"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה"- על הכוח החבוי בנאום יהודה
בכמה מילים
בפרק זה הדרמה בין יוסף לאחיו מגיעה לשיאה. יהודה נושא בו את הנאום הארוך בתורה (17 פסוקים, 218 מילים) כדי לשכנע את יוסף לא לאסור את בנימין. נאומו רב העוצמה מבקיע את חומותיו של יוסף. ביחידה זו נבקש לעמוד על כוחו ועל ייחודו של הנאום המרשים הזה וכיצד הוא מבטא את השינוי שחל אצל האחים וכיצד הנאום השפיע על יוסף.
*הערה למורה: שיעור זה ארוך יחסית ומציע ניתוח מעמיק של נאום יהודה- אפשר לברור מתוכו אתהקטעים שתרצו ללמד. בשלב השלישי נבחן כמה היבטים בנאום- אפשר לבחור באילו מהם להתמקד בהתאם לאילוצי הזמן והמערכת, ובהתאם לטעם האישי.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: לשאת באחריות ולתקן טעויות
נבקש מהתלמידים לקחת שני פתקים – על הראשון יכתבו אירוע שהם עשו בו טעות;ובפתק השני יכתבוכיצד הם יכולים לפעול אחרת בפעם הבאה.
הצעה שנייה: כעס ופיוס
נבקש מתלמיד מתנדב לחשוב על דבר שהכעיס אותו מאוד בעבר. נברר אתו מה הכעיס אותו ונשאל:
- מה הצליח לפייס אותו כשכעס? מה היה המפתח לריכוך?
בהמשך נקשר זאת לפנייה של יהודה לרגש של יוסף, לדגש שהוא מטיל על אב ובן.
הזמנה לקריאה
תזכורת והקשר לאירועים האחרונים
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב בזוגות את פרק מד פסוקים א-יז שלמדנו בשיעורים שעברו ולענות במחברת:
- מי הדמויות הראשיות?
- מה המשבר העיקרי בפסוקים?
- מה האפשרויות העומדות כרגע בפני האחים? (תחינה, ניסיונות שכנוע, מעבר לגישה תקיפה)
נטרים ונספר לתלמידים שיהודה עומד לשאת נאום ארוך, עוצמתי ומהדהד. נשאל אותם:
- לו הייתם יהודה, מה הייתם אומרים ליוסף בשלב זה? זכרו כי יהודה אינו יודע שהשליט שבפניו הוא יעמוד הוא יוסף אחיו. מה הוא כן יודע? (הוא יודע למשל שיוסף מתעניין באב ובבן הצעיר במשפחה; הוא מודע למעמדו הגבוה של יוסף; ייתכן שהוא שם לב לחשדנות של השליט כלפי האחים בעקבות התנהגותו עד כה)
ניתוח הנאום
קריאה ראשונה
נחלק לתלמידים דף עבודה ובו הנאום (ראו דף עבודה: נאום יהודה). נקרא את הנאום בקול רם ונסביר את המילים הלא מובנות בעתהקריאה. נשאל את התלמידים:
- מה בלט לכם בנאום?
נסמן עם התלמידים את הרעיונות המרכזייםהעולים מן הפסוקים.
משימה:
נבקש מהתלמידים לנסות לחלק את הנאום לשלושה חלקים (אם הם מתקשים נסייע להם בהכוונה בתיחום הפסוקים).
להלן הנאום מחולק:
א. פסוקים יח-כט- סיפור על מה שהיה עד עכשיו – עלילות האחים במצרים ובכנען;
ב. פסוקים ל-לב- מה עלול להתרחש אם בנימין ייאסר בכלא;
ג. פסוקים לג-לד- הצעה לחלופה- יהודה במקום בנימין.
נדגיש בפני התלמידים את המילים "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה" ונשאל:
- מה משמעות הדבר? מדוע טורחים לציין זאת?
כאשר ניגשים למישהו – מתקרבים אליו, עומדים פנים אל פנים, מתעמתים אתו, לגשת אל מישהו ממעמד גבוה ממך הוא מעשה שובר מוסכמות, מוציא אנשים מאזור הנוחות שלהם, משנה את ההיררכיות הרגילות, ובכך מביע אמירה מובלעת על יחסי הכוחות (אף שהם ברורים מאוד – יהודה נתון לחסדיו של יוסף).
מילות מפתח
נתחלק לזוגות -כל אחד מבני הזוג יסמן מילים אחרות בפסוקים.אחד יסמן את כל הפעמים שבהןיהודה משתמש במילה 'אב' על הטיותיה, והאחר יסמן את הפעמים שבהן יהודה משתמש במילה 'אח' על הטיותיה (14 ו-5 פעמים בהתאמה). אפשר להקרין את הנאום על הלוח (ראו דף עבודה: נאום יהודה).
נשאל את התלמידים:
- מדוע יש חשיבות לשימוש החוזר ונשנה במילים אלו?
- האם תוכלו לזהות נקודת חולשה כלשהי של יוסף?
כדי לענות על השאלות נחלק את התלמידים לקבוצות של שלושה, כל תלמיד יקבל טקסט אחר ויבחן מה בולט בדברי יוסף בטקסט שלו.(ראו דף עבודה: מה בולט עד כה מדברי יוסף?) בדף העבודה נגלה כי יוסף מגלה עניין רב מאוד באח הצעיר בנימין ובאב המשפחה יעקב.
