העונש
פסוקים יד-טו
הזמנה ללימוד
נביא לכיתה קוצים ונשאל את התלמידים: האם מישהו נדקר אי פעם מקוץ? האם מישהו מכיר אדם שהוכש על ידי נחש?
דמיון מודרך:
נבקש מהילדים לעצום עיניים ולדמיין עולם ללא קוצים, ללא מזיקים. עולם מלא פרחים, ללא שיעורי בית, ללא מחלות. עולם מושלם מבחינתם.
נוסיף ונציין שזהו עולם שבו לא צריך להתאמץ כדי להתפרנס, עולם שבו תינוקו נולדים בקלות, ללא בתי חולים… יש עוד פרט מרכזי בעולם המופלא הזה, ונגיע אליו בהמשך השיעור.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול מפסוק יד ועד פסוק יט.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- מה העונש המוטל על הנחש? מה משמעות בפסוק"הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב"? (האדם ידרוס אותך בראשך ואתה תנשוך אותו בעקבו).
- מה העונש המוטל על האישה? אמרו בלשונכם את המשפט: "בזעת אפיך תאכל לחם".
- כמה פעמים מופיעות בפסוקים האלה מילים הקשורות לעצב?
נקרין את הפסוקים על הלוח, ונסמן את המילים הקשורות לעצב יחד עם התלמידים.
מבט שלישי- התבוננות
פרשנים מסבירים שהעונשים של האיש, של האישה ושל הנחש הם כמו מראָה – מידה כנגד מידה (כך, למשל, בפרשנותו של רד"ק).
- מהו, לדעתכם, הקשר בין המעשה של הנחש לבין העונש שהוא קיבל? (הקשר שלו עם חווה היה שלילי, ולכן עונשו הוא שתשרור איבה בין צאצאיה לבין צאצאיו).
- מהו, לדעתכם, הקשר בין חטאם של אדם וחווה לבין העונש שהם קיבלו? (אפשר להציע: שהאדם לא היה שמח בחלקו, ואולי זוהי הסיבה לכך שיצטרך לעבוד קשה וחווה, אשר פיתתה את אדם, תהיה תלויה בו לנצח).
- מדוע, לדעתכם, מופיעות בפסוקים שקראנו מילים הקשורות לעצב?
נחזור לדמיון המודרך שבו פתחנו את השיעור. דמיינו כיצד היה העולם לפני ביצוע החטא. עולם ללא עצב.
מבט לחיים- עונש כתוצאה טבעית
נציג דוגמאות ל"עונשים" שהם למעשה מראָה של התנהגותנו. נקריא לתלמידים את הדוגמאות למעשים והם ינסו להסביר מדוע התוצאה של כל מעשה היא העונש עליו:
- העלבנו ילד – הפסדנו אותו כחבר.
- לא קמנו בבוקר בזמן – "פספסנו" את ההסעה.
- שכחנו להשקות את העציצים – הפרחים נבלו.
- לא הבאנו את המחברת – אין לנו היכן לכתוב.
נבקש מהתלמידים להוסיף דוגמאות משלהם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על שלושת העונשים שקיבלו האיש, האישה והנחש על חטאם, וניסינו לדמיין את העולם לפני החטא.
למדנו כי העונשים הם מעין שיקוף של החטא.
מתודה: דמיון מודרך.
מיומנות: איתור מילים מתוך הפסוקים.