הצגת הפרויקטים וסיכום
פסוקים א-יט
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נצפה בהצגת הפרויקטים של התלמידים, לאחר מכן נפגיש בין עבודות אומנות מערוצים שונים ונעמוד על הדומה והשונה ביניהן, ולבסוף נדון בגישות שונות לסיפור המקראי דרך דיון בהיגדים שונים והעמדתם על ציר. מומלץ לתעד ולאסוף את התגובות היצירתיות של התלמידים לעקדת יצחק, ולאחר מכן לאצור תערוכה בכיתה, או מצגת של העבודות.
הזמנה לקריאה
(מומלץ לארגן את הכיתה בצורת ח).
חלק א:
נזמין כל קבוצה להציג את הפרויקט שלה, לתת טעימה מהלימוד, ולשתף בתגובה היצירתית שלהם לעקדה.
חלק ב:
(אם אין זמן, אפשר לדלג על חלק זה) נבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות שבהן כל תלמיד מקבוצת לימוד אחרת, ונפגיש בין שתי יצירות מערוצים אומנותיים שונים שהם עסקו בהם. נשאל:
- איזו נקודה של שוני ואיזו נקודה של דמיון אפשר למצוא בין שתי היצירות?
נאסוף את התשובות מכמה תלמידים.
חלק ג:
בכל צד של הכיתה נתלה שלט – מסכים ולא מסכים. נקריא היגד ונבקש מהתלמידים למקם את עצמם בציר (אפשר לעמוד גם באמצע או בנטייה לכיוון אחד וכדומה). לאחר שהתלמידים עמדו נבקש מכמה תלמידים שיסבירו את דעתם. אפשר לעמת בין שני תלמידים מאותה קבוצה שנעמדו במקומות שונים. לאחר מכן נמשיך להיגד הבא. שימו לב שיש היגדים המתייחסים ליצירות שעסקנו בהם ויש היגדים המתייחסים לדעתם של התלמידים (אפשר לפתוח בשתיים-שלוש שאלות קלות לחימום ולהבנת המשחק: אני אוהב ללכת לישון מאוחר / אני בעד קיצור החופש הגדול / אני חושב ששיעור מתמטיקה מיותר וכדומה) להלן ההיגדים.
- היצירה שדנתי בה נאמנה מאוד לסיפור המקראי.
- היצירה שדנתי בה רוצה להגיד משהו על המציאות כיום באמצעות סיפור העקדה.
- היצירה שדנתי בה מבקרת את אברהם על שהקשיב לדבר האל.
- היצירה שדנתי בה מראה את החום והרכות שהיו בין אברהם ויצחק.
- לדעתי, חל שבר בין יצחק ואברהם שלא התאחה לאחר העקדה.
- לדעתי, המסר של העקדה הוא להראות מהי אמונה.
- לדעתי, אברהם בחר כראוי כאשר הקשיב לדבר האל.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: תחילה צפינו בהצגות של התלמידים את הפרויקטים שלהם. לאחר מכן הפגשנו בין שתי יצירות מערוצים שונים ומצאנו נקודה של דמיון ונקודה של שוני, ולבסוף הצפנו גישות שונות לסיפור המקראי בהתייחסות להיגדים שונים.
מיומנויות: אינטר-טקסטואליות, מדרש תמונה, מדרש שיר.
מתודות: פרזנטציה, מפגש בין יצירות מערוצים שונים, ציר מסכים-לא מסכים.