סגור תצוגת כיתה
הפרק

הפעם הכיבוש מצליח – כל מה שצריך הוא תכנון מוקדם ויד אלוהים

פרק ח, א-כח

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשחק 'לספור עד עשר': נבקש מהכיתה לנסות לספור עד עשר כך שכל פעם מישהו אחר אומר מספר עוקב למספר הקודם בלי לתכנן מראש. אסור ששני תלמידים יגידו מספר בו זמנית. ננסה כמה פעמים.
כעת נמנה שני תלמידים שינחו מראש את הכיתה איך להצליח לספור ברצף בלי ליצור כפילות, ונספור עד עשר.

נשאל את התלמידים:

  • מה היה יותר קל?
  • למה לדעתכם הצלחתם טוב יותר כשתכננתם מראש?

נספר שהיום נלמד על כיבוש העי בפעם השנייה, והפעם עם ישראל מצליחים בכיבוש באמצעות תכנון מבצע צבאי ואסטרטגיית מלחמה בנויה היטב.

נקרין לתלמידים את התמונה ונשאל אותם:

  • האם אתם יכולים לשער מתוך התמונה מה הייתה האסטרטגיה המתוכננת של יהושע?

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-כח ונקרא אותם יחד. נעצור כל כמה פסוקים ונבקש מתלמיד שהבין להסביר מה קרה עד כה. לאחר שנסיים לקרוא את הפסוקים נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים היכן נגמר התכנון ומתחיל הביצוע.

נכתוב על הלוח:

  • פסוקים א-ח – תכנון הקרב.
  • פסוקים ט-כט – ביצוע על פי התכנון וניצחון במלחמה.

מבט שני

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), בדף העבודה התלמידים יצטרכו למלא 'קלוז' כדי להבין את הקווים הכלליים של העלילה.

מבט שלישי

נחלק את התלמידים לזוגות ונקרין על הלוח את פסוקים ג-ה בפרק ז – ניסיון הכיבוש הראשון.
נקרא עם התלמידים ונבקש מכל זוג למצוא שני הבדלים בולטים בין הניסיון הקודם לניסיון הזה. נמלא את ההבדלים בטבלה על הלוח(ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נזכיר לתלמידים את הכיבוש הקודם – כיבוש יריחו ונשאל אותם:

  •  האם לדעתכם יש הבדל בין האופן שבו נכבשה יריחו לאופן שבו נכבשה העי?

נתמקד במידת האחריות והאקטיביות של עם ישראל בכיבוש הנוכחי, לעומת הכיבוש הניסי שהיה ביריחו.

  • למה לדעתכם אלוהים לא עושה גם הפעם נס אלא שולח את העם להילחם בעצמו? (אלוהים רוצה לתת לעם יותר עצמאות ולהתחיל "לגמול" אותם מההרגל שכל הצרות נפתרות באמצעות ניסים. עם האדמה באה גם האחריות)

מבט לחיים

נכתוב על הלוח ציטוט מאת ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט הראשון שהגיע לירח:
"שתי הבעיות היחידות שאתה צריך לפתור כאשר אתה נוסע לירח הן איך להגיע לשם ואיך לחזור מהירח. אל תצא לדרך לפני שפתרת את שתי הבעיות."

נשאל את התלמידים:

  • האם קרה לכם שהתחלתם משהו בלי לתכנן מראש, ושילמתם על כך מחיר? (למשל, יצאתם מהבית בלי מטרייה אף שהיה יום גשום ונרטבתם מאוד; הבאתם אוכל ליום שלם ואכלתם את כולו בהפסקת עשר; קמתם מאוחר ולא הכנתם את התיק לבית הספר…)

נשמע דוגמאות ונציע זה לזה הצעות כיצד אפשר להקפיד יותר בקלות על תכנון מוקדם.
לחלופין או בהמשך לכך, אפשר להתמקד בהעברת האחריות לניצחון במלחמה מידיו של אלוהים לידיו של העם.

