הענן נותן הוראות התקדמות וחניה
פסוקים טו-כג
הזמנה ללימוד
נשחק "הדוד אמר": נורה לתלמידים הוראות, אך הם יצטרכו לבצען רק אם המילים "הדוד אמר" פותחות את ההוראה. נשאל:
- לפי מה פעלנו? (לפי הוראות)
נסביר לתלמידים שהיום נקרא את ההוראות המדויקות שבני ישראל פעלו לפיהן במדבר. ההוראות שאנחנו שיחקנו לפיהן ניתנו במילים. נבקש מהתלמידים לחשוב: כיצד ניתנות ההוראות בפסוקים?
מבט ראשון - מילות מפתח
נקרא שוב את פסוקים טו-כג. הפעם נזהה מילים וביטויים נוספים: השורש ח.נ.ה, השורש נ.ס.ע, והביטוי "על פי".
מבט שני - סימנים ומשימות
נסביר שמילות המפתח נותנות הוראות פעולה מדויקות לבני ישראל במדבר. נבקש מהתלמידים לפרט את מרכיבי ההוראה:
- מה הסימן?
- מה המשימה שצריך לעשות בתגובה לסימן?
בפסוקים יז-כב נדגיש בירוק את המילים המספרות על הסימן, ובכחול את המילים המנחות מה לעשות (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: הפסוקים מציגים הוראות ברורות – מתי לחנות ומתי לנסוע.
מבט שלישי - במילים שלנו
נבקש מהתלמידים לכתוב במילים שלהם את ההוראות להתנהלות בני ישראל במדבר.
דוגמה למורה:
- הענן יהיה מעל אוהל העדות במשכן. ביום תראו ענן, ובלילה אש.
- כאשר יעלה הענן מעל אוהל העדות – צאו לדרך.
- כשהענן בתנועה, לכו בעקבותיו.
- כשהענן ירד ויחנה על המשכן, חנו גם אתם.
- כשהענן ישהה זמן רב מעל המשכן, הישארו במקום ועבדו את אלוהים.
- אם הענן חונה מערב עד בוקר ועולה בבוקר – נועו בבוקר.
אפשרות נוספת:
נכין בריסטול בצורת ענן, וניתן אותו לאחד התלמידים: הוא ירים ויוריד אותו כרצונו, ושאר התלמידים ינועו לפי ההוראות.
מבט לחיים
נערוך סיעור מוחין: באילו מקומות חשוב במיוחד לקבל הוראות ברורות? נכתוב את התשובות על הלוח. נתחלק לקבוצות, וכל קבוצה תבחר מקום אחד מהרעיונות שהעלינו. נבקש מהקבוצות לחשוב:
- למה חשוב לקבל הוראות ברורות להתנהגות במקום הזה?
- מה יקרה אם לא נקבל הוראות ברורות לפעול לפיהן?
לדוגמה, נסיעה בכביש. המכוניות צריכות לנסוע בצד הכביש הנכון ובמהירות המותרת, אחרת ייתקלו זו בזו. הולכי רגל צריכים לחצות את הכביש במעבר חציה, ולבדוק קודם אם הכביש פנוי, אחרת מכוניות עלולות לפגוע בהם. וכן הלאה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו שהוראות הנסיעה לבני ישראל ניתנו באמצעות סימנים – מקומו של עמוד הענן והתנהגותו. חשבנו: היכן עוד חשוב למלא אחר הוראות באופן מדויק?
מיומנויות: זיהוי מילים מנחות, ניתוח טקסט וכתיבתו במילים שלנו, העלאת דוגמאות מקבילות לנושא שלנו.
מתודות: משחקי הוראות, כתיבת הוראות.