המפגש בין בעז לגואל
פסוקים א-ח
בכמה מילים
נבחן את דמותו של הגואל.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – שאלה לדיון:
נבקש מהתלמידים לחשוב על שני מצבים: מצב אחד שהייתה להם מחויבות למשהו אך הם יכלו לא למלא את מחויבותם ובחרו להעבירה לאדם אחר (לדוגמה: לקחת אח קטן לחוג, לעשות פעילות משפחתית שהתחייבו לעשות, למלא מקום של חבר בפעילות כלשהי). המצב האחר שהם מילאו חובה שהייתה מוטלת עליהם. נשאל את התלמידים:
- מדוע בחרתם לנהוג כפי שנהגתם בכל אחד מהמצבים?
- האם בדיעבד הייתם בוחרים לפעול אחרת? (דוגמאות: לקחת אח קטן לחוג – מחיר נלווה לעשייה: זמן, טורח, מעצבן לפעמים. מחיר לאי עשייה – מקום של אח גדול, לא אחראי, לא נושא בתפקידו בבית; מילוי מקום של חבר – מחיר נלווה לעשייה: זמן, לא דבר שמתאים לי בהכרח. מחיר לאי עשייה: פחות קשר בחברות ועוד)
הצעה שנייה – משחק משימות:
נחלק לתלמידים פתקיות ובהן משימות, ונבקש מהם להעביר את המשימות בין תלמידי הכיתה. כל תלמיד יכול לבחור אם הוא לוקח את המשימה ומסכים לעשותה, או שהוא בוחר להעביר אותה הלאה לתלמיד אחר. לאחר כמה דקות נדון עם התלמידים:
- אילו משימות הסכמתם לעשות ומדוע?
- אילו משימות לא הסכמתם לעשות ומדוע?
- האם העברת המשימה הייתה פשוטה?
הזמנה לקריאה
נקרא את כל הפרק כדי להכיר את סוף הסיפור ובעת הקריאה נסביר מילים קשות. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים לספר במילים שלהם את סיפור הפרק. לאחר שנשמע כמה הצעות נחזור ונקרא את פסוק א ונשאל:
- איפה בעז יושב? (בשער = ברחבה ציבורית בכניסה לעיר שסביבה מבנים. בשער העיר התנהלו בעת העתיקה חיי החברה, המסחר והמשפט של העיר)
הוא יושב במקום מרכזי כדי שיוכל לפגוש את זקני העיר.
- מהו שער העיר שלנו היום? איפה הוא שוכן היום?
בפסוק א כתוב: "וְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר" – המילה 'והנה' מביעה בדרך כלל הפתעה ותפנית בלתי צפויה בעלילה.
קריאה במדרש רות רבה:
נציג לתלמידים את מדרש רות רבה פרשה ז פסקה ז ונשאל שאלות הבנה:
- מה המסר שהמדרש מבקש להעביר? (שלא מדובר בצירוף מקרים אלא בהתנהלות אלוהית שהביאה את הגואל דווקא לשער העיר כאשר חיכה לו בעז)
- לפי ההסבר של חז"ל, לאיזו עשייה העשייה האלוהית מתחברת? (כיוון שכל הדמויות עשו את תפקידן, עכשיו אלוהים יעשה את חלקו ויתרום לעלילה)
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ב-ד ולענות על השאלות בדף עבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא עם התלמידים פרשנויות למילים "פֶּן אַשְׁחִית אֶת נַחֲלָתִי" (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). נשאל את התלמידים:
- אילו סיבות עולות מתוך דברי הפרשנים?
נערוך עם התלמידים על הלוח רשימה של הסיבות של הגואל לגאול והסיבות לא לגאול:
סיבות לגאולה:
- להקים את שם המת על נחלתו – מעשה חסד.
- לדאוג לרות שעשתה חסד עם נעמי ממשפחתו.
סיבות שלא לגאול (על פי הפרשנים):
- הנחלה הנוספת יכולה לפגוע בנחלה שלו.
- הנחלה היא רות, ונישואים עם מואבייה בשעה שעוד לא ברור כל כך שמותר להתחתן אתה עלולה לפגוע בשאר בני משפחתו.
- הוא כבר נשוי, ואישה נוספת בבית עלולה לפגוע באיזון.
הגואל צריך לוותר על זכותו לרכוש את הנחלה ולהעביר אותה לבעז. נקרא את פסוק ז, המנהג הקדום היה נתינת תוקף לעסקה במעשה פומבי של קניין חליפין, כלומר שאדם לוקח ומגביה חפץ של השני, במקרה שלנו נעל.
נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על ההחלטה של הגואל לא לגאול את נחלת אבימלך, ולא לשאת רות ולהעביר את הזכויות האלה לבעז?
- האם לדעתכם המקרא מביע דעה על ההתנהלות של הגואל?
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק ב ונשאל:
- כיצד מכנה בעז את הגואל? ("פְּלֹנִי אַלְמֹנִי")
- למה?
נקרין לתלמידים את הפרשנות של רש"י.
- לדעת רש"י מדוע המספר אינו נוקב בשמו של הגואל? (נראה כי כוונתו לומר: כך דינו של מי שמסרב "לְהָקִים שֵׁם הַמֵּת עַל נַחֲלָתוֹ" – פסוק ה; סופו שגם את שמו לא יזכרו ויזכירו)
- האם אתם מסכימים עם דעתו של רש"י?
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על השינוי בתגובתו של הגואל בין פסוק ד לפסוק ו?
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות ונביים ויכוח לפי כללים קבועים מראש. אפשר גם לשאול את השאלה כשאלת סיום לשיעור (לא בדיבייט).
בדיבייט יש שלושה בעלי תפקידים: הגנה (״בעד״), התקפה (״נגד״) וחבר שופטים (כיצד עושים דיבייט? ראו בממערך השיעור)
ההצהרה שעליה ייערך הדיבייט היא על החלטתו של הגואל. קבוצת ההגנה תגן על הגואל ותסביר מדוע הוא עשה את המעשה הנכון בוויתור על הייבום והגאולה. קבוצת ההתקפה תסביר מדוע הוא פעל שלא כשורה ותתנגד להחלטתו לוותר על הייבום והגאולה. נבקש מהתלמידים להתייחס לחומר הלימוד ולחשוב גם על המשמעויות של המעשה ולהביע את דעתם האישית על המעשה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את דמותו של הגואל וכיצד הוא בוחר להתמודד עם הצעתו של בעז, ומדוע הוא בוחר לוותר על התפקיד.
מיומנויות: מדרש, פרשנות ימי הביניים ודיבייט.
מתודות: קראנו במדרש רות רבה על מקומו של אלוהים בסיפור, ניתחנו בעזרת פרשנויות ימי הביניים את תגובתו של הגואל להצעתו של בעז, בחנו את החלטת הגואל והבענו את דעתנו עליה.