המשל
פסוקים א-יד
בכמה מילים
לאחר חטאו החמור של דוד נתן הנביא בא אל דוד המלך ומספר לו סיפור: כבשתו היחידה של אדם עני וחלש נגזלת בידי עשיר ורב כוח. לאחר שדוד זועם על האיש העשיר נתן הנביא מבהיר לדוד שמדובר בו עצמו. דוד, בלי להתחמק, מודה: "חָטָאתִי לַה'", ושומע את העונשים הכבדים המוטלים עליו. בשיעור נשוחח על הנשיאה באחריות הכנה והאמיצה של דוד, ועל משמעות העונש בסיפור זה ולחיינו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – משימת יצירה:
נודיע לתלמידים שהוטלה עליהם המשימה להוכיח את דוד המלך על חטאו ולהודיע לו על עונש כבד.
- כיצד אתם מציעים לעשות זאת?
נבקש מהתלמידים להציג את מעמד התוכחה לכיתה באופן יצירתי – לצייר את ההתרחשות, להציג אותה או לכתוב כתבה בעיתון שמתארת אותה. נזמין את התלמידים להציג לפני הכיתה.
אפשרות שנייה – כבשת הר:
נכתוב על הלוח את הביטוי 'כבשת הרש', ונספר לתלמידים שמדובר בניב הלקוח מסיפורנו ואשר משתמשים בו גם היום. נבקש מהם לשער מה משמעות הביטוי. לאחר מכן אפשר לכתוב את הפירוש המילולי: כבשה השייכת לעני, ולבאר את משמעותו: כבשת הרש – הנכס היחיד של העני או החלש שנלקח בידי החזק.
נבקש מהתלמידים לנסח משפט ובו ישתמשו בביטוי 'כבשת הרש' (למשל: "הנער בעל בית הבובות הגדול, פגע בכבשת הרש של שכנתו כשלקח את בובתה היחידה").
אפשרות שלישית – שאלה מקדימה:
נשאל את התלמידים:
- איך לדעתכם ראוי להעביר ביקורת על חטא חמור שנעשה?
- איך בכלל מעבירים ביקורת כשמישהו מתנהג בצורה לא ראויה?
ננסח עם התלמידים כללים לאמירת ביקורת (אפשר להציע: להתייחס בכבוד לאדם שאותו מבקרים; לדבר באופן שהדברים יישמעו ועוד).
אפשר לקבל השראה ומחשבות מתוך מאמר להורים על העברת ביקורת בונה.
בשיעור נראה כיצד נתן הנביא העביר ביקורת על דוד.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ד ונמחיז את סיפור המשל בכיתה (לפני השיעור נבקש מארבעה תלמידים להציג את דוד, נתן, העשיר והרש).
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בקבוצות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נחדד כי בשונה מרוב המשלים, מטרתו של משל כבשת הרש איננה רק להבהיר רעיון מסוים, אלא להביא את דוד לידי חריצת דין על עצמו, בלי שידע את מי הוא דן. נתן הנביא מנצל את עמדתו של דוד כמלך-שופט והוא מציג לפני דוד מקרה משפטי שיכול היה להתרחש במציאות, אשר דומה בנקודות החשובות למה שאירע בין דוד, בת שבע ואוריה. ואולם הסיפורים גם שונים: דוד לא "טובח את הכבשה" אלא שולח את בעלה למות. ההלך הוא דמות חיצונית שאינה נזכרת בפרשה ועוד.
נדון עם התלמידים:
- מה עומד מאחורי הסמלים של העשיר והרש במשל? (הפער בין העשיר והעני מדגיש שחטאו של דוד אינו "רק" בניאוף ובגרימת מוות לאוריה, אלא גם בניצול מעמדו לטובתו האישית – למרות השפע שבורך בו לקח דוד דווקא את המעט שהיה לאחד מנתיניו. משום כך מגיע לדוד עונש חמור מאוד)
- מה התגובה של דוד בעת המשל?
- האם הוא מבין שמדובר בו?
