התגלות מלאך ה'
פרק ה, יג-טו
הזמנה ללימוד
נבקש מן התלמידים להסיר את הנעליים בכניסה לשיעור ולהניח אותן בפתח הכיתה.
אפשרות סולידית יותר היא להקרין לתלמידים תמונה ולשאול אותם: איפה זה מצולם? אתם מכירים מקומות שמורידים את הנעליים בכניסה אליהם?
נספר להם שבדתות רבות, למשל באסלאם, חייבים להסיר נעליים בכניסה למקומות מקודשים, וגם בעם היהודי הכוהנים במקדש הסירו את נעליהם, ועד היום הם מסירים את נעליהם בשעה שהם מברכים את העם בבית הכנסת.
נשאל את התלמידים: למה לדעתכם נוהגים כך? מה זה אומר כשמישהו מוריד נעליים בכניסה למקום מסוים?
היום נקרא בשני מקורות בתנ"ך על הציווי להוריד נעליים, ציווי אחד למשה ואחר ליהושע. נדבר על היחס שבין הקטעים שנלמד, ונשים לב שהמילים 'של נעלך' נהפכו לביטוי מוכר בשפה.
מבט ראשון
נקרא בקול את פגישת המלאך עם יהושע. לאחר מכן נורה לתלמידים לקרוא קריאה דמומה של תחילת סיפור הסנה (שמות פרק ג פסוקים א-ז). ננחה את התלמידים לכתוב לעצמם במהלך הקריאה הזאת כמה שיותר נקודות דמיון בין מעמד הסנה לפגישה של יהושע עם המלאך.
מבט שני
ביאורי מילים:
- לְנֶגְדּוֹ – מולו.
- שְׁלוּפָה – מושטת לקרב
- הֲלָנוּ – האם אתנו.
- לְצָרֵינוּ – עם אויבינו.
- וַיִּשְׁתָּחוּ – השתחווה.
- שַׁל – הורד.
נבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה במחברת:
- מי הם הגיבורים בשמות ג, ומי הם ביהושע ה?
- היכן מתרחש כל מפגש?
- לפני איזה אירוע משמעותי מתרחש כל מפגש?
- העתיקו את הפסוקים הדומים מתוך שני הקטעים.
- כתבו במילים שלכם את דו-השיח בכל מפגש.
מבט שלישי
נדון בכיתה:
- במה דומה מצבו של יהושע למצבו של משה במעמד הסנה?
- במה המפגשים הללו השפיעו על חייהם של משה ויהושע?
- באילו מקומות נוספים בפרקים שלמדנו ראינו דמיון בין משה ליהושע? (למשל, חציית הירדן וקריעת ים סוף)
- במה שני המנהיגים שונים ובמה הם דומים?
- האם לדעתכם יהושע מרגיש ממשיך של משה?
- מה יותר קשה: להיות מנהיג מתחיל כמו משה, או מנהיג ממשיך כמו יהושע?
לסיכום החלק הזה, אנו רואים שלמקרא חשוב להדגיש את ההמשכיות שבמנהיגות של יהושע – הוא הממשיך של משה. יהושע מנהיג חזק ובעל סמכות שבעזרת האל מצליח לבסס את סמכותו בעם ישראל ולהנהיג אותם אל האתגר של המלחמה ביריחו. להיכנס לנעליים של מנהיג כמו משה זו משימה עצומה ואף מפחידה, ואנו רואים שיהושע עושה זאת.
מבט לחיים
נתעכב על השלת הנעליים. אילו מפגשים גורמים לנו "להשיל נעליים" (באופן מטפורי)? מתי אנחנו מרגישים מלאי פליאה, יראה או התרוממות רוח?
לסיכום השיעור יקבלו התלמידים משימה: לבקר במקום או לשוחח עם אדם שגורם להם לחוש מלאי פליאה והתרוממות רוח, לתאר את האירוע הזה ואת השפעתו עליהם. לחלופין אפשר לכתוב על הלוח בגדול את הביטוי 'של נעלך מעל רגלך' ולבקש מהתלמידים להציע באילו מקומות אנו חשים את חוויית 'של נעלך'.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דרך הקריאה על המפגש בין יהושע למלאך עמדנו על הדמיון בין הפסוקים ביהושע למעמד הסנה בשמות ג. דיברנו על הדמיון והשוני בין יהושע למשה, ועל הרגשות המיוחדים המתלווים למפגשים שלהם עם האל.
מיומנויות: השתמשנו באיתור מידע והשוואה בעבודת ההבנה של הפרק, בהבעה בעל פה בדיונים השונים, וביוזמה אישית והבעה בכתב במשימת הסיכום.
מתודות: הורדת הנעליים בכניסה הייתה שער חווייתי לשיעור שדרכו התבוננו באופי המפגש של יהושע ומשה עם האל. במהלך השיעור השווינו בין האירועים הללו ושוחחנו על תחושותיו של יהושע ברגע ההתגלות.