המפגש עם עשו ופיוס האחים
פרק לג
הזמנה ללימוד
נצפה בקטע מפרק מהסדרה 'גאון של אבא' העוסק במריבה ופיוס.
הסרטון עוסק בסליחה לאחר ריב. נשאל את התלמידים:
- מי סלח למי?
- על מה היה הכעס?
נציין שגם הפרק שלנו עוסק בבקשת סליחה ובמחילה. נשאל לקראת הקריאה:
- מי לדעתכם יבקש סליחה בפרק? ממי יבקש? איך יבקש? והאם יסלח לו?
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את כל הפרק או לחלופין נקרא עד פסוק יב לפי שיקול דעת המורה.
נענה על השאלות ששאלנו לקראת הקריאה.
נבחר שלושה תלמידים לקריאה נוספת: אחד יהיה הקריין, השני יהיה יעקב והשלישי יהיה עשו.
נסכם בעזרת התמונה.
- מה קרה במפגש בין יעקב ועשו?
מבט שני
נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם לסמן את וי"ו ההיפוך בפעלים שבפסוקים א-ד.
הפעלים שיש לסמן:
"וַיִּשָּׂא… עֵינָיו" – הביט; "וַיַּרְא" – ראה; "וַיַּחַץ" – חילק; "וַיָּשֶׂם" – שם; "וַיִּשְׁתַּחוּ" – השתחווה; "וַיָּרָץ" – רץ; "וַיְחַבְּקֵהוּ" – חיבק אותו; "וַיִּפֹּל" – נפל; "וַיִּשָּׁקֵהוּ" – נישק אותו; "וַיִּבְכּוּ" – בכו.
נבקש מהתלמידים למיין את הפעלים בין עשו ליעקב ולהוסיף הסבר על כל פועל, לדוגמה:
יעקב | עשו |
"וַיִּשָּׂא… עֵינָיו" – הביט. | "וַיָּרָץ" – רץ. |
"וַיַּרְא" – ראה את עשו בא עם ארבע מאות איש. | "וַיְחַבְּקֵהוּ" – חיבק את יעקב. |
"וַיַּחַץ" – חילק את המשפחה. | "וַיִּפֹּל" – נפל על הצוואר של יעקב. |
"וַיָּשֶׂם" – שם את המשפחה מאחוריו. | "וַיִּשָּׁקֵהוּ" – נישק את יעקב. |
"וַיִּשְׁתַּחוּ" – השתחווה שבע פעמים עד שהגיע לעשו. | "וַיִּבְכּוּ" – בכה. |
"וַיִּבְכּוּ" – בכה. |
מבט שלישי
נעמיק בפסוק יא: "וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: 'אַל נָא אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי כִּי עַל כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי. קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ, כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל.' וַיִּפְצַר בּוֹ, וַיִּקָּח."
נשאל את התלמידים:
- למה מתכוון יעקב במילים "קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ…"? לאיזו ברכה יעקב מתכוון?
נתמקד במילה ברכה בפסוק הזה. נזכיר לתלמידים את הסיבה לריב בין האחים ונדבר על הניסיון של יעקב להחזיר את הברכה שגנב דרך הברכה (המתנה) שהוא נותן לו עכשיו בהתנצלותו.
מבט לחיים
עיקר הפרק עוסק ברצונו של יעקב לעשות 'סולחה' עם אחיו. יעקב רוצה לתת מנחה חומרית וגם אולי להחזיר את הברכה שקיבל במרמה, ואם לא להחזיר לפחות לשתף את עשו בטוב שיש לו.
נדבר עם התלמידים על התהליך של ה'סולחה' אחרי הרבה שנות נתק.
- מה מרגישים הצדדים?
- למה קשה לוותר על המשקעים מהעבר?
- מה צריך לעשות כל צד כדי להחזיר את המצב למה שהיה פעם, טרם המריבה?
נחלק את התלמידים לצוותים, כל צוות יכתוב שלוש עצות למבקש הסליחה ושלוש עצות לסולח. אפשר לעבוד בקובץ שיתופי ולהגיד שאסור לחזור על עצה שכבר ניתנה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הגיע הזמן של יעקב לעמוד פנים מול פנים עם עשו, לעמוד פנים מול פנים עם החששות והפחדים שלו ולרצות את עשו – הדבר הקשה ביותר. הפגישה משמחת, במקום להיאבק ביעקב עשו מחבק אותו והם מתנשקים.
מיומנות: זיהוי פעולות בעזרת פעלים בווי"ו ההיפוך.
מתודות: מיון פעלים להבנת האירועים, כתיבה שיתופית בקובץ מקוון.