ננסה לחשוב אם יש תחומים בחיינו שקשורים לתכנון מראש ושלאט-לאט אנחנו או ההורים שלנו רוצים שנהיה אחראים עליהם יותר ונישען פחות על ההורים שיעשו בשבילנו את העבודה: הולכים לבד לבית הספר, זוכרים לבד להכין שיעורים, מכינים בעצמנו את התיק ואת הבגדים ליום המחרת וכן הלאה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על כיבוש העי בניסיון השני. התמקדנו בתכנון המוקדם שנעשה הפעם ועזר לעם ישראל לנצח, ובעזרת אלוהים שהיה לצד העם.
מיומנויות: מילאנו קלוז, השווינו בין שני אירועים דומים.
מתודות: בעקבות ציטוט שקשור לנושא הפרק חשבנו על סיפורים דומים מחיינו וסיפרנו בכיתה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
המלחמה על העי
Doré's English Bible. מתוך ויקיפדיה. האם אתם יכולים לשער מתוך התמונה מה הייתה האסטרטגיה המתוכננת...
המלחמה על העי
"וְהָיָה כְּתָפְשְׂכֶם אֶת הָעִיר תַּצִּיתוּ אֶת הָעִיר בָּאֵשׁ, כִּדְבַר ה' תַּעֲשׂוּ" (ח, ח)

Doré's English Bible. מתוך ויקיפדיה.

  • האם אתם יכולים לשער מתוך התמונה מה הייתה האסטרטגיה המתוכננת של יהושע?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
הפלת גורלות
במדרש מובאת הרחבה מעניינת לסיפור המקראי על עכן: בשעה שאמר הקב"ה ליהושע "חטא ישראל", אמר...
הפלת גורלות
"וְנִקְרַבְתֶּם בַּבֹּקֶר לְשִׁבְטֵיכֶם, וְהָיָה הַשֵּׁבֶט אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַמִּשְׁפָּחוֹת וְהַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנָּה ה' תִּקְרַב לַבָּתִּים וְהַבַּיִת אֲשֶׁר יִלְכְּדֶנּוּ ה' יִקְרַב לַגְּבָרִים. וְהָיָה הַנִּלְכָּד בַּחֵרֶם יִשָּׂרֵף בָּאֵשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ, כִּי עָבַר אֶת בְּרִית ה' וְכִי עָשָׂה נְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל." (פסוק יד-טו)

איור: shutterstock.com

במדרש מובאת הרחבה מעניינת לסיפור המקראי על עכן:

בשעה שאמר הקב"ה ליהושע "חטא ישראל",
אמר לפניו יהושע: ריבונו של עולם, מי חטא?
אמר לו הקב"ה: מדוע אלשין אני? לך הפל גורלות.
הלך והפיל גורלות, ונפל הגורל על עכן.
אמר עכן ליהושע: יהושע, בגורל אתה בא עלי? אתה ואלעזר הכוהן שני גדולי הדור אתם, אם אני מפיל עליכם גורל – על אחד מכם הוא נופל.
אמר לו יהושע: בבקשה ממך, אל תוציא לעז על הגורלות, משום שעתידה ארץ ישראל שתתחלק בגורל, שנאמר "אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ" (במדבר כו, נה).

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף מג עמוד ב)

ראשית, מעניינת תשובתו של הקב"ה ליהושע: הוא מסרב להיות "מלשן" ודורש מיהושע לגלות בעצמו את האשם בתבוסת ישראל, בעזרת ההליך המקובל: הפלת גורלות. שנית, וכאן טמונה האמירה הנועזת באמת של המדרש, בפיו של עכן מושמת טענה הגיונית כנגד שיטה זו: הלוא אם ניקח כל קבוצה של אנשים ונפיל ביניהם גורל, אחד בוודאי יצא אשם! יהושע, בתגובה, מבקש מעכן שלא יזלזל בגורלות, שכן יש להם גם שימושים חיוביים. אך שאלתו של עכן, שבעוד זמן קצר ייסקל ויישרף עם כל משפחתו ורכושו, נותרת מהדהדת.

