הציווי וההכנות לביצועו
פסוקים א-ה
הזמנה ללימוד
נתבונן בתמונת המזבח.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם שימש בעבר המבנה הזה? (להקרבת קורבנות)
בעולם העתיק, אדם שרצה להרגיש קרוב לאלוהים או לכפר על חטאים שעשה הקריב קורבן.
נדגיש את הקשר בין המילה 'קורבן' למילה 'קרוב'. לקורבן היו לוקחים בדרך כלל חיה (פר, כבש, עז, יונה או סולת), מביאים אותם אל המזבח ושורפים אותם באש.
בשיעור היום נלמד על ציווי של אלוהים להקריב קורבן אחר.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-ח בקול ובהטעמה, ונסביר את הפסוקים. נבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה איזה קורבן מצווה אלוהים את אברהם להקריב ואם נראה שאברהם מתכוון לקיים את הציווי הזה.
מבט שני
נאסוף את תשובות התלמידים לשאלות המטרימות: אלוהים מצווה את אברהם להקריב את בנו ונראה שאברהם הולך לקיים את הציווי הזה.
נקרא בעיון את פסוק א ונשאל את התלמידים:
- מה אנחנו יודעים, אבל אברהם אינו יודע? (שזה רק ניסיון, ושכבר מההתחלה אלוהים אינו מתכוון באמת שאברהם יקריב את בנו)
- מה אלוהים רוצה לבדוק בניסיון? (אם אברהם מאמין בו עד כדי כך שהוא יהיה מוכן לעשות כל מה שיבקש, אפילו אם זה קשה לו מאוד)
- אלוהים קורא לאברהם: "אַבְרָהָם". מה תשובתו של אברהם? ("הִנֵּנִי" – אני כאן, מוכן לעשות מה שתבקש)
- בפסוק ב אלוהים קורא ליצחק בכמה שמות. מהם?
נכתוב אותם במחברת:
"בִּנְךָ", "יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ", "יִצְחָק".
- למה אלוהים קורא ליצחק בכל כך הרבה שמות? (אולי כדי שיהיה ברור בדיוק במי מדובר, אולי כדי שאברהם יהיה מסוגל לשמוע את הציווי הוא היה צריך להינתן בהדרגה)
- לאן בדיוק אלוהים מצווה את אברהם ללכת? (להר כלשהו בארץ המוריה. אברהם עוד לא יודע לאיזה הר בדיוק)
- בין אילו שני דברים חשובים בחייו אברהם נדרש לבחור? (בין הבן שלו לבין האמונה שלו באלוהים)
- מה אברהם עונה לאלוהים? (הוא לא עונה, הוא שותק)
- סמנו בפסוק ג את כל הפעלים, זהו אותם לפי וי"ו ההיפוך. (וַיַּשְׁכֵּם, וַיַּחֲבֹשׁ, וַיִּקַּח, וַיְבַקַּע, וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ)
- למה לדעתכם יש פעלים רבים כל כך בפסוק אחד? (אולי כדי להראות לנו שאברהם עושה מה שאלוהים אמר לו בלי לדבר ובלי להתווכח)
נקרא שוב את הפסוק ונשאל:
- האם כתוב משהו רגשותיו של אברהם באותו זמן? (לא)
- מה לדעתכם הוא מרגיש? (בלבול, עצב, מתח, חרדה)
- עם מי אברהם הולך? (עם שני הנערים המשרתים שלו ועם יצחק בנו)
אחרי שלושה ימי הליכה, כאשר אברהם רואה מרחוק את המקום אשר אליו אמר לו אלוהים לבוא אברהם ויצחק נפרדים מהנערים ואברהם מבקש מהם לחכות להם עד שישובו.
מבט שלישי
נשווה בין הציווי הראשון לאברהם המופיע בפרק יב פסוק א לבין הציווי הזה בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). על סעיפים א-ב כדאי לענות עם התלמידים במליאה, על סעיפים ג-ד יענו התלמידים באופן עצמאי כדי לוודא הבנה.
מבט לחיים
ראינו שאברהם היה מוכן לוותר על הדבר שהיה כמעט החשוב לו ביותר בחיים, בגלל האמונה שלו.
הילדים לרוב אינם נאלצים, כמו אברהם, להקריב את הדברים החשובים להם ביותר, ולכן נתבונן על מידת הוויתור שדומה להקרבה, ובה התלמידים נתקלים לעיתים קרובות יותר:
נבקש מהתלמידים לומר אילו דברים חשובים להם בחיים. נכתוב על הלוח את דברי התלמידים (המשפחה שלי, החברים שלי, כדורגל, לימודים, חוג או תחביב, לומר אמת וכו'). נשאל את התלמידים:
- האם קרה פעם שהייתם צריכים לוותר על אחד מהדברים האלה כי מישהו אמר לכם לוותר? (למשל לוותר על השתתפות בחוג בגלל אירוע משפחתי, לשקר כדי למצוא חן בעיני חבר וכו')
נבקש מכל תלמיד לצייר או לכתוב על מקרה שבו ויתר על דבר שהיה לו חשוב מאוד. נתבונן בציורים ונשאל:
- על מה ויתרתם?
- מה גרם לכם להחליט לוותר?
- מה הרווחתם מן הוויתור?
- מה הפסדתם ממנו?
- האם כעת במבט לאחור אתם שמחים על הוויתור או מתחרטים עליו?
- מתי חשוב לוותר בחיים?
- מתי לא כדאי לוותר?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הציווי של אלוהים לאברהם, שבעקבותיו נדרש אברהם לוותר על אחד משני הדברים החשובים לו בחייו – האמונה שלו באלוהים או הבן שלו. עקבנו אחרי מעשיו של אברהם המתכונן לקיום הציווי הבלתי אפשרי שקיבל ועצרנו עם הנערים המחכים לשובם של אברהם ויצחק. שוחחנו על מקומם של הוויתור וההקרבה בחיינו.
מיומנויות: זיהוי פעלים, השלמת פערים בטקסט (הרגשות של אברהם) השוואה בין פסוקים.
מתודות: התבוננות בתמונה – ריאליה מקראית, שאלות במליאה, דף לעבודה עצמית, ציור או כתיבה אישית.