סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה"- על הכוח החבוי בנאום יהודה

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק זה הדרמה בין יוסף לאחיו מגיעה לשיאה. יהודה נושא בו את הנאום הארוך בתורה (17 פסוקים, ‏‏218 מילים) כדי לשכנע את יוסף לא לאסור את בנימין. נאומו רב העוצמה מבקיע את חומותיו של יוסף. ‏ביחידה זו נבקש לעמוד על כוחו ועל ייחודו של הנאום המרשים הזה וכיצד הוא מבטא את השינוי שחל ‏אצל האחים וכיצד הנאום השפיע על יוסף.‏
‏*הערה למורה: שיעור זה ארוך יחסית ומציע ניתוח מעמיק של נאום יהודה- אפשר לברור מתוכו ‏אתהקטעים שתרצו ללמד. בשלב השלישי נבחן כמה היבטים בנאום- אפשר לבחור באילו מהם להתמקד ‏בהתאם לאילוצי הזמן והמערכת, ובהתאם לטעם האישי.‏

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: לשאת באחריות ולתקן טעויות
נבקש מהתלמידים לקחת שני פתקים – על הראשון יכתבו אירוע שהם עשו בו טעות;ובפתק השני ‏יכתבוכיצד הם יכולים לפעול אחרת בפעם הבאה.‏

הצעה שנייה: כעס ופיוס
נבקש מתלמיד מתנדב לחשוב על דבר שהכעיס אותו מאוד בעבר. נברר אתו מה הכעיס אותו ונשאל:‏

  • מה הצליח לפייס אותו כשכעס? מה היה המפתח לריכוך?‏

בהמשך נקשר זאת לפנייה של יהודה לרגש של יוסף, לדגש שהוא מטיל על אב ובן.‏

הזמנה לקריאה

תזכורת והקשר לאירועים האחרונים
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב בזוגות את פרק מד פסוקים א-יז שלמדנו בשיעורים שעברו ולענות ‏במחברת:‏

  • מי הדמויות הראשיות?‏
  • מה המשבר העיקרי בפסוקים?‏
  • מה האפשרויות העומדות כרגע בפני האחים? (תחינה, ניסיונות שכנוע, מעבר לגישה תקיפה) ‏

נטרים ונספר לתלמידים שיהודה עומד לשאת נאום ארוך, עוצמתי ומהדהד. נשאל אותם: ‏

  • לו הייתם יהודה, מה הייתם אומרים ליוסף בשלב זה? זכרו כי יהודה אינו יודע שהשליט שבפניו ‏הוא יעמוד הוא יוסף אחיו. מה הוא כן יודע? (הוא יודע למשל שיוסף מתעניין באב ובבן הצעיר ‏במשפחה; הוא מודע למעמדו הגבוה של יוסף; ייתכן שהוא שם לב לחשדנות של השליט כלפי ‏האחים בעקבות התנהגותו עד כה)‏

ניתוח הנאום

קריאה ראשונה
נחלק לתלמידים דף עבודה ובו הנאום (ראו דף עבודה: נאום יהודה). נקרא את הנאום בקול רם ונסביר ‏את המילים הלא מובנות בעתהקריאה. נשאל את התלמידים:‏

  • מה בלט לכם בנאום? ‏

נסמן עם התלמידים את הרעיונות המרכזייםהעולים מן הפסוקים. ‏

משימה:‏
נבקש מהתלמידים לנסות לחלק את הנאום לשלושה חלקים (אם הם מתקשים נסייע להם בהכוונה ‏בתיחום הפסוקים).‏
להלן הנאום מחולק:‏
א. פסוקים יח-כט- סיפור על מה שהיה עד עכשיו – עלילות האחים במצרים ובכנען;‏
ב. פסוקים ל-לב- מה עלול להתרחש אם בנימין ייאסר בכלא;‏
ג. פסוקים לג-לד- הצעה לחלופה- יהודה במקום בנימין.‏
נדגיש בפני התלמידים את המילים "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה" ונשאל:‏