עיבוד. מבוסס על גילה וכמן, "יצאת אשם בגורל", אתר מיזם 929

  • מדוע אלוהים לא מגיב מייד למעשה עכן?
  • שערו, לשם מה נועד טקס הפלת הגורל?
עכן מודה באשמה
חז"ל מוסיפים על הכתוב בפרק, ומתארים כי בעקבות טקס הפלת הגורלות ולכידתו של עכן, בן...
עכן מודה באשמה
"וַיַּעַן עָכָן אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמַר, אָמְנָה אָנֹכִי חָטָאתִי לה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְכָזֹאת וְכָזֹאת עָשִׂיתִי." (פסוק כ)

איור: shutterstock.com

חז"ל מוסיפים על הכתוב בפרק, ומתארים כי בעקבות טקס הפלת הגורלות ולכידתו של עכן, בן שבט יהודה המיוחס, פרצה מהומה בין השבטים:

בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אָמַר יְהוֹשֻׁעַ לְעָכָן: "בְּנִי שִׂים נָא כָבוֹד לַה'… הַגֵּד נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ…" (יהושע ז, יט). מִיָּד נָפַל מַחֲלֹקֶת בְּיִשְׂרָאֵל, וְעָמְדוּ שֵׁבֶט יְהוּדָה בִּמְרִיבָה וְהָרְגוּ מִיִּשְׂרָאֵל כִּתּוֹת כִּתּוֹת. כֵּיוָן שֶׁרָאָה עָכָן כָּךְ, אָמַר בְּלִבּוֹ: כָּל הַמְקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל, כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא. וַאֲנִי עַל יָדִי נֶהֶרְגוּ כַּמָּה אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, אֲנִי הוּא הַחוֹטֵא וּמַחְטִיא, מוּטָב שֶׁאוֹדֶה עַל פִּשְׁעִי לִפְנֵי ה' וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ, וְאֶל תָּבֹא תַּקָּלָה עַל יָדִי.

(מדרש תנחומא, מסעי, ה')

  • על פי פסוק יט, מה בדבריו של יהושע שכנע את עכן להודות במעשיו?
  • על פי המדרש, מדוע עכן הודה ביוזמתו?
עד עצם היום הזה...
לְמה מתכוון המסַפֵּר כשהוא אומר "עד היום הזה"? האם כוונתו למאה ה-21? ביטוי זה חוזר...
עד עצם היום הזה...
"וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיָּשָׁב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק עָכוֹר עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (ז, כו)
 and, they lived happily ever after , ביטוי כתוב על לוח שחור.

and, they lived happily ever after, ביטוי כתוב על לוח שחור.
marekuliasz/shutterstock.com

לְמה מתכוון המסַפֵּר כשהוא אומר "עד היום הזה"? האם כוונתו למאה ה-21?

להמשך קריאה

ביטוי זה חוזר פעמיים בפרשת העי, בפעם הראשונה לאחר שעכן נענש ונקבר תחת גל אבנים בעמק עכור, ובפעם השנייה לאחר תפיסת מלך העי וקבורתו תחת גל אבנים גדול.
בביטוי זה המסַפר פונה לקוראים או לשומעים שחיו בזמנו, וכוונתו לזמן שבו הוא מספר את הסיפור, לזמן שבו הוא וקהל שומעיו חיים. וכך הוא מחבר את שומעיו לאירועי העבר, כאשר הוא מתייחס לאזור שכנראה מוכר להם.

  • "והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה…" – איזה יום זה?
בכדורגל, הוא ממש אורים ותומים!
אומנם בפרק לא נאמר במפורש "אורים ותומים", אך המונחים שבהם משתמשים לתיאור תפיסת עכן מתאימים...
בכדורגל, הוא ממש אורים ותומים!
"וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיַּקְרֵב אֶת יִשְׂרָאֵל לִשְׁבָטָיו וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט יְהוּדָה." (ז, טז)
עגל הזהב, איור מתוך קלפי תנ"ך מצוירים, 1907.