נשאל:
- מה חזר שוב ושוב בדברי יוסף? (ההתעניינות המפתיעה באח הקטן ובאב)
בנאום מזכיר יהודה את האב 13 פעמים ואת האח הצעיר 6 פעמים.
- אילו תיאורים יהודה מוסיף לשתי הדמויות כדי להעצים את החמלה כלפיהם? (אב זקן, וילד זקונים קטן)
- האם אפשר לשער שיהודה שם לב שיוסף מביע עניין מיוחד באב ובן הצעיר? (מדבריו נראה שהוא שם לב לכך, שכן האב והבן הקטן חוזרים בנאומו פעמים רבות מאוד)
- האם התעניינותו של המשנה לפרעה באב ובבן עלולה להעלות תמיהה בלב יהודה? (מבחינת יהודה יכול להיות מפתיע שאדם זר, רם ונישא מתעניין כך במשפחה מכנען. אולי יהודה מבין שסיפור זה רלוונטי לחייו של יוסף)
- האם לדעתכם יהודה ידע שהוא עומד מול יוסף?
כשיהודה מציע להישאר במקומו של בנימין מגיעה נקודת המפנה: "וְעַתָּה יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו:כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי" (פסוקים לג-לד)
נקרא את הפירוש של ספורנו לפסוק לג (ראו דף עבודה: ספורנו לפסוק לג).
נבדוק עתה מתי חטא יהודה לאביו בעבר.נבקש מהתלמידים לחזור לבראשית פרק לז ולבדוק מה היה תפקידו של יהודה בסיפור מכירת יוסף – לפי פסוק טז, יהודה הוא שהעלה את הרעיון למכור את יוסף.נשאל את התלמידים:
- מדוע החליטו אחיו של יוסף מלכתחילה על מכירתו? (קנאה על היחס המיוחד שיעקב מפגין כלפי יוסף, אהוב הבנים)
במרכז הנאום עומד הקשר המיוחד שבין יעקב האב לבנו הקטן בנימין. נשאל את התלמידים:
- האם לא היינו מצפים שכמו במקרה של יוסף, האחים יהיו שמחים להשאיר את בנימין במצרים?
נקרא את דבריו של גיל קופטש מתוך רשומתו באתר 929 (ראו דף עבודה: נאום חייו, תפנית חייו / גיל קופטש).
נשאל את התלמידים:
- באיזה רגע יוסף מחליט לחשוף את זהותו בפני האחים? (אחרי שיהודה מציע את עצמו לעבדות במקום בנימין, דווקא אז, לאחר שהוא רואה שהאחים השתנו)
- לפי קופטש, מדוע יוסף מעביר את האחים את מבחן הגביע? (כדי לבדוק אם האחים יתנהגו כמו בפעם הקודמת עם יוסף או שחל שינוי)
סגירת מעגל:בבראשית פרק לז פסוק טז יוסף מבקש לראות את אחיו: "וַיֹּאמֶר:'אֶתאַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ'". ברגע זה של הנאום יוסף מוצא את האחים שלו ובפרק הבא יחשוף את עצמו בפניהם. נעשה התיקון מאותה המכירה של יוסף בבראשית לז, ויהודה הוא שעושה את התיקון.
מבט לחיים
נכתוב על הלוח: "להיות אדם פירושו לקבל אחריות" (הנסיך הקטן).
נדון עם התלמידים:
- האם אחריות היא דבר שלוקחים או מקבלים?
- מה האתגר בנשיאה באחריות?
- באילו מקומות בחיים שלכם אתם נושאים באחריות?
נבקש מהתלמידים לשתף במצבים בחייהם שהם היו בהם במתח או במאבק מול אדם אחר, וכל אחד התבצר בעמדתו. נשאל:
- איך האירוע הסתיים?
- מינשא באחריות למקרהוהאם זה פתר את המתח?
אפשרות נוספת:
נשאל את התלמידים:
- האם יש מקום בחייכם שאתם מרגישים תחושת ערבות כלפי אחרים?
- בעבור מי או מה בחיים שלכם אתם מוכנים להסתכן? ועד כמה?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את פרק מב פסוקים יח-לד ולמדנו את הפסוקים – בחנו כיצד נאומו של יהודה מבטא את השינוי שחל אצל האחים וכיצד יהודה מתקן את מכירת יוסף.
מתודות: עבדנו בזוגות ובשלשות על הטקסט, דף עבודה ודיון.
מיומנויות: איתור מידע בטקסט, מילים מנחות, פרשנות ימי הביניים ופרשנות מודרנית.
ריאיון
ריאיון עם במאי הקולנוע ניר שטראוס על נאומים ששינו את העולם:
פורסם על ידי ניר שטראוס ב-18 באפריל 2014
מאמרים
- מאמרו של משה ציפור 'יוסף ואחיו, גביע קורע ומאחה' המספק ניתוח עומק של יחסי יוסף ואחיו בעיקר ברגעי ההכרעה בפרקים מד-מה, מתוך אתרה של ד"ר לאה מזור – על מקרא, הוראה וחינוך
- מאמרו של גד אלבז 'היבטים שונים סביב התגלותו של יוסף' מתוך אתר תנ"ך הרצוג