התגלות יוסף אל אחיו
פסוקים א-טו
הזמנה ללימוד
נציג על המסך או נתלה על הלוח כרטיסי רגשות. נבקש מהתלמידים לספר (או לכתוב) בקצרה את סיפור יוסף עד כה תוך התייחסות לכל הרגשות בכרטיסים, כאשר ניתן להשתמש בכל רגש יותר מפעם אחת.
נזכיר שעצרנו במתח- האם יוסף יסכים לשחרר את בנימין או לא?
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א- טו בפרק מ"ה תוך הדגשת הרגשות העולים מן הטקסט באופן הקריאה.
נבקש מהתלמידים לשים לב תוך כדי הקריאה לרגשות העולים מן הסיפור בפרק זה.
מבט שני
- יוסף מאוד מתרגש מהנאום של יהודה וכבר לא יכול יותר להתאפק. מה הוא מבקש מכל המשרתים שלו? (לצאת מהחדר)
- מה עושה יוסף ברגע שהוא נשאר רק עם אחיו? (בוכה בקול רם מאוד, עד שכל המצרים שומעים)
יוסף אומר לאחים "אני יוסף" ושואל אותם מיד "העוד אבי חי?"
- למה השאלה הזו מוזרה? (כי כרגע יהודה סיים נאום שלם שבו סיפר לו על יעקב שעוד חי…)
- אז למה בכל זאת הוא שואל את זה? (אולי הוא חושב שהם סתם אמרו את זה לשליט מצרים כדי לעורר את רחמיו, אבל באמת יעקב כבר מת. הוא מגלה לאחים מי הוא כדי לקבל תשובה אמיתית לשאלה הזו)
- מה האחים עונים לו? (הם לא מצליחים לענות "כי נבהלו מפניו")
- מה זאת אומרת "נבהלו מפניו"- למה הם לא עונים (אולי מרוב הלם על השינוי הפתאומי, ואולי מרוב פחד מיוסף שבטח ינצל עכשיו את מעמדו כדי לנקום בהם על מה שעשו לו)
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את כל פסוקי היחידה ולסמן בשני צבעים שונים את כל מה שיוסף אומר ואת כל מה שהאחים אומרים. התלמידים יגלו שרק יוסף מדבר והאחים ממשיכים לשתוק…
יוסף מבין שהאחים מפחדים ומנסה להרגיע אותם- "אל תעצבו ואל יחר בעיניכם כי מכרתם אותי הנה" למה יוסף מנסה להרגיע את האחים? למה הוא סולח להם?
יוסף סולח להם משתי סיבות, שקשורות לסיבתיות הכפולה אותה הזכרנו לאורך כל הלימוד של סיפורי יוסף:
- הסיבה הראשונה, המציאותית- הוא הקשיב לנאום של יהודה והבין שהם מתחרטים על מה שעשו ובאמת עברו שינוי, והראיה שהם עושים כל מאמץ להיות ערבים לבנימין – בנה השני של רחל (בניגוד ליוסף עצמו שהם לא הרגישו ערבים כלפיו)ולא יחזרו שוב על אותה התנהגות ולכן מוכן לסלוח להם.
- הסיבה השניה, העל טבעית- הוא מבין שאמנם האחים הם אלה שזרקו אותו לבור אך אלוהים הוא זה שתכנן את הכל. עוד מאז הבטחתו לאברהם בברית בין הבתרים: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם …". אלוהים תכנן להוריד את עם ישראל למצרים, ודאג שהאחים יזרקו את יוסף לבור כדי שיגיע לשם לפניהם, יהפוך לשליט מצרים וידאג להם שם.