  • מה משמעות הדבר? מדוע טורחים לציין זאת? ‏

כאשר ניגשים למישהו – מתקרבים אליו, עומדים פנים אל פנים, מתעמתים אתו, לגשת אל מישהו ממעמד ‏גבוה ממך הוא מעשה שובר מוסכמות, מוציא אנשים מאזור הנוחות שלהם, משנה את ההיררכיות ‏הרגילות, ובכך מביע אמירה מובלעת על יחסי הכוחות (אף שהם ברורים מאוד – יהודה נתון לחסדיו של ‏יוסף).‏

מילות מפתח

נתחלק לזוגות -כל אחד מבני הזוג יסמן מילים אחרות בפסוקים.אחד יסמן את כל הפעמים שבהןיהודה ‏משתמש במילה 'אב' על הטיותיה, והאחר יסמן את הפעמים שבהן יהודה משתמש במילה 'אח' על ‏הטיותיה (14 ו-5 פעמים בהתאמה). אפשר להקרין את הנאום על הלוח (ראו דף עבודה: נאום יהודה).‏

נשאל את התלמידים:‏

  • מדוע יש חשיבות לשימוש החוזר ונשנה במילים אלו?‏
  • האם תוכלו לזהות נקודת חולשה כלשהי של יוסף? ‏

כדי לענות על השאלות נחלק את התלמידים לקבוצות של שלושה, כל תלמיד יקבל טקסט אחר ויבחן מה ‏בולט בדברי יוסף בטקסט שלו.(ראו דף עבודה: מה בולט עד כה מדברי יוסף?) בדף העבודה נגלה כי יוסף ‏מגלה עניין רב מאוד באח הצעיר בנימין ובאב המשפחה יעקב.‏

נשאל:‏

  • מה חזר שוב ושוב בדברי יוסף? (ההתעניינות המפתיעה באח הקטן ובאב)‏

בנאום מזכיר יהודה את האב 13 פעמים ואת האח הצעיר 6 פעמים. ‏

  • אילו תיאורים יהודה מוסיף לשתי הדמויות כדי להעצים את החמלה כלפיהם? (אב זקן, וילד ‏זקונים קטן)‏
  • האם אפשר לשער שיהודה שם לב שיוסף מביע עניין מיוחד באב ובן הצעיר? (מדבריו נראה ‏שהוא שם לב לכך, שכן האב והבן הקטן חוזרים בנאומו פעמים רבות מאוד) ‏
  • האם התעניינותו של המשנה לפרעה באב ובבן עלולה להעלות תמיהה בלב יהודה? (מבחינת ‏יהודה יכול להיות מפתיע שאדם זר, רם ונישא מתעניין כך במשפחה מכנען. אולי יהודה מבין ‏שסיפור זה רלוונטי לחייו של יוסף) ‏
  • האם לדעתכם יהודה ידע שהוא עומד מול יוסף? ‏

כשיהודה מציע להישאר במקומו של בנימין מגיעה נקודת המפנה: "וְעַתָּה יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד ‏לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו:כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי" ‏‏(פסוקים לג-לד)‏
נקרא את הפירוש של ספורנו לפסוק לג (ראו דף עבודה: ספורנו לפסוק לג).‏

נבדוק עתה מתי חטא יהודה לאביו בעבר.נבקש מהתלמידים לחזור לבראשית פרק לז ולבדוק מה היה ‏תפקידו של יהודה בסיפור מכירת יוסף – לפי פסוק טז, יהודה הוא שהעלה את הרעיון למכור את ‏יוסף.נשאל את התלמידים:‏

  • מדוע החליטו אחיו של יוסף מלכתחילה על מכירתו? (קנאה על היחס המיוחד שיעקב מפגין כלפי ‏יוסף, אהוב הבנים)‏

במרכז הנאום עומד הקשר המיוחד שבין יעקב האב לבנו הקטן בנימין. נשאל את התלמידים:‏

  • האם לא היינו מצפים שכמו במקרה של יוסף, האחים יהיו שמחים להשאיר את בנימין במצרים?‏

נקרא את דבריו של גיל קופטש מתוך רשומתו באתר 929 (ראו דף עבודה: נאום חייו, תפנית חייו / גיל ‏קופטש).‏