עגל הזהב, איור מתוך קלפי תנ"ך מצוירים, 1907. מאוסף Providence Lithograph Company, מתוך ויקישיתוף

אומנם בפרק לא נאמר במפורש "אורים ותומים", אך המונחים שבהם משתמשים לתיאור תפיסת עכן מתאימים לידוע לנו על האורים והתומים.

להמשך קריאה

בפרק חוזרים הפעלים קרב ולכד שמוּכּרים לנו מסיפורים אחרים המתארים את אופן פעולת האורים והתומים. כדאי לדעת שהיום השימוש במונח זה השתנה מעט. בעוד בעבר שימש המונח לתיאור האביזר של הכוהן הגדול, אשר נועד לתת תשובה נבואית, כיום נהוג להשתמש בו כדי לתאר אדם בעל מומחיות, אדם שהוא בעל סמכות וידע בתחום מסוים.

  • מכירים מישהו שנאמר עליו שהוא אורים ותומים בתחומו? אם לא שאלו בבית או את המורה בכיתה ונסו לברר מי נחשב אורים ותומים בתחום מסוים בקהילה שלכם.
עי עי עי – זה שורף!
  לפניכם תחריט של גוסטב דורה שהיה צייר ותחריטאי צרפתי שחי במאה ה־19. הוא התפרסם...
עי עי עי – זה שורף!
"וְהָאוֹרֵב קָם מְהֵרָה מִמְּקוֹמוֹ וַיָּרוּצוּ כִּנְטוֹת יָדוֹ וַיָּבֹאוּ הָעִיר וַיִּלְכְּדוּהָ וַיְמַהֲרוּ וַיַּצִּיתוּ אֶת הָעִיר בָּאֵשׁ. וַיִּפְנוּ אַנְשֵׁי הָעַי אַחֲרֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה עָלָה עֲשַׁן הָעִיר הַשָּׁמַיְמָה וְלֹא הָיָה בָהֶם יָדַיִם לָנוּס הֵנָּה וָהֵנָּה וְהָעָם הַנָּס הַמִּדְבָּר נֶהְפַּךְ אֶל הָרוֹדֵף." (ח, יט–כ)
מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. הציור מתאר את המסופר בספר יהושע: כיבוש יריחו.

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. הציור מתאר את המסופר בספר יהושע: כיבוש יריחו. גוסטב דורה, מתוך סדרת ציורי התנך

 

לפניכם תחריט של גוסטב דורה שהיה צייר ותחריטאי צרפתי שחי במאה ה־19. הוא התפרסם בציורי התנ"ך שלו, אך גם באיוריו לספרים שונים, ביניהם, ספרו הקלסי של סרוונטס "דון קישוט". בציוריו יש נטייה לפן הדרמטי והמוגזם. סגנונו השפיע על ציירים שבאו אחריו.

  • התבוננו בתחריט של דורה וחשבו אילו רגשות הוא מעביר. שימו לב לצבעים, להבעות הפנים של הדמויות ולתנועה.
  • מהי לדעתכם התחושה העיקרית של אנשי העי לפי המתואר בפרק ולפי התחריט?
קודם נכבוש את יריחו ואז ניקח את העי
  התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) של יהושע בכיבוש הארץ....
קודם נכבוש את יריחו ואז ניקח את העי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת קַח עִמְּךָ אֵת כָּל עַם הַמִּלְחָמָה וְקוּם עֲלֵה הָעָי רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת מֶלֶךְ הָעַי וְאֶת עַמּוֹ וְאֶת עִירוֹ וְאֶת אַרְצוֹ" (ח, א)
Map data ©) 2018 Google, Mapa Gisrael Imagery © 2018, CNES/Airbus, DigitalGlobe, Landsat / Copernicus, U.S. Geological Survey

Map data ©) 2018 Google, Mapa Gisrael Imagery © 2018, CNES/Airbus, DigitalGlobe, Landsat / Copernicus, U.S. Geological Survey

 

התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) של יהושע בכיבוש הארץ.

