הרחבה: דוד ובת שבע בפרשנות
פרק יא
בכמה מילים
לאחר שקראנו את הפרק והבנו את המתרחש בו נותרו עדיין שאלות מוסריות ורגשיות רבות שלהן לא מצאנו תשובה. במהלך הוראה זה נערוך עיון מעמיק בקבוצות קטנות בשלוש הדמויות העיקריות בפרק ונתמודד עם השאלות המורכבות העולות לגבי כל אחת מהדמויות.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שש או תשע?
נקרין על הלוח את התמונה מעזר ההוראה: שש או תשע?
נדון עם התלמידים בשאלות אלה:
- מה קורה בתמונה?
- מי לדעתכם צודק מבין השניים?
- כיצד שני האנשים בתמונה יכולים להכריע בוויכוח ביניהם?
- אילו מצבים מחייכם הציור הזה מזכיר לכם?
אפשרות שנייה – גיבורי-על או דמויות בעלות עומק?
נבקש מהתלמידים להעלות שמות של גיבורי-על שהם מכירים מילדותם, ונרשום את שמותיהם על הלוח. נדון:
- מה מאפיין גיבורי ילדות?
- האם גיבורי הילדות, או הגיבורי-על עושים מעשים רעים?
- האם כשגדלתם הגיבורים שלכם השתנו?
- האם גם בני נוער ומבוגרים אוהבים גיבורי-על? נסו לחשוב מדוע.
סיכום וקישור לפרק: אנשים וילדים אוהבים גיבורי-על – דמויות מושלמות בעלות כוחות יוצאי דופן, משום שיש להם גם מניעים אנושיים ומגוון צדדים, ולכן גם מצליחים להתחבר אליהם. ואולם כאשר אנו גדלים המשיכה לדמויות כאלה יורדת כיוון שדמויות מושלמות כאלה עלולות להפוךלמשעממות ולא מציאותיות. דמויות מציאותיות יותר אף פעם אינן מושלמות, ולכן מעניין יותר לנסות להבין אותן לעומק. התנ"ך אינו מנסה להציג לנו דמויות של גיבורי-על אלא דמויות אנושיות מורכבות ובהן נתעמק במהלך הוראה זה.
הזמנה לקריאה
גם אחרי שהשלמנו את קריאת הפרק ואת ההבנה הבסיסית של המתרחש בו, עדיין נותרו לפנינו שאלות מטרידות רבות שעודן פתוחות לדיון ולפרשנות. כעת נתעמק בפרשנויות מסורתיות ומודרניות המנסות להשיב לשאלות המהותיות הנוגעות לדמויות העיקריות בפרק: דוד, בת שבע ואוריה.
למורה: חשוב לערוך לתלמידים היכרות בסיסית עם עולם הפרשנות המסורתי והמודרני – במיוחד אם זו פעם ראשונה שבה לומדים ברצינות פרשנויות בכיתה. רצוי להדגיש לתלמידים כי פרשנות לרוב עולה אל מול קשיים בטקסט – ביטויים לא ברורים, פערים ושאלות. כמו כן, חשוב להסביר בקצרה על ההבדל בין פרשנות מסורתית לפרשנות ביקורתית.
חשוב להבהיר לתלמידים כי פרשנות מכל סוג אינה חלק מהטקסט המקראי, אלא היא חלק מהדיון בעולם היהודי סביב הטקסט המקראי. משום כך, אין לראות באמירות של פרשנים הסבר סופי ומחייב של הטקסט המקראי.
ניתוח דמות בקבוצות:
נחלק את הכיתה לקבוצות של שניים-שלושה תלמידים. כל קבוצה תקבל ערכת דמות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) הנוגעת לאחת מהדמויות העיקריות בפרק. כל ערכה מציגה שאלה הנוגעת להתנהלותה של הדמות בפרק ומביאה כמה פרשנויות המנסות לענות לשאלה זו. התלמידים יעבדו יחד על הדף במשך כ-15 דקות, ובזמן הנותר יציגו את תוצריהם.
מבט לחיים
מעניין לדון בסיום למידת הפרק המורכב הזה בשאלות אלה:
- מדוע לדעתכם הפרק הזה בתנ"ך?
- מה לדעתכם אנחנו מרוויחים מכך שהפרק הזה בתנ"ך? לא היה עדיף בלעדיו?
מכתב:
מכתב בדוי שכתבה אודליה כרמון מבת שבע לאוריה. במכתב היא מציגה את עמדתם המוחלשת של בת שבע ואוריה ביחס לשליטם דוד, ואת תחושת חוסר הצדק העולה מתוך ההתרחשות בפרק.
קורבנוּת:
במאמרו של מיכאל הנדלץ, 'אף אחד לא תמים בסיפור הזה' בקישור זה הוא מערער על העמדה הקורבנית של בת שבע ואוריה ומציע לראות את הדברים באופן קצת אחר.
דוד ובת שבע ויהודה ותמר:
במאמרו 'פרשת דוד ובת שבע (חלק ב)' הרב אמנון בזק מציג הקבלות מעניינות בין סיפור דוד ובת שבע לסיפור יהודה ותמר