נשאל את התלמידים: ‏

  • באיזה רגע יוסף מחליט לחשוף את זהותו בפני האחים? (אחרי שיהודה מציע את עצמו לעבדות ‏במקום בנימין, דווקא אז, לאחר שהוא רואה שהאחים השתנו)‏
  • לפי קופטש, מדוע יוסף מעביר את האחים את מבחן הגביע? (כדי לבדוק אם האחים יתנהגו כמו ‏בפעם הקודמת עם יוסף או שחל שינוי)‏

סגירת מעגל:בבראשית פרק לז פסוק טז יוסף מבקש לראות את אחיו: "וַיֹּאמֶר:'אֶתאַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ'". ‏ברגע זה של הנאום יוסף מוצא את האחים שלו ובפרק הבא יחשוף את עצמו בפניהם. נעשה התיקון ‏מאותה המכירה של יוסף בבראשית לז, ויהודה הוא שעושה את התיקון.‏

מבט לחיים

נכתוב על הלוח: "להיות אדם פירושו לקבל אחריות" (הנסיך הקטן).‏
נדון עם התלמידים:‏

  • האם אחריות היא דבר שלוקחים או מקבלים? ‏
  • מה האתגר בנשיאה באחריות? ‏
  • באילו מקומות בחיים שלכם אתם נושאים באחריות?‏

נבקש מהתלמידים לשתף במצבים בחייהם שהם היו בהם במתח או במאבק מול אדם אחר, וכל אחד ‏התבצר בעמדתו. נשאל:‏

  • איך האירוע הסתיים? ‏
  • מינשא באחריות למקרהוהאם זה פתר את המתח?‏

אפשרות נוספת: ‏
נשאל את התלמידים:‏

  • האם יש מקום בחייכם שאתם מרגישים תחושת ערבות כלפי אחרים? ‏
  • בעבור מי או מה בחיים שלכם אתם מוכנים להסתכן? ועד כמה?‏

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: קראנו את פרק מב פסוקים יח-לד ולמדנו את הפסוקים – בחנו כיצד נאומו של יהודה מבטא את ‏השינוי שחל אצל האחים וכיצד יהודה מתקן את מכירת יוסף.‏
מתודות: עבדנו בזוגות ובשלשות על הטקסט, דף עבודה ודיון.‏
מיומנויות: איתור מידע בטקסט, מילים מנחות, פרשנות ימי הביניים ופרשנות מודרנית.‏

אפשר עוד...

ריאיון
ריאיון עם במאי הקולנוע ניר שטראוס על נאומים ששינו את העולם:

פורסם על ידי ניר שטראוס ב-18 באפריל 2014‏

מאמרים

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
בכי של גאולה
יוסף בוכה ולא בפעם הראשונה. אך הפעם הבכי שונה. הוא מובא אל קדמת הבימה והופך...
בכי של גאולה
וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא
הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי
וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו.
וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי
וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה. (מה, א-ב)

shutterstock.com

יוסף בוכה ולא בפעם הראשונה. אך הפעם הבכי שונה. הוא מובא אל קדמת הבימה והופך ללב המחזה. המדרש רואה בבכי הזה בכי מכונן (יוצר, בונה).

לקריאת המדרש

"וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי": כשם שלא פייס יוסף את אחיו אלא בבכיה, כך הקב"ה אינו גואל את ישראל אלא מתוך בכיה, שנאמר: "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם"

(ירמיה לא, ח)

על פי המדרש, במהלך המפגש יוסף בוכה, ויש לו סיבה לכך. הבכייה היא חלק מתהליך הפיוס. היא מכוננת את הפיוס בין האחים. "לא פייס יוסף את אחיו אלא בבכיה".
את הרעיון הזה של בכי מכונן המדרש משווה לבכי נוסף. בנבואת הגאולה המתוארת בספר ירמיהו הנביא מכריז על קיבוץ הגלויות מרחוק. כל העם יצעד "בִּבְכִי […] וּבְתַחֲנוּנִים".
מה תפקיד הבכי והתחנונים במצעד הגאולה של השבים לארץ?
גם בירמיהו וגם בבראשית בסיפור יוסף המדרש רואה את הבכי באותו אופן. הבכי מייצר זהות עמוקה בין האדם לבין המעשה. אינו דומה פיוס במילים לפיוס מתוך בכי, אינה דומה שיבה ברגליים בלבד לשיבה מתוך בכי.
הבכי הוא שהופך את הפיוס לשלם, הבכי הוא שהופך את הגאולה לשלמה.