  • מדוע בחר יהושע לכבוש את העי אחרי יריחו?
    התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) שלו בכיבוש הארץ.
סיפור לא עי עי עי
לאחר נפילת העי בידי יהושע וצבאו נאמר לנו שמלך העי נקבר תחת גל אבנים גדול....
סיפור לא עי עי עי
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ אֲנָשִׁים מִירִיחוֹ הָעַי אֲשֶׁר עִם בֵּית אָוֶן מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל." (ז, ב)

לאחר נפילת העי בידי יהושע וצבאו נאמר לנו שמלך העי נקבר תחת גל אבנים גדול. עד היום מעלים חוקרים השערות בנוגע למיקומה האפשרי של ממלכת העי. האם היה מקום כזה?

להמשך קריאה

על פי המתואר בתנ"ך, העי הייתה בקרבת יריחו ובית־אל, מקומות המוכרים לנו כיום. רמז נוסף מוצאים חוקרים מסוימים בממצא ארכֵאולוגי שהתגלה ליד בית־אל, ושמו "א-תל". תרגומו מערבית הוא "המקום החרב". האם מדובר באותו מקום? יש חוקרים שסבורים שכן, אך חוקרים אחרים טוענים שבאותו מקום היה תל חורבות ענק, עוד לפני תקופתו של יהושע. כך שהמסקנה אינה חד־משמעית, אך בעבורנו מעניין לראות כיצד המחקר ההיסטורי, המקראי והארכאולוגי של המקרא עדיין חי ופועם, וכי תגליות שנחשפות גם כיום, מסייעות לשפוך אור על המסופר בתנ"ך.

  • אם תצאו לטיול באזור בית־אל, האם תגיעו לממלכת העי?
שלל עכן וקוד צה"ל
מה הבעיה בלקיחת שלל במלחמה? מדוע אוסר על כך אלוהים? למרות שנראה לפעמים כי דרישות...
שלל עכן וקוד צה"ל
"וַיַּעַן עָכָן אֶת יְהוֹשֻׁעַ (...) ואראה (וָאֵרֶא) בַשָּׁלָל אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף, וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ, וָאֶחְמְדֵם, וָאֶקָּחֵם; וְהִנָּם טְמוּנִים בָּאָרֶץ בְּתוֹךְ הָאָהֳלִי, וְהַכֶּסֶף תַּחְתֶּיהָ." (פרק ז, כ–כא)

Anna Om/shutterstock.com

המסמך המקורי החתום של אמנת ז'נבה משנת 1864

מה הבעיה בלקיחת שלל במלחמה? מדוע אוסר על כך אלוהים?
למרות שנראה לפעמים כי דרישות אלוהים בחוק החרם הן אכזריות, כדאי לדעת שחוקי התורה היו מהפכניים ביחס לחוקי המלחמה של העת העתיקה.

להמשך קריאה

המסר במקרא הוא כי יש להימנע עד כמה שאפשר ממלחמה, אך אם אין ברירה יש לפעול על פי קודים מסוימים כדי למנוע ביזה ואכזריות לשמה. גם כיום ישנם חוקים בשעת מלחמה. מדינות רבות בעולם ובהן מדינת ישראל , הסכימו ביניהן על קודים מסוימים שעליהם יש לשמור בזמן מלחמה, כדי לשַמר צלם אנוש. להסכמים אלו קוראים 'אמנת ז'נבה', אשר נכתבה בארבעה שלבים.
כדאי לדעת שמלבד חתימתה על אמנת ז'נבה, למדינת ישראל, אשר עברה לא מעט מלחמות, יש קוד מוסרי לצה"ל, אשר כתב הפילוסוף הישראלי אסא כשר, ואליו מחויבים כל החיילים והחיילות שלנו.

