התיקון של עם ישראל והשפעתו
פסוקים א-יב
בכמה מילים
מהלך הוראה זה מתמקד בתהליך התיקון של עם ישראל לאחר תקופה של אנרכיה וחטאים. שמואל מקבץ את העם ומוביל אותו בתהליך חשבון נפש פנימי המתמקד בשיבה אל אלוהים. התיקון הפנימי מחזק ומגבש את העם, ומוביל גם להצלחה חיצונית – ניצחון מרשים על פלשתים ואחריו שנות שקט ושלווה. נקשור את הדיון באפשרות לתקן היבטים בחייהם של התלמידים, וליכולת החשובה של בני אדם להכיר בטעויותיהם ולהתמודד אתן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- לתקן את העולם:
נחלק לתלמידים עותקים של הסיפור "לתקן את העולם" (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור), נקרא אותו יחד ונדון בו:
- האם המדען חשב שבנו יצליח לתקן את העולם המפורק? מדוע?
- האם הילד היה מצליח לתקן אם היה מתרכז רק בעולם?
- מה בסופו של דבר אפשר לילד להצליח בתיקון?
- מה לדעתכם המסר שהסיפור מעביר לגבי היכולת שלנו לתקן את העולם ואת עצמנו?
בני אדם במהותם אינם מושלמים, כולנו מועדים וטועים. אך בידי בני האדם יש גם יכולת יפה וחשובה לתקן. אפילו עם שלם יכול לתקן את עצמו יחד, כפי שנראה בפרק.
אפשרות שנייה- אמונה בתיקון:
נכתוב על הלוח את הציטוט שלהלן מתוך כתבי רבי נחמן מברסלב:
"אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן"
נדון במליאה על המשפט:
- מה דעתכם על המשפט?
- במה לדעתכם אנשים מאמינים יותר, באפשרות שמשהו יתקלקל או באפשרות שמשהו יתוקן?
- האם יש מקרים שבהם הקלקול גדול כל כך שכבר אי אפשר לתקן? מהם? מה מאפיין אותם?
- חשבו על מצבים שבהם תיקנתם משהו בחיים שלכם. זה לא חייב להיות דבר גדול במיוחד, יכול להיות בקשת סליחה, שיפור עצמי. שתפו את הכיתה.
הזמנה לקריאה
כדי להיזכר באירועי הפרקים הקודמים מומלץ לפתוח בסרטון שמסכם את שמואל א פרקים א-ז, כדאי לעצור בדקה 4:05 כדי לא לחשוף את המתרחש בפרק ז.
אם לא הקרנתם את הסרטון, חשוב להזכיר כמה נקודות חשובות מהפרקים הקודמים: דמותו ומעמדו של שמואל, אובדן ארון אלוהים ונדודיו, תחושה כללית של אנרכיה.
נקרא עם התלמידים את פסוקים א-ב ונסביר אותם. פסוקים אלו מציגים רקע חשוב להתרחשות בפרק. בפתיחה ללימוד אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב במחברת דבר שנמסר בפסוקים אלו ושהם משערים שיהיה בעל חשיבות להמשך הפרק.
נסכם: ארון אלוהים נמצא בקריית יערים לאחר תקופת נדודים, עברו עשרים שנה וכעת העם נמשך חזרה לאלוהים.
נקרא את פסוקים ג-ז ונשאל את התלמידים:
- מהו החטא של בני ישראל העולה מפסוק ג? (הם עובדים אלוהים אחרים לצד עבודת אלוהים)
- מהי דרישתו של שמואל מהעם? (שמואל דורש מהעם להאמין רק באלוהים ולעבוד רק אותו. כאן בא לידי ביטוי החידוש המונותאיסטי שמאפיין את האמונה הישראלית)
פעמים רבות בתנ"ך נראה שבני ישראל מתנדנדים בין משיכה לעבודה זרה כמו הגויים בסביבה, לבין הרצון לשוב אל אלוהי ישראל. נדון עם התלמידים:
- מדוע לדעתכם בני ישראל נמשכים לעבוד אלים אחרים? ומה לדעתכם גרם לעם לרצות לשוב אל אלוהיו? (פער בין רצון להיות ככל הגויים לבין שימור הברית עם אלוהים)
- בפסוק ג שמואל אומר לעם: "אִם בְּכָל לְבַבְכֶם אַתֶּם שָׁבִים אֶל ה'…" – מדוע שמואל מוודא כי העם שב לאלוהים בכל ליבו? (השיבה בכל הלב מכוונת לכך שהם לא יעבדו גם את אלוהים וגם את האלים האחרים)
- על מה העם מוותר כאשר הוא נענה לבקשת שמואל ומסיר את "אֱלֹהֵי הַנֵּכָר"? (בין היתר, היטמעות בעמי הסביבה)
בעת העתיקה רוב עמי המזרח הקדום האמינו באלילים רבים שפעלו באזורים מסוימים ובתחומים מסוימים. בהליכתם אחרי אלים אחרים בני ישראל נמשכים אחרי עמי הסביבה.