מבוסס על: דניאל שרשבסקי, "אם אתה לא בוכה, אתה לא שם". אתר מיזם 929 +קישור

  • הסבירו: באיזה מובן הבכי מסייע בפיוס בין יוסף לאחיו?
מונולוג או דיאלוג?
המדרש מציג את הטקסט הסמוי העומד מאחורי נאומו המהוקצע של יהודה ומאחורי דבריו של יוסף....
מונולוג או דיאלוג?
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה.
אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו לֵאמֹר הֲיֵשׁ לָכֶם אָב אוֹ אָח". (מד, יח-יט)

shutterstock.com

המדרש מציג את הטקסט הסמוי העומד מאחורי נאומו המהוקצע של יהודה ומאחורי דבריו של יוסף. שנים של שתיקה במשפחת יעקב על מכירתו של יוסף באות לקיצן במפגש זה בין האחים, מפגש רווי מלל המשתקף בפסוקים ובמדרש.

לקריאת המדרש

"אֲדֹנִי שָׁאַל אֶת עֲבָדָיו" (מד, יט)
אמר לו יהודה ליוסף: מִתְחִילָה בעלילה (בתואנת שווא) באת עלינו.
מכמה מדינות ירדו למצרים לשבור אוכל,
כלום שאלת לאחד מהם כמו ששאלת לנו?
שמא בתך באנו לקחת או אחותנו אתה סבור לשאת?
אף על פי כן לא כיסינו (לא הסתרנו) ממך דבר.
אמר לו יוסף: יהודה! למה אתה דברן מכל אחיך.
ואני רואה בגביע, שיש באחיך גדולים ממך.
אמר לו: […] ואני מעי קומטים (מתפתלים) עלי כחבל.
אמר לו: למה?
אמר לו: בשביל שעָרַבְתִי אותו.
אמר לו: מפני מה לא עָרַבְתָ את אחיך כשמכרתם אותו לישמעאלים בעשרים כסף וצערת את אביך הזקן, ואמרת לו: "טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף" (לז, לג) – והוא לא חטא לך.
אבל זה שחטא וגנב הגביע – אמר לאביך: הלך החבל אחר הדלי… (כשנופל הדלי לבאר, נופל עימו החבל הקשור אליו, והוא פתגם שמשמעו: אובדן אחד גורר אחריו אובדן אחר.)
כיוון ששמע יהודה כך, צעק ובכה בקול גדול ואמר: "כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי" (מד, לד)?

מדרש תנחומא ה'. מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • חזרו וקראו את נאומו של יהודה (לד, יח-לד). ציינו הבדל אחד משמעותי בין הפסוקים למדרש.
העוד אבי חי?
העוד אבי חי?זו השאלה הראשונה שיוסף שואל. שאלה מפתיעה, שהרי במרכז הנאום של יהודה בפרק...
העוד אבי חי?
וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו. (מה, ג)

קרן אבי חי היא קרן מיסודו של זלמן חיים ברנסטין ז"ל, המחויבת להמשכיותם של עם ישראל והיהדות ולמרכזיותה של מדינת ישראל בחיי העם היהודי. באדיבות קרן אבי חי

העוד אבי חי?
זו השאלה הראשונה שיוסף שואל. שאלה מפתיעה, שהרי במרכז הנאום של יהודה בפרק הקודם עמדה הדאגה לחייו של האב. ובכל זאת יוסף רוצה לוודא שאבא שלו חי ולשמוע עליו פרטים נוספים. כמעט אפשר לשמוע את הדחיפות שהודחקה זמן רב כל כך, את התחינה הילדית: "אני רוצה את אבא שלי!". לימים הפכה השאלה לעובדה, בלחן של הרב המרקד, שלמה קרליבך: "עוד אבינו חי, עם ישראל חי".