- איזו מהסיבות יוסף מזכיר בפירוש בפסוקים שלנו? (הסיבה השניה, העל טבעית: "כי למחיה שלחני אלוהים לפניכם", "לא אתם שלחתם אותי הנה, כי האלוהים")
- מה מבקש יוסף מהאחים? (לספר ליעקב שיוסף חי, שהוא שליט מצרים ושהוא מזמין אותו ואת כל משפחתו לבוא לגור קרוב אליו במצרים בארץ גושן, לפחות למשך חמש השנים הקרובות בהן צפוי רעב)
"ארץ גושן" היא אזור מסוים בתוך מצרים, לא אותו אזור שבו גר יוסף עצמו. למה יוסף מציע לשכן את משפחתו שם ולא יחד איתו? (בפרק מו, לג מופיעה הסיבה. (ארץ גושן הייתה ארץ עם מקום מרעה לצאן, בנוסף, יוסף רצה שאחיו רועי הצאן לא יחיו בין המצרים משום שהתרבות המצרית רואה את רעיית הצאן כתועבה)
מה גורם לאחים בסופו של דבר לדבר עם יוסף? (שהוא מדבר על ליבם ומפוגג את המתח על ידי הורדת האשמה המוחלטת מהם. בנוסף, הוא נופל על צוואריהם ובוכה. המילים החמות של יוסף וביטוי חזק של רגש הוא זה שמרגיע ומשחרר)
מבט שלישי
למה יוסף, שנמצא במעמד כל כך מכובד במצרים, שולח את האחים לבשר ליעקב שהוא חי ולא נוסע אליו בעצמו? ולמה הוא חיכה עד עכשיו בשביל לספר לו שהוא חי? הרי כבר 9 שנים לפחות הוא שליט מצרים! (7 שנות שובע ועוד שנתיים רעב)
נשמע תשובות אפשריות מהתלמידים. (אולי פרעה לא הרשה ליוסף לצאת ממצרים, אולי יוסף קצת חשש שלאביו כבר לא אכפת ממנו, אולי יוסף חיכה לראות כיצד הדברים יתגלגלו כי לפי תפיסתו אלוהים מגלגל את המציאות והוא ממתין לראות כיצד זה יתגלגל)
מבט לחיים
יוסף והאחים שלו נפגשו אחרי הרבה שנים שלא התראו. אילו רגשות ראינו בפגישה שלהם? (התרגשות, הלם, חשש…)
נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרה שבו מישהו שלא ראו הרבה זמן חזר בפתאומיות, ולנסות להיזכר מה הרגישו (אבא מהמילואים, אמא מחו"ל וכו')
נשמיע את השיר "שוב" ונבקש מהתלמידים לבדוק אילו רגשות הם מזהים בו.
נדבר על המושג "רגשות מעורבים". לפעמים הרגש שלנו מורכב מכמה רגשות ביחד, ולפעמים הרגשות האלה אפילו הפוכים אחד מהשני- פגישה פתאומית, גם אם היא מאוד משמחת, יכולה גם להבהיל או להלחיץ אותנו, ולפעמים הערבוב הזה של הרגשות קצת מבלבל, בדיוק כפי שקרה לאחים של יוסף.
בנוסף, אפשר גם לדבר על המחילה, והצורך לחזור ולהסתדר יחד אחרי הרבה שנות נתק. כיצד עושים זאת? מה זה דורש מאתנו? כיצד אפשר לשוב ולהיות אוהבים אחרי כל הכעס והתסכול שהצטבר במשך השנים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו שיוסף כבר לא יכול להתאפק ומגלה לאחיו מיהו, אבל למרות השמחה שבפגישה, האחים נאלמים ולא מצליחים לדבר, עד שהוא מדבר אליהם, מחבק אותם ובוכה איתם. שמענו את יוסף מבקש מהם להודיע סוף סוף ליעקב על מצבו ולהזמין אותו להצטרף אליו למצרים ושוחחנו גם על הסיבות שבגללן יוסף לא סיפר ליעקב עד עכשיו שהוא בסדר.
מיומנות: המושג "סיבתיות כפולה", הבנת סיפור מנקודות מבט שונות
מתודה: שיחזור הספור באמצעות כרטיסים רומזים, סימון דוברים בטקסט, לימוד בזוגות, האזנה לשיר, שיח מטבי