית?
- מה השלב האחרון ששלמה עושה בבניית בית המקדש? למה הוא חשוב כל כך? (שלמה מכניס את ארון הברית לבית המקדש – מעבר מבית פיזי לבית רוחני)
- מי מעלה את הארון והכלים לבית המקדש? מדוע דווקא הם? (מדובר כאן כבר על נגיעה בקודש – על עבודת המקדש, זו עבודתם של הלוויים והכוהנים)
- איזו אווירה שורה לדעתכם בעת כניסת הארון למקדש?
- מה יש בתוך הארון?
נקרין בכיתה את הסיור הווירטואלי בירושלים ונערוך סיור בעקבות העלייה שעשה הארון (ראו קישור לסיור גם בממערך השיעור)- "לְהַעֲלוֹת אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' מֵעִיר דָּוִד הִיא צִיּוֹן" (פסוק א). נראה היכן "עלה ארון ברית ה" מעיר דוד לאזור של הר המוריה – היום מעל הכותל. מטרת הסיור הווירטואלי היא לראות היום היכן נמצאים המקומות היום ולהמחיש את הדרך שעשה הארון.
הוראות לסיור: ללחוץ בתמונות הפתיחה של העיר על האייקון של הכותל, משם לפנות לאייקון של מעלה גורן, לאחר מכן לבית דוידסון ולהגיע שער האשפות. להראות את העלייה שעשה ארון הברית מעיר דוד שהקצה שלה נמצא קרוב לשער האשפות עד הר המוריה.
נמשיך לקרוא את פסוקים י-יא ונבקש מהתלמידים לכתוב במילים שלהם מה מתרחש כאשר הארון מגיע לבית המקדש. (הכוהנים לא יכולים לשרת בבית המקדש מפני עוצמת התגלות אלוהים)
נשאל את התלמידים:
- מה משמעות הארון ובו לוחות הברית?
- מדוע הכנסתו לבית המקדש חשובה כל כך? (הארון הוא עדות לברית של אלוהים עם ישראל. בכניסתו של הארון לבית המקדש הוא הפך את בית המקדש למקום שבו שוכן אלוהים – מעבר מבית פיזי לבית רוחני)
הצעה למשחק מסכם הבנה:
נחלק לכל תלמיד דף בינגו מחולק לארבע (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרין את הפסוקים על הלוח ונסמן מילים קשות (לפי בקשת התלמידים ולפי הכנה שלנו מראש). כל תלמיד יבחר מתוך המילים הקשות שעל הלוח ארבע מילים שהוא לא מבין או שהוא מבין קצת ויכתוב אותן בבינגו שלו. נוציא פתקים מוכנים ובהן התשובות למילים הקשות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). אם התלמידים מציעים מילה שהמורה לא הכין מראש, המורה יכתוב באופן מיידי הגדרה ויוסיף אותה בזמן אמת. ניתן להיעזר בפירוש שטיינזלץ באתר.
נוציא את הפתקים ובהם ההגדרות בזה אחר זה. לכל פתק שמוציאים נתאים יחד עם התלמידים את ההגדרה למילה הקשה ונסביר אותה. התלמידים יסמנו את המילים בבינגו ובד בבד יכתבו את ההגדרות במחברת.
מבט לחיים
ארון הברית הוא הדבר המקודש ביותר בבית המקדש ומסמל את מהות הבית הזה. נדון עם התלמידים:
- האם יש לכם בבית חפץ שמבטא את "האני מאמין" של הבית? אם לא, איזה חפץ זה היה יכול להיות?
משימת יצירה:
נבקש מהתלמידים לצייר, לבנות או לצלם מודל של בית המקדש היום. כיצד לדעתכם היה נראה בית המקדש היום? אם בכלל. מה חשוב שיהיה בו? או שלא יהיה בו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך הוראה זה למדנו על טקס עליית ארון הברית לבית המקדש מביתו של דוד, העמקנו מה הדברים החשובים בבית בעבורנו. התייחסנו לספירת החודשים היהודית הקדומה.
מיומנות: זיהוי מילים קשות.
מתודות: הבעה בעל פה, סרטון, משחק בינגו, תמונות ודיון אישי.