הפעם הכיבוש מצליח – כל מה שצריך הוא תכנון מוקדם ויד אלוהים
פרק ח, א-כח
הזמנה ללימוד
נשחק 'לספור עד עשר': נבקש מהכיתה לנסות לספור עד עשר כך שכל פעם מישהו אחר אומר מספר עוקב למספר הקודם בלי לתכנן מראש. אסור ששני תלמידים יגידו מספר בו זמנית. ננסה כמה פעמים.
כעת נמנה שני תלמידים שינחו מראש את הכיתה איך להצליח לספור ברצף בלי ליצור כפילות, ונספור עד עשר.
נשאל את התלמידים:
- מה היה יותר קל?
- למה לדעתכם הצלחתם טוב יותר כשתכננתם מראש?
נספר שהיום נלמד על כיבוש העי בפעם השנייה, והפעם עם ישראל מצליחים בכיבוש באמצעות תכנון מבצע צבאי ואסטרטגיית מלחמה בנויה היטב.
נקרין לתלמידים את התמונה ונשאל אותם:
- האם אתם יכולים לשער מתוך התמונה מה הייתה האסטרטגיה המתוכננת של יהושע?
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-כח ונקרא אותם יחד. נעצור כל כמה פסוקים ונבקש מתלמיד שהבין להסביר מה קרה עד כה. לאחר שנסיים לקרוא את הפסוקים נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים היכן נגמר התכנון ומתחיל הביצוע.
נכתוב על הלוח:
- פסוקים א-ח – תכנון הקרב.
- פסוקים ט-כט – ביצוע על פי התכנון וניצחון במלחמה.
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), בדף העבודה התלמידים יצטרכו למלא 'קלוז' כדי להבין את הקווים הכלליים של העלילה.
מבט שלישי
נחלק את התלמידים לזוגות ונקרין על הלוח את פסוקים ג-ה בפרק ז – ניסיון הכיבוש הראשון.
נקרא עם התלמידים ונבקש מכל זוג למצוא שני הבדלים בולטים בין הניסיון הקודם לניסיון הזה. נמלא את ההבדלים בטבלה על הלוח(ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נזכיר לתלמידים את הכיבוש הקודם – כיבוש יריחו ונשאל אותם:
- האם לדעתכם יש הבדל בין האופן שבו נכבשה יריחו לאופן שבו נכבשה העי?
נתמקד במידת האחריות והאקטיביות של עם ישראל בכיבוש הנוכחי, לעומת הכיבוש הניסי שהיה ביריחו.
- למה לדעתכם אלוהים לא עושה גם הפעם נס אלא שולח את העם להילחם בעצמו? (אלוהים רוצה לתת לעם יותר עצמאות ולהתחיל "לגמול" אותם מההרגל שכל הצרות נפתרות באמצעות ניסים. עם האדמה באה גם האחריות)
מבט לחיים
נכתוב על הלוח ציטוט מאת ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט הראשון שהגיע לירח:
"שתי הבעיות היחידות שאתה צריך לפתור כאשר אתה נוסע לירח הן איך להגיע לשם ואיך לחזור מהירח. אל תצא לדרך לפני שפתרת את שתי הבעיות."
נשאל את התלמידים:
- האם קרה לכם שהתחלתם משהו בלי לתכנן מראש, ושילמתם על כך מחיר? (למשל, יצאתם מהבית בלי מטרייה אף שהיה יום גשום ונרטבתם מאוד; הבאתם אוכל ליום שלם ואכלתם את כולו בהפסקת עשר; קמתם מאוחר ולא הכנתם את התיק לבית הספר…)
נשמע דוגמאות ונציע זה לזה הצעות כיצד אפשר להקפיד יותר בקלות על תכנון מוקדם.
לחלופין או בהמשך לכך, אפשר להתמקד בהעברת האחריות לניצחון במלחמה מידיו של אלוהים לידיו של העם.
ננסה לחשוב אם יש תחומים בחיינו שקשורים לתכנון מראש ושלאט-לאט אנחנו או ההורים שלנו רוצים שנהיה אחראים עליהם יותר ונישען פחות על ההורים שיעשו בשבילנו את העבודה: הולכים לבד לבית הספר, זוכרים לבד להכין שיעורים, מכינים בעצמנו את התיק ואת הבגדים ליום המחרת וכן הלאה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על כיבוש העי בניסיון השני. התמקדנו בתכנון המוקדם שנעשה הפעם ועזר לעם ישראל לנצח, ובעזרת אלוהים שהיה לצד העם.
מיומנויות: מילאנו קלוז, השווינו בין שני אירועים דומים.
מתודות: בעקבות ציטוט שקשור לנושא הפרק חשבנו על סיפורים דומים מחיינו וסיפרנו בכיתה.