  • מדוע אלוהים אוסר על בני ישראל לקחת שלל במלחמה?
איך יודעים מי חטא? אורים ותומים
כיום לא ידוע לנו מה בדיוק היו האורים והתומים ואף לא ידוע כיצד בדיוק הם...
איך יודעים מי חטא? אורים ותומים
"וַיִּלָּכֵד עָכָן בֶּן כַּרְמִי בֶן זַבְדִּי בֶּן זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה." (ז, יח)
איור: בלה גולדנברג טייב

איור: בלה גולדנברג טייב

כיום לא ידוע לנו מה בדיוק היו האורים והתומים ואף לא ידוע כיצד בדיוק הם נראים, אך הצורך האנושי לבקש עצה מכוח עליון כלשהו לא השתנה, הרצון לפנות למשהו או למישהו שלכאורה יודע כול בניסיון לפתור בעיה או לחזות עתיד, קיים גם בימינו.

להמשך קריאה

לפי המסורת, היו האורים והתומים חלק מהחושן שנשא הכוהן הגדול. אדם (לרוב המנהיג) המתלבט או מבקש עצה היה יכול לפנות אל הכוהן הגדול ולשאול אותו שאלה, והכוהן הגדול היה משתמש באורים ובתומים כדי לקבל את תשובתו של ה'.

  • קראו את פסוקים יד-יח. אילו פעלים חוזרים בפסוקים וכיצד הם עוזרים לכם להבין כיצד פעל "האורים והתומים"?
חרם עכן ועונש קבוצתי
רגע, אבל אם עכן הוא האדם שחטא, אז מדוע כל העם נענש יחד עימו? ומדוע...
חרם עכן ועונש קבוצתי
"וַיִּמְעֲלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מַעַל בַּחֵרֶם וַיִּקַּח עָכָן בֶּן כַּרְמִי בֶן זַבְדִּי בֶן זֶרַח לְמַטֵּה יְהוּדָה מִן הַחֵרֶם וַיִּחַר אַף ה' בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל." (ז, א)
ערבות הדדית, מיכל בן חמו.

ערבות הדדית, מיכל בן חמו.

רגע, אבל אם עכן הוא האדם שחטא, אז מדוע כל העם נענש יחד עימו? ומדוע לאחר שנתפס, משפחתו כולה נענשה יחד עימו? מדוע חֶטאו של עכן מביא לידי ענישה של אחרים המקורבים אליו? זה נראה ממש לא צודק!

להמשך קריאה

ייתכן שקרה לכם דבר דומה פעם, אולי אפילו בכיתה, שתלמיד אחד עשה דבר האסור על פי חוקי בית הספר – וכל הכיתה נענשה. קוראים לעונש כזה עונש קיבוצי (קולקטיבי), ומטרתו פעמים רבות היא גם חינוכית "למען יִרְאוּ וְיִירָאוּ" וגם נובעת מתוך ההשקפה שלַקבוצה יש אחריות על היחיד וליחיד יש אחריות על הקבוצה. כך, כל אדם ואדם בקבוצה יימנע מלעשות דבר מה אסור מתוך ההבנה שהוא מסכן את חבריו.

  • מדוע חֶטאו של עכן מביא לידי ענישה של הקהילה כולה?
סרט לא עי עי עי
צפו בסרטון המסכם את מהלך ההתנחלות של עם ישראל בהנהגת יהושע. לפי הסרטון ועל פי...
סרט לא עי עי עי
"וַיִּשְׂרֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעָי וַיְשִׂימֶהָ תֵּל עוֹלָם שְׁמָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (ח, כח)

צפו בסרטון המסכם את מהלך ההתנחלות של עם ישראל בהנהגת יהושע.

  • לפי הסרטון ועל פי הכתוב בפרק, איזו השפעה הייתה לכיבוש העי (לאחר יריחו) על העמים מסביב?

קרדיט: יהושע א- יב: כיבוש הארץ/929 תנך ביחד, 2015