מבוסס על חגית ברטוב, "אבי חי? בני חי?", אתר מיזם 929

  • השוו את תגובתו של יוסף לתגובתו של יעקב (מה, כו-כח). מצאו בין התגובות שתי נקודות דמיון.
צידה לדרך
בפעם השנייה יוסף משלח את אחיו בחזרה לארץ כנען, וגם הפעם בצירוף צידה לדרך –...
צידה לדרך
וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן לָהֶם יוֹסֵף עֲגָלוֹת עַל פִּי פַרְעֹה וַיִּתֵּן לָהֶם צֵדָה לַדָּרֶךְ. (מה, כא)

shutterstock.com

בפעם השנייה יוסף משלח את אחיו בחזרה לארץ כנען, וגם הפעם בצירוף צידה לדרך – ציוד ואספקה למסע. בפעם הראשונה (פרק מב) ניצל יוסף הזדמנות זו כדי להשיב לאחים, ללא ידיעתם, את הכסף ששילמו תמורת המזון במצרים, ובכך עורר בהם ספק וחרדה. בפעם השנייה הצידה לדרך תסייע לאחים לאמת את דבריהם בפני אביהם המשותף: "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם."

  • לפי דעתכם, מהי הצידה לדרך הרוחנית שהאחים זקוקים לה אחרי הפגישה עם יוסף ולקראת פגישתם עם אביהם?
מחזור סיפורי יוסף
לאחר הצלחתו של לורנצו גיברטי ביצירת תבליטי הדלתות הצפוניות של בית הטבילה בפירנצה, הזמינו אותו...
מחזור סיפורי יוסף
וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ. (מה, טו)

לורנצו גיברטי, ההיסטוריה של יוסף, פרט מ"שערי גן העדן", תבליט ברונזה מוזהבת, בית הטבילה בפירנצה, 1452. צילום: Jebulon, wikimedia commons

לאחר הצלחתו של לורנצו גיברטי ביצירת תבליטי הדלתות הצפוניות של בית הטבילה בפירנצה, הזמינו אותו ליצור תבליטים גם לדלתות המזרחיות. התבליטים זכו להערכה רבה. מסופר שמיכֶּלָאנְגֶ'לוֹ התרשם כל כך מיופיין עד שאמר עליהן שהן ראויות להיות הדלתות לשער גן העדן.

להמשך קריאה

על הדלתות 10 תבליטים המתארים 10 סיפורים מהתנ"ך – החל בסיפור הבריאה וכלה בסיפורי המלך שלמה. כל סיפור כולל כמה סצנות המאורגנות באותו המרחב. בתבליט שבתמונה, המתאר את סיפורי יוסף, מתוארת במישור האחורי מכירת יוסף לישמעאלים (בראשית לז), במישור האמצעי מימין מתואר איסוף המזון (בראשית מא), במישור הקדמי מתוארת מימין חלוקת התבואה ואולי גם מתן הצידה לדרך לאחים (בראשית מד), ומשמאל – מציאת הגביע באמתחתו של בנימין. מעל לסצנה זו מתואר המפגש שבו חושף יוסף את זהותו בפני אחיו ומחבק את בנימין (בראשית מה, יד).

מבוסס על: ענת בסר, "דלתות גן העדן", אתר מיזם 929

  • מה השיג האומן בבחירת הסצנות האלה ליצירה?
  • לו הבחירה הייתה בידיכם, אילו סצנות מתוך סיפורי יוסף הייתם בוחרים להנציח?
שיחה / ג'יימס טיסו
יצירתו של טיסו מתמקדת בפגישה המתוחה בין יהודה ליוסף, המתוארת בפרק מד. בציור יהודה יושב...
שיחה / ג'יימס טיסו
וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה. (מד, יח)

מציורי התנך של טיסו, מאוסף the jewish museum

יצירתו של טיסו מתמקדת בפגישה המתוחה בין יהודה ליוסף, המתוארת בפרק מד. בציור יהודה יושב על הרצפה ומציג את טענותיו בפני יוסף (יהודה, כמובן, רואה לפניו נציג מצרי!). יוסף לבוש בגדים מצריים ונראה כנער צעיר, למרות עשרים השנים שחלפו.

להמשך קריאה

טיסו (1902-1836), צייר צרפתי שהתגורר רוב חייו באנגליה. שהה חמש שנים בארץ ישראל והתמקד לקראת סוף המאה ה-19 בציורים של התנ"ך והברית החדשה. סגנונו נחשב לסגנון ריאליסטי: הוא מנסה לתאר בצורה מדויקת ואמינה את המציאות שחוו גיבורי התנ"ך ואת הסביבה שהתהלכו בה.