בפסוקים ה-ז מתואר מעין טקס תיקון וחזרה בתשובה בהנהגת שמואל. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים שוב ולחפש שורש שחוזר בפעלים בכל שלושת הפסוקים. השורש המנחה שמופיע שלוש פעמים בקטע הוא קב"צ.
- מה לדעתכם משמעות החזרה על פעלים מהשורש קב"צ? (הצעה לתשובה: אפשר לעסוק במילה קבוצה, על פעולת האיחוד של העם ועל הכוח הנובע ממנה)
- כיצד שורש זה מתקשר לתיקון שבני ישראל עושים בפסוקים אלו? (החזרה על שורש קב"צ רומזת כי חלק מתהליך התיקון קשור גם באיחוד מחדש של עם ישראל)
- כיצד הפלשתים מפרשים את ההתקבצות של עם ישראל, וכיצד הם מגיבים? (כהכנה למלחמה, הם מתארגנים ויוצאים לקרב נגדם)
- האם התקבצות זו מזכירה סיפור שכבר פגשנו? (מלחמה זו היא מעין מלחמת ראי למלחמה באבן העזר שבה נשבה ארון פלשתים בפרק ד)
- מה משמעות ההשוואה בין שתי ההתרחשויות? (המלחמה שבה נשבה הארון מסמלת שפל באמונה של העם לצד אמונה חזקה בכוחם. כאן המצב הפוך: העם חושש, אך האמונה חזקה. ההשוואה מחזקת את הבנת תהליך השינוי שהעם עבר)
נקרא את פסוקים ח-יב ונעבור לעבודה עצמאית:
מיד אחרי השיבה של העם לה' בהנהגת שמואל, בני ישראל מביסים את פלישתים תבוסה מוחצת לאחר שנים רבות שבהן סבלו ופחדו מהם. כתבו במחברותיכם:
- מיהם הגורמים הפועלים בצד של בני ישראל? (אלוהים, שמואל והעם)
- במה תרם כל אחד מהם לניצחון?
נסכם: בפרק זה חל שינוי במצב של העם ביחס לפרקים הקודמים.
- מה לדעתכם היה השינוי החשוב ביותר?
- כיצד השפיע התיקון של בני ישראל על תוצאות הקרב מול אויביהם המרים?
- מה לדעתכם האווירה בעם לאור התיקון?
מבט לחיים
בפרק ראינו ששמואל והעם עושים שורה ארוכה של פעולות כחלק מתהליך התיקון והשיבה לאלוהים (נעסוק בפעולות האלו גם במהלך ההוראה הבא). נחלק את הכיתה לזוגות, ונבקש מכל זוג לחשוב על 3-5 פעולות שאדם שרוצה לתקן קלקול בחייו צריך לעשות (למשל – להודות בבעיה או בטעות). התלמידים ירשמו את הצעותיהם ויציגו את תוכניות התיקון שלהם לכיתה.
לסיכום נדון:
- האם אתם מיישמים בחייכם את ההצעות שעלו כאן?
- לאור המתרחש בפרק – האם אתם מאמינים שבכל מצב בחיים אפשר לתקן?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מהלך ההוראה הראשון עוסק בתהליך התיקון שעבר עם ישראל בהנהגת שמואל – תהליך שמקרב את העם חזרה לדרכו של אלוהים וגם מחזק את העם ומאפשר לו לגבור על אויביו.
מיומנויות: זיהוי וניתוח מילה מנחה, התעמקות במושג 'מונותיאיזם' וביטויו במקרא.
מתודות: משחק המחשה, דיונים במליאה, תזכורת באמצעות סרטון, עבודה עצמית ועבודה בזוגות.