- מדוע לדעתכם דוד לא הבין שמדובר בו, שהמשל עליו? (לכאורה אפשר היה לחשוב שאף שיש כמה הבדלים בין הסיפורים עיקרי הדברים מובנים. אפשר לומר שהסיפור סחף אותו בעזרת הסמלים הפשוטים שבו: עשיר, עני, כבשה – שהרחיקו מדוד את המחשבה שמדובר בו עצמו. הפרטים שנוספו בסיפור עוזרים להרחקה. אפשרות אחרת שמציע הרב אמנון בזק, במאמרו 'כבשת הרש' בקישור זה, שדוד הדחיק את החטא הדחקה עמוקה כל כך עד שלא הבין שמדובר בו. הדחקה זו מעידה שדוד עמד על גודל חומרתו של החטא)
חברותות ועבודה בקבוצות:
נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות וניתן להם את דף העבודה לעבודה בחברותות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נכתוב על הלוח את דברי חז"ל בתלמוד הבבלי מסכת יומא דף כב עמוד ב: "שאול באחת ועלתה לו, דוד בשתיים ולא עלתה לו".
נסביר את משמעות הדברים לכיתה: עלתה לו = אבדה ממנו המלכות; באחת = בחטא אחד; בשתיים = בשני חטאים.
יש מגוון אפשרויות להבנת השוני בתגובות לכל אחד מהחטאים – חטאו של שאול הוא חטא כללי של מלחמה בעמלק בעוד חטאו של דוד הוא אישי; חטאו של שאול הוא בגרימת נזק תודעתי לכל העם ואילו דוד גורם נזק רק לאיש אחד; חטאו של שאול נובע מפחד מפני העם ושל דוד מתאווה ועוד…
כפי שראינו בחברות מתוך העיון בפסוקים ובמדרש, השוני בעונש בין שאול לדוד בא בשל האחריות שהם מגלים או שאינם מגלים למעשיהם. דוד נושא באחריות לחטאיו ואילו שאול מתנער מחטאיו ומאשים את העם. זוהי התנהגות שאינה מתאימה למלך.
הבדל נוסף שמשפיע על השוני בעונש הוא שהמלוכה הובטחה לדוד עד עולם בנבואה ולכן היא לא תסור ביתו למרות החטא.
מבט לחיים
מתוך הלימוד על עונשו של דוד נצא לשיח על ביקורת ועל עונשים:
ביקורת:
- מה דעתכם על התגובה של דוד: "חָטָאתִי לַה'"?
- אתם מכירים אנשים שהגיבו באופן דומה לביקורת?
- האם לדעתכם ההודאה של דוד צריכה להשפיע על העונש שהוא מקבל או לא?
עונשים:
- מה מטרת עונשו של דוד?
- מדוע ניתנים עונשים?
- האם עונשים חשובים והכרחיים בחברה שלנו? מדוע?
- מה היתרונות ומה החסרונות של עונש?
- מה ההבדל בין המושגים האלה: עונש, תוצאה, השלכה ונקמה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דרך משל כבשת הרש עסקנו בעונשים המוטלים על דוד, בביקורת שהופנתה כלפי דוד ובתגובתו אליה, בהבדל בינו לבין שאול ובמקומם של העונשים בחיינו.
מיומנויות: בפתיחה נעזרנו בהבעה אישית, במהלך השיעור השתמשנו במיומנויות איתור מידע וארגונו בטבלה והשוואה.
מתודות: פתחנו בתרגיל דרמה או כתיבה יוצרת, המשכנו בעבודת כיתה השוואתית והעמקנו בעזרת דיון כיתתי.
מאמרים:
- סיפור החטא של דוד המלך עומד במוקד ויכוח רב שנים בדרך לימוד התנ"ך – האם אנו, הקוראים, רשאים לשפוט ולבקר את דוד המלך או לא? צוהר לדילמה 'תנ"ך בגובה העיניים' אפשר למצוא במאמרו של הרב יובל שרלו 'דוד מלך ישראל חי וקיים'.
- במאמרו של שמואל אברמסקי באתר מקראנט נמצא העמקה והרחבה בפרטי משל כבשת הרש בעיון בשימוש בכבשה כסמל.
- בעוד פעמים במקרא הנביא מביא מקרה לשיפוטו של המלך כמשל שיפוטי, ולא באופן ישיר. אפשר למצוא השוואה בין המשלים למשל 'כבשת הרש' במאמרו של הרב אמנון בזק באתר תנ"ך הרצוג.