  • אילו פרטים ביצירה מעידים על ההבדל במעמדות בין יהודה ליוסף? הביאו לכך גם דוגמה אחת מתוך פסוקים יד ואילך.
הדרך מכנען למצרים
במשך דורות רבים היגרו שבטים שמיים מאזור סוריה וארץ ישראל למצרים. מצרים שימשה מקום מפלט...
הדרך מכנען למצרים
וַיַּעֲלוּ מִמִּצְרָיִם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ כְּנַעַן אֶל יַעֲקֹב אֲבִיהֶם, (מה, כה)

במשך דורות רבים היגרו שבטים שמיים מאזור סוריה וארץ ישראל למצרים.
מצרים שימשה מקום מפלט מהבצורת, שהייתה פוקדת תכופות את תושבי סוריה וארץ ישראל. בעקבות ירידת יוסף למצרים ירדו יעקב ובניו לשם. הם יצאו מחברון, חנו בבאר שבע, ומשם – בדרך שור או בדרך הים – ירדו למצרים והתיישבו בארץ גושן.

מבוסס על משה ויינפלד (עורך), עולם התנ"ך – בראשית, 2002, עמ' 229, 237, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • שלוש פעמים הלכו וחזרו אֲחֵי יוסף בדרך בין ארץ כנען למצרים. במה שונה הפעם השלישית?
ארץ גושן
יוסף הזמין את משפחתו לבוא ולחיות במצרים באזור שנקרא "ארץ גושן".ארץ גושן נמצאת בקצה הצפוני...
ארץ גושן
וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבְנֵי בָנֶיךָ וְצֹאנְךָ וּבְקָרְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ. (מה, י)

הנילוס והדלתא של הנילוס במבט מהחלל: Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

יוסף הזמין את משפחתו לבוא ולחיות במצרים באזור שנקרא "ארץ גושן".
ארץ גושן נמצאת בקצה הצפוני של הנילוס, באזור הנקרא היום "הַדֶלְתָא" (בגלל הדמיון של פני השטח לאות היוונית דלתא – Δ).
מֵי הנילוס מתנקזים אל הדלתא ונשפכים לים התיכון, והאדמה באזור עשירה ופורייה ומתאימה לגידולים חקלאיים. כמחצית מאוכלוסיית מצרים מתגוררת היום באזור הדלתא.

מבוסס על אתר מיזם 929

  • עיינו בעולם התנך, מה ההסבר שמוצע שם לישיבתם של יעקב ובניו בארץ גושן?
טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם
את המשפט "מצרים – מתנת הנילוס" טבע הרודוטוס, ההיסטוריון היווני, במאה ה-5 לפנה"ס. אז זה...
טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם
וּקְחוּ אֶת אֲבִיכֶם וְאֶת בָּתֵּיכֶם וּבֹאוּ אֵלָי וְאֶתְּנָה לָכֶם אֶת טוּב אֶרֶץ מִצְרַיִם וְאִכְלוּ אֶת חֵלֶב הָאָרֶץ. (מה, יח)

תבליט של דייגים אוספים את שלל הדגה היומי, מהקבר המשוחזר של השושלת השישית בסקרה, מצרים. צילום: kairoinfo4u at flickr, CC BY 2.0

את המשפט "מצרים – מתנת הנילוס" טבע הרודוטוס, ההיסטוריון היווני, במאה ה-5 לפנה"ס. אז זה היה נכון: האימפריה המצרית ידעה לנצל את המתנה הזאת היטב. החקלאים הפרעונים הכירו היטב את מחזור הנהר, והחקלאות הייתה מבוססת על מי השיטפונות שהגיעו אל הנילוס ממקורותיו בין יוני לספטמבר.

להמשך קריאה

בחודשים אלו המים גאו והביאו איתם גם שפע של דשן טבעי – אדמת סחף עשירה במינרלים ששקעה על גדות הנהר. לאחר תקופת השיטפונות, בין אוקטובר לפברואר, זרעו וגידלו המצרים הקדמונים את גידוליהם – תבואות למזון (ואפילו לבירה!), פשתה לסיבים לאריגת בדים, פפירוס לייצור נייר ואפילו גינות ירק ועצי פרי. בין מרס למאי עסקו כולם בקציר היבולים.
ההשקיה התבצעה באמצעות תעלות השקיה שמשכו מים מן הנהר הגדול. באזור הדלתא אפילו גידלו עדרים גדולים של תאואים ופרות (כן, לפעמים שמנות ולפעמים רזות…).

