"וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע"
פסוקים א-יג
בכמה מילים
אלוהים מבקש ממשה לדבר אל הסלע, משה בוחר להכות ואלוהים מעניש אותו על שלא האמין בו.
הזמנה ללימוד
נפתח במשחק תלונות – נשאל את התלמידים:
- מתי בפעם האחרונה התלוננתם ועל מה?
נכתוב כמה מן התלונות על הלוח.
נספר שהיום אנחנו שוב הולכים לפגוש בעם ישראל מתלונן ובתגובת אלוהים ומשה לתלונותיו.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ב-יג במליאת הכיתה ונבאר מילים קשות בזמן הקריאה. מלים קשות לדוגמה: "וַיִּקָּהֲלוּ", "וּבְעִירֵנוּ", "הַמֹּרִים", "לְהַקְדִּישֵׁנִי".
נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים ונבקש מהם להדגיש בשלושה צבעים את הדוברים והפועלים בפרק: בצבע כחול התלמידים יסמנו מה אומר ועושה העם; בצבע אדום ידגישו מה אומר ועושה אלוהים; ובצבע ירוק – מה אומר ועושה משה.
מבט שני
נמחיז בכיתה את הסיפור בקצרה לצורך הבנת העלילה: נבקש שלושה מתנדבים שישחקו את אלוהים, משה ואהרון. שאר הכיתה תהיה העם. נציג את המתרחש בפרק בארבע מערכות:
- מערכה ראשונה – העם בוכה ומתלונן למשה ואהרון.
- מערכה שנייה – משה ואהרון נמלטים לאוהל מועד ואלוהים מנחה אותם לדבר אל הסלע ולהוציא מים לעם.
- מערכה שלישית – משה ואהרון עומדים מול העם ומכים בסלע, והסלע מוציא מים.
- מערכה רביעית – אלוהים קורא למקום 'מי מריבה' ומודיע למשה ואהרון כי עונשם הוא שלא יזכו להיכנס לארץ. בחלק זה נוכל ללמוד את מדרש השם 'מי מריבה' – המקום שבו משה רב עם העם וגם אלוהים רב עם משה.
מבט שלישי
נחלק את התלמידים לזוגות. נבקש מכל זוג לקרוא שוב את פסוק ח ולאחריו את פסוק יא, לקרוא את הפרשנויות המוצעות לעונש שקיבל משה, לחשוב איזו פרשנות מקובלת עליהם ולהציע הסבר נוסף.
לאחר העבודה בזוגות נחזור למליאה ונשאל:
- מה אתם חושבים על העונש שקיבל משה?
- האם לדעתכם הוא מתאים לחטא?
מבט לחיים
אלוהים מבקר את משה ואהרון על שאחרי כל מה שהם עברו יחד, הם לא עשו כנדרש מהם. נשאל את התלמידים:
- האם קרה לכם שלא סמכתם על מישהו שיעשה דבר כפי שביקשתם?
נתמקד בחשיבותה של תחושת האמון במערכת יחסים, וכשנפגע האמון עולה כעס רב בצד הפגוע.
נחלק את הכיתה לזוגות. כל זוג יכתוב סיפור על מקרה הלקוח מחיי אחד מהם. בסיפור התלמיד חווה פגיעה באמון שהוא נתן במישהו. כל זוג יעביר לזוג שלימינו את הסיפור והזוג שמקבל את הסיפור יקרא אותו ויציע לזוג הכותב פתרון.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הבחירה של משה להכות בסלע במקום לדבר אליו לאחר תלונות העם, ועל כעסו של אלוהים על משה ואהרון בעקבות כך ועל העונש שאלוהים מטיל עליהם – שלא יזכו להיכנס לארץ אחרי כל המסע המפרך במדבר.
מיומנות: זיהוי פועלים ודוברים בטקסט, המחזה להבנת הטקסט, למידה בזוגות.
מתודות: חשבנו על מצבים בחיינו שבהם נפגע האמון ועל פתרונות למצבים האלו במטלת כתיבה אישית בזוגות.