הסיכוי והסכנה – בית המקדש הראשון יוצא לדרך
פרקים ח (נד-סו), ט (א-ח)
בכמה מילים
שלמה מזהיר את העם איך עליו להתנהג בשביל לשמור על הבית. אלוהים עונה לשלמה מה התנאי לקיום בית המקדש. מהן הסכנות ומהם הסיכויים בבית מקדש?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: מזל
נשאל את התלמידים:
- למי יש חפץ שנותן לו מזל?
- מה טוב בחפץ שנותן מזל?
- מה פחות טוב בזה?
נרשום על הלוח את הדברים שהתלמידים משתפים וננסה להבין מהתלמידים למה הם חושבים שהחפץ או המקום נותן להם מזל.
אפשרות שניה: קברי צדיקים
נספר על התקבצות אנשים באומן בראש השנה. לאור הסיפור נפתח דיון:
- מדוע לדעתכם אנשים נוסעים למקומות האלו?
- מה טוב בנסיעה זו?
- מה הסכנות בכך?
אפשר לספר גם על הכעבה במכה שמגיעים אליה מכל ארצות ערב להתפלל אל אותה האבן. או על כנסיית הקבר בירושלים.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פסוקים נד-סא בפרק ח ונשאל את התלמידים:
- שלמה מכיר טובה לאל ומבקש מהעם בקשה אחת גדולה, מהי? (בפסוק סא כתוב: "וְהָיָה לְבַבְכֶם שָׁלֵם עִם ה' אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת בְּחֻקָּיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֺתָיו כַּיּוֹם הַזֶּה" – שליבם יהיה שלם עם אלוהים וישמרו על מצוותיו כמו היום)
נפנה את התלמידים לעיין בתפילת שלמה בפרק ח ולחפש בה את המילים עיניים ולב. אפשר למצוא למשל בפסוקים האלה:
פסוק מז: "וְהֵשִׁיבוּ אֶל לִבָּם בָּאָרֶץ"; פסוק מח: "וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכָל לְבָבָם"; פסוק כט: "לִהְיוֹת עֵינֶךָ פְתֻחֹת אֶל הַבַּיִת הַזֶּה"; פסוק נב: "לִהְיוֹת עֵינֶיךָ פְתֻחֹת אֶל תְּחִנַּת עַבְדְּךָ".
בתפילתו שלמה מתאר את חזרת לבבם של ישראל אל אלוהים ומבקש שוב ושוב שעיני האל יהיו פתוחות אל הבית הזה.
נקרא יחד את פסוקים סב-סו, שלמה והעם זובחים וחוגגים את חנוכת הבית שבעת ימים ושבים לבתיהם שמחים וטובי לב. לאחר סיום הבנייה והחגיגות אלוהים נגלה שוב לשלמה, עונה לו על תפילתו ומזהיר אותו ממה שיכול להרוס את הבית הזה.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם יכולות להיות הסכנות בבניית בית המקדש?
משימת כיתה:
קראו קריאה אישית את פסוקים א-ט בפרק ט.
- האם ה' בחר לשכון בבית המקדש שבנה שלמה?
- מה משמעות ההבטחה של האל: "וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים"? (אלוהים נענה למה ששלמה ביקש – שליבו ועיניו של אלוהים יהיו בבית המקדש – הקשר בין אלוהים לישראל הדדי)
- אלוהים גם מתרה בשלמה שקיום הבית תלוי בהתנהגות העם. באיזה תנאי יישאר בית המקדש לעם? ובאיזה תנאי לא יישאר בית המקדש? (אם ישמרו את המצוות והחוקים בית המקדש יישאר, ואם יעבדו אלוהים אחרים בית המקדש ייחרב)
ובאמת בית המקדש הראשון נחרב בעקבות אי שמירה על דרך ה'. נחלק דף העשרה לתלמידים על הקלקול וההזדמנויות שיכולים להיות בבית המקדש – שני הצדדים של אותו מטבע, המופיעים בנביא ישעיהו (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור)
מבט לחיים
משימת כתיבה:
חשבו על דברים בחיים שתלויים באופן שבו אנחנו מתייחסים אליהם ועושים אותם וכתבו על היכולת לתקן ולהרוס, להשתמש לטובה או לרעה בתכונות שלנו או בדברים אחרים שברשותנו. איך אפשר לשאת באחריות ולתקן דברים? איך אפשר להיזהר לא להיות הרסנים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה למדנו על תשובתו של האל לשלמה ועל הזהרות אלוהים לשלמה לשימוש נכון בבית.
מיומנות: למדנו למצוא נקודות עיקריות בטקסט ארוך בצורה עצמאית.
מתודות: שיתוף, מענה על שאלות במחברת, כתיבה יוצרת ודיון.