מבוסס על בילי סביר, "טובה ארץ מצרים? לא היום", אתר מיזם 929

  • לפי הקטע, מה המקור לַטוֹב הקיים בארץ מצרים?
עגלות מצרים
כלי הרכב ששלח יוסף לאביו, על פי פקודתו של פרעה, היו עגלות משא ומסע, הרתומות...
עגלות מצרים
וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו אֵת כָּל דִּבְרֵי יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵהֶם וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם. (מה, כז)

עגלה מצרית ועליה נסיכה נובית, המאה ה 14 לפנה"ס, מצרים. כל הזכויות ב"עולם התנ"ך" שייכות לד"ר יהודה עתי.

כלי הרכב ששלח יוסף לאביו, על פי פקודתו של פרעה, היו עגלות משא ומסע, הרתומות בדרך כלל לַבָּקָר ולא לסוסים. העגלות הן עדות נוספת לכוחו ולעושרו של פרעה, ולשינוי במעמדם של אחי יוסף. תחילה שבו לארץ כנען עם חמורים ושקי תבואה, וכעת הם חוזרים עם עגלות מלאות.

מבוסס על משה ויינפלד (עורך), עולם התנ"ך – בראשית, 2002, עמ' 236, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • כאשר האחים חוזרים אל יעקב ומספרים לו על גדולת יוסף במצרים, יעקב מגיב בחוסר אמון, ורק אחרי שהוא רואה את העגלות – הוא מאמין ונרגע.
    שערו: מה היה באותן עגלות שהחיו את רוחו של יעקב?
סיכום באנימציה - פרקים מא-מה
יוסף פותר את חלומות פרעה ומארגן את כל ממלכת מצרים לקראת הרעב. הוא הופך להיות...
סיכום באנימציה - פרקים מא-מה
וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. (מה, ה)

יוסף פותר את חלומות פרעה ומארגן את כל ממלכת מצרים לקראת הרעב. הוא הופך להיות השליט במצרים, המשביר לכל הארץ (וגם לאחיו שיורדים לקנות אוכל במצרים). זו ההזדמנות של יוסף להגשים את החלומות שחלם, ואולי גם ללמד את אחיו לֶקַח.

  • סרטון זה מציע מבט נוסף על הפרקים שנלמדו.
    מה לא ידעתם על יוסף, וכעת אתם מבינים מהסרטון?

קרדיט: ראשית פרקים מא-מה / 929 תנך ביחד

פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם
מבורך אברהם, סנ"צ מפקד תחנת קרית מלאכי, מספר על שיעור שלמד מאמו על אסרטיביות, אומץ...
פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה" (בראשית מ"ד, י"ח)

מבורך אברהם, סנ"צ מפקד תחנת קרית מלאכי, מספר על שיעור שלמד מאמו על אסרטיביות, אומץ ונחישות.

  • במה דומה ובמה שונה עמידת יהודה בפני יוסף להתמודדות עליה מספר הסרטון?
  • חשבו: איזו דמות בהיסטוריה הכללית או האישית שלכם היא בעלת היכולת "לגשת"? מה המשמעויות של כך במציאות?

קרדיט: פסוק לחיים: "ויגש אליו יהודה" עם מבורך אברהם / 929, 2021

"סימנים" בבראשית מד
ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית מד.
"סימנים" בבראשית מד
כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת הַנַּעַר מֵעִם אָבִי לֵאמֹר אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל הַיָּמִים. (מד, לב)

ליאת רגב והרב בני לאו בשיחה קצרה על בראשית מד.

  • יהודה הוא דמות מרכזית במחזור סיפורי יוסף.
    תארו בקצרה את התהליך שעבר יהודה?
  • לפי דעתכם, מהו המאורע שגרם לשינוי בהתנהגותו?

קרדיט: סימנים בראשית מד / 929 תנך ביחד