העימות עם אנשי סוכות ופנואל
פסוקים ד-כא
הזמנה ללימוד
נציג בפני התלמידים את מפת מלחמת גדעון במדיינים (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור).
נעקוב אחר מהלך דרכו של גדעון ברודפו אחר המדיינים לכיוון מזרח. נצביע על הערים סוכות ופנואל ונשאל את התלמידים:
- בנחלת איזה שבט הן שוכנות? (גד)
נציג לתלמידים את דברי גדעון בפסוק ה: "תְּנוּ נָא כִּכְּרוֹת לֶחֶם לָעָם אֲשֶׁר בְּרַגְלָי, כִּי עֲיֵפִים הֵם, וְאָנֹכִי רֹדֵף אַחֲרֵי זֶבַח וְצַלְמֻנָּע מַלְכֵי מִדְיָן".
נשער מה תהיה תגובת אנשי סוכות על דברים אלה ומה תהיה תגובתו של גדעון על דבריהם.
מבט ראשון
נקרא את תחילה את פסוקים ד-ז ונבקש מהתלמידים להיות קשובים לתשובתם של אנשי סוכות לגדעון ולהשוות בין מה ששיערו לבין המקור המקראי. לאחר קריאת הפסוקים נשאל את התלמידים:
- מה גיליתם?
- האם לדעתכם יש צדק בתשובת אנשי סוכות?
נמשיך לקרוא את פסוקים ח-ט ונשאל:
- מה הייתה תגובת אנשי פנואל? (אנשי פנואל מסרבים)
- כיצד הגיב גדעון? (גדעון מאיים בעונש)
נקרא את פסוקים י-יב על הניצחון בקרב על המדיינים ועל דרך תפיסת המלכים.
נמשיך לקרוא את פסוקים יג-יז ונראה כיצד מעניש גדעון את אנשי סוכות ופנואל.
נסיים בקריאת פסוקים יח-טז ונזהה את העונש למלכי מדיין, זבח וצלמונע.
מבט שני - שאלות הבנה
נשאל את התלמידים:
- מה מבקש גדעון מאנשי סוכות? (לתת לחם לאנשיו העייפים והרעבים במרדף אחרי מלכי מדיין)
- כיצד אנשי סוכות מגיבים? (מסרבים, כי לא בטוחים בניצחונו של גדעון, אם יעזרו לו ואנשי מדיין ינצחו, יפגעו בהם המנצחים)
- כיצד מגיב גדעון לסירוב? (מבטיח להעניש את אנשי סוכות בקוצי המדבר והברקנים, לאחר שינצח את המדיינים)
- האם גדעון מקיים את העונש שאיים? (כן)
- במה דומה המפגש עם אנשי פנואל למפגש עם אנשי סוכות, ובמה הוא שונה? (התהליך דומה, גם אנשי פנואל מסרבים, גדעון מבטיח להעניש אותם, השונה: העונש קשה יותר, הוא הורג את אנשי העיר)
- כיצד סיים גדעון את המלחמה נגד אנשי מדיין? (רדף אחריהם, לכד אותם ואת מלכיהם והרג אותם)
מבט שלישי
בשיעור הקודם פגשנו את גדעון מפייס את אנשי אפרים שכעסו עליו. איזה מנהיג אנחנו פוגשים בפסוקים אלה?
נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תקבל פסוקים של מפגש בין גדעון לנמען אחר – מונהג או אויב (ראו גם פתרון אפשרי למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אפשר לחלק את הקבוצות לפי רמות קושי: המפגש עם אנשי פנואל קל ביותר; המפגש עם אנשי סוכות בינוני; והפסוקים על המפגש עם המלכים קשה יותר כי יש בו שני נושאים נוספים שעל התלמידים לגלות. כל קבוצה תדגיש בפסוקים שתקבל את דברי גדעון ומעשיו בצבע אחד ואת דברי העומדים מולו ומעשיהם בצבע אחר.
גדעון מתגלה כמנהיג תקיף וחזק המנצח את אויביו בתחבולות. רואים בפסוקים כי הוא רוצה לחנך את בנו ללכת בעקבותיו (ניסיון שנכשל). ולבסוף הוא מתגלה כנקמן כאשר הוא ממית את מלכי מדיין שהרגו את בני משפחתו וגאוותן, שלוקח את השהרונים של הגמלים להראות לכולם את ניצחונו.
נסכם את הפעילות בקבוצות, כל קבוצה תספר מה גילתה על גדעון כמנהיג בקטע שלה.
נשאל את התלמידים:
- במה הוא שונה מגדעון המנהיג בקטע הקודם? (שם היה פשרן ופה תקיף, נראה שאנשים מציגים פנים שונות והתנהגויות שונות במצבים שונים. התלונה של בני אפרים נבעה מחוסר כבוד שהם חשו, והוא ענה להם במענה רך המשיב חמה; אך כאשר גדעון נתקל באנשים שמנעו ממנו עזרה במאבקו הצודק, הוא העניש אותם ובצדק)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו על המשך המלחמה במדיין ועל הניצחון במלחמה, על העימות בין גדעון לתושבי סוכות ופנואל. גדעון במרדף אחר המדיינים הנסים מזרחה מבקש מאנשי הערים סוכות ופנואל לחם ללוחמיו העייפים והוא נענה בשלילה. גדעון מגיב על כך באיום ובהבטחה להענישם על סירובם. גדעון ולוחמיו מכריעים את מחנה מדיין, וזבח וצלמונע, שרי מדיין, נלכדים. גדעון בא חשבון עם אנשי סוכות ופנואל בדיוק כמו שהבטיח.
מיומנות: אפיון דמות על פי מעשיה ודבריה.
מתודה: עבודה חקרנית בקבוצות.