המסע חזרה לבשר ליעקב את הבשורה
פסוקים טז-כח
בכמה מילים
יוסף שולח את האחים חזרה לארץ כנען כדי להביא אליו את יעקב. האחים מבשרים ליעקב כי בנו חי ויעקב יורד בעקבותיו למצרים.
הזמנה ללימוד
נשער כיצד הגיעו ממקום למקום בימי קדם.
(בתקופת המקרא לא היו כבישים סלולים, מדרכות ורמזורים. הדרכים היו של עפר וחול. אנשים העדיפו ללכת בשיירות מפחד השודדים בדרך, ולקחו עמם בעלי חיים ששימשו לסחיבת המטען או לרכיבה בדרך. רק למלכים או לאנשים עשירים מאוד היו מרכבות, אך גם הן היו לא ממונעות, אלא נרתמו לעבדים או לבעלי חיים. הליכה בדרך ארכה זמן רב ולעיתים גם הייתה מסוכנת.)
היום נקרא על דרכם חזרה הביתה ממצרים לכנען של אחי יוסף.
מבט ראשון
נקרא את יחידת פסוקים ט"ז- כ"ח בקול.
נבקש מהתלמידים לרשום בזמן הקריאה את הדברים ששולח יוסף ליעקב.
מבט שני
- מה דעתו של פרעה על כך שאחי יוסף הגיעו למצרים? ("וייטב בעיני פרעה")
פרעה מאשר את מה שהציע יוסף לאחים במהלך השיעור הקודם- להביא את אחיו מכנען כדי להתיישב במצרים.
- מה פרעה מצווה לתת לאחים (פרעה מצווה ויוסף מבצע)? (עגלות כדי להסיע בהן את הנשים והילדים שמחכים להם בכנען וכמובן את אביהם יעקב)
- מה יוסף נותן לאחים? (עגלות, צדה לדרך ובגדים)
יוסף ממשיך עם האפליה לטובה של אחיו בנימין.
- איך רואים את זה בפרק? ("לכולם נתן לאיש חליפות שמלות ולבנימין נתן 300 כסף וחמש חליפות שמלות"). כנראה שהוא רצה לחזק את הקשר עם האח בן אותה האם.
- מה מצווה יוסף את אחיו בנוגע לדרך לכנען? ("אל תרגזו בדרך")
נבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות, כאשר אחד מבני הזוג יהיה יעקב והשני יהיה אחד האחים. נבקש מהתלמיד המציג את אחד האחים לבשר לתלמיד המציג את יעקב שיוסף חי והוא שליט מצרים, והתלמיד המציג את יעקב יצטרך להציג את התגובה המשוערת של יעקב לכך.
כאשר האחים מגיעים ליעקב ומבשרים לו שלא זו בלבד שבנו האהוב חי, ולא זו בלבד אלא שהוא שליט בכל ארץ מצרים. יעקב לא מאמין להם אך משתכנע שבניו דוברים אמתכאשר הוא רואה את העגלות ששלח יוסף כדי להביא אותו אליו.
- מה מחליט יעקב לעשות לבסוף? (לרדת למצרים לפגוש את יוסף רגע לפני מותו)
מבט שלישי
יוסף מצווה את האחים "אל תרגזו בדרך". מה פירוש הציווי הזה? למה הוא מתכוון? ומה זאת אומרת "אל תרגזו בדרך"? בדרך אסור להתרגז אבל בבית מותר?
נלמד פירוש של פרשן חשוב של התורה- רש"י ונמלא את הטבלה בדף העבודה (ראו דוגמה למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
כיום אנחנו נוסעים הרבה יותר מבעבר למקומות מרוחקים כי התחבורה התפתחה מאוד- יש לנו דרכים סלולות, מכוניות טובות ואפילו מטוסים שבהם אנו יכולים להגיע אל מקומות מעבר לים.
נבקש מהתלמידים לספר על נסיעות משפחתיות ארוכות שלהם.
- האם הם רוגזים בדרך?
- על מה הם רבים?
- למה לדעתם זה קורה? (שיעמום, צפיפות, רעב, עייפות…)
- מה אפשר לעשות כדי לרגוז פחות בדרך? (להתחשב יותר אחד בשני, לנסות להרגיע, לעזור, לוותר, לעשות עצירות בדרך, לארגן מראש פעילות משפחתית לפני נסיעה ארוכה צפויה…)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו שפרעה מאשר את הצעתו של יוסף להביא את כל משפחתו מכנען למצרים ואף נותן להם עגלות וצדה לדרך. למדנו את משמעות הציווי של יוסף על האחים לא לרגוז בדרך, ושוחחנו על הנסיעות שלנו ואיך גם אנחנו יכולים לרגוז קצת פחות. ראינו שכשהאחים מבשרים ליעקב על כך שיוסף עוד בחיים ושולט על כל מצרים, הוא כל כך מתרגש עד ש"פג ליבו" אבל לבסוף הוא מאמין ומשתכנע לרדת למצרים ולפגוש את יוסף.
מיומנות: חזרה אחורה בטקסט על מנת למצוא תשובה, התמודדות עם פרשנות
מתודה: המחשת סיטואצית הבשורה ליעקב בזוגות, דף עבודה, הצגה